شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 

شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 
در حال حاضر قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ و زیر ۴۵ میلیون تومان بر عهده شورای رقابت است و تعیین قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون در اختیار خودروسازان قرار دارد. تولید‌کنندگان بنا بر تقاضای محصولات یاد شده در بازار می‌توانند نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای  عنوان شده اقدام کنند.  خودروسازان در شرایطی که افزایش حباب گونه قیمت ها را در بازار خودرو مشاهده هستیم با تولید انبوه محصولات خود و افزایش کیفیت آن ها می توانند به متعادل سازی این بازار بپردازند. اما به‌دلیل نبود بازار رقابتی و انحصار شکل گرفته در بازار، ظاهرا انگیزه‌ای در این زمینه  برای آنها وجود ندارد.
 
گرچه سگمنت قیمتی زیر 45 میلیون توان بیشترین درصد مشتریان بازار ایران را به خود اختصاص داده اما اکنون با بالا رفتن تعرفه واردات خودرو، خودروسازان داخلی درسایر سگمنت های قیمتی نیز بی رقیب خواهند بود. با این حال که چنین اتفاقی می تواند زمینه های انحصاری بودن سایر بخش های بازار به نفع خودروسازان داخلی را رقم بزند، شورای رقابت می گوید که به این بحث ورود نخواهد کرد.
 
رییس شورای رقابت معتقد است از آنجایی که بازار خودرو های داخلی انحصاری است، افزایش تعرفه واردات تاثیری در بازار رقابت خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان ندارد و این رقابت تنها در بین خودرو های وارداتی است. 
 
شیوا به خودروکار می‌گوید: خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان بازار انحصاری دارد. با تعرفه ای که در گذشته وجود داشت این خودرو ها دیگراصلا  وارد نمی شود و برای واردکنندگان هم مقرون به صرفه نبود که این گونه خودرو ها را وارد کنند. اعتقاد  ما بر این بود که برای رقابتی شدن بازار خودرو های داخلی کشور که قیمت شان  زیر 45 میلیون  تومان است،  باید تعرفه این نوع خودرو ها پایین بیاید تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و این بازار از انحصاری بودن بیرون بیاید. ولی اکنون که این اتفاق نیافتاده و همه خودرو ها وارداتی  شده، قیمت ها هم افزایش پیدا کرده است . بنابراین این رقابت تنها بین خودرو های وارداتی است و هیچ تاثیری در وضعیت کنونی انحصار در بازار خودرو های داخلی نمی‌گذارد.
 
او در ادامه با اشاره به مشکل شکاف قیمتی بین وارداتی ها و داخلی ها اظهار می کند: خودروسازان ما محصولاتی تولید می کنند که قیمت آن ها زیر 45 میلیون تومان است. لذا هیچ زمانی این ها با خودرو های وارداتی رقابت نمی کنند. زیرا خودرو های وارداتی در این سطح قیمتی اصلا وجود ندارد. 
 
رییس شواری رقابت  با اشاره به بازار رقابتی  انواع مدل های مونتازی نیز می گوید:  قیمت این محصولات هم همانند وارداتی‌ها است. آن ها هم باید تعرفه بالاتری بدهند و با یکدیگر رقابت دارند.پس در تولید خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان این تعرفه در بازار رقابتی تاثیری ندارد.
 
او با تاکید بر این موضوع که نظارت بر خودرو های بالای 45 میلیون جز وظایف شورای رقابت نیست اظهار می کند:  اکنون بازار خودرو های بالای 45 میلیون تومان انحصاری نیست و ما هم دخالتی نمی توانیم در آن داشته باشیم. این وظیفه وزارت صنعت معدن و تجارت است که بربازار این خودرو‌ها نظارت داشته باشد وآن ها را  کنترل و رصد کند.
 
شیوا در پایان خاطر نشان می کند: وارد کنندگان باید سود محدودی داشته باشند. یعنی حداکثر بین 7 تا 10 درصد. بنابراین اگر همان خودروهای وارداتی هم از یک رقمی بالاتر برود بر اساس دستور العملی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت دارد  نهاد های نظارتی باید دقت کنند که یک وارد کننده هم نتواند سودی بیشتر از حداکثر  10 درصد ببرد.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار وارداتی ها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

دو دلیل اصلی در این که ورود نمیکنند وجود داره یکی اینکه برخی از اعضا خود وارد کننده هستند و دلیل دوم اینکه حق حساب بموقع و بمقدار کافی میرسه که اگه هر کدوم از اینها دچار نقص بشه یه تبصره جور میکنند و برای دفاع از حق مردم تو این بازار هم ورود خواهند کرد
12:20  1396/10/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ستاره : شاید به استان مربوطه. من تهران بودم.
ثبت نام۲۴اردییهشتx5 : دوستان صداسیما1624تماس گرفتن شماره1 بگیرن وصل میشن صداوسیما تهران بعدش گزینه وصل میشن به کارشناسان بگیدرسانه ای کنندتاخیرخودروهارا
سهند آبان : ممنون بابت اطلاع رسانی.... شرمنده امروز فاکتور شده آید
تاراv4اتومات : سلام تارااتومات فروش فوری تحویل ۱۰ آذرهنوز فاکتورنشده کسی هست تحویل آذرفاکتورشده باشه؟
ثبت نام۲۴اردییهشتx5 : منم زنگ زدم صداسیماگفت اگه تعدادتماس هازیادبشه 2030پخش میشه خواهشن همه همکاری کنن زنگ بزنن صداوسیما وارد عمل بشه
شایان بهاری : سلام و درود بنده واریزی ۱۴ شهریور سه ماهه تحويل ۱۳ آذر رنگ سفید هستم
وحید شاهین زمستان : شاهین زمستان تا تحویل مهر پر شد آبان باز
رضا : این شرکت به تعهدات خودش اصلن عمل نمی کند متاسفانه خودروهای ۹۰روزه ۱۸۵ روزه تحویل میده مدیریت نیست
امیر : با سلام . تارا وی ۴ تحویل ۳۰ آبان امروز فاکتور شد . قسمت همه دوستان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : 30 دی فاکتور شدم🤑🤑🤑🥰🥰🥰🥰
چند نقطه : بازم خداروشکر وضع کوئیک خوبه. واسه اونا 9 مهر هم فاکتور شده
رانا دی ماه : سلام به همگی منم تحویل دی ماه بودم امروز برام فاکتور شد
اتومات تیر : مشکل داری تو مگه؟؟واسه تو 17اومده واسه بقیه هم 17بایدبیاد،داداش من دعوتنامه تیرماه از16خرداد اومده تا31خرداد تکمیل وجه کنن،،افتاد یابازم توضیح میخوای؟؟؟
رضا : واسه من هم 16 خرداد اومد پیامک واریز
محسن : سلام دنا 5 دنده واریزی 15 آبان فاکتور 10اذر امروز زده نصب پلاک. به نظرتون کی تحویل میشه؟؟ ممنون از پاسخگویی دوستان
207 اتو تیر : آدم با سواد اولین روزی که پیامک واریز اومد 17 ام بوده ساعت 8و نیم صبح و اولین شروع واریز لطفا اولین تحقیق کن بعد اینما اظهار نظر کن
رضا : سلام تکمیل وجه 28 خرداد تحویل 31 تیر هنوز فاکتور نشده
کوییک : سلام پذیرش 4مهر کسی پلاک شده؟
بهمن : سلام من 5 روز بعد از فاکتور پلاک شد و این 3 روز هست ملاک شده ولی تحویل نخورده