متن قراردادهای فروش محصولات برخی شرکتها بهگونهای است که شرکت فروشنده میتواند تا لحظه تحویل خودرو، قیمت آن را افزایش داده و پول بیشتری از خریداران اخذ کند...
[1393/07/15 10:00]
درحالي كه انتقاد به عدم اصلاح قراردادهاي فروش خودروسازان از سوي برخي مسوولان پیگیری میشود، رئيس شوراي رقابت از اصلاح بيش از 90 درصد از قراردادهاي فروش خودروسازان داخلي و واردكنندگان ميگويد.
[1393/08/25 11:57]
شرکت پژو با ایران خودرو قرارداد 10 ساله داشت که به امضای روسای جمهور دو کشور رسیده بود با این حال آنها قبل از 10 سال رها کردند و رفتند.
[1394/07/11 11:00]
ایرانخودرو در شرایطی قرارداد خود با پژو را نهایی کرده که هنوز با دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو به توافق نرسیده و با بنز آلمان نیز تنها در حد عقد تفاهمنامه توافق کرده است. این در شرایطی است که ایرانخودروییها میگویند طی تابستان امسال، قرارداد با هر دو این شرکتها را به امضا خواهند رساند. بر این اساس، تفاهمنامه ایرانخودرو و بنز، احتمالا اواسط تابستان به قرارداد تبدیل میشود تا این خودروساز مشهور اروپایی بار دیگر راهی ایران شود. بنز از گذشته با ایرانخودرودیزل شراکت داشته و بازگشتش به ایران بیشتر در حوزه خودروهای تجاری، نمود خواهد داشت. البته گفته میشود این شرکت پس از انجام بررسیهای لازم، تولید محصولات سواری در ایرانخودرو را نیز کلید خواهد زد.
اما رنو نیز که مدتها است در مذاکره با خودروسازان ایرانی بهسر میبرد، به احتمال فراوان طی شهریورماه امسال قرارداد خود با ایرانخودرو را امضا میکند تا پس از پژو، دومین شریک پسابرجام آبیهای جاده مخصوص باشد. این شرکت که قصد دارد همچنان با هر دو خودروساز بزرگ ایران همکاری داشته باشد، برنامه تولید 25 محصول جدید را تدوین کرده که بخشی از آن در ایرانخودرو و بخشی در پارس خودرو و تعدادی نیز بهصورت مستقل (توسط رنو در ایران) به تولید خواهد رسید. رنو پس از تشدید تحریمهای بینالمللی، تولیدش را در ایران کمرنگ کرد و اگرچه بهنظر میرسید با لغو تحریمها، فعالیتهای خود را بهسرعت افزایش دهد، اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. این شرکت پس از برجام، وارد مذاکره با سایپا شد و حتی بر سر خرید سایت بن رو، با سایپاییها به توافق رسید، اما هنوز مذاکراتش با ایرانخودرو نهایی نشده است.
[1395/04/06 10:00]
به گزارش اقتصادنیوز، در حالیکه برخی رسانهها از توقف قراردادهای خودرویی کشور تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا خبر دادهاند، مدیران پژو و ایرانخودرو هم اکنون در وزارت صنعت حاضر شدهاند تا شرکت مشترک پژو و ایران خودرو رسما آغاز بهکار کند.
بر اساس این گزارش قرار است تا این دو شرکت خودروساز با سرمایه گذاری 500 میلیون یورویی خط تولید برخی محصولات جدید پژو را با ساخت داخل حداقل 40 درصد آماده بهره برداری کنند.
این گزارش حاکی از آن است که محصولاتی که این دو شرکت به تولید میرسانند با قیمت قابتی تولید شده و 30 درصد آن در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. آنگونه که ایرانخودرو اعلام کرده، سه خودرو 208، 2008 و301 در این شرکت تولید خواهد شد.
آنگونه که سایت رسمی ایران خودرو گزارش داده، با معرفي اعضاي هيات مديره و نهائی شدن 17قرارداد فرعي در پروتكل همكاریهای دو خودروساز، شركت مشترك ايران خودرو- پژو «ايكاپ IKAP» با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمی آغاز به كار كرد.
بر اساس این گزارش با برگزاري مجمع موسسين شركت مشترك ايران خودرو و پژو – ايكاپ- صورت جلسه تشكيل اين شركت امروز به امضاي مهندس هاشم يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتی ايران خودرو و ژان كريستف كمار، قائم مقام مديرعامل پژو سيتروئن رسيد تا اين شركت كار خود را به صورت رسمی آغاز كند.
با امضای اين صورت جلسه، 17 قرارداد فرعی موجود در پروتكل همكاریهای اين دو شركت، نهايی شده و مراحل ثبت اين شركت از فردا آغاز خواهد شد.
[1395/04/02 10:00]
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قراردادهای منعقد شده میان شرکتهای فولادسازی و خودروسازی ایرانی با برخی شرکتهای اروپایی گفت به زودی مجلس با مطالعه دقیق این قراردادها نظر خود را درباره آنها اعلام می کند.
[1394/11/12 13:00]
شرکت ایرانخودرو در حال مذاکره با شرکت الجی برای توسعه خودروهای برقی در بازار ایران است.به گزارش بلومبرگ،هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو گفت: «مذاکرات در جریان است.» وی افزود، دو شرکت احتمالا در پاییز قراردادی را منعقد خواهند کرد.الجی اینترنشنال، مستقر در سئول، باتری و دیگر قطعات مورد نیاز شرکت ایرانخودرو را تامین خواهد کرد و اقدام به نصب ایستگاههای شارژ خودروهای برقی خواهد کرد.
[1395/04/12 14:00]
سفیر ایران در فرانسه گفت: با پیگیریهای بهعمل آمده سند همکاری در تهران امضا شده که شامل تولید سه نوع خودرو و مهمتر از آن انتقال تکنولوژی و صادرات تولید است.
علی آهنی در خصوص آخرین اطلاعات مربوط به قراردادهای اقتصادی با فرانسه ضمن بیان اینکه سفر روحانی به فرانسه به عنوان اولین سفر رسمی رئیس جمهور ایران به این کشور بعد از انقلاب بسیار حائز اهمیت بود، خاطرنشان کرد: در این سفر سی و پنج سند مهم امضا شد که برخی از اینها از جمله نقشه راه روابط بسیار اصلی و کلیدی بود.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان افزود: سند تفاهم برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی که اولین بار در طول تاریخ روابط بوده است سند برقراری دیالوگ سیاسی در سطح عالی بین دو کشور بود.
او اضافه کرد:
[1395/04/13 11:00]
ایدرو اعلام کرده آماده رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره قراردادهای خودرویی با فرانسه است. در این راستا ۳ پرسش و ابهام مهم در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که امید است ایدرو به آن پاسخ دهد.
[1395/11/20 16:00]
پژو هنوز به ایران نیامده، اما در حالی با انتقاد روبهرو شده که گفته میشود تا دو هفته دیگر، قرارداد این شرکت فرانسوی با ایرانخودرو نهایی میشود و به امضا خواهد رسید.
[1394/01/29 8:24]
قرارداد ایران خودرو و پژو در شرایطی به احتمال زیاد طی یک ماه آینده به امضای طرفین خواهد رسید که این روزها صداهای مخالفی در این مورد از بدنه دولت به گوش میرسد.
[1394/10/07 12:00]
مدیر عامل ایران خودرو در مورد توافق نامه این شرکت با شرکت مرسدس بنز در دو حوزه خودروهای تجاری و سواری گفت: توافق نامه فعلی در نیمه نخست سال آینده به امضای قرارداد منجر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هاشم یکه زارع به مرور اق
[1394/12/24 13:00]
فرآیند انتقال تکنولوژی در ۱۳سال تکمیل خواهد شد،اما مدل های تولیدشده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را صادر کرد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اولین سفر خارجی خود بعد از اجرایی شدن برجام، به پاریس سفر کرد و قراردادهای مهمی را با شرکت های ایرباس، پژو سیتروئن و رنو منعقد کرد. هدف از قراردادهای منعقده با شرکت های خودروسازی، احیای خودروسازان ایرانی بوده است.
[1394/11/21 13:00]
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم رانت و دولتی بودن را دو عنصر آسیب رسان به صنعت خودرو کشور دانست و گفت: شرکت بنز اعلام کرده تا زمانیکه شاکله مدیریتی صنعت خودرو ایران اصلاح نشود با شرکت های ایرانی قرارداد نمی بندد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی علیلو در مصاحبه با رادیو گفتوگو تحقیق و تفحص در صنعت خودرو را ضروری دانست و افزود: «دو عنصر آسیب رسان در صنعت خودرو حاکم است که یکی مدیریت دولتی بوده به طوری که رئیس هیئت مدیره دو خودروساز بزرگ، معاونین وزیر هستند؛ عنصر دوم رانت است و تا زمانیکه شرکت هایی متصل به مراکز ثروت و قدرت باشند و به شکل قانونی و رقابتی عمل نکنند مشکلات پا برجاست.»
نماینده سابق مجلس زنجیره تامین قطعات را آلوده به رانت خواند و گفت: «در تحقیق و تفحص آسیب اصلی را در اینجا دیدم و بعد گزارش را ارائه دادیم اما هیچ اقدام اساسی در این دو حوزه نشده است؛ حتی اگر با فرانسه و ایتالیا و بنز قرارداد ببندند، مشکل حل نمی شود؛ شرکت بنز نیز اعلام کرده تا زمانیکه شاکله مدیریتی اصلاح نشود، قرارداد نمی بندد.»
[1395/04/22 11:00]
به روزهای آخر خردادماه نزدیک میشویم این در شرایطی است که هنوز از پیشفروش خودروی 2008 و قطعیت قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنو خبری نیست.
آنطور که پیداست میان شرکتهای خودروساز فرانسوی و طرف ایرانی همچنان اختلافاتی هرچند کم وجود دارد و تا رفع این اختلافات نیز خبری از عرضه خودروهای جدید به بازار نخواهد بود. بنا بر اظهارات و گفتههای برخی از مسوولان صنعتی و همچنین دستاندرکاران صنعت خودرو، پیش فروش پژو 2008 و همچنین عقد قرارداد رنو وایدرو قرار بود که در اسفند سال گذشته به ثمر بنشیند و از سال جدید بازار خودرو کشور شکل دیگری پیدا کند، حال آنکه پس از گذشت حدود سه ماه از سال 96 هنوز از حضور متفاوت فرانسویها در بازار خودرو ایران خبری نیست.
[1396/03/23 10:00]
نگاهی به مجموعه محصولات قرار داد جدید ایران خودرو با پژو نشان می دهد که دو محصول یعنی مدل های 207 که در اصل 206 پلاس است و 308 قدیمی هستنند و محصول 301 هم برای کشورهای جهان سوم توسعه پیدا کرده است.
نگاهی به مجموعه محصولات قرار داد جدید ایران خودرو با پژو نشان می دهد که دو محصول یعنی مدل های 207 که در اصل 206 پلاس است و 308 قدیمی هستنند و محصول 301 هم برای کشورهای جهان سوم توسعه پیدا کرده است.البته محصلات 208 ، 2008 ،508 و 5008 جزو محصولات جدید پژو محسوب می شوند اما هر یک از این محصولات چه خصوصیتی دارند؟
[1394/11/05 14:00]
تاسفانه سالیان سال است که هیچ مسئولی که در عرصه صنعتی و یا اقتصادی مسئولیتی دارد به این جوابی نمی دهد.
معاون وزیر اسبق صنعت گفت، چرا پژو که از سال۹۱ همکاری با ایران را قطع و شرکت ایران خودرو را ۳ سال بدون قطعات کافی به حال خود رها کرد که نتیجه آن کاهش فروش و افت شدید کیفیت قطعات بود، در آستانه بازگشت پیروزمندانه به بازار انحصاری ایران قرار گرفته است؟
امیررضا واعظی آشتیانی معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: در ابتدا ما باید تکلیف صنعت خودرو را مشخص کنیم؛ یعنی ما تولید کننده هستیم یا مونتاژ کننده و متاسفانه سالیان سال است که هیچ مسئولی که در عرصه صنعتی و یا اقتصادی مسئولیتی دارد به این جوابی نمی دهد.
وی گفت: اگر ما تولید کننده هستیم چرا بعد از پنج دهه هنوز خودروهایی غیرکیفی تولید می کنیم، که با شرایط استاندارد داخلی خودمان هم مشکل دارند و توانایی صادرات حتی یک درصد از این خودرو ها را هم نداریم. اگر مونتاژ کننده هستیم، چرا محصولاتی را که در این دو دهه اخیر مونتاژ می کنیم توانایی صادرات آنها را نداریم؟ این یک سوال بزرگ است که باید پاسخ بدهند. تا زمانی که به این سوال پاسخی داده نشود ( تولید کننده هستیم یا مونتاژ کننده) تکلیف صنعت خودرو مشخص نمی شود.
[1394/11/08 11:00]
پژو در حالی طی امسال قرارداد خود با ایران خودرو را وارد فاز اجرایی کرد که با مخالفان و منتقدانی (چه در داخل و چه در خارج) مواجه بوده و این موضوع کار را برای خودروساز فرانسوی در راستای اعلام صریح برنامههای خود در ایران دچار چالش کرده است. مخالفان داخلی بخش مهمی از انتقادات خود از پژو را به عدم اعلام جزئیات قرارداد ایران خودرو و پژو بهخصوص در بحث سرمایهگذاری، مربوط دانسته و معتقدند این قرارداد حالتی محرمانه به خود گرفته است.
[1396/03/01 13:00]
حدود یکسال پس از مطرح شدن اتمام همکاری کمپانی هاوال با گروه خودروسازی بهمن، خبرهای تازه ای در مورد روند جایگزینی خودروهای هاوال ثبت نامی مشتریان منتشر می شود. بر این اساس مشتریان گروه خودروسازی بهمن می توانند به جای هاوال H2، محصولات دیگری نظیر خودروهای مزدا 3، وانت کاپرا، وانت کارا و بسترن B30 را تحویل بگیرند که شرح آن در جدول زیر آمده است.
[1399/03/13 11:00]
دبیر شورای سیاستگذاری خودرو با اشاره به عقبماندگی تولید خودرو از برنامه، گفت: حضور خودروسازان ژاپن، آلمان، فرانسه، اتریش، ترکیه و ایتالیا در بازار و صنعت خودروی ایران قطعی شد.
[1394/10/15 13:00]
خودروسازی کشور در حالی حدود نیم قرن سابقه و همکاری با برخی شرکتهای معتبر دنیا را در کارنامه خود دارد که به اعتقاد کارشناسان و حتی فعالان این صنعت، هنوز نمیتوان ایران را به معنای واقعی «خودروساز» به حساب آورد.اگرچه صنعت خودرو کشور در حال حاضر دهها هزار نفر نیروی انسانی را در خود جای داده، از پلتفرم مشترک بهره میبرد و برند داخلی هم دارد و توانسته در دوران اوج به رده یازدهم در جدول خودروسازان بزرگ دنیا برسد، با این حال از برخی مولفههای اساسی خودروسازی، محروم است.
بهعبارت بهتر در دنیا، ایران را بیشتر بهعنوان یک مونتاژکار در صنعت خودرو میشناسند نه خودروساز؛ چراکه کشور بعد از نیم قرن فعالیت در این صنعت، هنوز نتوانسته فاکتورهای اصلی «خودروساز بودن» را بهدست بیاورد.از جمله مولفهها و اصول با اهمیت در خودروسازی، «قدرت طراحی» و «داشتن پلتفرم» است، حال آنکه این دو اصل مهم هنوز در صنعت خودرو ایران به چشم نمیآیند.در واقع صنعت خودرو کشور در طول پنج دهه فعالیت خود، بیشتر یک مونتاژکار بوده تا خودروساز، زیرا نتوانسته به علم طراحی (چه در حوزه محصول و چه در فاز پلتفرم) دست پیدا کند.اگر نگاهی به محصولات خودروسازی ایران بیندازیم، میتوان به وضوح فقدان طراحی و توسعه محصول را به چشم دید، چه آنکه پس از سالها هنوز هم پرتیراژترین خودروهای داخلی را محصولاتی قدیمی و متعلق به خارجیها تشکیل میدهند.
بهعنوان مثال، در ایرانخودرو بیشترین تیراژ متعلق به برندهای پژو است و حتی برندهای داخلی یعنی سمند و رانا و دنا از تیراژ کمتری برخوردارند. یا مثلا در سایپا و پارسخودرو، پراید صاحب بیشترین تیراژ است، خودرویی که اگرچه آرم داخلی روی آنها نصب میشود، با این حال طراحی آن به شرکتهای خارجی مربوط بوده؛ بنابراین خودرویی متعلق به خودروسازی ایران محسوب نمیشود. با این حساب، پرتیراژترین محصولات صنعت خودرو کشور را تولیدات قدیمی و متعلق به شرکتهای خارجی تشکیل میدهند و عدممعرفی جایگزین برای آنها، خود دلیلی قاطع و محکمی برای نداشتن قدرت طراحی در این صنعت و «خودروساز نبودن» غولهای جاده مخصوص است.
[1395/11/30 10:00]
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازها، چهار شرط مجلس برای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی را تشریح کرد.
[1393/03/19 9:00]
با امضای قرارداد پژو و ایران خودرو، موجی از دلواپسی و مخالفت، این قرارداد را در بر گرفته و مخالفان با خائن خواندن این خودروساز فرانسوی، اعتماد دوباره به آن را برنمی تابند.
[1394/11/18 11:00]
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تفاهمنامه ایران با شرکت رنو، بهزودی تبدیل به قرارداد میشود، از امضای دو قرارداد دیگر خودرویی تا پایان سال جاری خبر داد. منصور معظمی روز گذشته در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت:
[1395/09/24 15:00]
قرارداد ایرانخودرو و پژو در حالی هفته گذشته امضا شد که هرچه میگذرد، جزئیات جدیدی از متن و حاشیه آن منتشر میشود، جزئیاتی که میتواند نقاط ضعف و قوت این قرارداد را در بوته نقد بگذارد. ایرانخودرو و پژو پس از ماهها مذاکره، بالاخره قرارداد خود با یکدیگر را امضا کردند تا پس از سه سال قطع رابطه، شراکتی جدید را از سر بگیرند، شراکتی که با توجه به جزئیات قرارداد مربوطه، نشان از تفاوت رفتار دو طرف در قبال هم دارد. از همین رو در این گزارش نگاهی میاندازیم به جزئیات موردنظر، تا مشخص شود قرارداد جدید تا چه حد میتواند برای صنعت و بازار خودرو ایران مفید باشد.
[1394/11/12 11:00]
سخنگوی کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 از جلسه امروز این کمیسیون با حضور معاونین وزرای اقتصاد، صنعت، مدیرعامل ایران خوردو، نماینده خانه صنعت و مرکز پژوهشهای مجلس خبر داد.
[1394/12/19 13:00]
پژوسیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه 200 هزار خودرو در ایران قرارداد امضا کرد و ارزش این قرارداد را که تحت آن نخستین خودرو در سال 2017 به تولید خواهد رسید، 436 میلیون دلار اعلام کرد.
[1394/11/11 10:00]
اجرای برجام امید زیادی را برای صنعت خودرو کشور ایجاد کرد. در کنار کارشناسان بسیاری از مردم نیز انتظار متنوع شدن بازار خودرو ایران با برندهای غیر چینی را می کشیدند. اما به غیر از شرکای سنتی خودروسازان داخلی ، قرارداد جدیدی که به تولید خودرو جدید منجر شود منعقد نشده و همه چیز در اما و اگر فرو رفته است.
[1396/02/03 15:00]
نگاهی به گذشته پژو در ایران نشان می دهد این شرکت پیش تر تنها به دنبال فروش محصول در بازار خودرو ایران بود و نظارت چندانی روی سطح کیفی محصولات تولیدی (در ایران) و همچنین خدمات پس از فروش آنها نداشت.
[1396/03/16 16:00]
آنطور که از تالار شیشه ای خبر می رسد، طی چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر فسخ قرارداد ایران خودرو و پژو از سوی فرانسوی ها منتشر شده و این موضوع بورس خودرویی ها را به هم ریخته است.
این در حالی است که همین چندی پیش با حضور رئیس جمهور در ایران خودرو، خط تولید انبوه پژو 2008 به عنوان نخستین محصول حاصل از قرارداد دو طرف، افتتاح شد تا این قرارداد رسماً وارد فاز اجرایی شود.
[1396/03/06 15:00]
دبیر انجمن قطعهسازان از نهایی شدن توافق ایران خودرو با فیات و امضا قرارداد جدید رنو با یکی از خودروسازان کشور خبر داد.
با اینکه برخی عنوان می کنند که از هیجان حضور خارجیها برای سرمایه گذاری در صنایع کشور کاسته شده، این موضوع در صنعت خودرو صحت ندارد و شرکتهای قدر کماکان آمادگی همکاری با خودروسازان ایران هستند.
[1395/01/18 12:00]
گروه خودروسازی هیوندای موتور، بزرگترین خودروساز کره جنوبی قصد دارد یک کارخانه مونتاژ خودروهای برقی و درونسوز را در عربستان سعودی احداث کند. این اولین کارخانه هیوندای در خاورمیانه خواهد بود؛ هرچند پیش از این ظاهراً هیوندای در ایران نیز توسط کرمان موتور مونتاژ میشد، اما حالا ممکن است خودروهای بازار ایران نیز از طریق این خط تولید در عربستان تأمین شوند.
[1401/10/15 13:00]
به گزارش اقتصادنیوز، هاشم یکه زارع صبح امروز در نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با بیان اینکه بازار خودرو منطقه در سال ۱۴۰۴ به حدود هفت میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید گفت: چهار میلیون دستگه از این تعداد تقاضای جدید خواهد بود.
[1395/02/29 11:00]
مدیران عامل گروه شرکتهای «ولوو» و «اسکانیا» اسفندماه امسال برای شرکت در سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران به تهران میآیند. مارتین لاندستد مدیرعامل گروه ولوو و هنریک هنریکسون مدیرعامل شرکت اسکانیا بهعنوان سخنرانان کلیدی در سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران حضور مییابند.
[1394/11/14 11:00]
در شرایطی که پژو ضمن امضای قرارداد همکاری مشترک با ایران خودرو، وارد فاز اجرایی شده است، هموطنش رنو هنوز در مرحله مذاکرات با ایدرو باقی مانده و دو طرف فعلا قراردادی را به امضا نرساندهاند. آنطور که منابع رسمی اعلام کردهاند، دلیل اصلی امضا نشدن قرارداد رنو تا به امروز، اختلاف نظر این خودروساز فرانسوی با ایدرو بر سر داخلیسازی قطعات است. طبق الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران و همکاری مشترک با شرکتهای داخلی را دارد، باید شروع تولید محصولاتش با ساخت داخل حداقل 40 درصد باشد. این در شرایطی است که پژو با وجود امضای قرارداد با ایران خودرو و آغاز فعالیت رسمی در کشور، هنوز به ساخت داخل حتی 10 درصد نیز دست نیافته است.
[1396/04/28 11:00]
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی اواخر تیرماه امسال اقدام به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور کردند که در یکی از بخشهای آن، به بررسی برخی قراردادهای منعقده در این صنعت و بندهای نقضشده در آنها پرداختهاند. در بین قراردادهای داخلی و خارجی منعقد شده،...
[1393/06/10 9:30]
در حالی «ایسنا» روز گذشته از عدمتمدید قرارداد تولید تندر 90 خبر داد که یک منبع آگاه در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» طولانی شدن روند تمدید این قرارداد را بهدلیل اصلاحات طرف ایرانی در برخی مفاد اجرا نشده عنوان کرد.
به گفته این منبع آگاه قرارداد تولید تندر 90 در سال 1393 منقضی شد. در آن مقطع بهدلیل تحریمهای اعمال شده بر کشور امکان تمدید این قرارداد وجود نداشت؛ با وجود این مقامات رنو در انتظار به ثمر رسیدن نتایج مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 بودند تا بتوانند از این طریق بار دیگر در بازار ایران به فعالیت بپردازند. وی تاکید کرد که هر چند در شرایط کنونی که 2 سال و اندی از امضای توافق هستهای ایران با کشورهای غربی میگذرد، این قرارداد باید امضا میشد، اما دو طرف بهدلیل اجرایی نشدن برخی مفاد از جمله صادرات 20 درصدی، داخلیسازی بالای 55 درصد و عدمانتقال تکنولوژی روز به صنعت خودرو ایران با یکدیگر اختلافاتی دارند؛ بر این اساس مجموع این موارد موجب شده که تمدید قرارداد به کندی پیش برود.
[1396/05/08 13:00]
مدیر عامل رنو در جریان نشست با سرمایه گذاران این شرکت خودروسازی، رقیب فرانسوی خود پژو را که در ژانویه برای بازگشت به ایران و تولید 200 هزار خودرو در سال با شرکت ایران خودرو قرارداد امضاء کرد به چالش کشید.
مدیر عامل رنو در جریان نشست با سرمایه گذاران این شرکت خودروسازی، رقیب فرانسوی خود پژو را که در ژانویه برای بازگشت به ایران و تولید 200 هزار خودرو در سال با شرکت ایران خودرو قرارداد امضاء کرد به چالش کشید و اظهار کرد ما مجبور نیستیم برای بازگشت توافقنامه امضاء کنیم زیرا هرگز از ایران خارج نشده بودیم.
[1394/11/25 10:00]
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مورد همکاری با شرکت خودروسازی سیتروئن گفت: قرارداد همکاری با سیتروئن خردادماه امسال امضاء می شود؛ همچنین سایت سایپاکاشان بهعنوان محل اجرای همکاری دو شرکت نهایی شده است.
مهدی جمالی با اعلام این خبر گفت: همکاری های بین المللی سایپا در مراحل خوبی قرار دارد و این شرکت با آرامش مذاکرات خود را ادامه می دهد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس سیاست های دولت، به طور حتم باید طرف خارجی نیز سرمایه گذاری و صادرات داشته باشد.
[1395/02/30 10:00]
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مذاکرات گروه خودروسازی سایپا و شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه به مرحله عقد قرارداد نزدیک شده است.
ایرنا نوشت: محسن صالحی نیا افزود: در مذاکرات سایپا و سیتروئن حتی میزان سرمایه گذاری و مکان انجام فعالیت مشخص شده است.
وی با اشاره به این که آخرین مراحل قراردادی و حقوقی این همکاری انجام شده است ، گفت: براساس آخرین مذاکرات، حجم سرمایه گذاری مشترک در مرحله نخست 200 میلیون دلار برآورد شده و سایت سایپا کاشان نیز بعنوان محل اجرای این همکاری تعیین شده است.
[1395/02/27 11:00]
با ابلاغ دستورالعمل ضوابط و شرایط فروش خودرو در کشور حقوق مصرفکنندگان در این حوزه تامین خواهد شد.
[1393/07/19 8:35]
در جریان سفر هیئت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به آلمان و بازدید از شرکت خودروسازی "مان"، تقاضای ایران برای دریافت فاینانس و تأمین منابع مالی توسط آلمان اعلام شد و شرکت آلمانی نیز از تمایل خود برای حضور پایدار در ایران خبر داد.
[1394/12/01 11:00]
بعد از گذشت ۱۰ ماه از توافق ایدرو و رنو برای انعقاد قراردادی جدید در حوزه خودروسازی فردا این قرارداد با حضور وزیر صنعت، مدیرعامل ایدرو و مقامات شرکت رنو به امضا خواهد رسید.
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: فردا قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی امضا خواهد شد. این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای خودرویی خواهد بود.
[1396/05/16 10:00]
آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ یا همان «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) در حالی وارد سومین سالش می شود که سهم صنعت خودرو از دوران پسابرجام امضای چند قرارداد خودرویی و قطعه سازی است که بخشی از آنها اجرایی شده و بخش دیگر همچنان در انتظار اجرا به سر می برد.
حال دومین سال اجرای برجام و امید به بهبود شرایط صنایع و تولید کنندگان در حالی به پایان می رسد که برخی صاحبنظران و کارشناسان صنعت خودرو، آینده روشن متصور شده برای این صنعت را آنگونه که باید نمی دانند. به گونه ای که برخی از تصورات آن ها درست از آب درآمد و برخی دیگر به بن بست خورد. برخی نیز بر این باور بودند، کلید در دست دولت یازدهم، قفل های بسته شده در دولت دوازدهم را هم باز می کند و می تواند سوئیچ ورود پلتفرم ها،قرارداد ها و تکنولوژی های جدید صنعت خودرو به کشور باشد.
[1396/10/12 11:00]
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: با توجه به آغاز واردات مستقیم خودرو به ایران شرکتهای واردکننده خودرو باید قراردادهای فروش خود را اصلاح کنند.
شهرام آزادی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در سالهای اخیر نوع خاصی از قراردادهای فروش خودروهای وارداتی در ایران باب شده که عجیب و برخلاف حقوق مصرفکنندگان است.
وی ادامه داد: بیشتر شرکتهای واردکننده خودرو در قراردادهای فروش خود قید میکنند که امکان تغییر آپشنهای خودروی تحویلی به مشتری با آنچه در قرارداد ذکر شده، وجود دارد. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین قراردادهای فروشی مرسوم نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه واردکنندگان تحریم را بهانهای برای این موضوع قرار داده بودند، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته شرکتهای واردکننده خودرو این محصولات را از کشورهایی چون امارات وارد ایران میکردند و به همین دلیل ادعا میکردند ممکن است آپشن خودروی وارداتی با آنچه مشتری ایرانی میخواهد تفاوت کند.
وی ادامه داد: با این حال با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها این بهانه حل شده و شرکتهای واردکننده خودرو میتوانند این محصولات را به طور مستقیم از کشور تولیدکننده وارد کنند.
آزادی با بیان اینکه بنابراین شرکتهای واردکننده خودرو باید قراردادهای فروش خود را اصلاح کنند، تصریح کرد: معنا ندارد مشتری برای خرید خودرو با آپشنهای خاص قرارداد بسته و پول را پرداخت کند اما خودرویی با آپشنهای دیگر و متفاوت تحویل وی شود.
[1395/04/03 13:00]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر عمده قراردادهای شرکتهای خودروسازی با فرانسویها است، گفت: هنوز جزئیاتی از میزان داخلی سازی قطعات خودرو به قطعه سازان اعلام نشده است.
آرش محبی نژاد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به قرارداد جدید خودروسازان کشوربا شرکتهای فرانسوی برای تولید انواع خودرو، اظهارداشت: براساس ضوابط وزارت صنعت، باید این قراردادها با اولویت داخلی سازی قطعات انجام شود.
وی با بیان اینکه اخیراً مشکلات بانکی ایران با کشورهای غربی تا حدودی برطرف شده است، افزود: هم اکنون مقدمات اجرای این قراردادها و ساخت خودروهای جدید آغاز شده اما هنوز جزئیاتی از میزان داخلی سازی قطعات به قطعه سازان اعلام نشده است.
دبیرانجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو اضافه کرد: قطعه سازان باید از جزئیات داخلی سازی قطعات خودروهای جدید مطلع بوده تا با انعقاد قراردادهایی با شرکای خارجی شرایط لازم را برای تولید قطعات مورد نیاز در کشور فراهم کنند.
[1395/04/13 14:00]
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم تولید خودرو رو به افزایش است و هم قراردادهایی با شرکتهای معتبر در زمینه قطعهسازی صورت گرفته است. محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه آیا از شما برای حضور در کابینه دوازدهم دعوت شده است، اظهار کرد: هنوز از کسی دعوت نشده و زمان مانده است.وی در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه برنامهتان در زمینه خودرو چیست و ظاهرا در ابتدای سال نیز قراردادهایی با شرکتهای خارجی بسته شده است، افزود: هم تولید خودرو رو به افزایش است و هم قراردادهایی با شرکتهای معتبر در زمینه قطعهسازی صورت گرفته که شرکتهای قطعهسازی ما با آنها توافق کنند هم در زمینه سرمایهگذاری و همکاریهای فنی. نعمتزاده تصریح کرد: در زمینه خودروسازان نیز با سیتروئن و پژو مشارکت تمام شده و کار را شروع کردهایم. در مورد رنو نیز بهزودی به سرانجام خواهیم رسید و متعاقبا دایملر(بنز) است که در زمینه خودروهای تجاری در مرحله نهایی مذاکرات هستیم.
[1396/03/04 13:00]
ایرانخودرو و پژو در حالی از اردیبهشتماه امسال همکاری مشترک خود را رسما آغاز میکنند که در اولین قدم تولیدی، پژو 206 پلاس یا همان 207 آی، میهمان کیلومتر 14 جاده مخصوص خواهد شد.آنطور که ایرانخودروییها میگویند، طی هفتههای آتی، شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو، به ثبت رسیده و فعالیت خود را رسما آغاز میکند و این نقطه شروع همکاری جدید این دو شرکت بهشمار میرود. بر این اساس، مدیرعامل شرکت موردنظر نیز انتخاب شده و احتمالا نام وی که ایرانی بوده و از مجموعه ایرانخودرو است، اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد. این شرکت که سهام ایرانخودرو و پژو در آن، برابر است، در دو سال اول، مدیرعاملی ایرانی و هیات مدیرهای فرانسوی خواهد داشت و پس از آن، مدیرعامل از طرف پژو و اعضای هیات مدیره از ایرانخودرو انتخاب خواهند شد.
[1395/01/26 12:00]
یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه قطعه سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند،گفت: شکل قراردادهای سرمایه گذاری شرکای خارجی در ایران باید به گونه ای باشد تا نتوانند به راحتی بازار ایران را ترک کنند.
[1394/07/15 17:00]