شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین من کو : سلام دوستان کلافه شدیم دیگه اعصاب نداریم
تارا سفید : در جواب آقای ممد فروش فوری طرح عادی
تارا سفید : طرح عادی تارا دستی سفید
نرگس : سلام جناب الان ماشین شما همه مراحل تیک سبز خورده
اکبر 3 : بجای ناراحت شدن از سایپا برین به پدرانتون بگید بلند تر بگن مرگ بر شاه شولت و کادیلاک سوار میشی مرگ می فرستی اشغال حلبی براتون حسرت میکنیم
نرگس : سلام شما کدوم شهر هسین ماشینتون تحویل گرفتین صدور اسناد چند روز طول کشید
حامد : بخدا باید شرکت سایپا رو به آتش بکشیم دیگه شورش رو در آورده بی همه چیزها سه ساله که همه رو مسخره خودشون کردن برای یک شاهین زپرتی اگه نمیتونستیم جوابگو باشین بیجا کردین ثبت نام کردید
ممد : میشه بگید چ طرحی بودید؟فوری یا پیش فروش؟,عادی یا طرح مادران؟ چه ماشینی؟
پویا : پاسخ به وی یک سلام من اردبیل هستم زنگ زدم نمایندگی گفت پلاک شده آماده بارگیری هستش ولی به دلیل اعتصاب هنوز بارگیری نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دانیال : سلام من 29بهمن تکمیل وجه کردم ..موقع تکمیل وجه هم برام پیامک پذیرش نیامد ...بنظرتون مشکلی ایجاد شده که تکمیل وجه نشدم ...تازه برای سخا به نمایندگی گفتم خواست ثبت نام کنه سخارو گفت شما ساخت ثبت هستش ثبت نام کرده بودی ...حالا نمی دونم بخاطری که از طریق یکپارچه ثبت اومدم پیش فروش ثبت نام کردم سخا ثبت شده ...کسی اطلاعاتی داره به من بگه
آریزو 8 مجید : دوستان کسی از بارگیری ها خبر داره حمل انجام میشه به خاطر اعتصابات ظاهرا به مشکل خورده
حسن : سلام دوستان تحویل ماشین من 16 خردادماه بوده که 31 اردیبهشت فاکتور شد پنجم تحویل حضوری برام امده به مدت 3 روز الان حضوری میزنم قبول نمی کنه تورخدا تقاضا درام هر کسی که بلده منو راهنمایی کنه
اطلس مهر : مشکی های 18 مهر همه فاکتور شدن جز من نمی دونم چرا واقعا؟
احمد : والا من حساب کردم از 6 دنده های ساده تحویل اردیبهشت خیلی بیشتر از قیمت اعلامی خرداد ماه گرفته، حالا اینکه 30 میلیون دیگ میخواد بگیره رو از شما داریم میشنویم...
اطلس جی اسفند1403 : سلام ببخشید دعوتنامه که میاد واستون پیشنهاد تغییر رنگ هم میاد من موقع ثبت نام زدم نقره ای الان خیلی پشیمونم شما که دعوتنامه اومد واستون لطفا چک کنید تغییر رنگ هم گزینه اش اومده واستون
دنا پلاس 6 دنده : کسی اطلاع داره میگن ایران خودرو میخواد 30 میلیون دیگه بگیره
فوق العاده بهمن 6بهمن : 6 بهمن هنوز فاکتور نشدن
207 پانا تحویل 24 خرداد : سلام من تحویل24 خرداد هستم سفید فوق العاده طرح مادران هنوز فاکتور نشدم رینگ فولادی
دنا اپشنال 25 خرداد : سلام خوبید دوستان یکی دو هفته است اصلا خبری از فاکتور نیست خداوکیلی اینا مردم سر کار گذاشتن