۷ باور اشتباه در استفاده نکردن از چراغ راهنما

 

۷ باور اشتباه در استفاده نکردن از چراغ راهنما

 
چراغ‌های راهنما (فلاشر) یکی از مهم‌ترین ابزار جلوگیری از تصادفات هستند که بسیاری افراد از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در این مطلب به ۷ عادت بد که منجر به استفاده نکردن از چراغ‌های راهنما می‌شوند، اشاره می‌کنیم.
 
 
قوانین راهنمایی و رانندگی مربوط به چراغ‌های راهنمای خودرو در کشورهای مختلف، کم و بیش یکسان است و شاید در جزئیات تفاوت‌های اندکی وجود داشته باشد. با این‌حال همانطور که بارها تجربه کرده‌ایم، بسیاری از رانندگان از این قانون پیروی نمی‌کنند. بر اساس آمار موجود، حتی در آمریکا نیز این مشکل وجود دارد. در واقع ۲۵ درصد مردم آمریکا و کانادا، هنگام عبور از تقاطع‌‌ها، استفاده از چراغ‌های راهنما را فراموش می‌کنند. بر اساس مطالعات انجام‌شده، استفاده از چراغ راهنما در تعویض لاین حتی با مشکلات بیشتری همراه بوده است و ۴۸ درصد رانندگان برای حرکت بین خطوط، از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند. اما چرا این مورد در بیشتر جوامع وجود دارد؟ در ادامه به ۷ عادت که منجر به استفاده نکردن از چراغ‌های راهنمای خودرو می‌شود، اشاره می‌کنیم.
 
۱- خودروی دیگری در جاده نیست
 
 
همه‌ی ما با این مورد مواجه شده‌ایم. شاید خودمان از این توجیه استفاده نکرده باشیم؛ ولی بسیاری از رانندگان در صورت خلوت بودن جاده، لزومی به استفاده از چراغ راهنما نمی‌بینند.
 
جان سالیوان، پژوهشگر مؤسسه‌ی تحقیقاتی حمل و نقل دانشگاه میشیگان، اشاره می‌کند که رانندگان در صورت وجود خودروهای دیگر در جاده، رفتار بهتری دارند. سالیوان که در سال ۲۰۱۴ پژوهش کاملی در این زمینه انجام داده است می‌گوید:
 
اگر در جاده‌‌‌های اطراف محل زندگی خود (که با آن‌ها آشنا هستید) در حال رانندگی باشید و ترافیک خیلی کم باشد، استفاده از چراغ راهنما به حداقل می‌رسد. درواقع در صورت رانندگی در جاده‌های اصلی و فرعی دور از محل زندگی و کار، احتمال استفاده از چراغ‌های راهنما تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.
 
اگر جزو کسانی هستید که استفاده از چراغ‌های راهنما در جاده‌های نزدیک به منزل یا محل کار یا جاده‌های فرعی و روستایی را مشکل‌ساز نمی‌دانید، کاملاً اشتباه می‌کنید. بر اساس گزارش کارشناسان شرکت بیمه‌ی آمریکایی Esurance، علاوه بر اینکه تصادفات در شعاع ۴۰ کیلومتری محل زندگی رانندگان بیشتر است، حتی تصادفات در جاده‌های فرعی و روستایی بسیار شدیدتر است و تلفات بیشتری به دنبال دارد.
 
۲- چراغ راهنما فقط در گردش به چپ
 
جالب است بدانید که بیشتر رانندگان در گردش به چپ چراغ راهنمای خودرو را روشن می‌کنند. بر اساس پژوهش انجام‌شده در سال ۲۰۱۳، حدود ۹۴.۸ درصد رانندگان استان بریتیش کلمبیا واقع در کانادا، برای پیچیدن به سمت چپ از چراغ راهنما استفاده می‌کنند.
 
در کشورهایی که فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد، معمولاً راننده‌ها در گردش به چپ که لاین سبقت است، از چراغ راهنما استفاده می‌کنند. این مورد در کشورهایی چون ژاپن و انگلستان عکس است.
 
۳- سهل‌انگاری خودروی جلویی در استفاده از چراغ راهنما 
 
 
پژوهش انجام‌شده در کانادا نتایج جالب دیگری هم به دنبال داشته است. در واقع در صورتی خودروی اول چراغ راهنما را روشن کند، احتمال استفاده از چراغ راهنما در خودروی دوم به ۶ درصد افزایش می‌یابد. با اینکه این مقدار چندان قابل توجه نیست؛ ولی می‌توان گفت که خودآگاه یا ناخودآگاه، برخی رانندگان رفتار راننده و خودروی جلو را الگو قرار می‌دهند. فرض کنید این مورد در مقیاس بسیار بزرگ‌تر باشد. مثلاً در ترافیک‌های شدید جاده‌هایی که حاشیه خاکی سمت راست آن‌ها بزرگ است؛ بارها دیده‌ایم که در صورت حرکت یک خودرو در این مسیر، رانندگان بیشتری از لاین اصلی خارج می‌شوند و در حاشیه جاده رانندگی می‌کنند. الگوی رفتار مشابه رانندگان در  ترافیک شدید کلان‌شهرها بسیار محسوس‌تر است.
 
۴-  گردش به راست دیگر رانندگان، بدون راهنما 
 
 
همانند مورد سوم، در صورت استفاده نکردن خودروی جلوی راننده از چراغ راهنما، احتمال روشن کردن راهنما در گردش به راست تا ۷ درصد کاهش می‌یابد. اگر راننده‌ای به تقاطع برسد و هیچ خودرویی در مقابل آن نباشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در پیچیدن به سمت راست، از چراغ راهنما استفاده کند.
 
به‌عنوان مثال فرض کنید یک راننده در لاین سمت راست به دنبال چند خودرو در حال حرکت است. شاید فکر کنید که با رسیدن به تقاطع، احتمالاً تمام رانندگان مطلع هستند که این راننده قصد پیچیدن به سمت راست دارد؛ ولی در صورت روشن نبودن چراغ راهنما، ممکن است عابران پیاده متوجه این موضوع نباشند و بدون توجه به خودروها، حرکت خود را ادامه دهند.
 
۵- چراغ راهنما همیشه بعد از پیچیدن خاموش نمی‌شود
 
 
تکنولوژی چراغ راهنما در دهه‌ی ۱۹۴۰ در خودروها به وجود آمده و تا به‌امروز هم تغییرات چندان عمده‌ای نداشته است. با روشن کردن چراغ راهنما و دور زدن کامل فرمان، چراغ خاموش می‌شود. اما این مورد همیشه انجام نمی‌شود و در صورت وجود ترافیک یا تعویض سریع لاین، چراغ راهنما همچنان به فلاش زدن خود ادامه می‌دهد. حتماً دیده‌اید در جاده‌ها و بزرگراه‌هایی که مسیر مستقیم است، یک خودرو بدون تعییر لاین یا مسیر با چراغ راهنمای روشن حرکت می‌کند. بر اساس پیمایش انجام‌شده‌ی سال ۲۰۰۶ در آمریکا، ۱۷ درصد رانندگان اقرار کرده‌اند که دلیل استفاده نکردن آن‌ها از چراغ‌های راهنما، خاموش نشدن خودکار آن و البته نادیده گرفتن این مورد توسط آن‌ها است.
 
ریچارد پونزیانی نرم‌افزاری با نام «اینتلی‌ترن» طراحی کرده است که به‌جای تکیه بر عمل مکانیکی پیچیدن فرمان، به‌صورت دیجیتال کار می‌کند. در واقع رایانه‌ی خودرو در صورت تکمیل کردن یک پیچ، چراغ راهنما را خاموش می‌کند. لایسنس این فناوری در اختیار شرکت فورد قرار دارد و تا به‌ امروز در شاسی‌بلندها و وانت پیکاپ‌های مدرن این شرکت آمریکایی نصب شده است.
 
۶- من راننده‌ی حرفه‌ای هستم
 
 
بر اساس پژوهش انجام شده‌ در سال ۲۰۰۶ آمریکا، ۵۷ درصد رانندگانی که از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند، دلایل زیر را ذکر کرده‌اند:
 
وقت کافی نبود (۴۲ درصد)
تنبلی (۲۳ درصد)
چیز مهمی نیست (۱۱ درصد)
به هیجان رانندگی اضافه می‌کند (۷ درصد)
همه‌ی ما رانندگی نمایشی و تعویض خطوط پی‌درپی یا اصطلاحاً «لایی کشیدن» برخی رانندگان را دیده‌ایم. شاید راننده‌ی این خودرو با خود فکر می‌کند که به دنبال کسب پول پوزیشن است؛ ولی از دید دیگر راننده‌های جاده، این شیوه‌ی با هیجان رانندگی در پیست تفاوت بسیار دارد. شاید بیشتر راننده‌ها که در جاده‌های عمومی و بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنند، هیجان را در زودتر و البته زنده و سالم رسیدن به منزل خود تعریف کنند.
 
۷- رانندگی خطرناک و بی‌توجهی عمدی به قانون
 
 
تا وقتی که تمام خودروهای جاده خودران نشده‌اند، چراغ راهنما یکی از مهم‌ترین ابزار هر راننده برای ارتباط برقرار کردن با دیگر رانندگان است. علاوه بر این، چراغ راهنما یکی از بهترین وسیله‌ها برای جلوگیری از تصادف است. آمار رسمی از اینکه چند درصد تصادفات به دلیل عدم استفاده از چراغ راهنما است، وجود ندارد؛ ولی دانستن اینکه این ویژگی در جلوگیری از تصادفات نقش دارد، مایع دلگرمی در جاده‌های پرترافیک است.
 
شاید یکی از ترسناک‌ترین موارد در رانندگی این باشد که همه‌ی رانندگان به ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و استفاده از چراغ راهنما به یک اندازه اهمیت ندهند.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چراغ راهنما , فرهنگ ترافیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی cvt : یکی میگه تولید میشه یکی میگه تولید نمیشه یکی میگه سانروف نیست یکی میگه سانروف موجوده یکی یه جواب درست سرمون بده بدونیم چند چندیم اگر طول می‌کشه به فکر یه ماشین باشیم اگر نه که منتظر باشیم
Mohammad : سلام من شاهین G تحویلی هفته ۴ مرداد بودم واریز اولیه هم ۲ دی ماه انجام دادم ۲۹۱میلیون هنوز پیامک تکمیل وجه برام نیومده کسی از دوستان میدونه تا چه تاریخی تکمیل وجه انجام شده و تا چه تاریخی تحویل دادن
j7 سفید،اردیبهشت ،مرینوس : امروز تماس گرفتند برای تحویل خودرو،گفتن برم ساعت ۴ اداره تحویل جاوه مخصوص ،ثبت نام ۱۵ اردیبهشت و تکمیل وجه ۲۵ شهریور از تهران
مصطفی ،j7 سفید : ماشین خوبی هستش بهتر از سایر مدل ها هستش سواری نرم و هندلینگ عالی داره و نسیت به اکتان و بنزین هم واکنشش کمتر هستش
مصطفی ،j7 سفید : اونهایی که پیش فروش تهران هستن و ۶ ماهه پیش خرید کرون رو زودتر تحویل یدن ،
علی مدبر : هی گفتن تبدیل بزن زدم 25خرداد هنوز خبری نیس
علی مدبر : همش دروغ من 25خرداد تبدیل زدم و تکمیل وج کردم ولی خبری نیس کلا باید بیخیال ماشین بشیم
x5 : خواستی سرامیک کنی ملات پر سیمان بریز چسب هم کم استفاده کن
1 اردیبهشت : تکمیل وجه 1 اردیبهشت پذیرش 11943649 درخواست 19137090
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : مگه تفاوتش 20تومن نبود من که تبدیل نمی‌زنم
مهدی پانا شهریور : ممنون اقا حسین ولی تحویل 4 شهریور بودم با 40 روز تاخیر و اینکه 17200 دیگه گرفتن
دی : بس چرا یکی میگفت 20 تومن
تاجی 🇮🇷 : معمولا از روز فاکتور تا تحویل تهران یک هفته تا ده روز و شهرستان دو هفته طول میکشه حدودا 3 روز بعد از فاکتور ماشین پلاک میشه که میتونید تو آپ پلیس من شماره پلاک جدید خودتون رو ببینید و چند روز بعد قبل از تحویل ماشین ،خودرو بیمه میشه که اگه قبلا تو اون شرکت بیمه ،بیمه یه ماشین دیگه رو گرفته باشید پیامک بیمه ماشین جدید هم براتون میاد.البته بگم که سایپا و ایرانخودرو بیمه ایران نمیکنن.
مجتبی تحویل 7 آبان : دوستان سلا یک سوال داشتم این 207 های جدیدی که با موتور تیوفایو پلاس داره تحویل میده ، آیا قیمت بازارش با 207 های موتور تیوفایو یکیه ؟
کوییک اس : مرحله بعد پلاک شدنه ، مرحله بعد تحویل باربری و تحویل نمایندگی و تحویل مشتری بسلامتی
ابوالفضل : فاکتور نشدیم هنوز
اسقاطی اردیبهشت : 03155811080سایپا سیترولین کاشان
بی نیسان : دوستان شماره 136 مربوط به بازرسی کل کشور هست و میتونید ثبت شکایت بکنید ولی 124 مربوط به صنعت معدن تجا ت هست ، میگه بریت شورای حل اختلاف شکایت کنید یه اقایی بنام تجری اگه راست گفته باشه صنعت معدن طلبکار هست که چرا پول کمتر دادی، یعنی اشتباه کردین
متین : سلام من تحویل 30 دی هستم طرح عادی پیش فروش 207 پانا ارتقایافته فعلا 418 واریز شده میخاستم ببینم کی دعوتنامه تکمیل وجه میاد تا پولشو کامل کنم چون باید ماشین بفروشم میخاستم ببینم اطلاع دارین ؟