خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟
1396/11/02
15:00
آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟
واردکنندگان در شرایطی همچنان بهدنبال تغییر ضوابط ابلاغی واردات خودرو هستند که مصوبه دولت، از سیاستهای کلی نظام سرچشمه گرفته و بعید بهنظر میرسد تغییر و تحولی قابلتوجه در کلیات آن حاصل شود.البته تغییر در جزئیات ضوابط جدید واردات خودرو، منتفی نیست و این احتمال وجود دارد که با توجه به اعتراض واردکنندگان و بردن شکایت به مجلس شورای اسلامی، برخی بندهای ضوابط موردنظر تلطیف شده یا تغییر کند. اتفاقا همین چندی پیش، بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» از تهیه طرحی دو فوریتی از سوی تعدادی از نمایندگان برای لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد. به گفته وی، « نمایندگان در حال تهیه طرحی دو فوریتی برای بررسی در صحن مجلس برای لغو مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ زیرا افزایش تعرفه هیچ توجیهی ندارد.» هرچند این طرح دو فوریتی هنوز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرفته، با این حال گفته میشود طی هفته جاری راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان رای خود را در مورد آن صادر کنند.
جدا از بحث مجلسیها، واردکنندگان نیز از مسیرهای دیگری بهدنبال تعدیل مصوبه دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ بهنحویکه نامهنگاریها و صحبتهایی میان آنها و مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر بخشهای دولت رد و بدل شده است. در واقع واردکنندگان بهدنبال این هستند که با ادله خود ثابت کنند افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین تعیین سقف ارزشی برای ورود خودروها، چندان موضوعیتی نداشته و بازار را آشفته خواهد کرد. حدودا سه هفته پیش بود که هیات دولت ضوابط جدید واردات خودرو به کشور را ابلاغ کرد و طبق آن، نهتنها تعرفه افزایش یافت، بلکه ورود خودروهای لوکس نیز به نوعی ممنوع شد. بر این اساس، طبق ابلاغیه معاون اول رئیسجمهوری، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی، از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت و تعرفهای ۷۵ درصدی نیز (۳۵ درصد بیش از تعرفه قبلی)، برای خودروهای دارای حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی لحاظ شد. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی نیز که پیشتر ۵۵ درصد بود، به ۹۵ درصد افزایش یافت. علاوهبر اینها، خودروهای هیبریدی نیز با تعرفه ۴۵ درصدی مواجه شدند، حال آنکه تعرفه شان پیشتر حدود ۵ درصد بود. در نهایت اما دولت برای ورود خودروهای خارجی به کشور، دو شرط «سقف قیمت ۴۰ هزار دلاری» و «حجم موتور حداکثر ۲۵۰۰ سیسی» را لحاظ کرد.
از همان ساعات اولیه اعلام این ضوابط، واردکنندگان نسبت به آن موضع گرفته و اعلام کردند تعرفههای اعلامی و همچنین تعیین سقف قیمتی برای واردات، توجیه نداشته و در نهایت مشتریان از ناحیه افزایش قیمتهای شدید متضرر خواهند شد. در حال حاضر نیز اگرچه دولت همچنان بر مصوبه خود مصر بوده و از آن دفاع میکند، با این حال واردکنندگان کماکان پیگیر تعدیل آن بوده و به هر دری میزنند تا برخی بندهایش را تلطیف کرده یا تغییر دهند.این در شرایطی است که ظاهرا وزارت صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به پیگیریهای عدهای از واردکنندگان اعلام کرده افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی برای خودروهای لوکس، در راستای سیاستهای کلی نظام بوده است. بهنظر میرسد منظور وزارت صنعتیها از سیاستهای کلی نظام، مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی از جمله کاهش خروج ارز از کشور و همچنین عدم ترویج اشرافی گری است. بهعبارت بهتر، دولت خواسته تا با افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی، بخشی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در بازار خودرو به اجرا بگذارد.
در این بین، گفته میشود هدف دولت از افزایش تعرفه واردات خودرو، کاهش خروج ارز از کشور بوده، با این استدلال که وقتی تعرفه افزایش یابد، میل به واردات نیز کاهش یافته و در نتیجه ارز کمتری خارج خواهد شد. از سوی دیگر اما بهنظر میرسد تعیین سقف ۴۰ هزار دلاری برای ورود خودروها نیز در راستای ممانعت از ورود کالاهای لوکس غیرضروری (یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی)، لحاظ شده است. واضح تر اینکه از نظر دولت، خودروهای دارای قیمت ۴۰ هزار دلار به بالا، لوکس به حساب میآیند؛ بنابراین در راستای عدم ترویج اشرافیگری و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای لوکس غیرضروری، واردات آنها ممنوع است.
با این شرایط، دولت اعتقاد دارد عملا در راستای سیاستهای کلی نظام به خصوص اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات خودرو را افزایش داده و ورود خودروهای به اصطلاح لوکس را نیز ممنوع کرده است. با این استدلال، بهنظر میرسد تغییر و تحول در کلیات ضوابط جدید واردات خودرو، چندان امکانپذیر نیست؛ زیرا حتی اگر مجلس نیز در این ماجرا ورود کند، دولت میتواند با استناد به سیاستهای کلی نظام، دفاع لازم را از مصوبه خودرویی خود به عمل بیاورد. این البته در حالی است که ظاهرا واردکنندگان نیز با درک نسبی موضوع، کلیات ضوابط واردات خودرو را پذیرفته و حالا بهدنبال تغییر جزئیات آن هستند. به عنوان مثال، آنها پیگیر این موضوع هستند که معیار قیمتی (سقف ۴۰هزار دلاری) را از مصوبه واردات خودرو حذف کرده و معیاری دیگر را جایگزین کنند. در این مورد میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه بحث افزایش تعرفه واردات خودرو از سطح وزارت صنعت فراتر بوده و در راستای سیاستهای کلی نظام است، میگوید: ما بهدنبال تغییر کلیات ضوابط واردات خودرو نیستیم، چون آنها در راستای سیاستهای کلی نظام تعیین شدهاند، اما میتوانیم بر سر جزئیات بحث و تبادلنظر کنیم. وی میافزاید: باید شرایطی را تعریف کنیم که معیار لوکس بودن خودروها، مطابق استاندارد دنیا باشد؛ بهعبارت بهتر باید راهکاری تهیه کنیم که ضمن رعایت سیاستهای کلی نظام، مسائلی مانند رقابت و رضایت مشتریان نیز رعایت شود. رضایی تاکید میکند: دولت در ماجرای افزایش تعرفه واردات خودرو حتی بهدنبال حمایت از تولید داخل نیز نبوده و تنها خواستهاش این بوده که سیاستهای کلی نظام را در بازار خودرو پیاده کند.
منبع
خودروبانک
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
کاهش تعرفه
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
محمد
11
با سلام
در این میان حق و حقوق و جان و مال مردم بیچاره ایران چی میشه ؟ فقط ارزآوری برای دولت ؟؟؟ !!!! مردم بیچاره کشته بشن ، بمیرن ، بسوزن ، معلول بشن ، زیر بار وام و قسط کمرشون بشکنه و نابود بشن ، برای هیچ کدام از مسئولین و دولتمردان ما ارزشی نداره ؟؟ مگه نه اینکه یک شخص تابزرگ بشه و به یک نیروی کاری تبدیل بشه نزدیک به 18 میلیارد تومان بایستی خرجش بشه ؟؟!! اونوقت ما سالیانه بیش از 20 هزار نفر کشته به خاطر بی کیفیتی و نا امنی خودرو ها داشته باشیم صرفا به خاطر ارز آوری برای دولت و اختلاسی دیگر ؟؟؟!!
و کیفیت خودرو هم بعد از 40 سال هیچ تغییری نکند ؟؟ این است حکومت عدل علی ؟؟؟؟!!!!!!!
15:35 1396/11/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
20 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
6 نظر
صابری 1
4 نظر
اطلاعات خودرو
تحویل ۳۱ تیر ، همچنان منتظر
100 نظر
S.207.پانا
34 نظر
خلیل یاری
28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
سایپا دزد حقه باز
: یعنی خداوکیلی خاک تو سر مملکتی که ازبس زد و بند زیاده حتی نمیتونه جلوی دزدی آشکار و بزرگ سایپا رو بگیره، بدبخت های اختلاس گر بی لیاقت، یعنی اینقدر کنترل امور مملکت از دستتون خارج شده، البته سر یه سفره دور هم نشستن میخورن و به خریت امثال ما میخندن، که اعتماد کردیم به شرکتی که دزدی و اختلاس و کلاهبرداری هاش محرز شده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 مشکی
: هیچ کاری از دستمون برنمیاد هنوز دی ماهی فاکتور نشدیم
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین پلاس
: امروز زنگ زدم اپراتور گفت فعلا فاکتورگذاری متوقف هست و همچنان روی ۲۵ اسفند هستند.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
کیان
: دوست دخترم میگه برام kmc بخر😐😐😐
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
Mostafa
: دوستان از این قانون مبارزه با سوداگری و سفته بازی که تصویب کردن من اینجوری متوجه شدم که در رابطه با خودرویی که تحویل بدن فرض مثال اگر قرار باشه اختلاف قیمت بازار و کارخانه ۲۰۰ میلیون باشه و شما به بخواین بفروشید به هر علتی ۴۰ درصد از دویست میلیون جدا از مالیاتی که در خرید خودرو و انتقال خودرو محاسبه میکنن از فروشنده به عنوان سود ناشی از محل سودا گری میگیرن تبریک به مسولان
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
سالار
: مدارک خودرو دستم رسیده ، خودش رو کی تحویل میدن؟
ایران خودرو: تغییر قیمتها قانونی است
حسن
: تو خیابان ها و جاده ها حق و حقوق مردم رو برو ببین. دستمال کاغذی تولید میکنید فقط ادعا دارین
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
احسان شاهین دستی
: شاهین جی ال لطفا هرکی فاکتورمیشه اطلاع بده میگن تا۲۱اردیبهشت فاکتورشده
خودرو اطلس تحویل مشتریان شد
الهه
: شما تحویل گرفتین ؟
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت
: ههه دلت خوشه هااا الآن 3 ماه تو انتظاریم 😒😞
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
علی
: واقعا ؟ اگه اینطوری باشه خوبه ما که ضد حال خوردیم بعد اینکه دیدیم نوشته شیری از کجا پرسیدید شما این موضوعو ؟
سایپا کوییک
77777777
: این اختلاف قیمت کم موقتی هست ،پاییز راحت 100 میلیون اختلاف کارخانه با بازار می شه
پژو 207i دستی
207 پانا
: کسی از مرداد فاکتور نشده
سایپا کوییک
8888888
: حداکثر یک هفته آیی بعد فاکتور شدن پلاک می شید چون صف انتظار خیلی کمه برای پلاک
سورن ELX EF7
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر
: خدایا صبری بده
سایپا اطلس جی
آذر
: برو خودت حضوری بگیر تحویل خودرو سایپا کیلومتر 15 منم مثل شما بودم ولی رفتم گرفتم حضوری
سایپا کوییک
بزرگ آقا
: چطوره که یکی ساعت 6 صبح فاکتور میشه یکی ساعت 10 شب فاکتور میشه یکی ساعت 5 بعدظهر
سایپا کوییک
.
: کارخانه 430 برات درمیاد .
سایپا کوییک
ایمان
: کوییک ار اس فروش 30روز تحویل گرفتم ولی چه فایده که آنقدر صبر کردیم آخرش قیمتش 515تومان بیشتر نیست کارخانه 470بازار 515اصلن باید نداره
سایپا اطلس جی
اطلس دی
: خودت و معرفی کن