تعطیلی خطوط تولید در یک قدمی خودروسازان

 

تعطیلی خطوط تولید در یک قدمی خودروسازان

 
طی ماههای اخیر نوسانات نرخ ارز بر تولید کنندگان و واردکنندگان تاثیر بسیاری داشته، به گونه ای که قطعه سازان بارها نسبت به نوسانات نرخ ارز گلایه کرده اند، اما نه تنها گره ای از مشکلاتشان گشوده نشد، بلکه حتی ارز مبادله ای نیز به روی آن ها بسته شد.
 
 حال این پرسش مطرح است که قطعه سازانی که توان ادامه مسیر با نرخ دلار 3800 و 4000 هزار تومانی را ندارند، اکنون چگونه می توانند قطعات با نرخ پنج هزار تومانی را وارد کنند و به چرخه تولید برسانند؟
 
 در همین زمینه رضا رضایی- عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور به خبرنگار خودروکار می‌گوید : « در حال حاضر افزایش نرخ دلار بر زندگی مردم عادی تاثیر بسزایی گذاشته است چه برسد به صنایعی همچون قطعه سازی و خودروسازی که فعالیت آن ها به نرخ ارز وابسته است. اکنون قطعه سازان فقط فعالیت می کنند که قطعات به موقع به خط تولید برسد و خط تولید نخوابد».
 
او تاکید می کند: « طی دو ماه اخیر موانع و مشکلاتی همچون سد های مقاوم بر سر راه حرکت صنعت قطعه سازی قرار گرفته است  و اکنون این صنعت نیاز به مدیریت بحران دارد».
 
 به گفته رضایی، در حال حاضر شرایط در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نیازمند مدیریت بحران دارد و این صنعت در حالی به حیات خود ادامه می دهد که با هر نوسان نرخ ارز، نفسش به شماره می افتد». 
 
رضایی می افزاید:« تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنایع کشور شدید و نگران کننده است، چراکه صنعت کشور به ویژه صنعت خودروسازی و قطعه سازی روی لبه تیغ حرکت می کند و اگر قطعه‌ساز نتواند به موقع قطعه را به خط تولید برساند، که البته به زودی این امر محقق می شود، خط تولید باز می ایستد».
 
او با اشاره به اینکه اکنون به پایان سال نزدیک می شویم  و بازار شب عید را در پیش داریم می افزاید: «هنوز معوقات حقوق و دستمزد کارگران پرداخت نشده است و این یک مسئله مهم در صنعت کشور است. هنگامی که گفته می‌شود اقتصاد رو به رشد و روان است، پس چگونه هنوز توان رقابت در بازارهای جهانی را نداریم و صنایع با مشکل پرداخت مواجه هستند؟»
 
رضایی اظهار می کند: « در تمام دنیا صنعت قطعه سازی و خودروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک محسوب می شود، چرا که این صنایع در تولید ناخالص ملی کشورها تاثیرگذارند و دولت‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند، اما در ایران نه تنها حمایت بنگاه‌های تامین سرمایه وجود ندارد،  بلکه حمایت بانک‌ها، و سایر عوامل حمایتی نیز دریغ می شود».
 
به گفته عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور، تثبیت شرایط محیطی برای یک بنگاه باید به گونه ای باشد که آن بنگاه بتواند در کیفیت، قیمت تمام شده، ارائه خدمات ارزش افزوده و سایر خدمات متداول برنامه ریزی داشته باشد؛ اما در ایران با نوسانات نرخ ارز چگونه این برنامه ریزی ها محقق خواهد شد؟»
 
در حالی فشار نرخ ارز در حال گرفتن نفس قطعه سازان است که روز گذشته وزیر صنعت و رییس کمیسیون صنایع مجلس بر حمایت از قطعه سازان تاکید کردند اما مشخص نیست که این چه نوع حمایتی ست که حتی کوچکترین گامی برای کاهش فشار افزایش نرخ ارز بر این بخش از صنعت برداشته نمی شود؟ آیا سیاست گذارانی که پشت تریبون ها به زیبایی از حمایت سخن می گویند، از واقعیت موجود خبر دارند یا صرفا متن سخنرانی را ایراد می کنند که دیگری برایشان نگاشته است؟
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه , ماشین , ارزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : خرتویی جیره خور سایپا که فکر کردی همه مثل خودت خرن
عباس : از ماست که بر ماست...برا حق خودمون دو دقیقه وقت نمیزاریم حتی کمترین کار که زنگ زدن به ۱۶۲۴ صدا سیما هست انجام بدیم ...اونوقت انتظار داریم کرمان موتور به ما رحم کنه...
کرمان موتور بی تعهد : قابل توجه دوستانی که قصد ثبت نام از کرمان موتور دارند:دقت فرمایید که سرتون کلاه نره،خیلی از این پیام هایی که گذاشتند مبنی بر اینکه گفتند فردا و پس فردا بیایید برای تحویل دروغ هست و احتمالا از طرف خود شرکت باشه. شرکت هنوز تعهدات اردیبهشت رو عمل نکرده،باز هم ثبت نام جدید گذاشته،اصلا معلوم نیست کی تحویل بدند و یا حتی اصلا قصد تحویل خودرو داشته باشند یا خیر. شاید هم بعد از ماه ها بلوکه کردن پولتون ، تماس بگیرند که یا بیایید کنسل کنید و یا یک خودروی دیگر به قیمت روز خریداری کنید. گفتنی ها رو گفتم دیگه خود دانید،هیچ اعتمادی وجود نداره.
شایان بهاری : V4 تحویل ۱۳ آذر رنگ سفید هنوز فاکتور نشده
ماهان : تف به شرف نداشتت سایپا با ماشین تحویل دادنت رفتیم تو سه ماه تاخیر شاهین اتومات تحویل مهر ماه
شاهین زمستان : والا ما خودمون هم نفهمیدیم من به 96550 زنگ زدم گفت افزایش قیمت فقط به پولی که مرحله دوم میخوای بدی میخوره به اون پولی که دادی نمیخوره از اونور یه سر رفتم همون نمایندگی که قراره پلاسو تحویل بگیرم قراردادمو بگیرم ازش پرسیدم گفت به کل پول میخوره بعد که بهش گفتم 96550 اینجوری گفته اونم گفت نمیدونم باید دعوتنامه صادر بشه تا ببینیم به چه صورت میشه ولی 96550 محکم گفت که به پولی که دادین نمیخوره افزایش
علی : تاریخ واریز پول و مدل ماشین چی است
تارا V1 : تادوماه که زودتر نمیشه
ایرانی : سلام مریم خانم فروش ایران خودرو همه پیش فروشن معلوم نیست کی تحویل بدن اختلافشون هم حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ تمنه و مثلا سورن هم کمتر بخوای سود پول خودتم که حساب کنی به صرفه نیست تازه اگه برنده بشی و اگه فروش فوق العاده بود یه چیزی ولی پیش فروش نه
s3 : لطفا با روابط عمومیرصدا سیما تماس بگیرید . تعداد زیاد شه گزارش تهیه میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اوحدی : از دوستان تهرانی کسی ماشین تحویل گرفته؟
محمدعلی : خدایش تازه تماس گرفتم باشرکت میگن تااخردیماه شایدفاکتوربشه
سورن دوگانه : تاریخ تخصیص پلاک هر روز عصر بروز میشه. الان دیدم دوباره شده 22 ام معمولا چقدر کار پلاک شدن طول میکشه؟
مرتضی : دنا 6 دنده فاکتور شدم تحویل سی آبان
ساینا تک : مهر ماه تا 1 دی فاکتور میشن از یه آشنا پرسیدم گفت تعدادشونم زیاد نیست فقط فروش های مختلف داشته مهر ماه
سلام : تکمیل وجه یا تحویل پروند تون کی بود من 13 آذر تحویل سی دی هستم
امیر ساینا85گانه 90 روزه : 2مهری ها لطفا چک کنین ببینین امروز فاکتور میشین؟
سورن موتور جدید : چرا من هنوز فاکتور نشدم
محمدعلی : باشرکت
محمدعلی : سلام پذیرش من 15 مهرماه تازه تماس گرفتم بابرکت میگن اخردیماه فاکتورمیشه سودتاخیرمیدیم .