سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند

 

سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند

 
سیستم استاپ/استارت اتوماتیک، موجود در خودروهای مدرن چگونه کار می‌کند؟ آیا این فناوری در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار است؟ در ادامه‌ی مطلب به پاسخ این پرسش‌ها پرداخته‌ایم.
 
 
اگر در جریان تکنولوژی‌های به‌کاررفته در خودروهای مدرن باشید، احتمالاً با سیستم استاپ/استارت و مانور زیاد شرکت‌های خودروسازی مبنی بر مصرف سوخت پایین‌تر هنگام فعال بودن این سیستم، آشنایی دارید. این سیستم‌ها که در برندهای مختلف تفاوت چندانی ندارند، اخیراً همه‌گیرتر شده‌اند؛ ایده‌ و عملکرد کلی این سیستم بسیار ساده است: در صورت توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک شدید، نیازی به روشن بودن خودرو نیست. بنابراین با خاموش شدن خودرو و پیشرانه، سوخت بیهوده مصرف نمی‌شود.
 
اما این سیستم چگونه کار می‌کند و نقاط قوت و ضعف آن چیست؟
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
مصرف سوخت پایین‌تر با استاپ/استارت
 
به‌طور کلی نحوه‌ی عملکرد سیستم‌های استاپ/استارت در خودروهای مختلف یکسان است و تنها تفاوت، به تجربه‌ی هر راننده از این سیستم برمی‌گردد. با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو، پیشرانه خاموش می‌شود که به‌دنبال آن مصرف سوخت نیز پایان می‌یابد. در ادامه با برداشتن پا از روی پدال ترمز، موتور در سریع‌ترین زمان ممکن روشن می‌شود تا راننده بدون وقفه به حرکت ادامه دهد. گروه خودروسازی فولکس واگن آمریکا، برای اولین بار این سیستم را در سال ۲۰۱۷ و در مدل‌های شاسی‌بلند اطلس و تیگوان به‌ کار برد.
 
 
داگ سوروپسکی، عضو ارشد تیم مهندسی فولکس واگن، در توضیح این سیستم می‌گوید:
 
با برداشتن پا از روی پدال ترمز، سیستم کاهش فشار وارده بر پدال را تشخیص می‌دهد و قوای فنی را آماده‌ی استارت موتور می‌کند؛ در واقع قبل از فشردن پدال گاز، موتور خودرو روشن می‌شود. یکی از اولویت‌های مهم این سیستم، نبود هیچ‌گونه وقفه در کارکرد آن است. هدف ما این است که با فشردن پدال گاز، خودرو بی‌درنگ حرکت کند تا راننده هیچ اتلاف وقتی تجربه نکند.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
سیستم استاپ/استارت با هر دو جعبه‌دنده‌ی دستی و اتوماتیک کار می‌کند؛ البته این سیستم در حال حاضر فقط روی خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‎ی خودکار و دو کلاچه‌ی محصولات فولکس واگن قرار دارد. در حقیق مدیران فولکس واگن آمریکا، این سیستم را مناسب مشتریان آمریکایی طراحی کرده‌اند. با این وجود، مفهوم کارکرد این سیستم در خودروهای با گیربکس دستی راحت‌تر است. با قرار دادن دنده در حالت خلاص و برداشتن پا از روی کلاچ، موتور خاموش و به محض فشردن کلاچ، موتور دوباره روشن می‌شود و قبل از دنده انداختن، خودرو آماده حرکت است.
 
نقاط قوت و ضعف سیستم استاپ/استارت
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
با توجه به اینکه این سیستم به برخی اجزای پیشرانه و قوای فنی خودرو فشار بیشتری وارد می‌شود، خودروهای مجهز به سیستم استاپ/استارت در این قسمت‌ها که در معرض خرابی احتمالی هستند، با بهینه‌سازی همراه شده‌اند. پیشرانه‌ی این خودروها به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که در کنار استارتر، باتری ۱۲ ولتی و دینام تقویت‌شده، در هنگام فعال بودن سیستم استاپ/استارت روغن همیشه در آن جریان داشته باشد. برخی خودروهای مجهز به سیستم استاپ/استارت، مانند خودروهای هیبرید انرژی اضافه ذخیره می‌کنند. در حقیقت انرژی بازسازی موجود در سیستم به باتری فرستاده می‌شود تا در صورت نیاز به مصرف برسد؛ مانند یک خودروی هیبرید معمولی، ولی در مقیاس بسیار کوچک‌تر.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
قابل درک است که تمام رانندگان از این سیستم راضی نیستند و وجود آن در ترافیک سنگین و خاموش و روشن شدن مکرر خودرو را آزاردهنده می‌دانند. سیستم استاپ/استارت در برخی خودروها فقط در صورت مناسب بودن شرایط فعال می‌شود. سوروپسکی اشاره می‌کند که در صورت سرد بودن پیشرانه یا روشن بودن سیستم تهویه در بالاترین تنظیمات، سیستم استاپ/استارت خودروهای فولکس واگن به دلیل احتمال ایجاد شرایط نامناسب در کابین، فعال نمی‌شود. حتی این سیستم در برخی خودروها در صورت گرم یا سرد بودن بیش از حد هوا غیر فعال می‌شوند؛ البته همیشه می‌توان به‌صورت دستی هم این سیستم را به‌کل خاموش کرد. در واقع بر اساس گزارش کارشناسان آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، نیمی از رانندگانی که مالک خودروهای مجهز به سیستم استاپ/استارت هستند، این سیستم را غیر فعال می‌کنند.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
اما سوروپسکی می‌گوید نقش این سیستم در کاهش مصرف سوخت، اهمیت استفاده از آن را بالا می‌برد:
 
این سیستم در محیط‌های شهری و شلوغ در مقایسه با محیط‌های حاشیه‌ی شهرها یا روستاها، نقش مهم‌تری در کاهش مصرف سوخت دارد؛ عامل مهم، تعداد توقف‌ها و مدت‌زمان هر توقف در پشت چراغ‌های قرمز است.
 
سوروپسکی می‌گوید این سیستم در مناطق شهری از ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد می‌کند. در واقع این ارقام در مورد آلایندگی خودرو هم صدق می‌کند که بنابراین ۱۰ تا ۱۵ درصد آلایندگی کمتری از این خودروها به محیط وارد می‌شود. شاید بتوان گفت این خودروها بیشتر مناسب افرادی هستند که در مسیرهای با توقف زیاد رفت و آمد دارند. با اینکه فولکس واگن به‌تازگی از این سیستم استفاده می‌کند (شاید تلاشی جهت رفع مشکلات رسوایی آلایندگی غول خودروسازی آلمان باشد)، ولی شرکت‌های چون بی‌ام‌و، فورد، ولوو، کیا و هوندا مدت‌ها است که خودروهای مجهز به این سیستم را به بازار عرضه کرده‌اند. به گفته‌ی سوروپسکی، وجود سیستم استاپ/استارت، بیشتر متوجه‌ی استانداردهای قوانین CAFE آمریکا است. با اینکه شرکت‌های خودروسازی خودروهای مجهز به این سیستم را در کشورهای دیگر هم عرضه می‌کنند، ولی این سیستم بیشتر در خودروهای بازار آمریکا فراگیر خواهد بود.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
در واقع هیچ چیزی مانع شرکت‌های خودروسازی جهت فروش خودروهای همراه سیستم استارپ/استارت در دیگر کشورها نیست، بلکه هنوز نگرانی لازم محیطی زیستی و تقاضا برای این نوع خودروها در آن کشورها به مانند آمریکا وجود ندارد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم استاپ/استارت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دی ماه : عالی ممنون از توضیحات شما
شاهین جی ال : 25خرداد هنوز هیچ خبری نیس
ناشناس : 🔴حساب قطعه سازان کشور شارژ شد/قطعه سازان به تعهدات خود عمل کنند ✅سخنگوی وزارت صمت: 40 هزار میلیارد تومان حساب قطعه سازان شارژ شده است. 🔹این مبلغ به حساب قطعه سازان مستقیم واریز شده و هیچ گردشی در حساب خودروسازان ندارند.
ل4 تیرماه29 : با سلام 29 تیر ثبت نام قسط 90 روزه 10. 09 یعنی امروز شاسی شد شماره قرار داد 202770**
j4 مرداد اقساطی 90 روزه : سلام. دوستان روز کاری چطور حساب میکنه شرکت!؟ غیر از تعطیلات رسمی و جمعه ها، پنجشنبه ها هم تعطیل حساب میکنن!؟ بخشنامه ای که حدود یک ماه پیش سازمان حمایت داد و اعلام کرد دیگه روز کاری در قراردادهای جدید و حتی قراردهای جاری حذف و روز تقویمی باید حساب بشه ، اجرایی نشد؟ ممنون میشم اگر مطلع هستین پاسخ بدین. تشکر
محسن 24 شهریور v1 تیتانیوم : مورد آخر هم خودم مطمئن نیستم اما شما پیگیری کنید و حواستون باشه اینکه جایی دیدم یک نفر دچار تصادف شده بود طرف مقابلش مقصر بود صاحب ماشین ایران خودرو که باید خسارت میگرفت، رفته بود بیمه، بیمه گفته به اندازه ماشین عرف خسارت میدیدم، ماشین عرف میشه سورن پلاس، حالا این بنده خدا به اندازه سورن پلاس از بیمه خسارت گرفته و رفته ایران خودرو برای استفاده از کارت طلایی، کارت طلایی گفته شما که از بیمه گرفتی همه شو باید بگیری و ما هزینه ای نمیدیم، نکته خیلی عجیب تر اینکه گارانتی کمک فنر ها و شاسی ماشین هم باطل کردن، گفتن ماشین تصادف کرده باطل میشه! قانون بیمه اینه که بیمه شخص ثالث به اندازه ماشین عرف خسارت میده و مابقی رو شما باید از بیمه بدنه خودتون بگیرید عرض کردم این مورد رو شنیدم و مطمئن نیستم انشالله دچار این اتفاقات نشید که بخواهید دنبال کارت طلایی و بیمه و غیره بروید اگر کسی از دوستان نظر دیگه ای داشت در خدمتیم
محسن 24 شهریور v1 تیتانیوم : ادامه: بیمه بدنه درسته در ابتدا 20 درصد فرانشیز داره، اما با گذشت 2 سال، میتوانید آپشن فرانشیز 10 درصدی رو با پرداخت حق بیمه بیشتر فعال کنید، نکته اینکه کارت طلایی هم 10 درصد فرانشیز دارد! نکات جانبی دیگه اینکه خدمات کارت طلایی جهت قطعات بدنه عالی هست، مثلا اگه تصادف جزیی کنید و درب ماشین خراب بشه، اونها درب رو تعویض میکنن، نکته اینجاست که ماشینی که تعویض قطعه بدنه داشته افت قیمت بیشتری نسبت به ماشین صافکاری شده داره، نمایندگی های ایران خودرو زیاد وارد کار صافکاری نمی شن و قطعه رو تعویض میکنن، با پول بیمه بدنه خیلی از مواقع میتونید با صافکاریpdr بسیار عالی کار رو دربیارید، نمایندگی هاpdr اصلا انجام نمیدن، مورد بعد زمان انتظار برای تعمیر ماشین هست، سوال کنید از کسانی که از کارت طلایی استفاده کردن، برای کارهای جزئی، 10 روز یا بیشتر در نمایندگی معطل بودن! خودم یک ماه بعد از تحویل ماشین، چراغ ماشینم که گوشه خیابون پارک بود رو زدن شکستن، تمام نمایندگی های شهر رو زنگ زدم میگن قطعه چراغ رو موجود نداریم! شما هم میتونید امتحان کنید و زنگ بزنید سوال کنید فلان قطعه رو دارن یا نه!
محسن 24 شهریور v1 تیتانیوم : سلام دیدم بحث مقایسه بیمه بدنه و کارت طلایی داغه گفتم این نکات رو عرض کنم، خودم خیلی تحقیق کردم و با کارشناس ایران خودرو تهران نیم ساعتی کلنجار رفتم کارت طلایی نسبت به بیمه بدنه 3 عیب اصلی داره 1- خسارت به موتور و گیربکس رو اصلا قبول نمیکنه، شما اگه تصادف کنید، کارت طلایی فقط مسائل بدنه و شاسی و داخلی ماشین رو تقبل داره، و ریالی بابت تعمیر موتور نمیده، حالا فرض کن تصادف شدیدی داشتید و موتور آسیب جدی دید! 2- کارت طلایی تخفیف سالانه نداره! ماشینی که صفر خریدید بالاخره تا 4 یا 5 یا سال های بیشتر میخواهید بیمه کنید، بدنه سالی 5 درصد تخفیف میده که بعد از چند سال عدد قابل توجهی میشه، اما کارت طلایی تخفیف نداره 3- عملکرد بسیار بد در قضیه آسیب کلی (خسارت بالای 60 درصد) و تعویض خودرو. ایران خودرو میگه اگه ماشین شما آسیب کلی دید یه ماشین صفر تحویل میدیم، ولی نمیگه که یک سال طول میکشه و اینکه ممکنه نوع ماشین عوض بشه، یعنی با تارا تصادف کنید، ممکنه سورن پلاس تحویل بگیرید (این موضوع رو با یک سرچ ساده در گوگل متوجه میشوید که چقدر ایران خودرو شاکی داره)
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام منم 14 اردیبهشت واریز کردم ولی سیستم زده 15 اردیبهشت خدا رحم کنه دیگه فاکتور شیم
تبدیل جی ال : تکمیل وجه 26خرداد همچنان منتظر فاکتور با 096550تماس میگیرم میگن صبور باشید 20روز دیگ میشه یکسال از واریز وجه اولیه هم میگذره و فاکتور نشده خدا لعنتتون کنه که باید برای ماشین رو به این و اون بزنم تا جایی برم و سرکارم باید با تاکسی برم توی این هوای سرد از مدیر عاملش گرفته تا تک تک کسایی که با اعصاب و روان مردم بازی کردند و باعث شدن تو این وضعیت مردم همچیشونو بفروشن برای یک ماشین که اونم خبری نیست خدا تک تکشون از مدیر عامل گرفته تا بقیشون به خاک سیاه بشینن جلوی خونوادتون جون بدید الهی که مارو از سال 1402 شاهین 290تومنی توی نوبتیم تا الانی که یک میلیارد شده و هنوز تحویل ندادید خدا لعنتتون کنه که ده تا ماشین پیشنهادی دادید آخرش مجبور شدیم جی ال بزنیم شاید از بی ماشینی در بیایم همونم ندادید چهارتا گاو جای شما میزاشتن الان همه ماشین دار شده بودن مرتیکه بیشعور میگه این همه تأخیر بخاطر ثبت نامی زیاد که داخل سامانه یکپارچه بوده خب احمق برای چی همه رو بپذیرید برنده نمی شد طرف راحت میشد از دستتون بعدشم اگر ماشین نمیدید و یکسال میخاید منتظر بزاریدبرای چی پول میگیریدازمردم تعهداتون رو بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن فوری شیراز : فروش فوری 1ماهه ابان واریز کردم سورن تک
امیر : کیا آذر همین ماه دعوتنامه واسشون اومده؟من هفته چهارم باید میومد یکم آذر اومد تکمیل وجه کردم پس ما حالاها گیرمون نمیاد؟کسی خبر داره چطوریه یا کسی مثل من پرداختی دعوتنامه آذر هس؟
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : خخخخخخخخخخخخخ8
مرور : سایت سایپا،پنل کاربری،درخواستها،تغییر رنگ و مدل
دوگانه مرداد قم : سلام تحویل کی بودی من هم 25شهریپر تکمیل وجه کردم به نظرت کی فاکتور میشم مبارکت باشه
زهرا : چرا کسی فاکتور نمیشه؟؟؟ یا فاکتور شدین نمیگین که چشمی نشین😂
207اتو سقف فلز30دی : مبارک باشه. پیش فروش بودین؟ دوره ششم یاهفتم؟
مهران : سلام میشه بفرمایید چه ماشینی و چه طرحی بودین؟
تبدیلی از دوگانه به تک : فردا ان شالله بهت زنگ میزنن که تحویل بگیری
نوید : لطفا اگه برای کسی اومده خبر بده