معافیت خودروسازان از اسقاط به زیان محیط زیست

 

 2500000 خودرو فرسوده در انتظار اسقاط

 
با بسته شدن سایت ثبتارش، نه تنها وارد کنندگان خودرو و نمایندگی های مجاز، بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده اند که از جمله آنها، مشاغلی همچون بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده است.
 
در این میان برخی مشکلات قابل مشاهده بوده و برخی دیگر نیز سال های آینده خودنمایی می کنند که کاهش اسقاط خودروهای فرسوده از این دست مشکلات است. زیرا با کاهش اسقاط خودروهای فرسوده، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت،  بیکاری مشاغل مربوط به اسقاط خودرو و درنهایت تعطیلی این مراکز پیش رو خواهد بود.
 
حدود یکسال گذشته کمبود مراکز اسقاط خودرو بهانه ای برای کاهش تعداد خودروهای اسقاط شده بود، اما مدتی بعد، تعداد این مراکز از 120 به 200 مرکز افزایش یافت، اما رقم اسقاط خودروهای فرسوده چندان چشمگیر نشد، زیرا از نیمه های تابستان سال 96 خودروسازان داخلی با حمایت دولت از اسقاط خودرو معاف شده و در واقع حجم اسقاط در نظر گرفته شده برای واردکنندگان دو برابر شد.
 
 نکته جالب اینجاست بود که، دو برابر شدن اسقاط توسط واردکنندگان زمانی در نظر گرفته شد که سایت ثبتارش بسته بود و علنا حجم خودروی زیادی به کشور وارد نمی شد. حالا پس از بازگشایی سایت ثبتارش، چشم امید مراکز اسقاط به واردکنندگان دوخته شده است. از این رو، این پرسش مطرح است که آیا با باز شدن سایت ثبتارش، چالش های پیش روی این مراکز کاهش می یابد؟
 
در همین زمینه، امیر سیفی زاده- کارشناس اسقاط خودرو در گفت و گو با خودروکار مهمترین چالش پیش روی صنعت بازیافت و پس از آن اسقاط خودروهای فرسوده را،  نبود برنامه‌ریزی و خلاء مدیریت عنوان می‌کند و می گوید: «طبق قانون، در حال حاضر چالش مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به حمایت واردکنندگان نیاز دارد چرا که پیش از حضور وزیر وقت حمایت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده صورت می گرفت که  با آمدن جناب وزیر، این حمایت ها کاسته شد و در نهایت خودروسازان از اسقاط خودروهای تولیدی خود معاف شدند. حالا چشم امید مراکز اسقاط به واردات خودرو است».
 
سیفی زاد، در پاسخ به اینکه چرا باید اسقاط خودروها جدی گرفته شود؟ اظهار می کند: « به طور طبیعی کاهش آلایندگی هوا، تغییر مبلمان شهری، کاهش مصرف سوخت، تامین مواد اولیه فولاد کشور و عواملی از این دست عوامل، از جمله اهداف اسقاط خودروهای فرسوده در هر کشوری هستند. از این رو حمایت خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده در هر کشوری مد نظر است.اما مشکل اینجا است که در ایران و طی ماه های گذشته حمایت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروها کاهش یافته است.»
 
به گفته او، این در حالی است که بر اساس قانون مدیریت پسماند وقتی کالایی توسط شرکتی تولید می شود، بازیافت و اسقاط آن کالا باید توسط همان شرکت صورت گیرد. اما در حال حاضر خودروسازان ایرانی از این قانون  معاف هستند.
 
این کارشناس اسقاط خودرو تاکید می کند:  «در بسیاری از کشورها از کوچکترین تولیدات تا بزرگترین آنها بازیافت می شود، اما در ایران نه تنها بازیافت ظروف پلاستیکی به راحتی صورت نمی‌گیرد بلکه صنعت خودروسازی نیز از این ماجرا به دور مانده است.»
 
سیفی زاده می‌افزاید: «اگر به قانون احترام گذاشته شود، بسیاری از مشکلات صنعتی کشور برطرف می‌شود. به گونه ای که  خودروسازانی که می‌توانند سالانه حدود 330 هزار خودروی فرسوده از رده خارج کنند، اما از بازیافت معاف هستند، مشکلات متعددی برای مراکز اسقاط ایجاد خواهند کرد.»
 
این کارشناس اسقاط خودرو، با بیان اینکه با فرض خروج این تعداد خودرو در سال از کلانشهرها متوجه می شویم که چه میزان از آلودگی هوا کاسته می‌شود و در مقابل فعالیت های اقتصادی وابسته به صنعت خودرو افزایش می یابد، تصریح می کند: «در این شرایط مراکز اسقاط به واردات چشم می دوزند. وارداتی که خود با مسایل متعددی دست و پنجه نرم می کند. به گونه ای که طی ماه‌های گذشته شاهد بسته و باز شدن سایت واردات خودرو بودیم که این برای مراکز اسقاط زنگ خطر است چرا که اگر امسال این سایت شش ماه بسته بود، شاید سال آینده این سایت هشت ماه بسته بماند. از این رو کاهش واردات خودرو طی سال های آینده در اسقاط خودروها موثر خواهد بود.»
 
این کارشناس اسقاط خودرو در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای جبران این فاصله نیاز است، تصریح می کند: در حال حاضر حدود دو میلیون و 500 هزار خودرو فرسوده فارغ از شمارش گواهی اسقاط خودروها که عددی بیش از این میزان را رقم می زند، فرسوده هستند با این حال سال گذشته تنها حدود ۱۲۰ هزار خودرو از رده خارج شده است.حال با فرض تولید یک میلیون خودرو در سال و خروج ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده، بازهم مشکلات آلودگی هوا و مراکز اسقاط خودرو کاهش نمی یابد،‌ چرا که باید تولید و خروج خودروها از رده مصرف، با برنامه ریزی جدی و مدیریت صحیح صورت گیرند.»
 
این کارشناس تاکید می کند:« اگر می خواهیم در چشم انداز جهانی صنعت خودرو موفق عمل کنیم، باید روش های مدیریتی مطلوب را تدوین و اجرایی کنیم.»
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 79 نظر
+Tiggo 8 e 10 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : کجا باید شکایت کنیم از این نوع پاسخگویی ها؛کی پاسخگو می باشد؟
حسن : سلام روز چهارشنبه فردا تاریخ ۴/۶ جلوی ساختمان وزارت صمت تجمع هست خواهشن هرکسی میتونه شرکت کنه تا تکلیف مان مشخص بشه
شاهین g : برای ما دعوتنامه اومد تحویل پاییز ۱۴۰۳ شهریور پارسال ۲۱۲ تومن واریزی داشتیم
ویسی : سورن دوگانه تحویل تابستان ۱۴۰۳ دیگه شرف برامون نموند پیش زن وبچه این ۴ماه هرچه طلا داشتن حراج فروش کردم پول وگذاشتم بانک که امروز وفردا واریز وجه بیا خدا شرفتون وببره 40سالمه هیچ لذتی پیش این همه دزد نبردیم الان منتظر ایران خودرو هستیم که یه ماشین بهمون بده بااین همه انتظار دیگه خدا شاهده هیچ ذوقی براش ندارم میخواهم که دیگه هی ماشین وندن لعنت خدا بر هرکسی که الان مسئول این کاراست و کم کاری کرد شما که ازعهده اش برنیامدین چرا این همه ثبت نام کردین دی کجا تیر کجا خواب بودین جواب این همه مردم وبدین مسئولین خبراز نکته به نکته غزه دارین ولی ازحال مانه چرا خودتون وبه اوراه زدین چرا جواب مردم ونمیدونم وجدان شما کجاست
فاطیما : چه ماهی ثبت نام کردید؟
علیرضا changan : دوستان عزیز امروز چانگانهای ۵۵ بارگیری شدن به سمت تهران تعداد خوبی هم بارگیری شدن انشالله تو دو هفته اینده یه تعدادی تحویل میگیرین
سجاد : یعنی ریدم تو سر در این شرکت و نمایندگی ها سراسر کشور
s3 : من ابان ثبت نام کردم هیچ به هیچ..
مجتبی : دقیقا چه روزی تکمیل وجه کرده بودید؟
حمید شاهین اتومات : مبارک باشه انشاالله .شما تهران هستی ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : ساینا 85 گانه تک سوز . تکمیل وجه و سخا 19 خرداد - امروز 5 تیر فاکتور شد .
fx premium : سلام تاریخ تخصیص و تحویل سیستمی برای شما چه تاریخی است؟
اریزو 5 نقدی : سلام . منم نقدی 13خرداد. صفحه اخر منم مثل شماست ولی جایی ننوشتن علی الحساب. نوشته نقدی تحویل 45روزه
051 دوگانه بهمن : اره انجام بده.بعد ک دعوتنامه بیاد خیالت راحت راحته.تا یک سال هم اعبار داره
X33 دنده ای : سلام دوستان.تاریخ قراردادم27 اردیبهشت باتحویل45روزه بوده،روز کاریشون5شنبه هم محسوب میشه؟!فاکتور شدنش چند روز قبل از تحویل اوکی میشه تقریبا؟!از کجا تاریخ تحویل سیستمی خودم رو‌میتونم ببینم؟!
اسفندی صبور : سلام توگوگل سرچ کن سامانه سخاـ. بعدواردش شو وکلیه کاراشوانجام بده اگه درست بری آخرسر یه پرینت پی دی اف ازتاییدیه آدرست که یاپست باشه یاراهوربهت میده.. البته پست روبایدمراحلشوطی کنی ولی راهور اگه تویه سال گذشته گواهینامه یا نقل وانتقال پلاک خودروداشته باشی خودش تاییدمیزنی.. می تونی هم بری کافی نت.. درواقع سخا یه نوع تایید آدرس پستی واسه کارای نقل وانتقال وپلاک گذاری..
اسفندنیمه اخر : سلام سخاراکافی نت انجام بدیم؟
اسفندنیمه اخر : سلام سخاازکافی بگیریم؟
207کلاس23 : بااین اوصاف ما3ماهه فروش فوری تحویل شهریور بایدروآبان حساب کنیم😐
ادیداس : رفقا سلام عیدتون مبارک انشاالله ب حق همین روز عزیز خبرای خوشی بشنویم. مدد غیر از تووو ننگ است یا علی مدد