رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 

رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 
با اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پرونده‌ی واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» مختومه و این سایت به شرکت فرانسوی رنو واگذار شد. امتیاز تولید رنو کوئید و نیوسمبل هم به سایپا رسید.
 
 
این انتقال البته در شرایطی صورت گرفته است که سایپا نیز به این راحتی قید بن‌رو را نزده و در قبال واگذاری این سایت، امتیازی بزرگ از رنو گرفته‌ است. مردادماه امسال بود که ایدرو و رنو پس از مذاکره و کش‌و‌قوس بسیار، سرانجام قرارداد همکاری امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضور مستقل در صنعت خودرو ایران پیدا کند. اما در یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد، بنا بود بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد مورد نظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
 
این در حالی بود که سایپایی‌ها در آن مقطع زیر بار انتقال بن‌رو به رنو نرفتند و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده مورد نظر در مقطعی حتی بایگانی شد و مسئولان ایدرو به‌نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت؛ با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به‌منظور جایگزینی بن‌رو، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و یکی از آن‌ها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده است، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده مورد نظر دوباره به جریان افتاد. گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده است، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد مورد نظر، چالش‌هایی جدی به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره با سایپایی‌ها آغاز کند و این بار هر طور شده، موافقت آن‌ها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کند. ازآنجاکه سایپا دیگر مهدی جمالی مدیرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در رأس کار نداشت، مذاکرات ایدرو و مدیرعامل جدید روان‌تر پیش رفت و ایدرو سرانجام توانست امضای انتقال بن‌رو را از نارنجی‌های جاده مخصوص بگیرد.
 
امتیاز بزرگ رنو به سایپا
 
اما چه شد که سایپایی‌ها سرانجام به واگذاری بن‌رو به رنو رضایت دادند و این پرونده پرحاشیه مختومه شد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در خبری مهم که از سوی مدیرعامل سایپا اعلام شد، به روشنی تمام یافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: «ما برای انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطی داریم که اگر محقق شوند، این انتقال صورت خواهد گرفت.» اما نکته مهم آنجا بود که جهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌ اقتصاد» مبنی‌ بر ارتباط این شرط و شروط با مشارکت جدید رنو و سایپا، اعلام کرد: «شک نکنید همین طور است.» در واقع مدیرعامل سایپا رسما اخبار کلی منتشرشده مبنی‌ بر امتیازگیری این شرکت از رنو در پرونده بن‌رو را تأیید کرد.
 
حدودا دو هفته پیش بود که «دنیای‌اقتصاد» از توافق ایدرو، رنو و سایپا بر سر مسئله «بن‌رو» خبر داد؛ توافقی که طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار می‌شود و ثانیا مشارکتی جدید میان سایپا و خودروساز فرانسوی شکل خواهد گرفت. هنوز تمام جزئیات این مشارکت مشخص نشده است؛ با این حال آن‌طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا نیز طی سخنرانی خود در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تلویحا این موضوع را تأیید کرد و در اظهاراتش از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه، منابع آگاه تأکید می‌کنند که قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی «نیو سیمبل» و «کوئید» را در پارس خودرو به تولید برساند.
 
در این بین، نیو سیمبل به احتمال فراوان در بازه قیمتی بالای ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد؛ اما کوئید جزو محصولات به‌اصطلاح ارزان رنو به‌شمار می‌رود و به‌ نظر می‌رسد منظور مدیرعامل سایپا از خودرو مشترک با رنو، همین محصول است.این در شرایطی که پیش‌تر قرار بود رنو مدل‌های نیو سیمبل و کوئید را با مشارکت سازمان گسترش و در کارخانه مختص خود در ایران به تولید برساند. حالا با توجه به تولید نیو سیمبل و کوئید در سایپا، رنو باید به فکر محصولاتی دیگر برای همکاری با ایدرو باشد. البته نیو داستر نیز جزو خودروهایی است که رنو پیش‌‌تر وعده تولید آن را در ایران داده و به احتمال زیاد، اولین محصولی است که خودروساز فرانسوی در دور جدید فعالیت‌هایش در کشور، آن را به تولید خواهد رساند.
 
هرچه هست، ایدرو، رنو و سایپا سرانجام با یکدیگر توافق کردند و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوی آماده ورود به فاز اجرایی شود و هم نارنجی‌های جاده مخصوص سرشان بی‌کلاه نماند. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید پروسه آماده‌سازی بن‌رو برای تولید محصولات جدید رنو، چه زمانی آغاز می‌شود و این خودروساز اروپایی کدام محصولات خود را در آن به تولید خواهد رساند. البته تکلیف محصولات فعلی سایپا که در بن‌رو به تولید می‌رسند، هنوز مشخص نیست. سایپایی‌ها در حال حاضر وانت پراید و محصولی چینی به نام آریو را در بن‌رو به تولید می‌رسانند و با انتقال این سایت به رنو، دومین خودروساز بزرگ کشور باید قید آن‌ها را بزند یا خط تولیدی جدید برای ادامه تولیدشان در نظر بگیرد.
 

source

www.zoomit.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو کویید , سیمبل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فریبا : سلام ، من شاهین glتویل مهر ماه هستم هنوز پیامی برای من نیومده ، بع نظرتون افزایش قیمت شامل منم میشه ؟ برایکسی با شرایط من پیام تکمیل وحه اومده ؟
Kmc x5 فروردین : سلام دوستان من دیروز از کرمان موتور پیگیر شدم و رفتم اونجا با پررویی تمام گفتن فاکتورهای فروش دومرحله ای فروردین با موعد تحویل شهریور را آذرماه می زنن و تحویل هم یکماه تا دوماه بعدش هست سروصدا کردم ولی بی نتیجه هست و کاری نمیکنن چند نفر برای تحویل اومده بودن پرسیدم کی ثبت نام کردین گفتن ثبت نام یکماهه بودن و با 3 ماه تاخیر تحویل دادن چطوره که وقتی ماشین ما رو که 7 ماهه ثبت نام کردیم و پول را کامل دادیم نمیدن و می رن ثبت نام یکماهه میزارن و تحویل میدن در کل اینو بگم این پویش تاخیر مشتریان کرمان موتور هست لطفا برید و حمایت کنید تا رسانه ای بشه و وزارت سمت و دادستانی ورود کنه باید 1000 نفر بشه تا الان 461 نفر حمایت کردن جز این هم راهی نداریم https://farsnews.ir/user175682827536/1757853956658933553
فریبا : سلام من شاهین glتحویل مهرماه هستم هنوز برام پیامکی نیومده به نطرتون کی میدن ؟ افزایش قیمت شامل منم میشه ؟
محمد .شهریور : خردیا چرا اینطوری خودتو معرفی کردی😂😂
وحید بی پلاک : دیشب تو خواب کابوس دیدم،افتادم تو یه مرداب عمیق و تاریک،بعد سانروف ها مثل تمساح دهنشون را باز میکردند،میخواستن منو بخورن!...از خواب پریدم،دیدم نه از شاهین پلاس خبری هست نه از سانروف های درنده.خدا رو شکر کردم،اینبار راحت خوابیدم.قصه ما بسر رسید وحید به پلاس نرسید.
شاهین جی ال تحویل شهریور : دوستان که منتظر شاهین جی هستید و هرچی پیامک تبدیل به جی ال میاد تبدیل نمیزنید توروخدا گارد نگیرید بخاطر خودتون میگم اگه پیام تبدیل به جی ال اومد حتما تبدیل بزنید من خودم دی ماه نصف مبلغ رو برا جی ریخته بودم و موعد تحویلم مرداد بود خرداد که پیامک تبدیل به جی ال اومد قبول کردم و دقیقا روز ۱۸خرداد تکمیل وجه کردم و ۱۳ شهریور تحویل گرفتم درسته تبدیلها هم از ۲۰خرداد تو تاخیرن اما باز روزنه امیدی برای تحویل هست اما جی ها رو بخاطر سانروف حالاحالاها تحویل نمیدن خودشون علناً اعلام میکنن این موضوع رو. این متن رو تو سایت منتشر کردن 👇 مدیر ارتباطات شرکت سایپا می‌گوید «نمی‌توانیم شاهین سانروف‌دار تولید کنیم». مشتریان برای دریافت سریع‌تر خودرو در صورت تمایل می‌توانند ثبت‌نام خود را از شاهین سانروف‌دار به شاهین بدون سانروف تغییر دهند. امیدوارم هرچه زودتر همگی ماشینهاتون رو تحویل بگیرید یاحق
رضاشاهین جی کهنوج : سلام عزیزان من آذرما۳۰۰واریزکردم برای شاهین جی. بقیش قراربودهفته چهارم تیرماه پرداخت کنم .تیرماه پیامک اومدکه تبدیل به جی ال ولی من نادیده گرفتم .بنظرشماالان میتونم برم تبدیل بزنم فعاله یا ن .چون پیامک که اومدنوشته بودتا۴تیرمهلت تبدیل دارم.یکی راهنمایی کنه ممنون میشم😔😔
تارا : یعنی همش تویروز شده
سرباز : سلام خدمت دوستان من فروش فوق‌العاده پذیرش 17ام اذر بودم 1ام مهر ماه تبدیل به جی ال زدم 9ام فاکتور شد 12ام پلاک البته دهم شد ولی چون سخام مشکل داشت12ام شد چهارشنبه16ام هم تماس گرفتن از نمایندگی برا تحویل که من نبودم شنبه انشاالله میرم بگیرم. یاحق
احسان : اردیبهشت اصلا فاکتور نشده من شش ماه دو روز در میون زنگ میزن سایپا بی صاحب هنوز رو اسفند مونده چرا میخاین با روحیه مردم بیچاره بازی کنید مگه چند تا اردیبهشتی هستش اینا که همون لحظه تکمیل وجه نکردن حد عقل اکثر سه چهار روز طول کشیده پس بخایی حساب کنی عددی نمیشه اینا یه جور میگن یکم فاکتور شد یا دوم فاکتور شد انگار چند هزار روزی فاکتور میکنن رو هم 500 تا هم نیست اردیبهشت مگه موقع تبدیل پارسال چند نفر تبدیل زده اینا فقط بهونه هست دارن بازار آزاد میفروشن خودشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : بیا با مال من عوض کن هرچقدر هم بخوای بهت اضافه پول میدم
داریوش : کی تکمیل وجه کردی داداش ک فاکتور شدی ممنون
زهرا : بله میشه اصل وکالت رو بابد همراه داشته باشید.
اطلس : شنبه 9 صبح معاونت فروش سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص
ساینا دوگانه سوز مرداد ماه 1404 : دوستان خودرو را با وکالت میشه تحویل گرفت؟
والاس (سعید طوسی سابق) : اعتبار ادرسها تاریخ انقضا داره دوباره اقدام کن واسه پلاک شدن به مشکل میخوری
فوق العاده 27 بهمن : اره پلاک شده یکی دوروز دیگه بیمه فعال میشه برات پیامک میاد یکی دو روز بعدشم ماشینو بت تحویل میدن
Morii : ثبت نامی برنده قرعه کشی شهریور پارسالم. دعوتنامه بیستم مرداد امسال فرستادن،تکمیل وجه انجام دادم، شماره پذیرش هم برام اومد. داخل قرارداد سایپا تحویل خودرو شهریور 404 بوده، الان تو صفحه پیگیری یکماهه رو گزینه تخصیص خودروء اگه هرکی روال ثبت نامیش قرعه کشی بوده و الان فاکتور شده و آماده تحویل، لطفا روال کارتو مدت زمانش و دیرکردش از موعود تحویل قرارداد رو به اشتراک بزاره
حسین : دوستان من قبلا در سامانه املا ک و اسکان ثبت نام کرده بودم ولی الان در سخا نوشته وضعیت آدرس نامعتبر.باید چیکار کنم؟؟
M : سلام افزایش قیمت اگرم باشه درحده20تا30تمنه نه بیشتر ایشالله تا آخر سال نمیخوره اعصاب هودتونو با این چرت پرت های دیگران خورد نکنید هی افزایش در راهه و ... اینا مهم نباشه براتون زیاد اگم یکم بالا رفت از اونور میخاین بفروشن بازارش بالاتر میشع بعضی اینجا دارن رو اعصاب مردم راه میرن شما توجه چندانی به این آدما نکنید موفق باشین