تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 

تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 
به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.
 
 
در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.
 
 
مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.
 
 
با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.
 
بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.
 
 
سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:
 
انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.
 
هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قهرمانی : قیمت شاهین جی ال و جی تو بازار چنده؟
شاهین جی 6 اردیبهشت : اگر من بخوام تبدیل بزنم به جی ال کی تحویل میدن؟
مهدی مشهد : تارا دستی سفید مشهد تحویل 3شهریور فاکتور نشده ولی امروز صدور فاکتور بروزرسانی شد و تاریخ 12شهریور شد نمی دونم دیگه می خواد فاکتور بشه یا نه دوستان تجربه ای دارند
پویا : احتمالا رنگ تاثیرداره در زمان فاکتورمن رنگ نقره ای متالیکه نوشته دهه اول شهریور در حال فاکتور
محمد‌ : سلام‌‌ من‌‌ ۲ روز‌‌ه‌ تحویل‌ گرفتم فقط‌ بیمه‌ شخص‌ ثالث‌ داره‌ با‌ گارانتی‌ عمومی‌ کارت‌ طلایی‌ و‌ بیمه‌ بدنه‌ وقتی‌ تکمیل‌ وجه‌ کردم‌ نخریدم‌ الان‌ بخرم‌ ؟اصلا‌ بدرد‌ میخوره‌ ؟ ?
منتظر شاهین پلاس : با سلام. جدیدا کسی به سایپا زنگ نزده پیگیری کنه ببینیم حرف حسابشون چیه؟
شاهین g : همون مسئول 1ماهه پیش تو تجمع به من گفت تا اول شهریور فاکتور میشی الان گفت 150 نفر از من جلوتر هستند میانگین 6 تا تولید میشه توی 14 روز کاری یعنی حداقل برای منی که 11 پول واریز مردم و 12 پذیرش و 13 سخا ثبت شده باید 2ماه دیگه صبر کنم تازه اگه تولید نیاد پایین چاره کار فقط تجمع هست 09367612954 این شماره منه لطفا بیایین یه هماهنگی انجام بدیم یه تجمع گسترده داشته باشیم
تارا دستی v1p فوری : من تارا دستی تحویل ۱ شهریور هستم رنگ مشکی تهران تا الان فاکتور نشدم .قسمت موعد تحویل نوشته قراردادهای دهه سوم مرداد در حال فاکتور هستن
مهدی شاهین پلاس : برید بمیرید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : طرح فروش فوق العاده بودم
سورن پلاس مردادی : داداش طرح تبدیل نزدی به این علت احتمالا رنگ خودرو سفید نیست
فوق العاده : سلام من پذیرش 1403.11.11 هستم هنوز فاکتور نشده به نظرتون کی فاکتور میکنن ما از این بلاتکلیفی در بیایم.
207 پانا اتو : برای منم 2 روی قسمت پلاک مونده از دهم فاکتور شده و پلاک ندادن هنوز تاریخ ارسال پلاک بروز شده برای دوازدهم فکر کنم نرمالش 2 روز طول بکشه پلاک بشه
Rs : دوستانی که مثل من تحویل شهریور بودن و بین بازه(28 تیر تا 12 مرداد تکمیل داشتن )از فاکتور های rs اطلاعی ندارن ؟
هادی 11بهمن فوق العاده 12156029 : سلام مبارکت باشه آپشن داشتی یانه
سورن تحویل 31مرداد : سلام دهه سوم تیر کی قرار تموم بشه پیس فروش مراد ماه جز 31مراد کسی هست اوا ماه یا وسط ماه باشه پیش فروش فاکتور شده باشه
ستاره : گویا شهرهایی که بزرگتر هستن روال ارسال خودرو خیلی سریع تره تا شهرهای کوچیکتر و دورافتاده تر.
ستاره : شما کدوم شهر هستین؟ چقدر سریع جور شده
پراید وانت فروش فوری شهریور : دوستان گل کسی اگه اطلاعی از پراید وانت داره تا کی فاکتور شده تاخیر داره یا نه به اشتراک بزاره برای آگاهی دوستان