معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو از ارتقا و بهبود كيفيت تمامي محصولات اين خودروساز در سال گذشته خبر داد و گفت: درحال حاضر حدود 65 درصد از محصولات ايران خودرو در سطح كيفي 3 و 4 ستاره قرار دارند.
مجتبي استاد رحيمي با بيان اين مطلب گفت: براي ارتقاي كيفيت در زنجيره ارزش توليد شامل حوزه هاي كيفيت، تامين، مهندسي، فرآيند، فروش و خدمات پس از فروش، برنامه هاي جامعي براي سال 97 تدوين شده است.
او افزايش ستاره هاي كيفی محصولات براساس ارزيابي های شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران را حاصل اجرای برنامه هاي بهبود متعدد در زنجيره ارزش در سال هاي گذشته دانست و گفت: هيچ يك از محصولات سواری ايران خودرو در سطح كيفی تك ستاره نيستند. اين شركت با دارا بودن 5 محصول چهار ستاره، 6 محصول سه ستاره و 6 محصول دو ستاره در ميان خودروسازان داخلی از نظر كيفيت محصول سرآمد است.
معاون كيفيت گروه صنعتی ايران خودرو با بيان اين كه در سال گذشته نمرات منفي محصولات براساس ارزيابی شركت بازرسی كاهش چشمگيری داشته است، گفت: پژو2008، سوزوكی گراندويتارا، تندر 90 اتوماتيك، پژو 207 اتوماتيك و تندر 90 پلاس اتوماتيك موفق به كسب چهار ستاره كيفی شده اند كه بالاترين سطح كيفی موجود در محصولات ساخت داخل است.
او افزود: محصولات هايما اس 7 اتوماتيك، دنا پلاس، 3 ستاره كيفی وH30، سورن، سمند، پژو پارس و پژو 405 نيز 2 ستاره كيفی را در سال گذشته كسب كرده اند. محصولات پژو 206، پژو 206 صندوق دار و رانا نيز در حال حاضر دارای 3 ستاره كيفی هستند.
استادرحيمی درباره آخرين وضعيت ميزان رضايت مشتريان از محصولات ايران خودرو اظهار كرد: رضايت بيش از 84 درصد محصولات بالاتر از متوسط صنعت است متناظر با آن وضعيت امتياز IQS نيز در سال 96 بهبود 23 درصدي را نسبت به ابتدای سال 94 تجربه كرده است.
او كاهش 15 درصدی در شاخص مراجعات به شبكه خدمات پس از فروش و بهبود 31 درصدی در شاخص قطعات متناظر در بازه 10 هزار كيلومتر كاركرد در سال 96 نسبت به سال 95 را از ديگر موفقيت های كسب شده در حوزه كيفيت برشمرد.
معاون كيفيت ايران خودرو ضمن تشريح پروژه ها و برنامه های بهبود اجرا شده در سال 96 گفت: در مجموع 692 پروژه هاي محصولی و مجموعه ای و برنامه های كلان سرمايه ای و زيرساختي به اجرا گذاشته شده است.
او از جمله پروژهای زير ساختي و كلان سال گذشته را در حوزه تامين، دستيابي به نظام جامع ارزيابی تامين كنندگان، ارتقاء كيفيت قطعات، در حوزه طراحي و مهندسی، ارتقاء طرح بدنه محصول آريسان، بهبود و ارتقاء سيستم انتقال قدرت (كلاچ)، ارتقاء كيفيت گيربكس و در حوزه فرآيند، رباتيك كردن خطوط پرس با هدف افزايش كيفيت محصول، رفع مشكلات ارگونومی و كاهش ضايعات و رباتيك کردن خطوط سيلر و PVC و پاشش رنگ در سالن رنگ با هدف افزايش و ارتقاء كيفيت و يكنواختی رنگ مطابق با استاندارهاي جهاني، توسعه و ارتقاء تجهيزات سخت افزاری و نرم افزاری تست های الكتريكال در راستاي ارتقاء و بهبود فرآيندها دانست.
استادرحيمی افزود: در حوزه خدمات پس از فروش نيز ارائه خدمات نوين الكترونيك، يكپارچگی سيستم كنترل و تامين قطعات شبكه و ارتقاء سطح دانش و مهارت نمايندگی ها از جمله پروژه هاي زيرساختی اجرا شده در سال گذشته بوده است.
او از كسب نشان درخشان سبز درآخرين ارزشيابی شركت رنو، موسوم به «آديت پاركينگ 00611 (ASP)» در حوزه همسان سازی در بين سايت هاي توليدی محصولات رنو در منطقه خاورميانه، هند و آفريقا را از ديگر موفقيت های كسب شده در سال گذشته نام برد.