رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 

رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 
با اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پرونده‌ی واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» مختومه و این سایت به شرکت فرانسوی رنو واگذار شد. امتیاز تولید رنو کوئید و نیوسمبل هم به سایپا رسید.
 
 
این انتقال البته در شرایطی صورت گرفته است که سایپا نیز به این راحتی قید بن‌رو را نزده و در قبال واگذاری این سایت، امتیازی بزرگ از رنو گرفته‌ است. مردادماه امسال بود که ایدرو و رنو پس از مذاکره و کش‌و‌قوس بسیار، سرانجام قرارداد همکاری امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضور مستقل در صنعت خودرو ایران پیدا کند. اما در یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد، بنا بود بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد مورد نظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
 
این در حالی بود که سایپایی‌ها در آن مقطع زیر بار انتقال بن‌رو به رنو نرفتند و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده مورد نظر در مقطعی حتی بایگانی شد و مسئولان ایدرو به‌نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت؛ با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به‌منظور جایگزینی بن‌رو، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و یکی از آن‌ها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده است، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده مورد نظر دوباره به جریان افتاد. گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده است، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد مورد نظر، چالش‌هایی جدی به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره با سایپایی‌ها آغاز کند و این بار هر طور شده، موافقت آن‌ها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کند. ازآنجاکه سایپا دیگر مهدی جمالی مدیرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در رأس کار نداشت، مذاکرات ایدرو و مدیرعامل جدید روان‌تر پیش رفت و ایدرو سرانجام توانست امضای انتقال بن‌رو را از نارنجی‌های جاده مخصوص بگیرد.
 
امتیاز بزرگ رنو به سایپا
 
اما چه شد که سایپایی‌ها سرانجام به واگذاری بن‌رو به رنو رضایت دادند و این پرونده پرحاشیه مختومه شد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در خبری مهم که از سوی مدیرعامل سایپا اعلام شد، به روشنی تمام یافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: «ما برای انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطی داریم که اگر محقق شوند، این انتقال صورت خواهد گرفت.» اما نکته مهم آنجا بود که جهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌ اقتصاد» مبنی‌ بر ارتباط این شرط و شروط با مشارکت جدید رنو و سایپا، اعلام کرد: «شک نکنید همین طور است.» در واقع مدیرعامل سایپا رسما اخبار کلی منتشرشده مبنی‌ بر امتیازگیری این شرکت از رنو در پرونده بن‌رو را تأیید کرد.
 
حدودا دو هفته پیش بود که «دنیای‌اقتصاد» از توافق ایدرو، رنو و سایپا بر سر مسئله «بن‌رو» خبر داد؛ توافقی که طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار می‌شود و ثانیا مشارکتی جدید میان سایپا و خودروساز فرانسوی شکل خواهد گرفت. هنوز تمام جزئیات این مشارکت مشخص نشده است؛ با این حال آن‌طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا نیز طی سخنرانی خود در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تلویحا این موضوع را تأیید کرد و در اظهاراتش از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه، منابع آگاه تأکید می‌کنند که قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی «نیو سیمبل» و «کوئید» را در پارس خودرو به تولید برساند.
 
در این بین، نیو سیمبل به احتمال فراوان در بازه قیمتی بالای ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد؛ اما کوئید جزو محصولات به‌اصطلاح ارزان رنو به‌شمار می‌رود و به‌ نظر می‌رسد منظور مدیرعامل سایپا از خودرو مشترک با رنو، همین محصول است.این در شرایطی که پیش‌تر قرار بود رنو مدل‌های نیو سیمبل و کوئید را با مشارکت سازمان گسترش و در کارخانه مختص خود در ایران به تولید برساند. حالا با توجه به تولید نیو سیمبل و کوئید در سایپا، رنو باید به فکر محصولاتی دیگر برای همکاری با ایدرو باشد. البته نیو داستر نیز جزو خودروهایی است که رنو پیش‌‌تر وعده تولید آن را در ایران داده و به احتمال زیاد، اولین محصولی است که خودروساز فرانسوی در دور جدید فعالیت‌هایش در کشور، آن را به تولید خواهد رساند.
 
هرچه هست، ایدرو، رنو و سایپا سرانجام با یکدیگر توافق کردند و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوی آماده ورود به فاز اجرایی شود و هم نارنجی‌های جاده مخصوص سرشان بی‌کلاه نماند. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید پروسه آماده‌سازی بن‌رو برای تولید محصولات جدید رنو، چه زمانی آغاز می‌شود و این خودروساز اروپایی کدام محصولات خود را در آن به تولید خواهد رساند. البته تکلیف محصولات فعلی سایپا که در بن‌رو به تولید می‌رسند، هنوز مشخص نیست. سایپایی‌ها در حال حاضر وانت پراید و محصولی چینی به نام آریو را در بن‌رو به تولید می‌رسانند و با انتقال این سایت به رنو، دومین خودروساز بزرگ کشور باید قید آن‌ها را بزند یا خط تولیدی جدید برای ادامه تولیدشان در نظر بگیرد.
 

source

www.zoomit.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو کویید , سیمبل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی ۲ : یک سوال از تارا داران.امپر اب تارا تا کجا بیاد بالا نرماله؟امپر اب ماشین بنده تو ترافیک وقتی میاد وسط دور کند روشن میشه و با خاموش شدن دور کند امپر اب از وسط پایین تر نمیاد که بعد حدود یک دقیقه یه خط از وسط میره بالاتر و با دور تند میاد وسط .ایا طبیعی هست ؟گیج شدم.لطفا یکی راهنمایی کنه
حسن a5 : من دوسال پیش ماشینم کلا سوخت هیچی ازش نموند ولی بعدا بهترشو خریدم زندگی جریان داره
تجمع : دوستان تجمع ۳خرداد یادتون نره تو رو خدا همه بیایید
A5 شهریور : بسیار متاسفم عزیز. اما خیلی خودت را ناراحت نکن. امیدوارم ماشین های شیک تر و بهتر از آن بخری. گاهی جز صبر و شکیبایی راه دیگری وجود ندارد.
Bac x3 poro : سلام منم آذر سفیدم خبری نشده شماره قرارداد رو لطفا میدید ببینیم کی نوبت ما میشه ممنون
J7 : تاریخ 25 اسفند ماشین فاکتور و شاسی شده و 26 اسفند بیمه شده 9 اردیبهشت هم پلاک شده و کارت ماشین هم خیلی وقته ک رسیده امروز زنگ زدم اول کار گفتن دو هفته بعد از پلاک ماشین میرسه الان ک سه هفته شده میگ یک ماه بعد سریع میگه خدافظ گوشیو قطع میکنه
شاهین جی : میگفتین شما که از برج ۸ قطعه نداشتی غلط میکردی برج ۹ از ما پول میگرفتی😐🤨🤨
مرتضی j4 : سلام . اقا چرا سایت کرمان موتور باز نمیشه ؟ . داستان چیه
سهند ۷اردیبهشت : من ۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم سخارم همون روز ارسال کردم ولی همچنان فاکتور نشدم
مرتضی j4 : سلام . خیلی حالم گرفته شد داداش ‌ . انشاالله درست میشه و بهترش رو میخری . خدا رو شکر خودت سلامتی .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین ساینا واریزی 1اسفند : سلام دوستان اگ بخام ماشین رو از خود کاشان تحویل بگیرم کی باید درخواست بدم بعد فاکتور شدن؟و اینکه من خوزستانی ام هزینه تریلی چقد بهم میدن؟و چند روز بعد پلاک باید برم برا ماشین؟
غفار : قائم 0 باسلام خدمت دوستان بنده قبل سال سورن پلاس واریز کردم 120اسفندتحویل فوری 12 خرداد تحویل هنوز فاکتور نشدیم. کی می‌خوان فاکتور کنند پول مابلتفاوت همه چی واریزی شده طرف طرح مادران 22 اسفند واریز کرده دیرتر از ما الان ماشین آماده تحویل پلاک شده خدا نگذره شرکت ایران خودرو چرا عدالت رعایت نمیشه
قائم : باسلام خدمت دوستان بنده قبل سال سورن پلاس واریز کردم تحویل فوری 12 خرداد تحویل هنوز فاکتور نشدیم. کی می‌خوان فاکتور کنند پول مابلتفاوت همه چی واریزی شده طرف طرح مادران 22 اسفند واریز کرده دیرتر از ما الان ماشین آماده تحویل پلاک شده خدا نگذره شرکت ایران خودرو چرا عدالت رعایت نمیشه
هفته آخر آذر : در حال تخصیص زده از اسفند ماه 403
مجید : تحویل فوریه کمتر از 20 روز
محمد 19مهر : از همه ی دوستان بابت تبریکشون ممنونم لطف دارید به امید خدا واسه فاکتورهای شما تبریک بگیم به امید خدا هرچه سریع تر
محمد 19مهر : آقا بشیر خیلی ممنون ایشالا که خیلی زود نوبت شما میرسه و فاکتور میشید و سوویچ و میدی گل پسرت باهاش بازی می‌کنه
عرفانیان : بله به منم تو وزارتخونه و سازمان حمایت گفتن اگر مجبور شدین بدین دوجا شکایت کنید درصد زیادیش برمیگرده تو سازمان حمایت از مدیران خودرو تو دیوان عدالت اداری از وزارت سمت بابت تصویب دیون برای همه خودروهای 1404 حتی قرارداد شده در 1403
بشیر : محمد جون(محمد19مهر) مبارکه چرخش بچرخه برات♥️
عرفانیان : من از شنبه رفتم وزارت صنعت و سازمان حمایت شکایت کردم تو خود وزارتخونه گفتن اگر تعداد شکایات به سازمان حمایت زیاد بشه حتی مصوبه دولتی هم تغییر میکنه و تجربه اینو پارسال داشتن کرمان خودرو رو همه ماشیناش 5 الی 100 تومن دیون خورده