با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

 

با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

ترافیک، گریبان‌ بیشتر کلان‌شهر‌های ایران را گرفته است، من کارشناس‌ترافیک نیستم و نمی‌توانم راجع به دلایل به‌وجودآمدن ترافیک سرِ شما را درد بیاورم. ولی می‌خواهم بگویم این موجود بی‌شاخ‌ودم در کشورهایی که قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر رعایت می‌شود، آن‌چنان هم حوصله سربَر و خطرناک نیست و نهایتاً وقت شما را می‌بلعد که آن‌ را هم با مدیریت زمان می‌توان تا حدودی حل کرد. ولی اینجا منافع شخصی بیشتر از منافع گروهی اهمیت دارد، به همین دلیل هر راکبی ساز خودش را می‌زند و خودش را می‌کُشد تا به هر قیمت ممکن در اولین سوراخ و سنبه‌ی خالی بچپد! در چنین شرایطی، شلم و شوربایی به‌پا می‌شود؛ اما شما سعی دارید تا حد امکان درست رانندگی کنید، ولی ناگهان سروکله‌ی یک راننده‌ی روان‌پریش پیدا می‌شود! من اقداماتی را که در مواجهه با این رانندگان انجام می‌دهم، می‌نویسم؛ اما علاقه‌مندم با راه‌کارهای شما هم در این زمینه آشنا شوم. پس لطفاً کامنت بگذارید تا من و خوانندگان هم از آنها استفاده کنیم.

قبلاً در پرونده‌ای بعضی از دلایل عجول بودنمان در پشت فرمان را بررسی کرده بودم. حالا تصور کنید با خیال راحت پشت فرمان نشسته‌ام و اصرار بر اجرای قوانین دارم که ناگهان راننده‌ی موی دماغ پیدایش می‌شود:

 

در ترافیک بسیار سنگین

همه با سرعت مورچه در حال حرکت هستند، من هم شش دانگ حواسم به ترمز و کلاچ و فرمانم است، غفلتاً یکی فرمان کج می‌کند و به سمت درب من می‌آید، جوری وانمود می‌کند که حواسش نیست و اگر به ایشان راه ندهم خودرویم را مورد عنایت قرار می‌دهد، ولی من میدانم که در حقیقت ابعاد ماشینش را بهتر از من و شما حفظ است، پس نمی‌ترسم و از فرمان‌دادن به در و دیوار خودداری ‌می‌کنم، اگر نوک ماشین ایشان گلگیر جلو را هدف گرفته، می‌ایستم که طی طریق کند؛ ولی در صورتی که قصد دخول به درب و ستون ماشین را دارد، تا حد امکان بدون انحراف مسیرم را طی ‌می‌کنم! البته حتماً آینه‌ را زیر چشمی کنترل می‌کنم، خدا را چه دیدید، شاید این بابا نه تنها ابعاد ماشین دستش نیست، بلکه از قضاعینک ذره‌بینی‌اش را هم در محل کار جا گذاشته است!

 

در ترافیک سنگین

گاهی می‌ایستیم و گاهی هم سرعت به ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، من سعی می‌کنم بین خطوط برانم و قلمرو‌ام را مشخص کنم تا هر کسی که اذن دخول به آنجا را داشت درجا تارو‌مار کنم! در هنگام حرکت نمی‌شود به ماشین جلویی بچسبانم، شوماخر هم که باشم عقلم می‌گوید ممکن است با یک ترمزِ ناگهانی به ماشین جلویی برخورد کنم; و همینطور تضمینی نیست که لنت پشت سری‌ام در حال اجرای سمفونی خِرخِر نباشد، البته به عقبی‌ها هم حق می‌دهم که نسبت به فاصله‌ام با ماشین جلویی ابراز نگرانی کنند، چرا که به محض باز شدن فاصله‌ به طول یک ماشین، اتومبیل‌های کناری در یک چشم به زدن فضای ایجاد شده را غیب می‌کنند! راه حل، رساندن فاصله‌ام با جلویی به کمتر از طول یک ماشین است; ولی اگر راننده‌ی عقبی‌ام از آن‌سری موجودات زبان نفهم باشد، باز هم با نور و بوق یا حتی الفاظ زیبا، من را در خالی کردن صحنه یا چسباندن به ماشین جلویی تشویق می‌کند، در این مواقع به راه خود ادامه ‌می‌دهم و با سرعتی نزدیک به ماشین‌های جلویی حرکت می‌کنم.

 

در ترافیک نیمه سنگین

حالا سرعتم بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر متغییر است، بعد از کُلی اعصاب‌خوردی و حرکت لاک‌پشتی حالا راه باز شده است و بعضی از مهرورزان باید حداکثر بهره را از موقعیت به وجود آمده ببرند، عقل‌ها تعطیل است و پاها تا انتها بر روی پدال گاز فشرده شده است، من به یاد وارم‌آپِ مسابقات ناسکار افتاده‌ام! فرمان را دو دستی چسبیده‌ام تا بادِ ماشین‌های کناری، من را نبَرد! سعی می‌کنم در لاین وسط رانندگی کنم. توجه بیشتری به آینه‌ها دارم، چرا که قرار گرفتن خودروها بین خطوط، فضای مساعدی را برای لایی‌بازی ایجاد کرده است. پس رانندگان حرفه‌ای را در آینه شناسایی کرده و حالت‌های مختلف را قبل از نزدیک شدن و وارد شدن به پروپاچه‌ام بررسی می‌کنم.

 

در ترافیک روان

سرعت سنجم بین ۷۰ تا بیشترین سرعت مجاز بازی می‌کند، دیگر مثل حالت‌های قبلی سیخ و با نفس‌های حبس شده در سینه نمی‌رانم، و در صندلی لمیده‌ام، ولی گوشه چشمی هم به آینه‌ها دارم، ماشین‌های ارتفاع زده را بیشتر در آینه تحت‌نظر دارم، اگر هوا تاریک است ماشین‌هایی که نور زنون دارند مشکوک‌تر به نظر می‌رسند، آن‌هایی هم که از ترکیب مه‌شکن زنون و چراغ شهری استفاده می‌کنند هم که دیگر آخر خطر هستند! پس بیشتر مراقب آن‌ها هستم، اگر در خط سبقت هستم راهنما می‌زنم و شانس راندن در این لاین را به ایشان واگذار می‌کنم. اگر در خط وسط هستم و سرعتم هم مناسب است، در صورتی که یکی از این عزیزان به من نوربالا بدهد معمولا صحنه را به این راحتی‌ها خالی نمی‌کنم، ولی بعد از اینکه صدایِ دنده معکوس دادن حضرت آقا را می‌شنوم، خودم را آماده می‌کنم که از کنارم رد بشود و یک فرمان مَشتی هم بر رویم بگیرد تا خودش را آسوده کند، من در این مواقع بسته به شرایط، فرمان را با آن‌ها نمی‌پیچانم و در همان مسیر طی طریق می‌کنم.

 

 

 

source

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رانندگی در ترافیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سبیل : شاهین جی راست میگه گفت هرچی تاخیرکنن گفت جریمه رومیدن ولی یکسال بعدازتحویل ماشین
جمشید بسم ا... : خبر جدید فرار مدیران سایپا و اختلاص تجمع میلیونی واریزکننده های شاهین و اطلس روز 23تیرماه سال404 بازرسی کل کشور از سایپا در صورت اختلاص و فرار مدیران
شاهین cvt : سلام دوستان من سند کمپانی رو امروزگرفتم بعد از مجموعا ۶ ماه تاخیر در ارسال دعوت نامه و تحویل خودرو سود تاخیر رو ۱۱ میلیون ۸۰۰ محاسبه کرده الان چطوری باید در این خصوص پیگیری و شکایت کنم؟
ترانه : اره پس واسه چی اینقدر طولش میدن میخوان افزایش بخوره پول بیشتر بگیرن
سبیل : دوستان من کرمان هستم...صبحی رفتم نمایندگی کرمان...گفت که ماهم خبر نداریم که چکارمیخوان بکنن...گفت ازبرج۱۲مادگه شاهین اصلاخالی نکردیم...
A5 شهریور : سلام دوستان برای ارسال مدارک کد رهگیری میاد براتون؟ از کجا پیگیری میشه کرد؟
جک s3 به sr3 : سلام ب sr3 ها من ک دیگه طاقتم تاخ شده و خسته شدم از دستته کرمان موتور امروز هم زنگ زدم میگن بله هنوز بارگیری نشده دیگه واقعا کم آوردم نمیدونم چ کار کنم.
حمید : سلام م پرداختی 23 اسفند هستم شماره درخواست هم جلو تر از شما هست19134743 ولی هنوز فاکتور نشدم مگر اینکه شما جز تجمع کنندگان بوده باشی که فاکتور شدی
شاهین gl : ما دوریم چجور بیایم
شاهین gl : هر کی بوده دروغ گفته الان دو ماهه تبدیل زدیم هنوز خبری از فاکتور نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : اره منم همین زد این وسط خلاف کار ما هستیم
دنا اپشنال : تورو خدا کمتر به فکر فاکتور باشید مال من 9تیر فاکتور شده هنوز تحویل نگرفتم
اکبر : فانوس تو گم کردی
امیر : سلام نیسان چراغ جدید نخرید اگه قصد خرید دارید تا مدل 402 صفر از بازار بخرید اگه 2مدل پایین تر بخرید مبلغ مالیات خیلی گمتر شده 2سال اول مالیات رو12 میلیون از سال سوم به بعد میشه 3 میلیون نیسان تا مدل 401 کیفیتش خیلی بهتر صفرش تو بازار هست
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : سلام نیشابور هست
راناتحویل 16خرداد : کسی خبر داره تحویل حضوری رانا مشهد هست یاتهران؟
محمد جواهری : جالبه نمیدونم والا منم 12 لسفند تکمیل وجه کردم ثبت نام مرداد 1403 هستم هنو فاکتور هم نشده بعد دوستان میان میگن اردیبهشت و خرداد تکمیل وجه کردن تحویل گرفتن شماره پذیرش من 11928908
دنا آپشنال : سلام خیر برای فاکتور شدن پیامک نمیاد.
جی تی : سلام دوست عزیز با این شرایط جدید ثبت نام مدیران خودرو که شده120 روز کاری بهتر هست از بازار آزاد بگیری من سال قبلبا23 روز تاخیر ماشینبهم دادن الان هم شرکت تعطیل شده چون قطعه های ماشین ندارن فعلابارگیری شده بیاد این هم اگر سالم برسه به استرس وشور زدنش نمی ارزه فقط بازار آزاد الان نمایندگی کجور اهواز خودرو تیگو 7گذشته داخل گروه 2400 به خدا همین میشه 2300 یا کمتر هم برداری
اطلس برج 7 : دوستان کسی میدونه بعد فاکتور چندروز طول میکشه تحویل بدن؟