تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 

تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 
به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.
 
 
در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.
 
 
مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.
 
 
با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.
 
بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.
 
 
سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:
 
انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.
 
هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی شاهین پلاس اسفندی : بزرگترین حماقت زندگیم خرید از شرکت سایپا بوده خدا ازتون نگذره
Mohammad ps : مبارکتون باشه سرامیک نداشتین؟
زاهدی : سلام ماهم تحویل ۱۶خردادتارادستی فروش فوری طرح مادران هنوزفاکتورنشدیم
سجاد : حالا دیدین تجمع جواب میده ... بعداز دو سال و نیم تازه عذرخواهی کردن و میگن ثبت نام جدید نداریم .... شرم بر سایپا که باعث خجالت ما جاوی اقوام شده ...
Mohammad ps : منم تارا دستی ۳۰بهمن هنوز فاکتور نشدم
صادق j4لامرد : تصمیم دارم انشاالله تریلی رسید نمایندگی یه گوسفندی جلوش قربانی کنم البته اگر برسد شاید این جمعه بیاید
صادق j4لامرد : دوستان من زنگ زدم تهران گفتم آخه از 31ا دیبهشت تا الان چخبره ک هنوز تریلی نرسید متاسفانه فقط بهم گفتن صبر داشته باش آخه تا کی صبر قرار ب تحویل 60روز بود الان 6ماه طول کشید معلوم نیست چقدر دیگه هم طول بکشه خدا بهمون صبر بده
حسینی : من که 3 قلو دارم و از 15 اسفند وسیله ندارم چی بگم! یعنی شرف و وجدان و تعهد و انسانیت برای این خودروسازها وجود نداره
Reza : سلام من ۱۹اسفند تکمیل وجه کردم هنوز هیچ خبری نشده از فاکتورشدن خدا لعنت کنه جد و ابادشونو مردیم از بی ماشینی
وکیل دادگستری : سلام . آیا چک رو بابت همین ارز مبنا ازتون گرفتن و بعد قرارداد جدید رو گذاشتن که امضا کنید ؟ یا چک رو فارغ از بحث ارز مبنا بدهکار بودید ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلسی : نه فاکتور کردن تموم د تا سال دیگه
سارا : سلام ..امروز کسی ماشین از نمایندگی تحویل گرفته؟الان یه هفته است برام پیامک تحویل حضوری میاد امروزم اومد زنگ زدم نمایندگی میگن این هفته هم امکان تحویل نداریم ..تحویل آخر فرودین بودم 28 اردیبهشت فاکتور و3 خرداد پلاک شدم
27 مهر : دوستانی که جدیدا یه مرحله برگشته بودن عقب هنوز برای شما هم همونجوری تو مرحله تکمیل وجه مونده؟؟؟
نازنین : ممنون..
دنا6دنده : مدیریت ارتباط با مشتریان
3تیر : دوستان اونایی که اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد فاکتور شدن کسی هست که ماشین دستش رسیده باشه
علی : سلام دوستان از پیش فروش های دیماه 1403 خبری کسی خبری داره؟
ناشناس : من تماس گرفتم الان کارشناس میگه تا 9 اردیبهشت هر کسی تکمیل وجه کرده فاکتور شده!! میشه لطفا اگر کسی توی ازدیبهشت تا قبل از نهم تکمیل وجه کرده وضعیت الانش رو بگه ممنون
سورن جدید : سلامت باشی داداش تاریخش به روز شده یعنی تاریخ امروزو.زدن برام .
علی 8241 : سلام دوستان من سخا 1 اسفند تکمیل وجه 29بهمن امروز فاکتور شدم تو نمودار