با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

 

با رانندگان لجباز چگونه برخورد کنیم؟

ترافیک، گریبان‌ بیشتر کلان‌شهر‌های ایران را گرفته است، من کارشناس‌ترافیک نیستم و نمی‌توانم راجع به دلایل به‌وجودآمدن ترافیک سرِ شما را درد بیاورم. ولی می‌خواهم بگویم این موجود بی‌شاخ‌ودم در کشورهایی که قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر رعایت می‌شود، آن‌چنان هم حوصله سربَر و خطرناک نیست و نهایتاً وقت شما را می‌بلعد که آن‌ را هم با مدیریت زمان می‌توان تا حدودی حل کرد. ولی اینجا منافع شخصی بیشتر از منافع گروهی اهمیت دارد، به همین دلیل هر راکبی ساز خودش را می‌زند و خودش را می‌کُشد تا به هر قیمت ممکن در اولین سوراخ و سنبه‌ی خالی بچپد! در چنین شرایطی، شلم و شوربایی به‌پا می‌شود؛ اما شما سعی دارید تا حد امکان درست رانندگی کنید، ولی ناگهان سروکله‌ی یک راننده‌ی روان‌پریش پیدا می‌شود! من اقداماتی را که در مواجهه با این رانندگان انجام می‌دهم، می‌نویسم؛ اما علاقه‌مندم با راه‌کارهای شما هم در این زمینه آشنا شوم. پس لطفاً کامنت بگذارید تا من و خوانندگان هم از آنها استفاده کنیم.

قبلاً در پرونده‌ای بعضی از دلایل عجول بودنمان در پشت فرمان را بررسی کرده بودم. حالا تصور کنید با خیال راحت پشت فرمان نشسته‌ام و اصرار بر اجرای قوانین دارم که ناگهان راننده‌ی موی دماغ پیدایش می‌شود:

 

در ترافیک بسیار سنگین

همه با سرعت مورچه در حال حرکت هستند، من هم شش دانگ حواسم به ترمز و کلاچ و فرمانم است، غفلتاً یکی فرمان کج می‌کند و به سمت درب من می‌آید، جوری وانمود می‌کند که حواسش نیست و اگر به ایشان راه ندهم خودرویم را مورد عنایت قرار می‌دهد، ولی من میدانم که در حقیقت ابعاد ماشینش را بهتر از من و شما حفظ است، پس نمی‌ترسم و از فرمان‌دادن به در و دیوار خودداری ‌می‌کنم، اگر نوک ماشین ایشان گلگیر جلو را هدف گرفته، می‌ایستم که طی طریق کند؛ ولی در صورتی که قصد دخول به درب و ستون ماشین را دارد، تا حد امکان بدون انحراف مسیرم را طی ‌می‌کنم! البته حتماً آینه‌ را زیر چشمی کنترل می‌کنم، خدا را چه دیدید، شاید این بابا نه تنها ابعاد ماشین دستش نیست، بلکه از قضاعینک ذره‌بینی‌اش را هم در محل کار جا گذاشته است!

 

در ترافیک سنگین

گاهی می‌ایستیم و گاهی هم سرعت به ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، من سعی می‌کنم بین خطوط برانم و قلمرو‌ام را مشخص کنم تا هر کسی که اذن دخول به آنجا را داشت درجا تارو‌مار کنم! در هنگام حرکت نمی‌شود به ماشین جلویی بچسبانم، شوماخر هم که باشم عقلم می‌گوید ممکن است با یک ترمزِ ناگهانی به ماشین جلویی برخورد کنم; و همینطور تضمینی نیست که لنت پشت سری‌ام در حال اجرای سمفونی خِرخِر نباشد، البته به عقبی‌ها هم حق می‌دهم که نسبت به فاصله‌ام با ماشین جلویی ابراز نگرانی کنند، چرا که به محض باز شدن فاصله‌ به طول یک ماشین، اتومبیل‌های کناری در یک چشم به زدن فضای ایجاد شده را غیب می‌کنند! راه حل، رساندن فاصله‌ام با جلویی به کمتر از طول یک ماشین است; ولی اگر راننده‌ی عقبی‌ام از آن‌سری موجودات زبان نفهم باشد، باز هم با نور و بوق یا حتی الفاظ زیبا، من را در خالی کردن صحنه یا چسباندن به ماشین جلویی تشویق می‌کند، در این مواقع به راه خود ادامه ‌می‌دهم و با سرعتی نزدیک به ماشین‌های جلویی حرکت می‌کنم.

 

در ترافیک نیمه سنگین

حالا سرعتم بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر متغییر است، بعد از کُلی اعصاب‌خوردی و حرکت لاک‌پشتی حالا راه باز شده است و بعضی از مهرورزان باید حداکثر بهره را از موقعیت به وجود آمده ببرند، عقل‌ها تعطیل است و پاها تا انتها بر روی پدال گاز فشرده شده است، من به یاد وارم‌آپِ مسابقات ناسکار افتاده‌ام! فرمان را دو دستی چسبیده‌ام تا بادِ ماشین‌های کناری، من را نبَرد! سعی می‌کنم در لاین وسط رانندگی کنم. توجه بیشتری به آینه‌ها دارم، چرا که قرار گرفتن خودروها بین خطوط، فضای مساعدی را برای لایی‌بازی ایجاد کرده است. پس رانندگان حرفه‌ای را در آینه شناسایی کرده و حالت‌های مختلف را قبل از نزدیک شدن و وارد شدن به پروپاچه‌ام بررسی می‌کنم.

 

در ترافیک روان

سرعت سنجم بین ۷۰ تا بیشترین سرعت مجاز بازی می‌کند، دیگر مثل حالت‌های قبلی سیخ و با نفس‌های حبس شده در سینه نمی‌رانم، و در صندلی لمیده‌ام، ولی گوشه چشمی هم به آینه‌ها دارم، ماشین‌های ارتفاع زده را بیشتر در آینه تحت‌نظر دارم، اگر هوا تاریک است ماشین‌هایی که نور زنون دارند مشکوک‌تر به نظر می‌رسند، آن‌هایی هم که از ترکیب مه‌شکن زنون و چراغ شهری استفاده می‌کنند هم که دیگر آخر خطر هستند! پس بیشتر مراقب آن‌ها هستم، اگر در خط سبقت هستم راهنما می‌زنم و شانس راندن در این لاین را به ایشان واگذار می‌کنم. اگر در خط وسط هستم و سرعتم هم مناسب است، در صورتی که یکی از این عزیزان به من نوربالا بدهد معمولا صحنه را به این راحتی‌ها خالی نمی‌کنم، ولی بعد از اینکه صدایِ دنده معکوس دادن حضرت آقا را می‌شنوم، خودم را آماده می‌کنم که از کنارم رد بشود و یک فرمان مَشتی هم بر رویم بگیرد تا خودش را آسوده کند، من در این مواقع بسته به شرایط، فرمان را با آن‌ها نمی‌پیچانم و در همان مسیر طی طریق می‌کنم.

 

 

 

source

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رانندگی در ترافیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرمنده : الان واقعا کسی هست بخواد برای ادم این کارو کنه همه اتفاقا خوشحال میشن از تاخیر میگن چرا ثبت نام کردی اصلااا کاش قبلش مشورت میکردی حالا هم بشین تا شاید ماشینتو تحویل دادن
J7 : سلام آره .متاسفانه منم شهرستانم اگر بخواهم بیایم تهران یک روز زمینی راه هست . شما تهرانی ها با دوستانتون برید .دستتون درد نکنه
تاخیر در تحویل : دوستان میشه اصلا ماشین آماده نباشه و شرکت فقط جهت در رفتن از سود تاخیر تا مرحله پلاک پیش بره یا نه تو مرحله پلاک شدن ماشین حتما باید رویت شه؟ شماها متاسفانه پایه نیستید و بیشترتون شهرستان هستید میرفتیم نمایندگی تهران فیلمشونو پخش میکردیم
رضا : سلام بزرگوار کدوم شهر هستین
شاهین : واقعا تا ۹/۲۴فاکتورشده بابا اینجا هرکس ی چیزی میگه
X5 تبدیلی اجباری : سلام دوست عزیز تحویل سیستمی شما با ۹۰ روز کاری میشه آخر تیر که با تاخیر کمه شرکت روی j4 احتمال زیاد آخر شهریور تا اون موقع هم بیخیال باش
اسماعیل رحمانی : سلام من در تاریخ 1404/02/14 ثبت نام کرده ام امکان دوگانه سوز کردن هست
تارانتینو : چهارشنبه حمل به نمایندگی داشتم که تماس گرفتند پنجشنبه برم برای تحویل اما چون وقت نداشتم گذاشتم برای شنبه انشاالله
امیرمحمد x5 آبان : سلام خدمت جناب وکیل . چندین بار دیدم که حضرتعالی تاکید داشتید به اینکه اگر میخوایید دعواتون در دادگاه صلح طرح بشه 21 میلیون ریال مقوم کنید. اینجوری که من برداشت کردم ظاهرا شما از تقویم این میزان خواسته میخواستید که حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی رو داشته باشید. ولی همانطور که احتمالا مستحضرید تمامی دعاوی کمتر از 50 میلیون تومان در دادگاه صلح قطعی هستند و بسیاری از حقوقدانان معتقد هستند که اشتباه ترین نحوه طرح دعوا همینه که خواسته به کمتر از 50 میلیون تقویم شه . چراکه حق تجدیدنظر خواهی از بین میره. اگر بنده اشتباه میکنم دلیلتون رو بفرمایید که چرا روی 21 میلیون ریال تاکید دارید؟ چون یک میلیون هم میشه تقویم کرد. و در هر جفتش حق تجدیدنظر و فرجام ساقط میشه
وحید : من امروز نامه دادم از نمایندگی سرامیک و حذف کنن گفتن به خاطر سرامیک فاکتور نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : سلام.همه باید کرده باشند حتی تو بخشنامه نوشته اگر نکنید تحویل خودرو به تعویق می افتد
کوییک آر اس : چه فرقی داره ، همشون یکیه
دنا 6 دنده مرداد : سلام دنا 6 دنده تحویل 31 مرداد شرایط تبدیلش برام فعال شده اما برای تبدیل هیچ ماشینی نشون نمی ده کسی تجربه تبدیل داره راهنمایی کنه ممنون میشم
پدر واقعی توحید از ارومیه : ,آریو برزن،فروش فوری ربطی به پیش فروش نداره،از هفته دیگه فروش فوری ها فاکتور میشن
علیرضابارانی ازاستان گلستان شهرستان کلاله : سلام، آقاسیروس، مبلغ من اردیبهشت 202ودیروزواریزکردم 256616واینکه بابته سودتاخیرنمایندگی رفیقم هست گفت لحاظ نشده شرکت الان ازت گرفته که باپولت کارکنه واسه خودش بازبعدازتحویل خودروتوسندم لحاظ میشه چقدربرمیگردونه بهت بعده 6الی 7ماه بهت میده هم سودتعجیل درصودوردعوتنامه هم سودتخییردرتحویل خودرو
خسارت دیده از سایپا : 20اسفند واریز اول28مهر تکمیل. سخا 7آذر دیروز چراغ تخصیص به عقب برگشت و دوباره اومد رو تخصیص. وازدیروز تاالان فعلا خبری از فاکتور شدنم نشده. اگر شد اعلام میکنم
کیان و کارن : سلام به همه دوستان من 6 تیر زمان تحویل هستش بنظر شما میتونم درخواست تغییر رنگ بدم رنگ سفید رو با مشکی میتونم عوض کنم؟؟؟
امیر : سلام اوایل برج 5
اطلس 21مهر : سلام مبارکتون باشه حضوری تحویل گرفتید ؟
علی : شما صد درصد پلاکات خلافی داره ک پلاک جدید برات صادر نمیشه منم پارسال همین داستان شمارو داشتم