مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

 

مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود نمایندگان به بحث تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی خبر داد و گفت افزایش ۱۰۰۰ درصدی حقوق ورودی این خودروها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
 
 
روز گذشته در مقاله‌ای به بررسی افزایش ۱۱ برابری تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو که ابتدای هفته‌ی جاری توسط معاون اول رئیس جمهور رسما ابلاغ شد پرداختیم. با توجه به میزان بالای آلودگی هوای در کلان‌شهرهای کشور به‌خصوص تهران و اهمیت خودروهای عبوری در این شهرها، سؤال بزرگی مطرح شد: چرا با توجه به این وضعیت بد آب و هوای کشور که در بسیاری از روزهای سال مدارس را به تعطیلی می‌کشاند؛ دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت این تصمیم عجیب و غیر کارشناسی را اتخاذ کرده‌اند.
 
تعرفه‌های جدید نه‌تنها خریداران خودروهای خارجی را به سمت استفاده از خودروی هیبریدی و پاک سوق نمی‌دهد، بلکه به نوعی آن‌ها را تشویق می‌کند به خرید خودروهای بنزینی و تشدید آلودگی هوا؛ چراکه با توجه به افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی، همان درصد اندک افراد جامعه که به این نوع خودرو گرایش داشتند نیز از خرید آن منصرف خواهند شد.
 
 
تا پیش از این، تعرفه‌ی ۵ درصدی به‌عنوان مشوقی برای واردات و استفاده از این خودروها در داخل کشور به شمار می‌رفت؛ اما بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو، خودروهای با حجم پیشرانه‌ی تا ۱.۵ لیتر مشمول ۲۵ درصد حقوق ورودی و گمرک خواهند شد. خودروهای با حجم پیشرانه‌ی ۱.۵ تا ۲ لیتر مشمول ۴۵ درصد و ۲ تا ۲.۵ لیتر نیز مشمول ۶۵ درصد تعرفه‌ی واردات خواهند شد.
 
امروز یکی از نمایندگان مجلس از عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرد. سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران و تعطیلی پیاپی مدارس و ادارات به این دلیل، از افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی انتقاد کرد و آن را موجب تشویق هرچه بیشتر مردم به استفاده از بنزین با کیفیت پایین دانست. وی در این زمینه گفت:
 
مجلس از اقدام اخیر دولت در افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی حیرت‌زده شده است و این موضوع به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست. درحالی‌که تنها بخش اندکی از عوارض ورود خودروهای خارجی به ایران توسط هیبریدی‌ها تأمین می‌شود، نمی‌توانیم آلودگی هوا را نادیده بگیریم و تعرفه‌های این خودروهای پاک را افزایش دهیم. قطعا همکاران بنده در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش مناسب نشان خواهند داد.
 
 
باستانی با بیان این مطلب که برای واردات این خودروهای پاک به کشور باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، از طرح ترافیک ویژه برای این خودروها در سال گذشته به‌عنوان نمونه‌ای از این طرح‌های تشویقی یاد کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به قطب سوم خودروسازی کشور، افزود:
 
قطب سوم را باید فرصت مناسبی برای توسعه‌ی و تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور در نظر بگیریم. برای استفاده‌ی حداکثری از این نوع خودروها، باید به مردم امتیازات ویژه‌ای داده شود؛ به این صورت که یا تعرفه‌ی واردات این خودروها صفر شود یا خودروسازان داخلی برای تولید این نوع خودروها مورد حمایت قرار گیرند که در حال حاضر متأسفانه هیچ‌یک از سوی دولت انجام نمی‌شود.
 
بهنام بهجت، مدیر بازاریابی شرکت پاکروسبز قشم (نماینده خودروهای هیبرید هیوندای در ایران)، درباره تعرفه‌های جدید واردات خودرو به خبرنگاران گفت:
 
تعرفه، اولین مانع به شمار می‌رود و ما انتظار داشتیم که دولت نه‌تنها تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی را افزایش ندهد؛ بلکه همین تعرفه‌ی اندک ۵ درصد نیز به‌کلی حذف شود. اما ناگهان دیدیم تعرفه‌ی هیبریدی‌ها چندین برابر شده است و قطعا افزایش قیمت این خودروها را به دنبال خواهد داشت که طبیعتا فشار ناشی از آن را مردم و مشتریان باید تحمل کنند. اگر تعرفه‌های پیشنهادی اعمال شود، قطعا قیمت خودروهای پاک و هیبریدی افزایش چشمگیری خواهند داشت و بسته به اینکه بقیه خودروها تا چه میزان افزایش قیمت تجربه کنند، بر استقبال از این نوع خودروها تأثیر خواهد گذاشت.
 
 
به گفته‌ی بهجت، امروزه تمامی کشورها در حال استفاده از انرژی‌ها و تکنولوژی‌های روز هستند و حمایت نهاد‌های دولتی مردم را به استفاده از خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پاک تشویق می‌کنند تا آلودگی هوا را در شهرهای خود به حداقل برسانند. وی با اعلام اینکه شرکت‌های ایرانی از جمله پاکروسبز قشم نیز با همین هدف وارد عرصه‌ی واردات خودرو به کشور شده‌اند و تلاش می‌کنند مردم را به استفاده از خودروهای هیبریدی پاک ترغیب کنند؛ خاطرنشان کرد:
 
همواره تلاش کردیم تا مشتریان را به سمت خرید خودروهای هیبریدی در محدوده‌ی قیمتی مد نظر آن‌ها سوق دهیم. مردم هم باید با مسئولیت‌های اجتماعی خود آشنا شوند و در ازای مبلغی که می‌پردازند، خودروی پاک خریداری کنند. اما نمی‌توان حمایت‌های دولتی را نادیده گرفت. فرض کنید اگر دولت کمک کند تا درصد زیادی از خودروهای عبوری در شهر تهران هیبریدی شوند یا حتی خودروهای الکتریکی وارد ناوگان شهری شوند، تا چه میزان از آلودگی هوای پایتخت کاسته می‌شود؟ مسئولیت اجتماعی دولت در این مورد کجا است؟
 
مدیر بازاریابی شرکت پاکروسبز قشم از تلاش‌ها و رایزنی‌های این شرکت با هیوندای کره‌جنوبی برای تولید و مونتاژ خودروهای هیبریدی در داخل کشور خبر داد و گفت:
 
هدف ما این است که در سال آینده بتوانیم خودروی هیبریدی در داخل کشور تولید کنیم. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال داخلی‌سازی این تکنولوژی است و امکان ساخت برخی از قطعات این خودروها در داخل کشور فراهم است؛ اما در بعضی از قطعات به دلیل تکنولوژی بالای به‌کاررفته در آن‌ها، راهی جز واردات نداریم و عملا قادر به ورود به بحث تولید داخلی نیستیم. به هرحال باید با درصد پایین داخلی‌سازی این خودروها در کشور فعالیت خودمان را‌ آغاز کنیم و به‌تدریج به مراحل بعدی برسیم. 
 
 باید منتظر ماند و دید آیا تعرفه‌های جدید و عجیب واردات خودروهای هیبریدی به کشور اعمال خواهد شد یا مجلس با این موضوع مخالفت خواهد کرد و تعرفه‌ها به حالت قبل بازخواهد گشت؟
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هیبریدی , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : سلام دوستان بالاخره زنگ زدن گفتن عصر بیا ماشینا تحویل بگیر ایشالله قسمت شما هم بشه ثبت نام 18 بهمن
امید : دوستان ایکس ۵ ها یه سریشون بارگیری شده ظرف چند روز آینده تحویل میشه
S3 مهدی یزد : سلام بزرگترین اشتباه در خرید خودرو از شرکت کرمان موتور هست کسانی که قصد دارند از این شرکت خودرو بخرند اول این کامنت ها بخونن بعد برن خودرو ثبت نام کنن .... من الان ۷ ماهه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده قرار بود سه ماهه تحویل بدن جریمه دیر کرد هم نمدن خیالتون راحت
مهرداد : دوستان عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید. #منفعل_نباشیم
saeid تارا وی۴ : مبارک باشه درصد سود تاخیر داخل قراردادتون چند بود؟
S5 : من امروز با تهران تماس گرفتم گفتن قرار هست اطلاعیه بدن یه تاریخی رو مشخص کنن بعد بگن که چه روزی فاکتور میشه !!!!!؟؟؟؟؟؟ کلا مسخره ی این شرکت شدیم نمایندگی قم هم زنگ زدم میگه ماکاره ای نیستیم اطلاع نداریم دسترسی نداریم هرچی به شما میگن به ما هم میگن من ۲۰ مهر ثبت نام کردم هنوز تکمیل وجه زرد هست خدا لعنتشون کنه
امین j4 : سلام وقت بخیر.. کی شماره شاسی بهتون تخصیص شد؟ کی فاکتور شدین
اس ۵ : داره ۴ ماه میشه که از موعد تحویل گذشته آخه این چه مدلشه به قران دیگه خسته شدم یه ماشین خریدیما دهنه آدمو چرا سرویس میکنین
J7 صادرات : ما تماس گرفتیم هر روز چیزه جدید میگن تا الان میگفتن تا آخر اردیبهشت الان میگن تا آخر خرداد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
1 : تازه گیریم دعوت نامه بیاد براتون والا بخدا مثل ما بهمنی ها فقط باید منتظر بشید و هیچ اتفاقی نیوفته
مهدی : زنگ نه برو توی سامانه111 با مرورگر کروم آی کیو
محمد : سلام ، آقا اسفندیاری ، شما چه تاریخی ثبت نام کردید ؟ و اینکه پیامک تکمیل وجه بابت مالیات و بیمه براتون اومد ؟ اگر اومده چقدر واریز کردید ؟
دوگانه : سلام سایپا یکسال پیش پول گرفته باید همون روز اول برنامه ریزی میکرد ماشین و بده دست مردم سرموقع نه سه ماه با تاخیر دولت ایران مردمو خر فرض میکنند چرا به فکر غزه هستن .موقع رای گیری یک دقیقه جابجا نمیشه. اینا پولارو گرفتن ریختن تو دلار و طلا سود کردن همه هم دستشون تو یه کاسس الاننم زورشون میاد میاد ماشین بدن از بالا تا پایین همشون به فکر سر کیسه کردن مردمن این دولت 5سال دیگه سرپا نیس الانم این قد نگران نباشید آخرش میدن این لگنو من خودم یکسال پیاده میام میرم
حامد : قربونت اقا یوسف من کرمانم نمایندگی گفت تیک حمل بخوره دو سه روزه تحویلمون میدن
30 بهمن : tu3 امروز کسی فاکتور نشده؟
1 : دی ماه که گیر کرده تو27. بهمن که هنوز یک نفرهم فاکتور نشده چطور توقع دارید دعوت نامه اسفندی ها بیاد آخه؟ من که نمیفهمم اگه میدونید برای منم توضیح بدید روشن شم در غیر این صورت فک نمیکنم نه ما بهمنی ها تا خرداد فاکتور شیم نه شما اسفندی ها دعوت نامه ببینید
غلط کرده : جسارتا اون اپراتور غلط کرده اونا هیچی نمیفهمن . بهمن کلا تمام شده دعوتنامش
Fx مشکی : وام گردشگری امروز برا کسی واریز نشد لطفا اگه کسی گرفته تا یخ دستور پرداخت و فاکتور رو بگه
حامد : هنوز نصف اسفندی ها هم تحویلشون مونده