مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

 

مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود نمایندگان به بحث تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی خبر داد و گفت افزایش ۱۰۰۰ درصدی حقوق ورودی این خودروها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
 
 
روز گذشته در مقاله‌ای به بررسی افزایش ۱۱ برابری تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو که ابتدای هفته‌ی جاری توسط معاون اول رئیس جمهور رسما ابلاغ شد پرداختیم. با توجه به میزان بالای آلودگی هوای در کلان‌شهرهای کشور به‌خصوص تهران و اهمیت خودروهای عبوری در این شهرها، سؤال بزرگی مطرح شد: چرا با توجه به این وضعیت بد آب و هوای کشور که در بسیاری از روزهای سال مدارس را به تعطیلی می‌کشاند؛ دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت این تصمیم عجیب و غیر کارشناسی را اتخاذ کرده‌اند.
 
تعرفه‌های جدید نه‌تنها خریداران خودروهای خارجی را به سمت استفاده از خودروی هیبریدی و پاک سوق نمی‌دهد، بلکه به نوعی آن‌ها را تشویق می‌کند به خرید خودروهای بنزینی و تشدید آلودگی هوا؛ چراکه با توجه به افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی، همان درصد اندک افراد جامعه که به این نوع خودرو گرایش داشتند نیز از خرید آن منصرف خواهند شد.
 
 
تا پیش از این، تعرفه‌ی ۵ درصدی به‌عنوان مشوقی برای واردات و استفاده از این خودروها در داخل کشور به شمار می‌رفت؛ اما بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو، خودروهای با حجم پیشرانه‌ی تا ۱.۵ لیتر مشمول ۲۵ درصد حقوق ورودی و گمرک خواهند شد. خودروهای با حجم پیشرانه‌ی ۱.۵ تا ۲ لیتر مشمول ۴۵ درصد و ۲ تا ۲.۵ لیتر نیز مشمول ۶۵ درصد تعرفه‌ی واردات خواهند شد.
 
امروز یکی از نمایندگان مجلس از عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرد. سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران و تعطیلی پیاپی مدارس و ادارات به این دلیل، از افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی انتقاد کرد و آن را موجب تشویق هرچه بیشتر مردم به استفاده از بنزین با کیفیت پایین دانست. وی در این زمینه گفت:
 
مجلس از اقدام اخیر دولت در افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی حیرت‌زده شده است و این موضوع به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست. درحالی‌که تنها بخش اندکی از عوارض ورود خودروهای خارجی به ایران توسط هیبریدی‌ها تأمین می‌شود، نمی‌توانیم آلودگی هوا را نادیده بگیریم و تعرفه‌های این خودروهای پاک را افزایش دهیم. قطعا همکاران بنده در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش مناسب نشان خواهند داد.
 
 
باستانی با بیان این مطلب که برای واردات این خودروهای پاک به کشور باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، از طرح ترافیک ویژه برای این خودروها در سال گذشته به‌عنوان نمونه‌ای از این طرح‌های تشویقی یاد کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به قطب سوم خودروسازی کشور، افزود:
 
قطب سوم را باید فرصت مناسبی برای توسعه‌ی و تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور در نظر بگیریم. برای استفاده‌ی حداکثری از این نوع خودروها، باید به مردم امتیازات ویژه‌ای داده شود؛ به این صورت که یا تعرفه‌ی واردات این خودروها صفر شود یا خودروسازان داخلی برای تولید این نوع خودروها مورد حمایت قرار گیرند که در حال حاضر متأسفانه هیچ‌یک از سوی دولت انجام نمی‌شود.
 
بهنام بهجت، مدیر بازاریابی شرکت پاکروسبز قشم (نماینده خودروهای هیبرید هیوندای در ایران)، درباره تعرفه‌های جدید واردات خودرو به خبرنگاران گفت:
 
تعرفه، اولین مانع به شمار می‌رود و ما انتظار داشتیم که دولت نه‌تنها تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی را افزایش ندهد؛ بلکه همین تعرفه‌ی اندک ۵ درصد نیز به‌کلی حذف شود. اما ناگهان دیدیم تعرفه‌ی هیبریدی‌ها چندین برابر شده است و قطعا افزایش قیمت این خودروها را به دنبال خواهد داشت که طبیعتا فشار ناشی از آن را مردم و مشتریان باید تحمل کنند. اگر تعرفه‌های پیشنهادی اعمال شود، قطعا قیمت خودروهای پاک و هیبریدی افزایش چشمگیری خواهند داشت و بسته به اینکه بقیه خودروها تا چه میزان افزایش قیمت تجربه کنند، بر استقبال از این نوع خودروها تأثیر خواهد گذاشت.
 
 
به گفته‌ی بهجت، امروزه تمامی کشورها در حال استفاده از انرژی‌ها و تکنولوژی‌های روز هستند و حمایت نهاد‌های دولتی مردم را به استفاده از خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پاک تشویق می‌کنند تا آلودگی هوا را در شهرهای خود به حداقل برسانند. وی با اعلام اینکه شرکت‌های ایرانی از جمله پاکروسبز قشم نیز با همین هدف وارد عرصه‌ی واردات خودرو به کشور شده‌اند و تلاش می‌کنند مردم را به استفاده از خودروهای هیبریدی پاک ترغیب کنند؛ خاطرنشان کرد:
 
همواره تلاش کردیم تا مشتریان را به سمت خرید خودروهای هیبریدی در محدوده‌ی قیمتی مد نظر آن‌ها سوق دهیم. مردم هم باید با مسئولیت‌های اجتماعی خود آشنا شوند و در ازای مبلغی که می‌پردازند، خودروی پاک خریداری کنند. اما نمی‌توان حمایت‌های دولتی را نادیده گرفت. فرض کنید اگر دولت کمک کند تا درصد زیادی از خودروهای عبوری در شهر تهران هیبریدی شوند یا حتی خودروهای الکتریکی وارد ناوگان شهری شوند، تا چه میزان از آلودگی هوای پایتخت کاسته می‌شود؟ مسئولیت اجتماعی دولت در این مورد کجا است؟
 
مدیر بازاریابی شرکت پاکروسبز قشم از تلاش‌ها و رایزنی‌های این شرکت با هیوندای کره‌جنوبی برای تولید و مونتاژ خودروهای هیبریدی در داخل کشور خبر داد و گفت:
 
هدف ما این است که در سال آینده بتوانیم خودروی هیبریدی در داخل کشور تولید کنیم. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال داخلی‌سازی این تکنولوژی است و امکان ساخت برخی از قطعات این خودروها در داخل کشور فراهم است؛ اما در بعضی از قطعات به دلیل تکنولوژی بالای به‌کاررفته در آن‌ها، راهی جز واردات نداریم و عملا قادر به ورود به بحث تولید داخلی نیستیم. به هرحال باید با درصد پایین داخلی‌سازی این خودروها در کشور فعالیت خودمان را‌ آغاز کنیم و به‌تدریج به مراحل بعدی برسیم. 
 
 باید منتظر ماند و دید آیا تعرفه‌های جدید و عجیب واردات خودروهای هیبریدی به کشور اعمال خواهد شد یا مجلس با این موضوع مخالفت خواهد کرد و تعرفه‌ها به حالت قبل بازخواهد گشت؟
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هیبریدی , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا مصطفی میشه ردیف قراردادت رو بزاری ببینم بعد منی یا قبل منی آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر
حسن پیش مرداد پانا فولادی : وزارت صمتی که خودشو کشت گفت گرانی خودرو غیر قانونیه، یهو میگه کاملا هماهنگ بوده و قانونیه. این جا چه خبره خداییش؟؟؟ خداوکیلی 206 پلاس که همه جا دنیا منسوخ شده هشتصد و سی میلیون هزینه تولیدشه؟؟؟
فوقالعاده 28 بهمن ساینا s : فقط یک نفر گفته فاکتور شدم که اونم قطعا دروغ میگه . باور نکنید.
کوییک gxrl : بیاد یه روز هماهنگ کنیم بریم دفتر مرکزی کیلومتر 17 جاده مخصوص زنگ زدن فایده نداره