شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات : میگم از بس دیر دادن ماشین بنده خدارو کل تقویمو ریخته بهم🤣🤣
Mj : سلام دوشنبه حتما بیاید ،اینا ماه دیگه دوباره میخوان برن تعطیلات تابستانی آخه زن بچه های این مدیران بنده خدا تور آنتالیا ترکیه شون عقب افتاده، اگه فشار نیاریم بهشون تا آخر سالم ماشین بهمون نمیدن
شاهین cvt 11 اسفند : به نظرم جنس از موتوری گرفته خودش نمیدونه چی نوشته
محمد : نخیر راه اکثر ماها دور هست و غیر قابل دسترس اگه نه هر روز جلو سایپا بودم دعوت نامه اسفند رو هنوز نفرستاده بعد شما میگی تحویل داده
شاهین فروش فوق العاده : الان بیشتر از هفت ماهه برا یک ماشین تولید ملی پول واریز کردیم،همه مبلغ هم یکجا پرداخت کردیم،پس این فروش فوق العاده همش الکیه!!!یا کشکه!!!؟؟
6 اردیبهشت پلاس : آره موافقم واقعا ،خبر مرگشون دیگه خسته شدیم از انتظار ،اصلا کاش جنگ بشه بزنن بمیریم راحت بشیم از این زندگی 5ماه بدون ماشین موندیم اصلا این به کنار ،از انتظار کشیدن خسته شدیم ،چرا هیچکس پاسخگو نیست آخه این چه وضعشه ،پول و گرفتن و دیگه جوابگو نیستن خدا رو خوش نمیاد به خدا
خانعلی آچنگان هستم : پیش فروش تحویل اسفند ماه مشکی بیستم تیر فاکتور شد یازدهم بهمن تکمیل وجه کرده بودم
سجاد : درودبرهمگی فکرمیکنم تعدادزیادی تحویل گرفتن که هیشکی همراه نمیشه بریم دم سایپا تجمع کنیم ..
Mx5 : سلام خودرو بنده بارگیری شده خواستم بپرسم کی تحویل میدن ؟
الناز : اگه بخواد واگذار کنه چرا پس شاهین ثبت نام کرد به صورت پیش فروش ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام دوستان عزیز دنا آپشنال مشکی تاریخ،4/16 فاکتور شده ولی 6روزه ماشین پلاک نمیشه ، سخا هم تحویل دادم ، از همه مهمتر تو کاستومر میرم زده فاکتور ولی تیک فاکتور شدن هنوز برام نزده احتمال زیاد بخاطر اینکه داشت سود تاخیر تعلق میگرفت آمدن الکی فاکتور کردن که دیگه سود تعلق نگیره بهم چرا پلاک نمیشه معمولا بعد از 3روز پلاک میشه ولی شانس گند ما پلاک نمیشه
31 خرداد : چقدر آماده پول دادنی رو قیمت ماشین برات حساب کردن .
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : گویا رینگ فولادی هارو نمیخوان بدن...این چه مسخره بازی هست....
فوق العاده تکمیل 24 بهمن : منم 24 بهنم قرار بوده 90 روزه بدن الان 5 ماهه هنوز فاکتور هم نشده
دنا31تیر : از نمایندگی پرسیدیم گفتن آماده تخصیص
کوییک gxrl : سلام دوستان کوییک gxrlپذیرش مرداد 1403 تکمیل وجه 25 اردیبهشت 1404 امروز صب دیدم فاکتور شده البته رینگ فولادی
راست بگو : چجوری رای بقیه رو دیدی !؟ رای شخصی هست کسی هم دسترسی نداره، اما نظر کارشناس ها دادگاه حدود قیمت همون چانگان جدید هست که اومده حدودا 2/100 هست که جریمه تاخیر و هزینه وکیل هم بهش اضافه میشه از کارخونه میگیرن. چجوری رای بقیه رو دیدی میگی 1/300 !؟ نکنه خودت ساندرو 1400 هستی و دنبال تور کردن مشتری مفتی!؟جهت اطلاعت رای من 2/300 بود.
رضا : زیر 2 هر جور بفروشی ضرر در ضرر، با شکایت بیشتر گیرت میاد
اطلس : سلام من اسفند 1402واریز اولیه انجام دادم و28مهر واریز دوم سخا هم 6 ابان ماه تایید شده چند روز پیش فاکتور شده وامروز اومد وگرفتیمش ولی من اصلا ذوقش رو نداشتم وچندان خوشحال نشدم اون حس خوبی که باید میداشتمو نداشتم خدا لعنت کنه باعث وبانیشو من هم 124 هم 136 اگر اشتباه نکنم شکایت کردم شمام امتحان کنید ضرر نداره انشالله که زود به ماشینتون میرسید از این به بعد هرکیو دیدین میخواد از این شرکت بی صاحاب ماشین بخره منصرفش کنید
تبدیل اطلس به کویک s : سلام دوستان آخرین فاکتور تبدیل کویک است چه تاریخی هست ممنون جواب بدین.