بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 

بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 
صحبت در مورد تفاوت های بیشمار موتورهای بنزینی و گازوئیلی همواره وجود داشته و هر پیشرانه ای با توجه به مزایایی که در اختیار مصرف کنندگان خود قرار می دهد طرفداران خاص خود را دارد. طرفداران موتورهای گازوئیلی همواره بر روی گشتاور فوق العاده این دسته از پیشرانه ها تاکید کرده و به عنوان یک مزیت از آن یاد می کنند.
 
هرچند عمده توجه علاقه مندان و منتقدان به سمت قدرت موتور پیشرانه هاست که در این صورت موتورهای بنزینی برتری قابل توجهی نسبت به دیگر موتورها دارند اما از طرفی دیگر گشتاور نیز در دور های پایین موتور در رانندگی بسیار مهم بوده که در این مورد موتورهای دیزلی ها حرفی برای گفتن داشته و عملکرد بهتری دارند.
 
همانطور که قدرت موتور بالا سبب می شود که شتاب افزایش یابد گشتاور مناسب نیز سبب می شود راننده با انتخاب بهترین زمان تعویض دهنده به یک سیکل مصرف سوخت مطلوب برسد. در واقع موتور های گازوئیلی تا همین اواخر و قبل از رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن بسیار محبوب بودند.
 
برای بسیاری از افراد، موتورهای گازوئیلی و بنزینی عملکرد یکسانی داشته و در یک سطح طبقه بندی می شوند. شاید از نظر مشخصات این دو موتور مشابه بنظر برسند اما در جزییات و توان تولیدی و مشخصاتی مثل گشتاور تفاوت های زیادی باهم دارند.
 
 
اما واقعا چه چیزی سبب می شود که یک موتور گازوئیلی دارای گشتاور بسیار بیشتر از یک موتور بنزینی مشابه باشد؟
 
عوامل متعددی در این میان دخیل اند که از جمله آن ها می توان به پنج فاکتور ترکیب شیمیایی سوخت، توربوشارژر، ضریب تراکم متفاوت محفظه احتراق، تراکم انرژی و طول سیلندر اشاره کرد.
 
در واقع انرژی تولید شده در درون موتورهای دیزلی تراکم و چگالی نسبتا بالاتری نسبت به موتورهای گازی دارد که طبیعتا همین موضوع سبب تولید گشتاور بیشتر شده و یا به عبارت دیگر انرژی چرخشی بیشتری در درون موتورها تولید می شود.
 
جزییات جابجایی پیستون و مشخصات سیلندر نیز در موتورهای گازوئیلی نسبت به موتورهای گازی متفاوت است. همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده و سبب می شود که در مجموع موتورهای گازوئیلی کارآمد تر از موتورهای گازی باشند.
 
 
هرچند که فولکس واگن با رسوایی دیزل گیت تصور بسیاری از افراد را در مورد خودروهای دیزلی و گازوئیلی خراب کرد اما واقعیت این است که این موتورها حتی با وجود سخت گیری ها و استاندارهای جدید که در مورد محیط زیست و آلودگی آن توسط خودروها وضع شده همچنان قابلیت درخشش داشته و می تواند نظر بسیاری از کارشناسان به سمت خود جلب کنند.
 
از طرف دیگر اگر سری به کتاب های مربوط به طراحی موتورهای احتراق داخلی بزنیم، در خواهید یافت که چرخه ترمودینامیکی پیشرانه های بنزینی و دیزلی با یکدیگر متفاوت است، موتورهای بنزینی براساس چرخه ای موسوم به اوتو کار می کنند و موتورهای دیزلی براساس چرخه ای به نام دیزل!
 
این تفاوت تکنیکی اما در عمل در میزان گشتاور تولیدی پیشرانه موثر است، چرا که در سیکل دیزل، مرحله تولید انرژی (کار) براساس شرایط ترمودینامیکی فشار ثابت رخ می دهد و همین امر سبب می شود که پیستون درون محفظه سیلندر با فشاری ثابت و پیوسته به سمت پایین حرکت کند، بنابراین میل لنگ عملا با نیروی بیشتری (در طول زمان انفجار) می چرخد و همین امر در کنار سایر ویژگی های ذکر شده، گشتاور بیشتری را راهی گیربکس و چرخ ها می کند.
 
 
بنابراین تفاوت عملکردی موتورهای دیزل و بنزینی، یک تفاوت ذاتی است که از چرخه های دیزل و اوتو نشات می گیرد، اما در دهه اخیر بسیاری از خودروسازان تلاش کرده اند تا با اصلاح این دو چرخه، پیشرانه ای بنزینی با ضریب تراکم بسیار بالا را بسازند که با چرخه ای نزدیک به سیکل دیزل کار کند و همزمان گشتاور بالای موتورهای دیزل و قدرت زیاد موتورهای بنزین سوز را ارائه دهد، با این حال علیرغم موفقیت های مزدا و پیشرانه تراکم متغییر نیسان/ اینفینیتی، این تکنولوژی چالش بر انگیز هنوز فراگیر نشده است و مهندسان سخت در تلاش اند تا قبل از حذف شدن پیشرانه های درون سوز توسط موتورهای برقی به چنین اهدافی دست پیدا کنند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گشتاور , موتور دیزلی , موتور بنزینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفند ماهی ها : سلام اونایی که نکمیل وجه کردند نگرانی ندارد آخر کش بدهند دوماه طول میکشه نهایت اش اما اسفند ماهی ها نوبت شما هم میشه .خدا را شکر چون دیگه قرار نیست تولید دوگانه داشته باشند پس شورای رقابت براشون قیمت جدید نزد چون دیگه بسته میشه فقط تا اتمام تعهد اسفندی ها به تعهدش عمل میکنه . با این تفاوت کمترین پرداختی وجه را اسفندی ها پرداخت میکنند
محمد : پذیرش ده دی سخا نوزده دی ۴۰۶ تومن ریختم تحویل سه ماهه رنگ مشکی هنوز فاکتور نشده رفتم سایپا میگه مشکی تولید نشده واقعا عجیبه
آخر امید : اسفند ماهی های عزیز شمار روی ایوب هم سفید کردید همچنان خبری نیست
شاهین فروش فوری دی ماه 402 : من خودم فاکتور شدن فروش فوری دی ماه 402 یه نفر رو دیدم که 19 دی ماه تاریخ پذیرشش شون بود و طرح عادی هم بودن. ولی توی رنگ زده بود سفید شیری. پس دارن فاکتور میشن. یه نفر دیگه رو هم میشناسم که طرح مادران بود و اونم 19 ام بود.
علی اس فایو : ماشینتون چه رنگ بود،من امروز رفتم گفت ماشین مشکی فعلا شاسی نمیشه
حسین : ⭕️ مشتریان خودروهای وارداتی تعیین تکلیف کنند 🔺مهدی ضیغمی،رییس سازمان توسعه تجارت، در نشست خبری خودروهای وارداتی گفت : 🔺دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه طی روزهای آتی برگزار می شود. این دوره هم به دارندگان اولویت های قبلی اختصاص دارد. اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت های باقی مانده در سامانه وارداتی ها است، بزودی بخش قابل توجهی از خودروهای ژاپنی، اروپایی و... در قالب عرضه مازاد به فروش خواهند رسید. لذا باید توجه داشت که با توجه به سیاست گذاری های انجام شده، در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی ها (بنزینی)، عملاً از اواخر تیر 1403 این اولویت ها ارزش کاربردی ندارد. برای همین پیشنهاد می شود که در عرضه های پیش رو، افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده اند، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهند. 🚘 @car_prices_online
. : سلام. ببخشید . چند روز وقت دادن برا تکمیل وجه؟
احسان چکنه تی8 : نصد ملیون پول دادیم به تی هشت الان داریم سوار اسنپ میشیم اخه نامردا بی وجودا تاکی به این خیانت میخواید ادامه بدین یک ماه تو تاخیرم یک تیک فاکتور میزدید حداقل همه ماشینا تولید شده داخل پارکینکه ولی اینا مرض دارن کرم دارن ماشن ملت نمیدن
بهمن ماه : سلام.چرا سایناهای دوگانه تحویلی بهمن ۴۰۲ رو تحویل نمیدن.یک ماهه تکمیل وجه کردیم دیگع.چرا نمیدن دوستان کسی هست بدونه که تا چه تاریخی رو فاکتور کردن و تحویل دادن
اس فایو : از من پلاک هم شد دوستان کسی بوده که اس فایو تحویل گرفته باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207اتو جانبازان : سلامون علیکم دوستان عزیزوگرامی بنده تکمیل وجه توی خوده قرارداد نوشته 28دی که البته این خوده تکمیل واقعیه وتوی میز مشتری که میرم نوشته 30دی تکمیل وجه برای هردو هم تحویل نوشته 28اسفند فرقشون هم توی دو روزه حالا از شما دوستان عزیز کسی هست بدونه که کی فاکتور میشه این ماشینمون تقریبی هم اگه کسی اطلاعی داره لطف کنه جواب بده بخدا پدرم درومد از بی ماشینی
تحویل اسفند : ما قبل تو این تاریخ 6 بهمن رو فاکتور میکردن، چرا آخه....
تحویل اسفند : چه طرح مادرانیه بچه هامون دوساله شدن مردیم انقدر انتظار کشیدیم اینطوری حمایت میکنید؟
تحویل اسفند : دوستان کسی اطلاع داره اسفند رو کی فاکتور میکنند؟
ازرئیل : الان ما نه دولت داریم نه مجلس ایران خودرو هم هر کاری بخواد انجام میده باید اعتراض کنیم تجمع چه شنبه جلو شورای رقابت باید به اولویت زمستان به قیمت 402 پژو پارس رو تحویل بدن دلار پائین آمده و مقصر هم ایران خودرو بوده خدا لعنت کنه عظیمی و خانوادش رو نابود بشن انشااله
علی ج : احمدی نژاد داره میاد به اعتراضهاتون ادامه بدین تا احمدی نژاد بیاد قیمت پژو پارس رو درست میکنه
محمد : سلام داداش چی زدی جنسش خوب بود؟
علی ج : قیمت دلار پائین آمده وبه 50 هزار تومان رسیده باید فراخوان زمستان به قیمت 402 باشه مقصر ایران خودرو بوده که قبل از عید فراخوان نداده باید قیمت به قبل از عید برگرده مگه مملکت صاحب نداره که هر کس هر غلطی میخاد میکنه پژو پارس باید به زمستان به قیمت 402 تحویل بدن
Elx سفارشی بهار 1403 : سلام .اقای محمد از مشهد پارس 1403.داداش منم بهار 1403 هستم خبرت درسته که میگی برای خودمون اخر خرداد پیامک میاد.
احمد رضا حسین‌زاده : تکمیل وجه 22دی برایران کسی فاکتور شده مثبت بزن