تعطیلی خطوط تولید در یک قدمی خودروسازان

 

تعطیلی خطوط تولید در یک قدمی خودروسازان

 
طی ماههای اخیر نوسانات نرخ ارز بر تولید کنندگان و واردکنندگان تاثیر بسیاری داشته، به گونه ای که قطعه سازان بارها نسبت به نوسانات نرخ ارز گلایه کرده اند، اما نه تنها گره ای از مشکلاتشان گشوده نشد، بلکه حتی ارز مبادله ای نیز به روی آن ها بسته شد.
 
 حال این پرسش مطرح است که قطعه سازانی که توان ادامه مسیر با نرخ دلار 3800 و 4000 هزار تومانی را ندارند، اکنون چگونه می توانند قطعات با نرخ پنج هزار تومانی را وارد کنند و به چرخه تولید برسانند؟
 
 در همین زمینه رضا رضایی- عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور به خبرنگار خودروکار می‌گوید : « در حال حاضر افزایش نرخ دلار بر زندگی مردم عادی تاثیر بسزایی گذاشته است چه برسد به صنایعی همچون قطعه سازی و خودروسازی که فعالیت آن ها به نرخ ارز وابسته است. اکنون قطعه سازان فقط فعالیت می کنند که قطعات به موقع به خط تولید برسد و خط تولید نخوابد».
 
او تاکید می کند: « طی دو ماه اخیر موانع و مشکلاتی همچون سد های مقاوم بر سر راه حرکت صنعت قطعه سازی قرار گرفته است  و اکنون این صنعت نیاز به مدیریت بحران دارد».
 
 به گفته رضایی، در حال حاضر شرایط در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نیازمند مدیریت بحران دارد و این صنعت در حالی به حیات خود ادامه می دهد که با هر نوسان نرخ ارز، نفسش به شماره می افتد». 
 
رضایی می افزاید:« تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنایع کشور شدید و نگران کننده است، چراکه صنعت کشور به ویژه صنعت خودروسازی و قطعه سازی روی لبه تیغ حرکت می کند و اگر قطعه‌ساز نتواند به موقع قطعه را به خط تولید برساند، که البته به زودی این امر محقق می شود، خط تولید باز می ایستد».
 
او با اشاره به اینکه اکنون به پایان سال نزدیک می شویم  و بازار شب عید را در پیش داریم می افزاید: «هنوز معوقات حقوق و دستمزد کارگران پرداخت نشده است و این یک مسئله مهم در صنعت کشور است. هنگامی که گفته می‌شود اقتصاد رو به رشد و روان است، پس چگونه هنوز توان رقابت در بازارهای جهانی را نداریم و صنایع با مشکل پرداخت مواجه هستند؟»
 
رضایی اظهار می کند: « در تمام دنیا صنعت قطعه سازی و خودروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک محسوب می شود، چرا که این صنایع در تولید ناخالص ملی کشورها تاثیرگذارند و دولت‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند، اما در ایران نه تنها حمایت بنگاه‌های تامین سرمایه وجود ندارد،  بلکه حمایت بانک‌ها، و سایر عوامل حمایتی نیز دریغ می شود».
 
به گفته عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور، تثبیت شرایط محیطی برای یک بنگاه باید به گونه ای باشد که آن بنگاه بتواند در کیفیت، قیمت تمام شده، ارائه خدمات ارزش افزوده و سایر خدمات متداول برنامه ریزی داشته باشد؛ اما در ایران با نوسانات نرخ ارز چگونه این برنامه ریزی ها محقق خواهد شد؟»
 
در حالی فشار نرخ ارز در حال گرفتن نفس قطعه سازان است که روز گذشته وزیر صنعت و رییس کمیسیون صنایع مجلس بر حمایت از قطعه سازان تاکید کردند اما مشخص نیست که این چه نوع حمایتی ست که حتی کوچکترین گامی برای کاهش فشار افزایش نرخ ارز بر این بخش از صنعت برداشته نمی شود؟ آیا سیاست گذارانی که پشت تریبون ها به زیبایی از حمایت سخن می گویند، از واقعیت موجود خبر دارند یا صرفا متن سخنرانی را ایراد می کنند که دیگری برایشان نگاشته است؟
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه , ماشین , ارزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین من کو : سلام شاهی جان قربون اسمت برم وقتی متن را تایپ کردی ارسال را که زدی یه تایید میاد تایید کن بعد از صفحه خارج شو بعد چند دقیقه وارد بشی متن نشسته تو گروه عزیزم دوست داریم از فرمایشات شما فیض میبریم تشکر
شاهین پلاس : آقای سبحان باز اشتباه کردی ،سود تاخیر ۱۲ درصد است نه ۱۶ درصد که نوشتی.قرارداد را دقیق نخواندی.ضمنا خودرویی که کمپانی سند بزند،اصلا هزینه نقل و انتقال ندارد!!!!( نقل و انتقال اسمش روی خودش هست،برای خودروی دست دوم است ،که به دیگری میفروشید و در محضر میگیرند)...اطلاعاتت خیلی ضعیف است.
سجاد : درود بر همگی اینجوری نمیشه که همش صبر وانتظار بکشیم بیاین بریم سایپا کارخونه اونجا بشینیم تا ماشینامونوبدن
فیروز x5 : خودرو پلاک شده تاریخ پست مدارک 1404/4/11 در قسمت مشخصات سایت ثبت شده کسی میدونه کی خودرو تحویل میشه ممنون میشم
X5 : 22آذر ثبت نام کردیم تحویل31اردیبهشت بود تازه 20خردادشاسی شد امروز تازه پلاک شد کی به دستم میرسه نمیدونیم
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع گسترده : تاریخ تجمع سشنبه ۱۷ تیر ماه صبح ساعت ۹ همه بیایین دوستان شاهین g که الان رفته توی ۸ ماه واریز وجه به ولله تجمع نکنیم تا ۳ ماه دیگه هم نمیدن لطفا اطلاع رسانی کنید همه ۱۷ تیر بیان همه از جاهای دور و نزدیک
شاهههههین : توروخدا یکی جواب منو بده خیلی استرس دارم اصلا نمیدونم چرا همچین اشتباهی کردم همچین خریتی کردم آذر ماه300میلیون پول ریختم برای دعوتنامه شهریور1404 الان به خودم اومدم که چه خبطی کردم برای وجه دومش باید ماشین زیر پامو بفروشم . که بینم اونم کی تحویل بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صولت قشقایی : منم حتمأ میام خسته شدم از بی مسولیتی شرکت سایپا مردمو شرکت چی فرض کرده هرچی تونسته افزایش قیمت داده بیخیال نباشید امروز وفردا کنید اینقدر دس دس نکنید دیدار ما دوشنبه صبح جلو شرکت بی دروپیکر سایپا
تیگو8 : مبارک باشه شما برای کدام شهر بودید
هرسین : سلام 18 خرداد پانا فولادی طرح مادران واریز بیستم زنگ زدم نمایندگی ایران خودرو گفت دیروز فاکتور شده پانزده ملیون سود تاخیر سایت خودم بالا نمیاره ایشالاه که همگی فاکتور بشین بچه ها
فروش فوری 7 بهمن : فروش فوریا بهمن ساینا مشتریای،شرکت فردا موتور تجمع کردن همه جا گذاشتن
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : هیچ خیر خواهی نیست بگه کوئیک جی ایکس ال توی سال 1404 تکمیل وجه کرده و فاکتور شده
تیگو 8 اسفند : شما کدوم شهر تشریف دارید ؟
ترامپ قمار باز : اخه مرد مومن تو فکر میکنی سایپا خصوصیه و از دولت جداست؟😄مدیرانش دولت انتخاب میکنه .بیش از نصف سهام داران بزرگش در بدنه دولت هستن.دل خجسته ای داری
ساینا : شما هم میاین که نزدیک ببینیمتون؟؟
سمندسورن13اسفند : سلام خداروشکرالان چک کردم فاکتورشدم دیروززنگ زدم شرکت 11خردادبودم سمندسون موتورجدیدرنگ مشکی
نمایندگی سپهر خودرو صبا(قرچک) : عزیزان با تجمع و اعتراض به جایی نمیرسید،لطفا صبور باشید