تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 

تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 
به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.
 
 
در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.
 
 
مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.
 
 
با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.
 
بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.
 
 
سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:
 
انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.
 
هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدی : اسفندیا هنوز خبری نیس؟🥲
تارا v4 تحویل آذر : سلام و عرض تبریک، لطفا تاریخ واریز وجه اولیه و تکمیل وجه رو ذکر کنید.
تارا ویوان پی : عه به سلامتی ! من تماس گرفتم با نمایندگی بهم گفت، پارکینگ عمومیه و احتمالا فردا یا پس فردا به نمایندگی می رسه. برای کارت طلایی هم سه بار تاحالا تماس گرفتن، من گفتم نمی خوام.9 میلیون پول بیمه بدنه برای تارای صفر زیاده واقعا. حدودا 3 تا 4 میلیون قیمت منصفانه هست.
J7 تحویل ابان : سلام امروز برای من صدور فاکتور به حالت سبز در اومد، و بیمه نامه هم همین امروز بعد دو سه ساعت سبز شد و رفت به مرحله صدور پلاک، امید به خدا که زودتر تحویل بدن
x5 تبریز : سلام کسی ثبت نامی اردیبهشت ماشین تحویل گرفته ایا ؟؟؟
9 اردیبهشت پلاس شاهین پلاک : سلام تکمیل وجه 9 اردیبهشت، شهرستان، 1 آذر فاکتور و الان 10 آذر خدارو شکر پلاک شدم، انشاالله برا همه دوستان زودتر پلاک و تحویل بشه
Hx5 : کلی میگم برای اونهایی که دلالی میخوان کنند، یا گفتن 800 تومن یا یک میلیارد میدم ماشین خوب سوار میشم دوستان عزیزان، تصمیم گیر شما بودید و بس اندازه توان آدم میره بار ور میداره الان اقساطی های تیر 1200 داشتن و ماهی میانگین 50 به بالا باید قسط بدن، اگر خارج از این شرایط باشه که نباید اصلا این ماشین و این قیمت ثبت نام میکردن
حمید : ریحانه شماعجله کردید من شهریوری هستم الان تو۳ماه تاخیر هستیم خبری نیس شما که آذر ماهی فکرنکنم حالاحالاها پیام بیاد
Hx5 : ببخشید دوستان مخصوصا سمیرا، کبکم خروس نمیخونه، واقع گرا هستم شما دیدم چقدر ناراحتی از گران شدن شما رو کسی مجبور کرده بود بری قیمت غیر قطعی بگیرید؟ امثال شما تقاضا دارید هر طوری شده این تیپی بخرید شرکت چیکار کنه دوم اینکه مقصر تصمیم شما درست و غلط با شماست نه کسه دیگه، اشتباه تصمیم گرفتی تو کشوری که هر سال 40 درصد میره روی همه چیز، رفتی ماشین غیر قطعی خریدی؟ حالت خوبه؟ فازت چی بوده؟ بعدش اگر داشتی کل پولش رو که میرفتی از بازار میخریدی، اگر نداشتید که اشتباه کردید این اشتباه هم پای شماست نه کسه دیگه ای اون دوستی هم که گفتی نظر نده، حرفم اشتباه بود بگو اشتباه و با دلیل، اشتباه نبود، لطفا شما سکوت کن، چون احساسی داری حرف میزنی
+ : بسلامتی.چه رنگی بودید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : ارشما فاکتور شده
دمپایی دریچه سیمی : عزیز مگه رم تی ار ایکسه ، یه دمپایی ایه دیگه
خاله جان : بچه ها سایپا داره اطلس اس ثبت نام میکنه یک ساعت نکشیده تا فرودین 1405 پر شد پیش ثبت نام 358 میگیده وقتی احمق هایی مثل ما هستن چرا باید ماشین بده از ماست که بر ماست اگر هم ندارن چرا اطلس اس ثبت نام میکنن
فرسوده اذر فولادی : اقا دوتا هست یکی فرم داخل نمایندگی امضا میکند مالک یکی برگ اسقاط که ماشین تحویل دادی برگ را میاری میدی نمایندگی تمام شد
13 اذر مشکی اپشنال : فوری بودم
فوری : انشاالله زود بیاد و همینطور برای همه، خیلی وقته بی ماشینم تو این سرما
علی : سلام دوستان من واریزی19gxl ام سذق تاثیری در فاکتور داره ماشین من sbr نخورده
31شهریور : سلام.به مبارکی.لطفا از کیفیت و ماشین بگید.
سایپا دزد : سلام. چرا الکی داری میگی دعوتنامه مهر اومده. اگه برای من باید مهر ماه میامد که هنوز نیومده
دنا اپشنال اتومات فوری : شما فوری بودی یا پیش فروش