هجوم دلالان به بازار خودرو؛ سرمایه گذاری برای بازی دو سر باخت

 

هجوم دلالان به بازار خودرو؛ سرمایه گذاری برای بازی دو سر باخت

 
با گذشت ۹ ماه از قرارداد رنو، این خودروساز فرانسوی هنوز فعالیت خاصی در صنعت کشورمان ندارد. هرچند که تولید سیتروئن و پژو هم، چندان پرتیراژ نیست، اما خبر خاصی از احداث کارخانه‌ی رنو در ایران به گوش نمی‌رسد.
 
تابستان سال گذشته بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو عملا حکم حضور مستقل در خودروسازی ایران را گرفت و بنا شد با فراهم کردن مقدمات ازسوی هر دو طرف، این خودروساز فرانسوی فعالیت جدید و متفاوت خود را در کشور آغاز کند. با این حال، در شرایطی که حدود ۹ ماه از امضای قرارداد موردنظر می‌گذرد، فعلا هیچ خبری از حضور مستقل رنو در ایران نیست و هیچ مقام مسئولی نیز نه در ایران و نه در فرانسه، از تاریخ دقیق اجرای قرارداد رنو صحبتی به میان نمی‌آورد.شرایط به‌شکلی است که هم‌اکنون حضور مستقل رنو در ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و دلایل مختلفی نیز درباره تاخیر در اجرای قرارداد مربوطه، مطرح می‌شود.
 
یکی از دلایلی که این روزها بر سر زبان افتاده، انتظار رنو برای تعیین تکلیف برجام از سوی ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا بارها ضمن حمله به برجام، از احتمال لغو این سند بین‌المللی و خروج آمریکا از آن صحبت به میان آورده است. برخی کارشناسان بر این باورند که هرچند ترامپ با واکنش‌هایی منفی در این مورد روبه‌رو شده و اتحادیه اروپا تا این لحظه خود را پایبند به برجام می‌دانند، اما به هر حال نمی‌توان از اثرات منفی خروج احتمالی آمریکا از برجام، بر قراردادهای خارجی خودروسازی ایران غافل شد. به عبارت بهتر، بلاتکلیفی ترامپ در مورد برجام، به نوعی سبب شده خودروسازان خارجی به خصوص رنویی‌ها ظاهرا رفتاری دوپهلو را در پیش بگیرند.
 
شرایط به‌شکلی است که مسئولان رنو، از اجرای قرارداد و فعالیت در ایران صحبت به‌میان می‌آورند، اما صحبت از پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌کنند. در واقع رنو اگرچه قصد ماندن در ایران و گسترش فعالیت دارد، با این حال مسئولان این شرکت، تاکید می‌کنند که قوانین بین‌المللی را مراعات خواهند کرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند دلیل تاخیر در اجرای قرارداد رنو، تردید این خودروساز فرانسوی نسبت به آینده برجام است. به اعتقاد آنها، حتی احتمال اینکه رنو در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی آمریکایی‌ها، تغییر و تحولاتی را در روند اجرایی قرارداد خود با ایدرو ایجاد کند، منتفی نیست.اما دلیل دیگری که در مورد اجرا نشدن قرارداد رنو تا به امروز، عنوان می‌شود، به مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان با حضور مستقل این خودروساز در ایران مربوط می‌شود.
 
رنو در گذشته به‌واسطه همکاری مشترک با خودروسازان داخلی، در ایران حضور پیدا کرد و بنابراین هیچ‌گاه نتوانست لباس یک رقیب سرسخت را در بازار خودرو کشور بر تن کند. حالا اما صحبت از حضور مستقل این خودروساز است، موضوعی که خودروسازان داخلی و حتی شرکای خارجی‌شان آن را برنمی‌تابند. به اعتقاد دسته‌ای از کارشناسان، «رنوی مستقل» به معنای ظهور رقیبی جدی در خودروسازی و بازار خودرو ایران است و این یعنی به‌خطر افتادن قلمرو آنها. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی و شرکایشان نمی‌خواهند ریسک بزرگ «رنوی مستقل» را به جان خریده و به چشم خود شاهد از دست رفتن بازار بزرگ و انحصاری‌شان باشند و از همین رو تلاش می‌کنند مانع شکل‌گیری این اتفاق (حضور مستقل رنو در ایران) شوند.
 
هرچند این روزها دلایل مذکور (مواضع ضد برجامی ترامپ و مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکایشان با حضور مستقل رنو در ایران) به‌عنوان موانع اصلی اجرای قرارداد جدید رنو عنوان می‌شوند، با این حال یک منبع آگاه عنوان می‌کند بلاتکلیفی سایت تولیدی رنو در ایران، عامل اصلی این ماجراست.طبق یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو، بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، باید به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
این در حالی است که سایپایی‌ها در آن مقطع زیربار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده موردنظر در مقطعی حتی بایگانی و مسئولان ایدرو به نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت، با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به منظور جایگزینی بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و یکی از آنها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. با این حال درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده موردنظر دوباره به جریان افتاد.
 
گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هایی جدی را به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره را با سایپایی‌ها آغاز و این بار هرطور شده، موافقت آنها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کنند. این در شرایطی است که یک مانع بزرگ بر سر راه انتقال قطعی بن رو به رنو به‌وجود آمده است. بنا به گفته یک منبع آگاه در ایدرو، سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند بن رو را با تمام بدهی‌هایش واگذار می‌کنند و مسئولیت پرداخت آنها بر عهده سازمان گسترش و رنو خواهد بود. هرچند ایدرو و رنو این شرط را پذیرفته‌اند، اما مشکل اینجاست که سایپا می‌گوید بدهی‌های بن‌رو باید تا لحظه انتقال نهایی این سایت، تسویه شود. این در حالی است که ایدرو و رنو اعلام کرده‌اند بدهی بن‌رو را تنها تا تاریخی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته، می‌پذیرند و تسویه بدهی‌ها از آن تاریخ به بعد، بر عهده خود سایپایی‌ها است.در این شرایط، باید منتظر ماند و دید سرنوشت بن‌رو و به تبع آن، قرارداد رنو چه خواهد شد و آیا ایدرو و رنو و سایپا بالاخره بر سر این مساله توافق خواهند کرد یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظرالشاهین : مبارکه باشه، اکبر دادش،چوخ سنه مبارک...ماشالله در عرض دو روز ۱۲۰۰ کیلومتر باهاش روندی!؟...کل اردبیل تا حیران یا سرعین یا مشکین شهر ۵۰ کیلومتر هم نیست!...رفتی ترکیه !؟
محمدرضا.تارا v4 : دوستان سلام. تارا اتومات سفید تحویل 17 مرداد با کمال ناباوری دیروز تحویل گرفتم!
اکبر رینگ : سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه. شاهین پلاس من هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته. در کل ماشین دوست داشتنی و خوبیه و حس خوبی به بهم میده. ایراد هایی که در طی این مدت از نظر من وارده در دورهای بالا لرزش گیربکس زیر پا رو احساس میکنید به علت مشکل فنی نیست و ذات ماشین اینه .در دور بالای 3000 صدای موتور داخل ماشین میاد خیلی آزار دهنده نیست ولی خب بیشتر از حد نرماله. در موارد محدود و توی شهر اگه هوا گرم باشه و کولر بگیرید آمپر آب یک خانه از وسط بیشتر میشه و با فعال شدن فن ماشین سرجاش برمیگرده.گیربکس اتوماتیک به اندازه ماشین های چینی بازار کمی کنده. اما نسبت به دنا اتومات و تارا اتومات خیلی بهتره با فاصله زیاد. گیج نمیزنه و تقه هم خیلی کم و به ندرت.
محمد-:::::::: : https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus سلام برو این سایت
Essi : شما رو اواخر پاییز حساب کن
سبیل : کاش ایرانخودروثبت نام کرده بودم...چقداطرافیان گفتن بهم...من گردن شکسته عاشق شاهین شدم...۴ماه تکمیل وجه کردم دارم باموتورمیرم....
علیرضا : سلام من دوروز پیش تکمیل وجه کردم برا شاهین جی ال الان چطور باید بفهمم تو کدم مرحه هستم کی فاکتور میشه لطفا راهنمایی کنید
فیروز : 1404/3/11 نقدی تحویل 20 روزه
میثم : سلام هیچکس در جریان نیست چون سایپا حساب کتاب نداره ولی طبیعتا با این وضعیت تحویل حداقل بالای ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره
Alireza : تو سایت برای تحویل حضوری ثبت نام کرده بودین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوری 8 بهمن : شرکت سایپا ناتوانی ساینا اس دارا
16خردادفوق العاده : کسانی که فاکتور شدن اعلام کنن ببینیم تا چه تاریخی فاکتور شده
16خردادفوق العاده : سلام 16 خرداد فوق العاده طرح مادران هنوز فاکتور نشده چجوری میفرمایید 17م فاکتور شده
الی (ایکس 33 دستی) : سلام. آره زنگ که زدم گفت معلوم نیس کی میاد. حتی در این حد که ماشین تو پارکینگشون بود میگفتن نمیدونیم باید شماره شاسی بزنیم ببینیم هست یا نه. من خودم پریروز رفتم تو پارکینگ نمایندگی ماشینمو پیدا کردم عکس گرفتم. داشتم میرفتم داخل که نشون بدم همونجا تماس گرفتن که فردا بیا تحویل بگیر... دیروز ظهر رفتم تحویل گرفتم بعدم بردمش تشخیص رنگو اینا
پول اضافی : دقیق همین طوره
آنا : منم همچنین
سورن دوگانه : سلام .بنده تحویل 30 تیر بودم ولی دیروز برام بارگیری شد .پیش فروش بودم نصفشو بهمن ماه ریختم نصف دیگه 25 اردیبهشت .داخل خردادم فاکتور شدم
Ahmad666666 : دوستان برا تجمع مهمتر از همه چی درست کردن یه بنر خوب هست چون هر کی بخواد اون تجمع رو رسانه ای کنه اول به اون بنر دقت میکنه
دوگانه تیر : توحید جان... پس چرا زنگ میزنم 096550 میگه که تا 6 اسفند فاکتور شدن؟؟
کوییک GXL : یعنی سایپا با این کارش ورفتارش ودروغهایی که به خورد مشتریاش میده بی مسولیتی وبی لیاقتی مسولین وزارت صنعت معدن رو نشون میده ننگ باد به این مسولین اخه تو کارخونه 505وبازار525 این چ ثبت نامیه پول مردم 7ماه خوابیده این جواب این همه محبت مردم اخه تو روزای سخت پشت این نظام و مملکت وایسادن ودارن جانفشانی میکنن