آیا از برندهای زیر مجموعهی غولهای خودروسازی جهان، مثل فولکس واگن، تویوتا، دایملر و ... اطلاع دارید؟ در این مطلب، گروههای خودروسازی و شرکتهای زیرمجموعهی آنها را معرفی میکنیم.
شاید به خاطر داشتن مالکیت برندهای متعدد در گروههای مختلف خودروسازی، با توجه به دپارتمانهای انحصاری در کشورهای مختلف و البته تغییرات کلی، برای کسانی که هرروز پیگیر اخبار دنیای خودرو نیستند، کمی مشکل باشد.
به عنوان مثال برندهای اروپایی و البته بریتانیایی و آلمانی واکسهال (Vauxhall) و اوپل (Opel) چند دهه تحت مالیکت جنرال موتورز آمریکایی قرار داشتند. اما در سال ۲۰۱۷ این دو برند به قیمت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، در کنار برندهای فرانسوی پژو و ستروئن، زیر چتر گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) قرار گرفتند.
آگاهی از تکتک برندها و دپارتمانهای مختلف گروههای خودروسازی در جمع دوستان، شما را یک عشق خودروی واقعی نشان میدهد و البته به شما کمک میکند تا دانش عمومی و اختصاصی اطرافیان خود از دنیای خودرو را بسنجید. در ادامه به معرفی گروههای بزرگ خودروسازی و برندهای تحت مالکیت آنها میپردازیم.
بیامو
شرکت Rapp Motorenwerke که در سال ۱۹۱۳ تأسیس شد و به ساخت پیشرانههای هواپیما میپرداخت، در سال ۱۹۱۷ به شرکت Bayerische Motoren Werke یا به اختصار BMW تغییر نام داد. بیامو در سال ۱۹۲۲ به شرکت هواپیمایی Bayerische Flugzeug-Werke محلق شد تا گسترهی فعالیت خود را از ساخت پیشرانه، به ساخت موتورسیکلت (مدل R32) افزایش دهد. این شرکت آلمانی در سال ۱۹۲۸ با عرضهی مدل 3/15 به صنعت خودروسازی وارد شد.
ساختار کلی و برندهای زیر مجموعهی بیامو پیچیده نیست و در ۴ مورد زیر خلاصه میشود.
بیامو (BMW)، برند آلمانی
مینی (Mini)، برند بریتانیایی
رولزرویس (Rolls-Royce)، برند بریتانیایی
دپارتمان موتورسیکلت بیامو (BMW Motorrad)
دایملر
گروه دایلمر (Daimler-Motoren-Gesellschaft) یا به اختصار DMG در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۲۶ با شرکت Benz & Cie ترکیب شد تا گروه دایملر-بنز AG تشکیل شود.
نام مرسدس برای اولین بار در اوایل دههی ۱۹۰۰ مطرح شد. در آن دوران، امیل جلینک با خودروهای دایملر تحت عنوان مرسدس که به نام دخترش اشاره داشت، در مسابقات اتومبیلرانی شرکت میکرد. به دلیل موفقیتهای جلینک، در سال ۱۹۰۲ نشان مرسدس بر خودروهای دایملر نمایان شد.
دفتر اصلی دایملر AG در اشتوتگارت آلمان قرار دارد؛ برندهای زیرمجموعهی این گروه از خودروهای برقی تا شرکتی که در ساخت اتوبوسهای مدرسه فعال است را در بر میگیرد.
مرسدس بنز (Mercedes-Benz)، برند آلمانی
اسمارت (Smart)، برند آلمانی
کامیونهای مرسدس بنز
فریتلاینر (Freightliner)، شرکت آمریکایی کامیونسازی
فوسو (Fuso)، شرکت ژاپنی کامیون و اتوبوسسازی تجاری
وسترن استار (Western Star)، شرکت آمریکایی کامیونسازی
باراتبنز (Bharatbenz)، شرکت هندی کامیون و اتوبوسسازی
ونهای مرسدس بنز
اتوبوسهای مرسدس بنز
سترا (Setra)، شرکت آلمانی اتوبوسسازی
توماس بیلت (Thomas Built)، شرکت آمریکایی اتوبوسازی (شناخته شده در ساخت اتوبوسهای مدرسه)
جنرال موتورز
ویلیام سی.دورانت که در آن دوران مالک بیوک بود، در سال ۱۹۰۸ گروه جنرال موتورز را به عنوان یک شرکت هلدینگ برندهای خودروسازی تأسیس کرد. مدتی طول نکشید که شرکتهای دیگر مانند اولدزموبیل (Oldsmobile) و کادیلاک هم به این گروه پیوستند. دفاتر مرکزی جنرال موتورز در دیترویت آمریکا واقع شده است.
این گروه که روزگاری مالکیت برندهای خودروسازی بسیاری را در اختیار داشت (بیش از ۳۰ شرکت مختلف)، در سال ۲۰۰۹ با ورشکستگی روبرو شد. به دنبال این اتفاق، شرکتهای اولدزموبیل، پونتیاک، ساترن و هامر تعطیل شدند. برندهای زیرمجموعهی فعلی جنرال موتورز شامل موارد زیر است.
جنرال موتورز / General Motors
اتوبائوجن (Autobaojun)، شرکت چینی
بیوک (Buick)، برند آمریکایی
کادیلاک (Cadillac)، برند آمریکایی
شورولت (Chevrolet)، برند آمریکایی
GMC، برند آمریکایی
هولدن (Holden)، دپارتمان سابق جنرال موتورز استرالیا
جیفنگ (Jiefang)، شرکت چینی کامیونسازی
وولینگ (Wuling)، برند چینی
فیات-کرایسلر
در سال ۲۰۱۴، شرکتهای ایتالیایی فیات و آمریکایی کرایسلر بههم پیوستند تا گروه خودروسازی فیات-کرایسلر تشکیل شود. جرقهی جدی ترکیب این دو شرکت، در سال ۲۰۱۱ و با سهامدار شدن فیات شروع شد. مقامات شرکت ایتالیایی فیات به مرور سهم بیشتر کرایسر را خریداری کردند.
فیات (Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino یا به اختصار F.I.A.T.) در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد. کرایسلر اما (Chrysler Motor Corporation ) در سال ۱۹۲۵ متولد شد؛ البته والتر کرایسلر به عنوان مؤسس این شرکت آمریکایی، پیش از ایجاد کرایسلر در صنعت خودروسازی حضور فعال داشت. از لحاظ فنی دفتر مرکزی فیات-کرایسلر در لندن واقع شده است، اما بیشتر فعالیتهای این گروه در دفاتر اصلی کرایسلر میشیگان آمریکا و فیات تورین ایتالیا انجام میشود.
سرجیو مارکیونه به عنوان مدیرعامل فیات-کرایسلر، مدیرعامل فراری و رئیس هیئت مدیرهی مازراتی حدود یک سوم سهام فیات-کرایسلر و بخش زیادی از سهام فراری را در اختیار دارد. با اینکه فراری از لحاظ منابع مالی، کاملاً مستقل است اما به دلیل نفوذ سرجیونه و رابطهی نزدیک وی با خانوادههای انجلی و الکان ، تاحدودی زیر چتر گروه فیات-کرایسلر قرار میگیرد. برندهای زیر مجموعهی فیات-کرایسلر، شامل چند شرکت ایتالیایی و آمریکایی معروف میشود.
کرایسلر (Chrysler)، برند آمریکایی
دوج (Dodge)، برند آمریکایی
جیپ (Jeep)، برند آمریکایی
رَم (Ram)، برند آمریکایی
فیات (Fiat)، برند ایتالیایی
آلفارومئو (Alfa Romeo)، برند ایتالیایی
دپارتمان خودروی تجاری Fiat Professional
لانچیا (Lancia)
مازراتی (Maserati)، برند ایتالیایی
فورد
هنری فورد در سال ۱۹۰۳ شرکت خودروسازی فورد را با سرمایهگذاری ۱۲ نفر تأسیس کرد. این شرکت آمریکایی با عرضهی مدل T به عنوان «خودروی مردمی» در سال ۱۹۰۸ تاریخساز شد؛ تا سال ۱۹۲۷، حدود ۱۵ میلیون دستگاه از فورد مدل T ساخته شد.
با اینکه گروه خودروسازی فورد، پیش از این مالکیت شرکتهایی مانند استون مارتین و ولوو را در اختیار داشت، زیرمجموعههای فعلی آن فقط به ۲ شرکت میرسد.
فورد (Ford)، برند آمریکایی
لینکلن (Lincoln)، برند آمریکایی
هوندا
سویچیریو هوندا و تاکئو فوجیساوا در سال ۱۹۴۸، شرکت هوندا را تأسیس کردند. این شرکت ژاپنی با تولید اولین موتورسیکلت هوندا در سال ۱۹۴۹ خط تولید کامل خود را آغاز کرد؛ پیش از این، فعالیت هوندا به تولید پیشرانههای موتورگازی محدود میشد.
هوندا در سال ۱۹۶۳ با دو مدل متفاوت، وانت T360 و خودروی اسپرت S500 به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرد. دفتر مرکزی هوندا با ۳ زیرمجموعه، در میناتو ژاپن قرار دارد.
هوندا (Honda)، برند ژاپنی
آکورا (Acura)، برند لوکس هوندا
Honda Powersports، دپارتمان دیگر وسائل نقلیه هوندا مانند موتورسیکلت، ATV و ...
هیوندای
هیوندای ابتدا در سال ۱۹۴۷ در قالب یک شرکت ساختمانی تأسیس شد و سپس در سال ۱۹۶۷ به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرد. اولین خودروی هیوندای با نام Pony در سال ۱۹۷۶ عرضه شد؛ این خودرو در واقع همان فورد کورتینا بود که تحت لیسانس هیوندای با این نام تولید شد.
شرکت کیا ابتدا با نام Kyungsung Precision Industry و با هدف تولید قطعات دوچرخه در سال ۱۹۴۴ تأسیس شد. در سال ۱۹۵۲ بود که این شرکت بهرسمی به Kia تغییر نام داد. اولین خودروی تولیدی کیا وانت سه چرخهی طراحی شده توسط مزدا بود که در سال ۱۹۶۲ تحت لیسانس این شرکت تولید شد.
کیا در سال ۱۹۹۷ ورشکسته شد که به همین دلیل با هیوندای ادغام شد. گروه خودروسازی هیوندای واقع در کرهی جنوبی، در حال حاضر ۳ برند زیرمجموعه دارد.
هیوندای (Hyundai)، کرهی جنوبی
کیا (Kia)، کرهی جنوبی
جنسیس (Genesis)، کرهی جنوبی
پژو-سیتروئن
گروه خودروسازی PSA در سال ۱۹۷۶ با ادغام شرکتهای فرانسوی پژو و سیتروئن تأسیس شد. این گروه که ابتدا با عنوان پژو-سیتروئن شناخته میشد، در سال ۲۰۱۶ به گروه PSA تغییر نام داد. این گروه در سال ۲۰۱۷، شرکتهای اوپل و واکسهال را با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از گروه جنرال موتورز خریداری کرد.
گروه PSA هم اکنون به ۵ شرکت زیرمجموعه تقسیم میشود.
پژو (Peugeot)، برند فرانسوی
سیتروئن (Citroën)، برند فرانسوی
DS، برند لوکس PSA
اوپل (Opel)، برند آلمانی
والکسهال (Vauxhall)، برند بریتانیایی
رنو-نیسان-میتسوبیشی
گروه یا اتحاد رنو-نیسان در سال ۲۰۱۶ با ورداخت مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، شرکت ژاپنی میتسوبیشی را اختیار گرفتند. اتحاد شرکتهای رنو و نیسان در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت. اتحاد این دو شرکت دفتر مرکزی ندارد و فعالیتهای کلی، از دفاتر اصلی رنو در فرانسه و نیسان و میتسوبیشی در ژاپن هماهنگ میشود.
گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی ۱۰ برند زیرمجموعهی کلی را دربرمیگیرد.
اتحاد نیسان - رنو - میتسوبیشی
رنو (Renault)، برند فرانسوی
نیسان (Nissan)، برند ژاپنی
میتسوبیشی (Mitsubishi)، برند ژاپنی
داچیا (Dacia)، شرکت خودروسازی رومانیایی
آلپاین (Alpine)، تیونر وخودروساز فرانسوی
اینفینیتی (Infiniti)، برند لوکس نیسان
داتسون (Datsun)، برند ژاپنی
لادا (Lada)، شرکت خودروسازی روسی
رنو-سامسونگ (RSM)، شرکت خودروساز واقع در کرهی جنوبی
ونوشا (Venucia)، شرکت خودروساز چینی
تاتا
شرکت تجاری تاتا در سال ۱۸۶۸، توسط جمشیدجی نوشروانجی تاتا در شهر بمبئی هندوستان تأسیس شد. این شرکت در حوزههای مختلفی مانند پارچه تا مدیریت هتلهای لوکس فعالیت داشت. گروه تجاری تاتا در سال ۱۹۰۷ در صنایع تولید آهن و فولاد آغاز فعالیت کرد و تاتاموتورز در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد. پس از خرید برندهای جگوار و لندرور در سال ۲۰۰۸، تعداد شرکتهای زیرمجموعهی این گرو بزرگ هندی، به ۴ برند رسید.
تاتا (Tata)، برند هندی
لندرور (Land Rover)، برند بریتانیایی
جگوار (Jaguar)، برند بریتانیایی
خودروهای تجاری تاتا دوو (Tata Daewoo)
تویوتا
تویوتا که ابتدا در تولید دستگاههای ریسندگی فعالیت داشت، در سال ۱۹۳۵ با عرضهی وانت G1، دپارتمان خودروسازی خود را ایجاد کرد. در سال ۱۹۳۷، با تغییرات اساسی، گروه خودروسازی تویوتا تأسیس شد. اولین محصولات تویوتا، وانت GA و نسخهی جدید G1 بود. این شرکت ژاپنی با ۴ برند زیرمجموعه در حال فعالیت است.
تویوتا (Toyota)، برند ژاپنی
لکسوس (Lexus)، برند لوکس تویوتا
هینو (Hino)، خودروهای تجاری، برند ژاپنی
دایهاستو (Daihatsu)، برند ژاپنی
فولکس واگن
گروه خودروسازی فولس واگن، در سال ۱۹۳۷ با رهبری جبههی کارگری آلمانی (DAF) و زیر نظر آدولف هیتلر تأسیس شد. واژهی فولکس واگن، به معنی «خودروی مردمی» است. این شرکت فرصت کافی برای تولید خودروهای انبوه پیدا نکرد و با آغاز جنگ جهانی دوم، تمرکز اصلی آن ساخت خودروهای نظامی بود.
مقامات این شرکت با تکیه بر شعار «خودروی مردمی» مدل افسانهای بیتل (Beetle) را تولید کردند که رقم فروش آن از ۲۱ میلیون دستگاه نیز عبور کرد. این غول خودروسازی آلمان بیش از ۱۲ برند زیرمجموعه را در اختیار دارد.
فولکس واگن (Volkswagen)، برند آلمانی
آئودی (Audi)، برند آلمانی
بنتلی (Bentley)، برند بریتانیایی
بوگاتی (Bugatti)، برند فرانسوی
لامبورگینی (Lamborghini)، برند ایتالیایی
پورشه (Porsche)، برند آلمانی
سئات (SEAT)، برند اسپانیایی
اشکودا (Skoda)، برند جمهوری چک
مان (MAN)، شرکت آلمانی کامیون و اتوبوسسازی
اسکانیا (Scania)، شرکت سوئدی کامیون و اتوبوسسازی
خودروهای تجاری فولس واگن
دوکاتی (Ducati)، برند موتورسیکلتسازی ایتالیایی
جیلی
لی شوفو در سال ۱۹۸۶، گروه هولدینگ ژیانگ جیلی را تأسیس کرد که بهدنبال آن، شرکت خودروسازی جیلی، در سال ۱۹۹۷ متولد شد. با اینکه سابقهی این شرکت حتی به ۲ دهه هم نرسیده است، اما با خریداری برندهای مطرح خودروسازی جهان، جیلی تقریباً در صنعت خودروسازی جهان شناخته شده است.
اخیراً مقامات جیلی با خرید سهم جدیدی از شرکت AB Volvo که در ساخت کامیون و اتوبوسهای ولوو و رنو فعالیت میکنند، به دنبال مالکیت این برند نیز هستند.
جیلی (Geely)، برند چینی
ولوو (Volvo)، برند سوئدی
لوتوس (Lotus)، برند بریتانیایی
پروتون (Proton)، شرکت خودروسازی مالزیایی
لینک اند کو (Lync & Co)، شرکت خودروسازی چینی با تمرکز بر خودروهای برقی
یوآن چنگ (Yuan Cheng Auto)، شرکت خودروسازی چینی
ترافوگیا (Terrafugia)، شرکت آمریکایی فعال در ساخت خودروهای پرنده