سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند

 

سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند

 
سیستم استاپ/استارت اتوماتیک، موجود در خودروهای مدرن چگونه کار می‌کند؟ آیا این فناوری در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار است؟ در ادامه‌ی مطلب به پاسخ این پرسش‌ها پرداخته‌ایم.
 
 
اگر در جریان تکنولوژی‌های به‌کاررفته در خودروهای مدرن باشید، احتمالاً با سیستم استاپ/استارت و مانور زیاد شرکت‌های خودروسازی مبنی بر مصرف سوخت پایین‌تر هنگام فعال بودن این سیستم، آشنایی دارید. این سیستم‌ها که در برندهای مختلف تفاوت چندانی ندارند، اخیراً همه‌گیرتر شده‌اند؛ ایده‌ و عملکرد کلی این سیستم بسیار ساده است: در صورت توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک شدید، نیازی به روشن بودن خودرو نیست. بنابراین با خاموش شدن خودرو و پیشرانه، سوخت بیهوده مصرف نمی‌شود.
 
اما این سیستم چگونه کار می‌کند و نقاط قوت و ضعف آن چیست؟
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
مصرف سوخت پایین‌تر با استاپ/استارت
 
به‌طور کلی نحوه‌ی عملکرد سیستم‌های استاپ/استارت در خودروهای مختلف یکسان است و تنها تفاوت، به تجربه‌ی هر راننده از این سیستم برمی‌گردد. با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو، پیشرانه خاموش می‌شود که به‌دنبال آن مصرف سوخت نیز پایان می‌یابد. در ادامه با برداشتن پا از روی پدال ترمز، موتور در سریع‌ترین زمان ممکن روشن می‌شود تا راننده بدون وقفه به حرکت ادامه دهد. گروه خودروسازی فولکس واگن آمریکا، برای اولین بار این سیستم را در سال ۲۰۱۷ و در مدل‌های شاسی‌بلند اطلس و تیگوان به‌ کار برد.
 
 
داگ سوروپسکی، عضو ارشد تیم مهندسی فولکس واگن، در توضیح این سیستم می‌گوید:
 
با برداشتن پا از روی پدال ترمز، سیستم کاهش فشار وارده بر پدال را تشخیص می‌دهد و قوای فنی را آماده‌ی استارت موتور می‌کند؛ در واقع قبل از فشردن پدال گاز، موتور خودرو روشن می‌شود. یکی از اولویت‌های مهم این سیستم، نبود هیچ‌گونه وقفه در کارکرد آن است. هدف ما این است که با فشردن پدال گاز، خودرو بی‌درنگ حرکت کند تا راننده هیچ اتلاف وقتی تجربه نکند.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
سیستم استاپ/استارت با هر دو جعبه‌دنده‌ی دستی و اتوماتیک کار می‌کند؛ البته این سیستم در حال حاضر فقط روی خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‎ی خودکار و دو کلاچه‌ی محصولات فولکس واگن قرار دارد. در حقیق مدیران فولکس واگن آمریکا، این سیستم را مناسب مشتریان آمریکایی طراحی کرده‌اند. با این وجود، مفهوم کارکرد این سیستم در خودروهای با گیربکس دستی راحت‌تر است. با قرار دادن دنده در حالت خلاص و برداشتن پا از روی کلاچ، موتور خاموش و به محض فشردن کلاچ، موتور دوباره روشن می‌شود و قبل از دنده انداختن، خودرو آماده حرکت است.
 
نقاط قوت و ضعف سیستم استاپ/استارت
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
با توجه به اینکه این سیستم به برخی اجزای پیشرانه و قوای فنی خودرو فشار بیشتری وارد می‌شود، خودروهای مجهز به سیستم استاپ/استارت در این قسمت‌ها که در معرض خرابی احتمالی هستند، با بهینه‌سازی همراه شده‌اند. پیشرانه‌ی این خودروها به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که در کنار استارتر، باتری ۱۲ ولتی و دینام تقویت‌شده، در هنگام فعال بودن سیستم استاپ/استارت روغن همیشه در آن جریان داشته باشد. برخی خودروهای مجهز به سیستم استاپ/استارت، مانند خودروهای هیبرید انرژی اضافه ذخیره می‌کنند. در حقیقت انرژی بازسازی موجود در سیستم به باتری فرستاده می‌شود تا در صورت نیاز به مصرف برسد؛ مانند یک خودروی هیبرید معمولی، ولی در مقیاس بسیار کوچک‌تر.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
قابل درک است که تمام رانندگان از این سیستم راضی نیستند و وجود آن در ترافیک سنگین و خاموش و روشن شدن مکرر خودرو را آزاردهنده می‌دانند. سیستم استاپ/استارت در برخی خودروها فقط در صورت مناسب بودن شرایط فعال می‌شود. سوروپسکی اشاره می‌کند که در صورت سرد بودن پیشرانه یا روشن بودن سیستم تهویه در بالاترین تنظیمات، سیستم استاپ/استارت خودروهای فولکس واگن به دلیل احتمال ایجاد شرایط نامناسب در کابین، فعال نمی‌شود. حتی این سیستم در برخی خودروها در صورت گرم یا سرد بودن بیش از حد هوا غیر فعال می‌شوند؛ البته همیشه می‌توان به‌صورت دستی هم این سیستم را به‌کل خاموش کرد. در واقع بر اساس گزارش کارشناسان آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، نیمی از رانندگانی که مالک خودروهای مجهز به سیستم استاپ/استارت هستند، این سیستم را غیر فعال می‌کنند.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
اما سوروپسکی می‌گوید نقش این سیستم در کاهش مصرف سوخت، اهمیت استفاده از آن را بالا می‌برد:
 
این سیستم در محیط‌های شهری و شلوغ در مقایسه با محیط‌های حاشیه‌ی شهرها یا روستاها، نقش مهم‌تری در کاهش مصرف سوخت دارد؛ عامل مهم، تعداد توقف‌ها و مدت‌زمان هر توقف در پشت چراغ‌های قرمز است.
 
سوروپسکی می‌گوید این سیستم در مناطق شهری از ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد می‌کند. در واقع این ارقام در مورد آلایندگی خودرو هم صدق می‌کند که بنابراین ۱۰ تا ۱۵ درصد آلایندگی کمتری از این خودروها به محیط وارد می‌شود. شاید بتوان گفت این خودروها بیشتر مناسب افرادی هستند که در مسیرهای با توقف زیاد رفت و آمد دارند. با اینکه فولکس واگن به‌تازگی از این سیستم استفاده می‌کند (شاید تلاشی جهت رفع مشکلات رسوایی آلایندگی غول خودروسازی آلمان باشد)، ولی شرکت‌های چون بی‌ام‌و، فورد، ولوو، کیا و هوندا مدت‌ها است که خودروهای مجهز به این سیستم را به بازار عرضه کرده‌اند. به گفته‌ی سوروپسکی، وجود سیستم استاپ/استارت، بیشتر متوجه‌ی استانداردهای قوانین CAFE آمریکا است. با اینکه شرکت‌های خودروسازی خودروهای مجهز به این سیستم را در کشورهای دیگر هم عرضه می‌کنند، ولی این سیستم بیشتر در خودروهای بازار آمریکا فراگیر خواهد بود.
 
سیستم استاپ/استارت خودرو چگونه کار می‌کند
 
در واقع هیچ چیزی مانع شرکت‌های خودروسازی جهت فروش خودروهای همراه سیستم استارپ/استارت در دیگر کشورها نیست، بلکه هنوز نگرانی لازم محیطی زیستی و تقاضا برای این نوع خودروها در آن کشورها به مانند آمریکا وجود ندارد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم استاپ/استارت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظر : اگه صبر ایوب و عمر نوح داری بخر اگه نه نخر
مهدی T9 : من هم اسفند ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادن
هانیه : وای که چقدر این اسفندی و اردیبهشتی ها شوم هستید دیگه قالتون کنده نمیشه . نحسید
T8 : ما که ثبت نام اردیبهشت ماه هستیم هنوز شاسی نشده چطور شما شاسی شدید ؟؟؟ الکی نگو
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : سلام خدمت دوستان جهت اطلاع شاهین cvt اسفند ۴۰۳ / واریزی ۲۹۰ میلیون ۹ مهر ۴۰۲ واریزی دعوت نامه ۸ مرداد ۴۰۴ مبلغ ۳۹۹۴۸۵۰۰۰ / تبدیل به جی ال ۲۹ شهریور ۴۰۴ فاکتور ۱۵ مهر ۴۰۴ /پلاک امروز ۲۳ مهر ۴۰۴
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : سلام خدمت دوستان جهت اطلاع شاهین cvt اسفند ۴۰۳ / واریزی ۲۹۰ میلیون ۹ مهر ۴۰۲ واریزی دعوت نامه ۸ مرداد ۴۰۴ مبلغ ۳۹۹۴۸۵۰۰۰ / تبدیل به جی ال ۲۹ شهریور ۴۰۴ فاکتور ۱۵ مهر ۴۰۴ /پلاک امروز ۲۳ مهر ۴۰۴
بهمن : یا قرآن یعنی تا آخر اردیبهشت شما تکمیل وجه می کردید چخبر تونه چ اشتباهی کردیم چ ماشینی ثبت نام کردیم دیگه بهمن کی میخان شروع کنن لعنت بهتون
ایگل مشکی : به سلامتی روند تحویل رو میگین از تاریخ شاسی تا تاریخ تحویل چند روز شد؟
X5 مهر : 30 درصد سود مشارکت رو از مبلغ کل کم میکنن یا الکی میگن سود مشارکت میدن؟ قیمت کل ماشین چند در میاد؟ مبلغ پیش پرداخت + مبلغ تکمیل وجه = ؟
X5 فروردین : فکر می کنم شهر به شهر فرق میکنه، من ساکن تهران هستم اما شهر دیگه ای ثبت نام کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیخ یوسف : کاکو منم زنگ زدم این اداره تحویل گفت هنوز مشکل پلاک دارن چیزی عوض نشده.. فقط قبلا قول هفته بعد میدادن الان قول دو هفته بعد میدن
ایمان پانا شهریور با قالپاق : سلام مال منم همینجور شده اعصابمون داغون کردن
31ابان : تحویلتون چه تاریخی بوده چه طرحی
اطلس 19 اسفند : سلام چجوری میشه شکایت کرد قوه قضاییه برم ؟
نیسان بی پلاک : ما که زنگ زدیم گفت همچون چیزی نیست
حسین : مهرداد داداش بیا جواب منو بده دوباره رفت رو تکمیل وجه نمیباشد سودم 5تومن بود شده 2600تکمیل وجه هم نوشته فرارداد قیمت گذاری نشده است جهت واریز وجه ردیف قراردادتوسط نمایندگی محل ثبت نام قیمت گذاری گردد
بی نام : به این شماره02146060885ت که گفته بودیدزنگ زدم جواب دادبهش گفتم چرامشکل پلاک حل نمی کنیدازم کدملی خواست بهم گفت8/10خودروپلاک میشه گفتم واقعأراست میگیدیاالکی داریداذیت میکنید
محسن : سلام بالاخره امروزه پلاک شد و زد در حال حمل سورن پلاس معمولی از کدوم شهر میاد به تهران؟ زمان حملش چقد طول میکشه؟
امین ساینادوگانه27اسفند : بلکه خدا یه معجزه ای کنه مااز شره شرکت لجن ساز رها بشیم؟یعنی خداوکیلی این مسئولین هم صدای مردم رونمیشنون بلکه کاری کنن حداقل مدیران نالایق سایپاروبیارن پای میزمحاکمه که چه غلطی میکنن که هشت نه ماه هست ماشینای مردم روباتاخیرهم نمیتونن تحویل بدن؟قضیه خیلی بو داره که اینا بامشتریان شون هم واضح وشفاف نیستن..خدانابود کنه مدیران نالایق سای پا رو؟ این شرکت خیلی وقته که اختلاص و دزدی داخلش شده و ورشکست شده و صداش روهم درنمیارن؟
وحید : توی امداد خودرو سایپا همه چی ماشینو نوشته حتی شماره پلاک هم داره