چرا فعالیت رنو فرانسه در ایران، آغاز نمی‌شود؟

 

چرا فعالیت رنو فرانسه در ایران، آغاز نمی‌شود؟

 
با گذشت ۹ ماه از قرارداد رنو، این خودروساز فرانسوی هنوز فعالیت خاصی در صنعت کشورمان ندارد. هرچند که تولید سیتروئن و پژو هم، چندان پرتیراژ نیست، اما خبر خاصی از احداث کارخانه‌ی رنو در ایران به گوش نمی‌رسد.
 
تابستان سال گذشته بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو عملا حکم حضور مستقل در خودروسازی ایران را گرفت و بنا شد با فراهم کردن مقدمات ازسوی هر دو طرف، این خودروساز فرانسوی فعالیت جدید و متفاوت خود را در کشور آغاز کند. با این حال، در شرایطی که حدود ۹ ماه از امضای قرارداد موردنظر می‌گذرد، فعلا هیچ خبری از حضور مستقل رنو در ایران نیست و هیچ مقام مسئولی نیز نه در ایران و نه در فرانسه، از تاریخ دقیق اجرای قرارداد رنو صحبتی به میان نمی‌آورد.شرایط به‌شکلی است که هم‌اکنون حضور مستقل رنو در ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و دلایل مختلفی نیز درباره تاخیر در اجرای قرارداد مربوطه، مطرح می‌شود.
 
یکی از دلایلی که این روزها بر سر زبان افتاده، انتظار رنو برای تعیین تکلیف برجام از سوی ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا بارها ضمن حمله به برجام، از احتمال لغو این سند بین‌المللی و خروج آمریکا از آن صحبت به میان آورده است. برخی کارشناسان بر این باورند که هرچند ترامپ با واکنش‌هایی منفی در این مورد روبه‌رو شده و اتحادیه اروپا تا این لحظه خود را پایبند به برجام می‌دانند، اما به هر حال نمی‌توان از اثرات منفی خروج احتمالی آمریکا از برجام، بر قراردادهای خارجی خودروسازی ایران غافل شد. به عبارت بهتر، بلاتکلیفی ترامپ در مورد برجام، به نوعی سبب شده خودروسازان خارجی به خصوص رنویی‌ها ظاهرا رفتاری دوپهلو را در پیش بگیرند.
 
شرایط به‌شکلی است که مسئولان رنو، از اجرای قرارداد و فعالیت در ایران صحبت به‌میان می‌آورند، اما صحبت از پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌کنند. در واقع رنو اگرچه قصد ماندن در ایران و گسترش فعالیت دارد، با این حال مسئولان این شرکت، تاکید می‌کنند که قوانین بین‌المللی را مراعات خواهند کرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند دلیل تاخیر در اجرای قرارداد رنو، تردید این خودروساز فرانسوی نسبت به آینده برجام است. به اعتقاد آنها، حتی احتمال اینکه رنو در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی آمریکایی‌ها، تغییر و تحولاتی را در روند اجرایی قرارداد خود با ایدرو ایجاد کند، منتفی نیست.اما دلیل دیگری که در مورد اجرا نشدن قرارداد رنو تا به امروز، عنوان می‌شود، به مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان با حضور مستقل این خودروساز در ایران مربوط می‌شود.
 
رنو در گذشته به‌واسطه همکاری مشترک با خودروسازان داخلی، در ایران حضور پیدا کرد و بنابراین هیچ‌گاه نتوانست لباس یک رقیب سرسخت را در بازار خودرو کشور بر تن کند. حالا اما صحبت از حضور مستقل این خودروساز است، موضوعی که خودروسازان داخلی و حتی شرکای خارجی‌شان آن را برنمی‌تابند. به اعتقاد دسته‌ای از کارشناسان، «رنوی مستقل» به معنای ظهور رقیبی جدی در خودروسازی و بازار خودرو ایران است و این یعنی به‌خطر افتادن قلمرو آنها. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی و شرکایشان نمی‌خواهند ریسک بزرگ «رنوی مستقل» را به جان خریده و به چشم خود شاهد از دست رفتن بازار بزرگ و انحصاری‌شان باشند و از همین رو تلاش می‌کنند مانع شکل‌گیری این اتفاق (حضور مستقل رنو در ایران) شوند.
 
هرچند این روزها دلایل مذکور (مواضع ضد برجامی ترامپ و مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکایشان با حضور مستقل رنو در ایران) به‌عنوان موانع اصلی اجرای قرارداد جدید رنو عنوان می‌شوند، با این حال یک منبع آگاه عنوان می‌کند بلاتکلیفی سایت تولیدی رنو در ایران، عامل اصلی این ماجراست.طبق یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو، بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، باید به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
این در حالی است که سایپایی‌ها در آن مقطع زیربار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده موردنظر در مقطعی حتی بایگانی و مسئولان ایدرو به نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت، با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به منظور جایگزینی بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و یکی از آنها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. با این حال درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده موردنظر دوباره به جریان افتاد.
 
گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هایی جدی را به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره را با سایپایی‌ها آغاز و این بار هرطور شده، موافقت آنها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کنند. این در شرایطی است که یک مانع بزرگ بر سر راه انتقال قطعی بن رو به رنو به‌وجود آمده است. بنا به گفته یک منبع آگاه در ایدرو، سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند بن رو را با تمام بدهی‌هایش واگذار می‌کنند و مسئولیت پرداخت آنها بر عهده سازمان گسترش و رنو خواهد بود. هرچند ایدرو و رنو این شرط را پذیرفته‌اند، اما مشکل اینجاست که سایپا می‌گوید بدهی‌های بن‌رو باید تا لحظه انتقال نهایی این سایت، تسویه شود. این در حالی است که ایدرو و رنو اعلام کرده‌اند بدهی بن‌رو را تنها تا تاریخی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته، می‌پذیرند و تسویه بدهی‌ها از آن تاریخ به بعد، بر عهده خود سایپایی‌ها است.در این شرایط، باید منتظر ماند و دید سرنوشت بن‌رو و به تبع آن، قرارداد رنو چه خواهد شد و آیا ایدرو و رنو و سایپا بالاخره بر سر این مساله توافق خواهند کرد یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

مهدی
1

متاسفانه همه چیز ما سیاسی شده است.
در خارج باید نگران برجام و ترامپ باشیم و در داخل هم نگران بساز بنداز شرکت های داخلی!
چرا بقیه کشورها این مشکلات راندارند؟
واقعا این مردم چه گناهی دارند که از حقوق اولیه خود محروم هستند؟
23:43  1397/02/14
پاسخ دادن
خودم
2

لابد منتظر تصمیم ترامپ هستند !
08:55  1397/02/11
پاسخ دادن
من
2

دلیل دوم درستتره خودروسازا از رقیبی مثل رنو میترسند اما غافل از اینکه رقیب اینده انها چینیها هستند که به سرعت در حال رشد هستند
19:11  1397/02/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir s3 : سلام دوستان توجه کنید با لایک کردن و اینجا حرف زدن چیزی درست نمیشه شرکت به نفع خودش یک طرف سود میبر ۱.میگن پولتو با سود تاخیر میدم ۲ما دیگر اگر بد ۲.ماشین خودتو میدم ۶ ماه دیگر (اگر ماشین تولید میشه الان بد چه فرقی داره شاید ۶ ماه دیگه هم گفتی نمیدم یا بهونه جدید اوردی) ۳.ماشین های که جایگزین کردی همه قیمت بیشتر یا مورد تایید ما نیستنما در توان این مبالغ سنگین نداریم ۴.داخل پیام تبدیل خودرو نوشتین با شرایط ویژ جایگزین کنیم الان دارید میگید مابه تفاوت باید پرداخت بشه حداقل باقیشو اقساط کنید دوستان دقت کنید چه ما مالباختگان جک s3 و x5و j4 بهتر با اعتراض جلو شرکت یا حداقل وزارت صمت بتونیم حق خودمون بگیریم و باعث اگاه شدن بقیه افراد بشیم تا از این خودرو ساز خرید نکن یه روز نزدیک انتخاب کنیم و مراجعه کنیم یاحق
تارا : مبارکتون باشه ،راسته وضعیت بدنه خیلی ضعیفه ؟!
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه پیگیر خودرو خودش بشه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم فروش فوری
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم
مجید : دوستان کسی اطلاع از جریمه تاخیر سایپا داره من دوم شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم به نظرتون جریمه تاخیر تو این چهار ماه چقدره
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
متین : ببخشید وقتی بنویسه موردی یافت نشد یعنی چی؟یعنی نوبت ما به همین سادگی سوخت؟ مگه به‌ همه نوبت ندادن؟ چه وضعشه اخه
متین : بنده هم همین شرایطو دارم دقیقا چیکار کنیم؟؟باید شکایت کنیم ازشون صد درصد
متین : برای من هم همین رو مینویسه دقیقا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام منم بیستم آبان هستم هنوز خبری نیست دنا پنج دنده
محمد : سلام داداش کوچه را اشتباهی اومدی 😂 اینجا کوچه 207 هست
صادق تیگو هفت هیبرید +e : سلام. من بیستم از بم خروج خورد و پنج شنبه بیست و دوم رسید شیراز
افشین : سلام. 30 مهر آپشنال رنگ سفید، دوشنبه گذشته تحویل گرفتم
امیر علی : درود بر شما..من از نمایندگی سوال کردم گفت فقط مانیتور خالی داره.دوربین دنده عقب و دکمه رو فرمان خودت باید بذاری..البته گفت بعضی مواقع مانیتور با دوربین می ذارن
محمدعلی : سلام. صبح بخیرالان پبامک اومد
کوییک اتومات : سلام وقت بخیر از کوییک های اتومات سامانه یکپارچه خبری ندارید؟ من اولویت پاییز 1403 هستم اما هنوز خبری بابت واریز وجه برام نیومده
اسماعیل : سلام،پذیرش2مهر فاکتور شدم 11960354
207 پانا اتومات مهر 403 : من دیروز وجه دعوتنامه رو به حساب صاحب حواله واریز کردم تکمیل وجه انجام داده اما تو میز خدمت هنوز میزنه در حال تکمیل وجه برای بقیه دوستان که واریز کردن هم همینجوریه؟
207 : واقعا متاسفم واسه کسایی امثال شما