بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 

بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 
صحبت در مورد تفاوت های بیشمار موتورهای بنزینی و گازوئیلی همواره وجود داشته و هر پیشرانه ای با توجه به مزایایی که در اختیار مصرف کنندگان خود قرار می دهد طرفداران خاص خود را دارد. طرفداران موتورهای گازوئیلی همواره بر روی گشتاور فوق العاده این دسته از پیشرانه ها تاکید کرده و به عنوان یک مزیت از آن یاد می کنند.
 
هرچند عمده توجه علاقه مندان و منتقدان به سمت قدرت موتور پیشرانه هاست که در این صورت موتورهای بنزینی برتری قابل توجهی نسبت به دیگر موتورها دارند اما از طرفی دیگر گشتاور نیز در دور های پایین موتور در رانندگی بسیار مهم بوده که در این مورد موتورهای دیزلی ها حرفی برای گفتن داشته و عملکرد بهتری دارند.
 
همانطور که قدرت موتور بالا سبب می شود که شتاب افزایش یابد گشتاور مناسب نیز سبب می شود راننده با انتخاب بهترین زمان تعویض دهنده به یک سیکل مصرف سوخت مطلوب برسد. در واقع موتور های گازوئیلی تا همین اواخر و قبل از رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن بسیار محبوب بودند.
 
برای بسیاری از افراد، موتورهای گازوئیلی و بنزینی عملکرد یکسانی داشته و در یک سطح طبقه بندی می شوند. شاید از نظر مشخصات این دو موتور مشابه بنظر برسند اما در جزییات و توان تولیدی و مشخصاتی مثل گشتاور تفاوت های زیادی باهم دارند.
 
 
اما واقعا چه چیزی سبب می شود که یک موتور گازوئیلی دارای گشتاور بسیار بیشتر از یک موتور بنزینی مشابه باشد؟
 
عوامل متعددی در این میان دخیل اند که از جمله آن ها می توان به پنج فاکتور ترکیب شیمیایی سوخت، توربوشارژر، ضریب تراکم متفاوت محفظه احتراق، تراکم انرژی و طول سیلندر اشاره کرد.
 
در واقع انرژی تولید شده در درون موتورهای دیزلی تراکم و چگالی نسبتا بالاتری نسبت به موتورهای گازی دارد که طبیعتا همین موضوع سبب تولید گشتاور بیشتر شده و یا به عبارت دیگر انرژی چرخشی بیشتری در درون موتورها تولید می شود.
 
جزییات جابجایی پیستون و مشخصات سیلندر نیز در موتورهای گازوئیلی نسبت به موتورهای گازی متفاوت است. همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده و سبب می شود که در مجموع موتورهای گازوئیلی کارآمد تر از موتورهای گازی باشند.
 
 
هرچند که فولکس واگن با رسوایی دیزل گیت تصور بسیاری از افراد را در مورد خودروهای دیزلی و گازوئیلی خراب کرد اما واقعیت این است که این موتورها حتی با وجود سخت گیری ها و استاندارهای جدید که در مورد محیط زیست و آلودگی آن توسط خودروها وضع شده همچنان قابلیت درخشش داشته و می تواند نظر بسیاری از کارشناسان به سمت خود جلب کنند.
 
از طرف دیگر اگر سری به کتاب های مربوط به طراحی موتورهای احتراق داخلی بزنیم، در خواهید یافت که چرخه ترمودینامیکی پیشرانه های بنزینی و دیزلی با یکدیگر متفاوت است، موتورهای بنزینی براساس چرخه ای موسوم به اوتو کار می کنند و موتورهای دیزلی براساس چرخه ای به نام دیزل!
 
این تفاوت تکنیکی اما در عمل در میزان گشتاور تولیدی پیشرانه موثر است، چرا که در سیکل دیزل، مرحله تولید انرژی (کار) براساس شرایط ترمودینامیکی فشار ثابت رخ می دهد و همین امر سبب می شود که پیستون درون محفظه سیلندر با فشاری ثابت و پیوسته به سمت پایین حرکت کند، بنابراین میل لنگ عملا با نیروی بیشتری (در طول زمان انفجار) می چرخد و همین امر در کنار سایر ویژگی های ذکر شده، گشتاور بیشتری را راهی گیربکس و چرخ ها می کند.
 
 
بنابراین تفاوت عملکردی موتورهای دیزل و بنزینی، یک تفاوت ذاتی است که از چرخه های دیزل و اوتو نشات می گیرد، اما در دهه اخیر بسیاری از خودروسازان تلاش کرده اند تا با اصلاح این دو چرخه، پیشرانه ای بنزینی با ضریب تراکم بسیار بالا را بسازند که با چرخه ای نزدیک به سیکل دیزل کار کند و همزمان گشتاور بالای موتورهای دیزل و قدرت زیاد موتورهای بنزین سوز را ارائه دهد، با این حال علیرغم موفقیت های مزدا و پیشرانه تراکم متغییر نیسان/ اینفینیتی، این تکنولوژی چالش بر انگیز هنوز فراگیر نشده است و مهندسان سخت در تلاش اند تا قبل از حذف شدن پیشرانه های درون سوز توسط موتورهای برقی به چنین اهدافی دست پیدا کنند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گشتاور , موتور دیزلی , موتور بنزینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : دوستان قرار سه شنبه ساعت ۱۰صبح جلوی شرکت بازرگانی فروش سایپا جاده مخصوص کرج تهران یازده کیلومتری تهران برا اعتراض جمع بشیم دوستان اطلاع رسانی کنید همه بدونن
رحیمی : برادرا.خواهرا.خواهش می‌کنم بیاید سه شنبه ساعت ۱۰ صبح بریم شرکت بسه آه ناله کردن خجالت بکشید.آدرس جاده مخصوص کرج تهران ۱۱کیلومتر تهران بازرگانی فروش سایپا. لطفا بیاید یک دس صدا نداره
سلام : پیام غر بیمه مرکزی میاد
هادی : دوستان اون موقع که ما ثبت نام کردیم ثبت نام خودروهای وارداتی مازاد بود با تحویل سه ماهه یعنی بهار ۴۰۳ پس هم واریزی های اسفند هم ما مردادیها ؛ تحویلمون بهار بوده . این اعتراض شامل ما هم میشود. یه دوستی تو سایپا دارم حدود یکماه پیش گفت که ما ۶۵ تا چانگان ۵۵ معوق داریم که بعد از اونا باید واریزی های مرداد رو بدیم . یک هفته پیش گفت تعداد زیادی چانگان اومده باید بره برای تست و تایید فنی وبعدش میتونیم تحویل بدیم دقیقا هم چند روز بعدش هم برامون پیامک انتخاب نمایندگی اومد . ماشینا که تایید بشن فاکتور میشه و میره برای کارهای شماره گذاری و سند و بعدش هم تحویل انشالله که زیاد طول نمیکشه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - این مشخصات خودرو من هست
رویا : نمایندگی میگه اشکال سیستمیه من سخا رو هم بردم اصلاح نشد همچنان نقص پرونده اس
Man : چه ماشینی؟ چه رنگی؟
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : دوستان ی راهنمایی میکند تحویل 30 آبان تکمیل وجه 4 آذر انجام دادم به نظرتون کی تحویل میدن خودرو
علی تیگو 7پرو پریمیوم : سلام دوستان تیگو 7پرو پریمیوم فروش سازمانی لیزینگ تاریخ پذیرش و پرداخت1403/06/25 تاریخ تحویل سیستمی 1403/11/07 تاریخ فاکتور1403/08/19 تاریخ پلاک و بیمه 1403/08/26 لیزینگ پرداخت شده تیک ها بجز تحویل همه سبز شده مدارک هم اومده دوستان بنظرتون چند وقت دیگه تحویل میدن چقدر طول میکشه امکان داره زودتر تحویل بدن
محمد : سلام پیش فروش 3 شهریور
دنا اتومات 30مهر پیش فروش سفید : کی پلاک میشه؟؟؟؟؟اشتباه تایپی بود؟
دنا اتومات 30مهر سفید پیش فروش : تکمیل وجه1شهریور فاکتور 1 آذر به نظر شما می فاکتور میشه کسی اطلاع داره آیا؟،؟؟،؟
اریزو : در جواب اریزو 5 همدان عزیز برادر من ثبت نام 15اسفند هستم تحویل 23مهر تحویل نگرفتم مجوز هم نخورده
دنا پلاس اتومات30مهر سفید : تکمیل وجه1 شهریور فاکتور 1 آذر به نظر شما کی فاکتور میشه کسی اطلاع داره آیا؟؟؟؟
اریزو : سلام داداش من اریزو 5 ثبت نام 15اسفند هستم تاریخ سیستمی 23مهر هنوز تحویل نگرفتم مجوز هم نخورده
اریزو 5 : سلام به همه رفیقا کسی هست اریزو 5 تحویل سیستمیش مهر ماه باشه؟
تحویل 30 آذر پیش فروش : آقا منظور فروش فوری هست یا پیش فروش ؟