آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟

 

آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟

واردکنندگان در شرایطی همچنان به‌دنبال تغییر ضوابط ابلاغی واردات خودرو هستند که مصوبه دولت، از سیاست‌های کلی نظام سرچشمه گرفته و بعید به‌نظر می‌رسد تغییر و تحولی قابل‌توجه در کلیات آن حاصل شود.البته تغییر در جزئیات ضوابط جدید واردات خودرو، منتفی نیست و این احتمال وجود دارد که با توجه به اعتراض واردکنندگان و بردن شکایت به مجلس شورای اسلامی، برخی بندهای ضوابط موردنظر تلطیف شده یا تغییر کند. اتفاقا همین چندی پیش، بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از تهیه طرحی دو فوریتی از سوی تعدادی از نمایندگان برای لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد. به گفته وی، « نمایندگان در حال تهیه طرحی دو فوریتی برای بررسی در صحن مجلس برای لغو مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ زیرا افزایش تعرفه هیچ توجیهی ندارد.» هرچند این طرح دو فوریتی هنوز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرفته، با این حال گفته می‌شود طی هفته جاری راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان رای خود را در مورد آن صادر کنند. 
 
جدا از بحث مجلسی‌ها، واردکنندگان نیز از مسیرهای دیگری به‌دنبال تعدیل مصوبه دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ به‌نحوی‌که نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌هایی میان آنها و مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر بخش‌های دولت رد و بدل شده است. در واقع واردکنندگان به‌دنبال این هستند که با ادله خود ثابت کنند افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین تعیین سقف ارزشی برای ورود خودروها، چندان موضوعیتی نداشته و بازار را آشفته خواهد کرد. حدودا سه هفته پیش بود که هیات دولت ضوابط جدید واردات خودرو به کشور را ابلاغ کرد و طبق آن، نه‌تنها تعرفه افزایش یافت، بلکه ورود خودروهای لوکس نیز به نوعی ممنوع شد. بر این اساس، طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی، از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت و تعرفه‌ای ۷۵ درصدی نیز (۳۵ درصد بیش از تعرفه قبلی)، برای خودروهای دارای حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی لحاظ شد. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز که پیش‌تر ۵۵ درصد بود، به ۹۵ درصد افزایش یافت. علاوه‌بر اینها، خودروهای هیبریدی نیز با تعرفه ۴۵ درصدی مواجه شدند، حال آنکه تعرفه شان پیش‌تر حدود ۵ درصد بود. در نهایت اما دولت برای ورود خودروهای خارجی به کشور، دو شرط «سقف قیمت ۴۰ هزار دلاری» و «حجم موتور حداکثر ۲۵۰۰ سی‌سی» را لحاظ کرد.
 
از همان ساعات اولیه اعلام این ضوابط، واردکنندگان نسبت به آن موضع گرفته و اعلام کردند تعرفه‌های اعلامی و همچنین تعیین سقف قیمتی برای واردات، توجیه نداشته و در نهایت مشتریان از ناحیه افزایش قیمت‌های شدید متضرر خواهند شد. در حال حاضر نیز اگرچه دولت همچنان بر مصوبه خود مصر بوده و از آن دفاع می‌کند، با این حال واردکنندگان کماکان پیگیر تعدیل آن بوده و به هر دری می‌زنند تا برخی بندهایش را تلطیف کرده یا تغییر دهند.این در شرایطی است که ظاهرا وزارت صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به پیگیری‌های عده‌ای از واردکنندگان اعلام کرده افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی برای خودروهای لوکس، در راستای سیاست‌های کلی نظام بوده است. به‌نظر می‌رسد منظور وزارت صنعتی‌ها از سیاست‌های کلی نظام، مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی از جمله کاهش خروج ارز از کشور و همچنین عدم ترویج اشرافی گری است. به‌عبارت بهتر، دولت خواسته تا با افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی، بخشی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در بازار خودرو به اجرا بگذارد.
 
در این بین، گفته می‌شود هدف دولت از افزایش تعرفه واردات خودرو، کاهش خروج ارز از کشور بوده، با این استدلال که وقتی تعرفه افزایش یابد، میل به واردات نیز کاهش یافته و در نتیجه ارز کمتری خارج خواهد شد. از سوی دیگر اما به‌نظر می‌رسد تعیین سقف ۴۰ هزار دلاری برای ورود خودروها نیز در راستای ممانعت از ورود کالاهای لوکس غیر‌ضروری (یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی)، لحاظ شده است. واضح تر اینکه از نظر دولت، خودروهای دارای قیمت ۴۰ هزار دلار به بالا، لوکس به حساب می‌آیند؛ بنابراین در راستای عدم ترویج اشرافی‌گری و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای لوکس غیر‌ضروری، واردات آنها ممنوع است.
 
با این شرایط، دولت اعتقاد دارد عملا در راستای سیاست‌های کلی نظام به خصوص اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات خودرو را افزایش داده و ورود خودروهای به اصطلاح لوکس را نیز ممنوع کرده است. با این استدلال، به‌نظر می‌رسد تغییر و تحول در کلیات ضوابط جدید واردات خودرو، چندان امکانپذیر نیست؛ زیرا حتی اگر مجلس نیز در این ماجرا ورود کند، دولت می‌تواند با استناد به سیاست‌های کلی نظام، دفاع لازم را از مصوبه خودرویی خود به عمل بیاورد. این البته در حالی است که ظاهرا واردکنندگان نیز با درک نسبی موضوع، کلیات ضوابط واردات خودرو را پذیرفته و حالا به‌دنبال تغییر جزئیات آن هستند. به عنوان مثال، آنها پیگیر این موضوع هستند که معیار قیمتی (سقف ۴۰‌هزار دلاری) را از مصوبه واردات خودرو حذف کرده و معیاری دیگر را جایگزین کنند. در این مورد میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه بحث افزایش تعرفه واردات خودرو از سطح وزارت صنعت فراتر بوده و در راستای سیاست‌های کلی نظام است، می‌گوید: ما به‌دنبال تغییر کلیات ضوابط واردات خودرو نیستیم، چون آنها در راستای سیاست‌های کلی نظام تعیین شده‌اند، اما می‌توانیم بر سر جزئیات بحث و تبادل‌نظر کنیم. وی می‌افزاید: باید شرایطی را تعریف کنیم که معیار لوکس بودن خودروها، مطابق استاندارد دنیا باشد؛ به‌عبارت بهتر باید راهکاری تهیه کنیم که ضمن رعایت سیاست‌های کلی نظام، مسائلی مانند رقابت و رضایت مشتریان نیز رعایت شود. رضایی تاکید می‌کند: دولت در ماجرای افزایش تعرفه واردات خودرو حتی به‌دنبال حمایت از تولید داخل نیز نبوده و تنها خواسته‌اش این بوده که سیاست‌های کلی نظام را در بازار خودرو پیاده کند.
 

منبع

خودروبانک

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاهش تعرفه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محمد
11

با سلام
در این میان حق و حقوق و جان و مال مردم بیچاره ایران چی میشه ؟ فقط ارزآوری برای دولت ؟؟؟ !!!! مردم بیچاره کشته بشن ، بمیرن ، بسوزن ، معلول بشن ، زیر بار وام و قسط کمرشون بشکنه و نابود بشن ، برای هیچ کدام از مسئولین و دولتمردان ما ارزشی نداره ؟؟ مگه نه اینکه یک شخص تابزرگ بشه و به یک نیروی کاری تبدیل بشه نزدیک به 18 میلیارد تومان بایستی خرجش بشه ؟؟!! اونوقت ما سالیانه بیش از 20 هزار نفر کشته به خاطر بی کیفیتی و نا امنی خودرو ها داشته باشیم صرفا به خاطر ارز آوری برای دولت و اختلاسی دیگر ؟؟؟!!
و کیفیت خودرو هم بعد از 40 سال هیچ تغییری نکند ؟؟ این است حکومت عدل علی ؟؟؟؟!!!!!!!
15:35  1396/11/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amirx5 : مبارک باشه ثبت نام نقدی بودید؟ تحویل سیستمی تون برای کی بوده؟ من ثبت نام نقدی و تحویل ۲۰ روزه ام ۱۱مرداد فاکتور شدم
حمید ۲۵ اسفند : با سلام امیدوار باشید همین الان برای من فاکتور شد
Amirx5 : دوستان چندوقت بعد از اومدن کارت ماشین ،برگ سبز ارسال میشه؟
شاهین اتومات پلاس : سلام. اقا کسی اطلاع داره شاهین اتومات های پلاس بعد از واریز قسط دوم و تکمیل وجه چقدر تاخیر داره؟ آخه اینا که ماشین ندارن چرا دوباره دارن اتومات پلاس قرعه کشی میکنن برای خرداد ۴۰۵
شاهین G تیر ماه : با سلام برای من هم حذف شده ولی برای من مبلغ کلی خودرو زده 645 که نصف باقیمانده را ما باید واریز کنیم که 322 میشود و مبلغ واریزی برای ما 303 است که سود همان 18 میشود البته مبالغ تقریبی است شاید چند هزار بالا پایین باشد. واریز یاولیه هم 296 که آذر ماه واریز شده من اسفند ماه 150 حواله رو گرفتم به من گفتن تا برج 4 نزدیک 50 تومن سودش میشه ولی مثل اینکه تو سود همون برن 2 مانده ....
. : با سلام و درود دوستان اگه ماشین نمیدن از بی عرضگی خودمونه ک نمیتونیم حقمونو بگیریم الکی داریم اینجا برا هم دیگ شاخو شونه میکشیم ،ما از مردم کوفه بدتریم همگی تصمیم به اعتراض میگیریم موقع اعتراض تو سوراخ موش پنهون میشیم ،این شرکت اخرین فاکتورش برا ۳۱ فروردینه برای فوق العاده هاهم برا ۱۲ اذر ،یعنی عملا تو این چند ماه هیچ ماشینی تولید نشده فقط الکی وعده وعید میدن یخورده همت به خرج بدیم بهتره (تجمع مسالمت آمیز) جلوی هر ارگانی که پاسخگوئه یا حق
1 اردیبهشت : اینا روزی ده بیست تا فاکتور میکردن و ماشیناشونو به نمایندگیها نمیدادن تا الان همه به ماشینشون رسیده بودن مشکل اینه ک کلا فاکتور نمیکنن هشتصد تومنو ماهی هشت تومن میخوان بدن هر چی بخرن تو این مدت کلی سود میکنن واسه همین نمیدن
9890 : درپاسخ به جناب شاهین،تو پیج سایپا خبر رو خوندم ،در ضمن سایپا خودرو هم وارد کرده وشرایط فروش گذاشته
سوم بهمن : من ۱۷ بهمن تکمیل وجه کردم ولی داخل کاستومر زده پرداخت کل وجه ۱۸ بهمن
احسان : اخه نوشته بودید میرم تحویل بگیرم فکر کردم تموم شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلین6دنده 31تیر فولادی : چرا دستمون جایی بند نیست ؟مرداد ماه هم تموم شد
شیما : حسین آقا مبارکتون باشه.شما با قیمت قدیم بودین؟؟ منم فوری سری دوم ثبت نام کردم 19 مرداد واریز شد سخا و مدارک هم همون روز دادم نمایندگی ولی تا الان داخل کاستوم فقط ثبت نام شد تیک سبز خورده هنوز به مراحل بعدی نرفته چکار بایستی کنم؟؟
تحویلی 31تیر : من تکمیل وجه 24اردیبهشت هستم به نظرتون کی فاکتور میشم
Abolfazl : امروز دارن 21 اردیبهشت رو فاکتور میکنن gxl
اطلس بدبختی : سلام ...من شنیدم اواسط شهریور قرار دباره جنگ بشه خیالتون راحت که اینا با این حجم از بدهی ماشین بده نیستن فقط میدونم دستی دستی خودمون رو بدبخت کردیم بااین ثبت نام اطلس لجن
تینا : من 5هزار نفر قبل از شما هستم
حسین : بله از همین برین سخا انجام بدین بهتره
فروش فوق العاده 8بهمن : دوستان فروش فوق العاده بهمن این شماره مستقیم امور مشترکین کارخانه کاشانه 03155811080. تماس بگیرید و بگید که گرفتاریم و تمام زندگیمون بهم خورده که کی فاکتور میکنن بهمن مارو جواب تونو میدن یا حق
ساینا اس بهمن : تاریخ پذیرشت کیه دوست عزیز
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : دیدی آقای خبر موثق که گفتم من باور نمیکنم و نخواهم کرد که گفتی از این هفته فوق العاده ها رو فاکتور میکنم همش دروغ بابا از این دروغ گفتن ها چی عایدتون میشه