مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

 

مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

سیستم‌های فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل می‌دهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟ 
 
 
 
در علوم و صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی، هر روز فناوری‌های پیشرفته‌تر و بهتر به وجود می‌آیند. فارغ از اینکه این پیشرفت‌ها به دلیل افزایش ایمنی یا به‌روز رسانی سیستم‌های مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد می‌شود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند، ولی روز‌به‌روز شرکت‌های مختلف خودروسازی مدل‌های بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه می‌کنند.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان هیدرولیک
 
به‌طور کلی سیستم‌هایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک می‌کنند، در طبقه‌ی سیستم‌های فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار می‌گیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه‌ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می‌کند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر چرخ‌ها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپ‌ها و سیلندر افزایش می‌دهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد می‌کند که حاصل آن چرخش چرخ‌ها است.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان برقی
 
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می‌دهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می‌کند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ‌ها نیروی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در نتیجه در استفاده‌ی بلند مدت هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری می‌طلبد.
 
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شده‌اید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه می‌شوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده می‌دهد و کم‌وبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانه‌های مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف می‌کنند، ولی برخی ویژگی‌های فرمان برقی، شرکت‌های خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم می‌کند. در ادامه به بررسی‌ ویژگی‌های سیستم فرمان برقی می‌پردازیم.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
 
در فرمان برقی، خبری از پمپ‌ها یا پیستون‌های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوه‌ی ایجاد نیرو بسیار ساده‌تر است که به همین دلیل، شرکت‌های خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه می‌گیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون به‌صرفه‌تر از هیدرولیک می‌کند.
 
فرمان برقی و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری کمتر
 
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامه‌‌ی کلی سیستم خلاصه می‌شود.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
 
یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های موجود در فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از راننده‌های باتجربه و حرفه‌ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می‌دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته‌کننده و ناهماهنگ می‌دانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح می‌دهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربه‌ی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
 
آیا تجربه‌ی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشته‌اید؟ کدام نوع را ترجیح می‌دهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , برقی , هیدرولیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

تورج کیانمهر
1

فرمان برقی جهت کمترشدن حساسیت در سرعت بالا که باعث کاهش توانایی راننده در کنترل خودرو میشود اینگونه طراحی شده .چون پرسرعت بالا به نرم بودن فرمان نیاز نیست.حتی بسیاری از خودروهای بروز هیدرولیک طراحی سفت شونده فرمان در سرعت بالا دارند
15:51  1400/12/25
گزارش
پاسخ دادن
کارشناس
9

فرمان فقط فرمان پیکان!
یک ورزش اجباری و رایگان برای دست ها و کتف ها و بازوها!
19:52  1396/10/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبدیلی GL❌❌ : دوستان در سایت ثبت نام کنید تا کسی نتونه به اسم شما در سایت پیام بده و سو استفاده کنه
Samirax5 : چون ماشین شما و تعداد دیگه ای رو ندادن دلیل بر دروغگویی بقیه نیست، مشکل از بی نظمی کارخونست
Bac x3 ارمان : سلام دوستان از ثبت نامی های مرداد ماه bac x3 کسی هست که ماشینش شاسی شده باشه ؟
محسنj7 : دوست عزیز من تعزیرات 124 شکایت کردم گفت مربوط ب ما نمیشه عدم اجرای مصوبات دستگاه های دولتی سریعترین راه 136 بازرسی کل کشور هست . چون وزارت صمت هم با خودرو ساز ها دستسون تو ی کاسه هست. شورتی رقابت هم قدرت اجرایی نداره. فقط و فقط بازرسی کل کشور با شماره 136 ک سریعا پیگیری میکنند و پاسخگو هستند. تعداد تماس ها زیاد باشه حتما اقدام میکنند.
Samirax5 : اگه صدامون به جایی برسه بله امکانش زیاده چون خلاف قانون قرارداد بسته پس دوستان لطفا شده روزی دو سه بار هم با نام های افراد خانوادتون هم شده تماس بگیرید مطمئنا تماس ها زیاد باشه اثر گذاره یک ماه صبح تا غروب میریم سرکار برای ماهی 30 تومن ، وقت گذاشتن برای چند تا تماس ممکنه بیشتر از صد میلیون به جیبمون برگردونه
رز زرد : واقعا که بعضی ها مریضن به اسم کاربری یکی دیگه نظر میدن😐 آقا حمید من هفته چهارم خرداد بودم چندبار پیام جی ال اومده تبدیل نزدم و هنوز هم منتظر پیام جی هستم حالا یکی به اسم من بیاد نظر بده ساینا و کوییک بگیرید منی که خودم حتی جی ال هم قبول نکردم
سیا : سلام دوستان مهم تحویل خودرو هست فاکتور شدن به سودماکه نیست بلکه به ضرر ماهم هست چون باید اونا سر تاریخ جریمه تاخیر بدن با این شگرد یکی دو ماه هم فرصت می خرند و نه خودرو میدن ونه سود تاخیر حدود2 ماه پیش فاکتور کردن یکماه پلاک هنوز هم از تحویل خبری نیست که شخصا ششم فاکتور شدم .
شاهین GL : تا اخر این هفته اگه سایپا کم کاری نکنه خرداد همشون فاکتوره
امیر،اردیبهشت : زنگ میزنیم سایپا میگیم ۸ اردیبهشت فاکتور نشده رفتین رو ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت میگه چنین چیزی نیست ما به نوبت فاکتور میکنیم در صورتی داره فاکتور میشه و ۸ از قلم افتاده
بهزاد : دوستان هرکی x5 ثبتنام فروردین تحویل گرفته لطفا اطلاع بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهروند ایرانی : اعتیاد باعث افول شخصیت انسان میشود
ساینا دوگانه تحویل مردادماه : فعلا " از تحویل ساینا دوگانه تحویل مردادماه که در شهریور ماه تکمیل وجه شده خبری نیست.
حامد : زنگ بزن 96550 بهت میگه . البته بعد از اینکه ماشین را تحویل گرفتی زنگ بزن
ساینا : سلام. ما که مهر ماه بودیم هنوز نیومده
دنا 6 دنده رسدل : سلام داداش ترو خدا جوابمو بده خیلی گیرم پرداخت اول و دومت چه تاریخی هست بنده هم دعوتنامه منقضی شده لود
خادمی : سلام آقا احسان دعوت نامه شما 280میاد من هم ثبت نام اردیبهشت هستم کویک اس دعوت نامه من 263امد اول آبان واریز کردم هنوزم خبری از فاکتور نیست کلا من 470واریز کردم
اطلس بهمن : بخاطر یه ماشین؟ همه گرفتارن چرا آخه ؟
علیرضا : درود دوستان فروش فوری طرح مادران تحویل 19آذر زده میرم داخل سایت همش میگه اشتباه است نمیتونم ببینم ماشین تو چه مرحله ای است راهنمایی میکنبد فقط یه پیامک28امد مدارک تحویل ایران خودرو شد
Soheilدنامشکی : سلام بله اومده بود..منم اهمیت ندادم..بعداز 15روز رنگ خودمو دادن..برای مهرماه بود
یاسمن تهران : طرح مادران دوگانه پذیرش 8 دی تکمیل وجه 8 مرداد چقد دیگه تاخیر دارد ایا این ماه فاکتور میشود