برای کیفیت بنزین کشور هیچ‌کاری نمی‌توان کرد؟

 

برای کیفیت بنزین کشور هیچ‌کاری نمی‌توان کرد؟

 
پرونده آلودگی بنزین پایتخت نه تنها بسته نمی‌شود، بلکه هر چند وقت یک‌بار فصل جدیدی از آن گشوده می‌شود و همواره انگشت اتهام این آلودگی به سوی وزارت نفت و پایین بودن استاندارد پایین بنزینی است که در پالایشگاه‌های کشور تولید می شود.
 
اواخر مهرماه بود که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد نتایج آنالیز سوخت بنزین توضیح داد: در پروژه آنالیز سوخت بنزین تابستان سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۰ نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری مستقیم بنزین یورو ۴ و بنزین سوپر از ۵ جایگاه‌های سوخت رسانی شهر تهران شامل سهروردی بعد از بهشتی، مفتح، شریعتی سر بهار، شریعتی معلم و خرمشهر جمع‌آوری و برای آنالیز به یک آزمایشگاه داخلی معتبر فرستاده شد. این نتایج نشان می‌دهد سوخت بنزین عرضه شده در این جایگاه‌ها عدد اکتان پایینی دارد، اما میزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد بیشتر است. علاوه‌براین همه نمونه‌های تست شده نشان می‌دهند که گوگرد بنزین‌های یورو۴ بیشتر از محتوای گوگرد بنزین‌های سوپر است.
 
گزارشی که واکنش‌های زیادی را در پی داشت و کم‌تر از یک هفته بعد از انتشار گزارش مذکور سازمان ملی استاندارد اعلام کرد  گوگرد موجود در بنزین عرضه شده طی تابستان سال ۱۳۹۶ فراتر از حد استاندارد نبوده و کیفیت بنزین نسبت به پارسال و مراتب پیشین که نمونه‌گیری شده بود، بهبود یافته و عرضه آن مشکلی نداشته است.
 
همچنین محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با بیان این‌که کیفیت سوخت مصرفی در کلان‌شهر تهران به صورت مستمر از طریق سازمان استاندارد بررسی و کنترل می‌شود، گفت: بر اساس نتایج بررسی‌های علمی، سوخت مصرفی شهر تهران هیچ مشکلی ندارد.
 
البته حدود ۱۰ روز بعد از اینکه بالا بودن میزان گوگرد توسط سازمان ملی استاندارد تکذیب شد، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در یک نشست خبری با بیان این که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، گفت: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان، وزارت نفت و دادستانی این عدد در بنزین تهران ۵۸ و در میانگین کلان‌شهرها ۴۸ بوده است.
 
این مباحث در حالی مطرح شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت بالا بودن میزان گوگرد در بنزین را اتفاقی گذرا دانست و گفت: کیفیت بنزین کاهش پیدا نمی‌کند و معمولا روند یکنواختی دارد. ممکن است مورد کوتاهی باشد. در تهران و کلانشهرها باید معاینه فنی خودروها را در نظر گرفت. از سوی دیگر یکسری آلاینده‌های ثابت در شهرها مانند برخی نیروگاه‌ها و برخی واحدها که سوخت را بدسوزی می‌کنند وجود دارد. میزان گوگرد در بنزین ناچیز است و اگر اتفاقی افتاده گذرا بوده است.
 
 
سازمان استاندارد از بالا بودن عدد گوگرد بنزین پایتخت خبر داد
 
با گذشت کم‌تر از شش ماه از مباحث مذکور، باز هم رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ارتباط با آخرین وضعیت نمونه‌گیری استاندارد بنزین که در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ انجام شده بود گفت:بنزین پایتخت با مشکل استاندارد گوگرد همراه بوده است. علت این مساله تهیه بنزین پایتخت از پالایشگاه شازند اراک بوده که با مشکل مواجه شده است و پس از صحبت‌هایی که با وزارت نفت مدنظر قرار گرفت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد به زودی این مشکل برطرف می‌شود. میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان میانگین میزان گوگرد بنزین در حدود عدد ۶۰ بوده که بالاتر از استاندارد تعریف شده است.
 
 
چرا نفتی‌ها بر یورو ۴ بودن بنزین تاکید دارند؟
 
همچنین محمدجواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلان شهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است.
 
وی  با اشاره به انجام برخی مصاحبه‌ها از سوی برخی مقامات مسئول در وزارت نفت  مبنی بر یورو ۴ بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا، از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کرده‌ایم و در این جلسات خود آقایان هم به نتیجه قطعی رسیده‌اند که آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد است، اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که چرا در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کنند بنزین یورو ۴ است؟
 
حشمتی با بیان اینکه آزمایش‌هایی در چند مرحله در خصوص وضعیت سالم و استاندارد بودن بنزین و گازوییل انجام شده که نتیجه همه آنها غیراستاندارد بودن این سوخت‌ها را تایید کرده است افزود: در سال ۱۳۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلایندگی سوخت و تاثیر مخرب آن بر سلامت مردم ورود کردیم، ابتدا از تعدادی جایگاه‌های سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه هایی را به آزمایشگاه های معتبر فرستادیم که نتیجه آن تایید آلایندگی بنزین بود. اما متاسفانه به ما ایراد گرفتند که ظرف های آزمایشگاهی شما استاندارد نبوده است. بنابراین ادعا، دوباره آزمایش‌ها را تکرار کردیم. باز هم گفتند که ما قبول نداریم، باید خود ما هم در جریان آزمایش ها حضور داشته باشیم.در مرحله بعد باز هم آزمایش‌ها در حضور و نظارت نمایندگان نهادهای متولی از جمله وزارت نفت و در آزمایشگاه‌های مختلف انجام شد، در تمام این مراحل پارامترهایی مانند، گوگرد و...متاسفانه نامنطبق با شرایط استاندارد نشان داده شد.
 
 
پافشاری پالایش و پخش بر استاندارد بودن بنزین 
 
این اظهارات در حالی مطرح شد که روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه ای تاکید کرد که بنزین توزیعی در کلان‌شهرها از جمله تهران که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود همگی مطابق با مشخصات استاندارد جهانی و استاندارد یورو۴ است و آلودگی هوای تهران ارتباطی به کیفیت بنزین عرضه‌شده ندارد.
 
در این اطلاعیه آمده است: "به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در بررسی جایگاه‌ها با توجه به تخصصی بودن موضوع، پیشنهاد می‌شود نمونه‌برداری بنزین، انجام آزمایشهای تخصصی و بررسی‌های کارشناسی درخصوص کیفیت بنزین با حضور کارشناسان شرکت ملی پخش انجام شود تا قبل از هرگونه اظهارنظر بررسی‌های لازم صورت گیرد.
 
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه کیفیت تمامی بنزین عرضه‌شده در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران یورو ۴ است، درخواست می‌کند هرگونه مستندات را به این شرکت تحویل تا در اسرع وقت بررسی و پاسخ کارشناسی لازم ارائه شود.
 
در پایان همچنین لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد بهتر است، برخی مسئولان قبل از آزمایش‌های لازم علمی و فنی، نسبت به هرگونه اظهارنظر دقت لازم را داشته باشند تا زحمات تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان فرآورده‌های نفتی در تولید و عرضه سوخت با کیفیت تحت‌الشعاع واقع نشود."
 
مجددا مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت پارامترهای بنزین تهران گفت: میزان بنزن و آروماتیک‌ بنزین در کل شهر تهران زیر حد استاندارد است.
 
 
هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم!
 
در نهایت زنگنه، در حاشیه مراسم امضای قرارداد بهبود بازیافت افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزینی که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در کشور تولید می‌شود و بقیه بنزین تولیدی کشور زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرح‌های پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
 
زنگنه ادامه داد: هیچ پالایشگاهی هم به جز پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود یورو ۵ است.
 
 
 

source

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین , سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاوه
0

مگر جان و سلامتی مردم تا حالا مهم بوده که الان مهم باشه؟
اگه به فکر بودن در ایران خودور و سایپا را تخته می کردند تا با این ماشین های آلوده و ناامن بلای جان مردم نشوند!
بنزین خوب پیشکش!
17:34  1397/01/06
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
0

🔥🔥مهمتر از حل آلودگی بنزین، فهم {{پایان عصر استفاده از بنزین}}هست

کل دنیا داره به سمت خودروهای برقی میره
ولی
مدیران نالایق، به جای حمایت از نوآوری ها، همچنان دنبال عقب نگه داشتن ایران هستن

🚨عصر سوخت فسیلی تمام شده🚨

جمشید آرین اصل 🇮🇷 رو بشناسید تا بفهمید ما چه دانشمندانی داریم
و مافیای خودرو چطور در حال فراری دادن و تخریب افراد مخترع و توانمندی هست که شعارشون {{ما میتوانیم}} هست
07:43  1397/01/05
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
0

⛔👈اونهایی که دم از ما نمی‌توانیم میزنن خائن هستن
🏁کافیه مدیران نالایق و پول پرست پیر و بی اعتماد به نفس برن کنار

🇮🇷جوانان خلاق و توانمند و لایق زیادی وجود دارن که بتونن همه مشکلات رو حل کنن.

ایرانی میتواند، ما میتوانیم
نشانه اش همین دانشمندان متعدد و برتر ما در سرتاسر دنیاست


متاسفانه گرفتار خیانت مدیران هستیم و مردم هم فریب چرب زبانی و توجیهات مسئولین نالایق و حزبی و جناحی رو میخورن
07:36  1397/01/05
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
0

خلایق هرچه لایق


وزیری ک میدونن ۱۴ میلیارد دلار خسارت فقط مال یه فقره کارش هست و باز هم همین مردم تهران بهش رای میدن،، پس حقشونه ک توسط همین مافیای و جنایاتهاش خفه بشن


طبق رای دادگاه لاهه جرم های محیط زیستی گسترده، جنایت علیه بشریت محسوب میشه و این دولت مافیایی داره رسما مردم رو زنده زنده میکشه

این از هوای آلوده ، اون از کشاورزی تراریخته اون از کشتارهای ماشین های بی کیفیت، این از وضع جاده و...
23:37  1397/01/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

همین وزیر شدن زنگنه برای ایران 13 میلیارد دلار جریمه هزینه داشت.
اونی ک دزده منم. اونی ک مقصره مردمن. آقایون هیچ مشکلی ندارن. هر کس هم اعتراض داره یا بخواد متهمشون کنه با پشت دست میزنمشا.
10:28  1397/01/04
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ادم واقعا می مونه چی بگه به اونایی که این تصمیم هارو برا ما میگیرن، هر چی هم نفرین میکنی انگار فایده نداره، می خواستید ماشین بفروشید، تعداد محدود، چرا تمدید میکنید؟!!!! چرا یک ماه قبل از سال جدید اینکارو انجام میدید چرا دقیق اطلاع رسانی نمی کنی شرایط ثبت نامو ؟!!! ، این 500 تومن بلوکه کردن رو از کجاتون در اوردید، با کجاتون فکر میکنید واقعا چرا هیچی درست نیست، سخته توی اطلاعیه بزنی تعداد محدوده و در صورت ثبت نام بیش از ظرفیت قرعه کشی میشه؟!! چرا طرف باید ثبت نام کنه ارسال به خودرو ساز باشه بعد خودرو ساز بگه اسمت تو لیست یا گلاک فعال داشتی نیست؟! سر صحبت با اونایی که زندگی چند هزار نفر رو بهم ریختن، من که نمی گذرم خدا ازتون نگذره
مجید : لطفاشایعه درست نکنید ازماست که برماست
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفتن اسفند حالا حالا ها باید صبر کنید.
مجید : باسلام سال گذشته ازتاریخ15تیرماه 1402به مدت3روز مهلت اعلام کردن جهت واریزوجه برای شاهین باتحویل زمستان 1402هنوز زوده لطفاخودتون کاری نکنیدکه قیمت نامتعارف براش تعیین کنند
اس ۵ : من اومدم ۱۶ مخصوص گفتن اینجا برای گمرکه برو جنت آباد الان اومدم اینجا
ماه : سلام دوستان برای کسی هست که تارا v4 اتومات اسفند فاکتور شده باشه ؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کارشناس خود سایپا (09660) بهتون گفت که تا آخر خرداد خبری نیست؟
سعید : سلام. من تحویل 24 مهر هستم. هنوز هیچ خبری نیست و فاکتور نشده. آخرین بار گفتن تیر ماه به بعد فاکتور می کنن
سان : تکیمل وجه 25 آذر بوده هنوز خبری نیست این چه بساطیه راه انداختن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیخانی کارشناس، : تبدیل نزدی تبدیل بزن
شیرازدی : من هنوز پلاک نشدم
دوگانه اسفنننننند : سلام دوستان پیامک از سایپا اومده ک دعوتنامه بنزینی تا 20 ام فعاله و در صورتی ک بخواید لغو کنید 11رو بفرستید باید لغو بزنیم یا لازم نیست و خود ب خود درست میشه
عباس دی 401 : medi Day بله
پارس : آهای کارگر ایران خودرو حرف چرت و پرت نزن چرا برای خودت نرخ تعیین میکنی چرا به این متقاضیان تبلیغات دروغین میگی چرا راضی نیستی مردم به ماشینشون برسند چرا میگی بهارو تابستان خودرو گرون میشه با ذهن و روحیه مردم بازی میکنی الان شمارت میفرسم اطلاعات بار آخرت باشه
207اتومات تکمیل وجه 27اذر : چرت وپرت نگو بابا الان 145روز از تکمیل گذشته هنوز فاکتور نشدم
دوگانه آپشنال رادیال : چقدر دیگه باید واریز کنم
شیرازدی : سلام من فاکتور شدم، اطلاعاتم نمایش داده میشه شماره ساخت هم نوشته چراغا همه روشن شده مونده تحویل خودرو
پرهام : آقا من تا شب پیام‌نمیزارم کسی از طرف من پیام نزاره ولی اسفندیا نگران نباشن امروز حتما طبق اخبار موثق دعوتنامتون میاد
Saeid : کسی میدونه چند روز طول میکشه ماشینو تحویل بدن امروز فاکتور شده 26تکمیل وجع دی ماهی