او افزود: «طبیعتا قیمت محصولات ما متاثر از نرخ ارز خواهد بود و بر همان اساس قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.»
کومار در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه با چند قطعه ساز ایرانی در ایکاپ قرارداد به امضا رسیده و میزان دقیق داخلی سازی پژو 2008 چقدر است؟ بیان کرد: «درحال حاضر 76 خوروساز در قراداد ایکاپ برای تولید داخلی کردن محصولات پژو در ایران حضور دارند. اگرچه هنوز هم کارهایی برای نهایی کردن قراداد ها وجود دارد اما تقریبا همین تعداد قطعه ساز ایرانی نیز در قرارداد سایپا-سیتروئن حضور دارند.»
میزان داخلی سازی 2008، 20 درصد است
او در خصوص میزان داخلی سازی پژو 2008 می گوید: هدف پژو برای مدل 2008 داخلی سازی تا مرز 60 درصد است. سهم داخلی سازی این خودرو در حال حاضر کمی بیش از 20 درصد است اما به دلیل مشکلاتی چون نوسانات نرخ ارز از این مهم دور مانده ایم. در حال حاضر بیش از 1000 دستگاه 2008 تولید و و به فروش رفته است. این میزان چشمگیر نیست اما بدون شک افزایش خواهد یافت.»
کومار تاکید کرد: «خواهش میکنم ایده اینکه پژو به داخلی سازی میلی ندارد را از سرتان بیرون کنید. بهترین و پر سود ترین روش برای ما داخلی سازی است اما به دلیل وجود مشکلات بسیار از دشواری های گمرکی گرفته تا نوسانات غیر قابل پیش بینی نرخ ارز، همگی ما را از هدف دور ساخته است.»
زیر ساخت های ایران آماده نیست
کومار با اشاره به دشواری های پیش رو قرارداد های مشترک با ایران گفت:« به منظور شتابگیری خودروسازی در ایران، ما از ارسال کیت خودداری کرده و به ارسال قطعه روی آورده است. این سیاست ما در همه کشورهای دنیا است. اما اقتصاد ایران آماده این شیوه نیست. حتی اگر ایران ادعا کند که از واردات به سبک CKD گذر کرده است، این تنها یک ادعا است و بدون شک نه از نظر بانکی، نه از نظر تامین مالی یا از نظر زیرساختی، ایران آمادگی این روش را ندارد. ما مشکلات را دست کم گرفتیم و انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشتیم ام این مهم محقق نشد. البته در همین راستا رقبای ما نیز پیشرفت چندان چشمگیری نداشته اند.»
او با اشاره به 18 ماه از گذشت جوینت ونچر پژو و ایران خودرو، تصریح کرد:« در این مدت حجم قابل توجهی اشتغال زایی در ایران صورت گرفته است. حدود 90 درصد پرسنل قرارداد جوینت ونچر پژو و ایران را افراد ایرانی تشکیل می دهند. بسیاری را به کارخانه در فرانسه فرستادیم تا از نزدیک روند کار راه مشاهده کنند. حتی بسیاری را نیز از تامین کننده ها استخدام کردیم تا بتوانی زیرساخت های تولی داخلی را گسترش بدهیم. برای اینکه در امر تولید داخلی سریع تر عمل کنیم حتی بسیاری از قطعه سازان را نیز از پیش برگزیدیم.»
کومار درباره جایگاه فعلی رقبا در بازار خودرو ایران گفت: «برند پژو در ایران هنوز در جایگاه اول است. رنو در بازار ایران رقیبی جدی است اما ما از اون ترسی نداریم. به منظور رقابت با رنو و گسترش سبد محصولات، با شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا قرادارد داریم تا مشتری و سهم بیشتری از بازار کسب کنیم.»
قائم مقام پژو-سیتروئن در خاورمیانه و آفریقا در رابطه با جایگاه جهانی قطعه سازان ایرانی بیان کرد: «ایران بسیاری از مواد اولیه از جمله فولاد، مس و آلومینیوم را به تولید می رساند و از این جها جایگاه رقابتی دارد. اما در این میان بسیاری از قطعه سازان ایرانی نتوانستند با مشکلات اقتصادی همگام شده و خود را به روز بکنند. بسیاری از قطعه سازان ایرانی توانایی و پتانسیل کار در مقیاس جهانی را دارند اما باید خود را از نظر تکنولوژی به روز کنند تا بتوانند از مزیت رقابتی بودن و حضور در بازار جهانی استفاده کنند.»
سرنوشت محصولات قدیمی
کومار در ادامه این نشست درباره سرنوشت محصولات قدیمی پژو در ایران، تصریح کرد: «محصولاتی چون پژو 206 اکنون بسیار قدیمی و از نظر استانداردهای امروزی مستهلک و غیر قابل رقابت هستند. اما در عین حال در کوتاه مدت نمی توان هیچ جایگزینی برای آن ها تدارک دید. خودرویی مانند 2008 از استانداردهای روز چون 5 ستاره ایمنی، آپشن های روز، مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم بهره می برد و از این جهت هرگز جانشین مناسبی برای محصولات قدیمی نخواهد بود چرا که خودرویی با این سطح از ایمنی و رفاه هرگز ارزان نخواهد بود. متاسفانه پژو در حال حاضر برای بازار رده پایین ایران جایگزینی به همراه ندارد. اما بدون شک این وضعیت همیشگی نخواهد بود.»
او در رابطه با استانداردهای جدید 85 گانه صنعت خودرو ایران گفت: «این قوانین برای ما جدید نیستند اما برخی از آن ها بسیار دشوار است. ما بر رعایت استاندارد در محصولات قدیمی پژو که هم اکنون در ایران بر روی خط تولید قرار دارند فشار بسیاری آورده ایم اما همه آن ها قادر به گذر از فیلتر این قوانین نخواهند بود.»
واکسهال و اوپل به ایران نمی آیند
کومار در رابطه با برنامه آینده دو زیرمجموعه جدید PSA، یعنی واکسهال و اوپل در ایران، که ریشه آمریکایی دارند نیز اظهار کرد:« برای این دو برند در بازار ایران در حال حاضر هیچ برنامه ای نداریم. چرا که بر قراداد های فعلی خود در ایکاپ و سایپا-سیتروئن متمرکز هستیم. بخشی از تکنولوژی و محصولات تولیدی این دو محصول ریشه آمریکایی دارند که حضور آن ها به هیچ نحوی در بازار ایران ممکن نیست. اما در بعد دیگر که ریشه محصولات کاملا اروپایی است امکان حضور در بازار خودرو آینده ایران هست اما در حال حاضر برنامه ای در دست نداریم و حالا برای صحبت در رابطه با این دو برند بسیار زود است.»
کومار در رابطه با آینده خودروهای هیبرید و برقی در ایران تاکید کرد: «ایران پتانسیل بسیار زیادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی دارد و دلیل آن آلودگی شدید هوا است. اما مشکل از زیرساخت های هزینه بردار و دشوار چون ایستگاه های شارژ است که هیچ کس بر آن ها سرمایه گذاری نخواهد کرد. از طرف دیگر قیمت انرژی در ایران هنوز به مراتب پایین تر از قیمت الکتریسیته است وتولید خودروهای هیبرید و برقی توجیه اقتصادی ندارد.»