بازخوانی زخم های کاری دولت به خودرو/ تابلو ایست پیش روی واردکنندگان

 

بازخوانی زخم های کاری دولت به خودرو/ تابلو ایست پیش روی واردکنندگان

 
پس از برجام و درست در زمانی که نمایندگان غول های خودروسازی، ایران را بازار واردات و همکاری های مشترک خودروسازی نشانه گرفته بودند، ورق خوش شانسی صنعت خودرو برگشت. 
 
از تیرماه سال گذشته سایت ثبتارش برای شش ماه بسته شد و وارد کنندگان در بلاتکلیفی چگونگی واردات خودرو ماندند. گرچه پس از شش ماه سایت ثبتارش برای ثبت نام خودروها آن هم با چند ماده و تبصره باز شد؛ اما این سایت در زمانی آغاز به کار کرد که دیگر فرصتی برای وارد کنندگان و نمایندگی ها باقی نمانده بود و همگی در انتظار تعرفه های جدید واردات خودرو بودند. در همین آشوب بازار، ناگهان دیوان عدالت ادارای با اعلام حکمی اعلام کرد که به زودی تعرفه های جدید اعلام می شود. اما نه تنها از بهمن ماه 96 تا پایان سال، بلکه حتی با گذشت دوماه از سال 97 نیز هنوز خبری از حکم دیوان عدالت اداری به گوش نرسیده است و وارد کنندگان و نمایندگی ها در حجمی از ابهام دست از معامله کشیده اند. 
 
با این حال اما برخی وارد کنندگان بیکار ننشسته  و بازار خود را با خودروهای ثبت سفارش شده و از قبل مانده در بازار گرم نگه داشته بودند که ناگهان تیر خلاص به بازار خودروهای وارداتی زده شد؛ تب و تاب ارز بالا گرفت و دست وارد کنندگان در حنا ماند. 
 
حالا اما این روزها که نرخ ارز به واسطه حکم دولتی بر سکوی تک نرخی نشسته است، این پرسش مطرح است که کدام یک از ضلع های مثلث ترسیم شده، بیشترین ضربه را به وارد کنندگان زده اند؟ 
 
کوروش مرشد سلوک- رییس انجمن وارد کنندگان- در همین زمینه می گوید: « ممکن است در طول ماه های گذشته و در جریان اتفاقات رخ داده برای وارد کنندگان، هر شرکتی بسته به بازار و نوع فعالیتش متحمل ضرر شده باشد».
 
او می افزاید: « شاید برخی نمایندگی ها یا وارد کنندگان تحت تاثیر بسته شدن ثبتارش، برخی تحت تاثیر حکم دیوان و برخی دیگر به واسطه نوسانات نرخ ارز ضررهای متعددی را تحمل کرده باشند».
 
رییس انجمن وارد کنندگان ادامه می دهد: « به طور کلی، هر دلیلی که بازار را از ثبات خارج کند و دغدغه و نگرانی را در ذهن مصرف کننده ایجاد کند، ضررش نیز به صورت مستقیم ابتدا به وارد کننده و به تبع آن به مصرف کننده بر می گردد».
 
او اظهار می کند: « هنگامی که ثبتارش بسته شد، بسیاری از وارد کنندگان و نمایندگی ها به مصرف کنندگان تعهد داشتند، اما نتوانستند به تعهدات خود پایبند بمانند و در مقابل متحمل ضررهایی شدند».
 
مرشد سلوک تاکید می کند: « وقتی بدون اطلاع و هیچ زمینه ای سایت ثبتارش بسته شد، بحران قابل توجهی برای وارد کنندگان رسمی و غیر رسمی ایجاد شد که در مقابل نیز  درگیری های متعددی برای مصرف کنندگان در بر داشت که در نهایت دولت مجبور به ورود شد. 
 
او می افزاید: « در نهایت بسته شدن ثبتارش نه تنها ضرر مادی به به وارد کنندگان و بازار زد، بلکه  دیدگاه مشتری نسبت به برند را ابین برد و احساس بی اعتمادی را افزایش داد».
 
رییس انجمن وارد کنندگان با اشاره به سایر مشکلاتی که پیش روی وارد کنندگان قرار گرفت و هنوز هم آثار آن مشهود است، اظهار می کند: « در بازار پر تلاطم بسته و باز شدن ثبتارش، اما حکم دیوان عدالت اداری نگرانی ها را برای وارد کنندگان بیشتر کرد. تا جایی که حتی کاهش یا افزایش تعرفه ها برای وارد کنندگان اضطراب به همراه دارد».
 
او تصریح می کند: «پس از حکم دیوان، فراز و فرود نرخ ارز و به عبارتی نوسانات شدید ارزی وارد کنندگان را با شوک دیگری همراه کرد. به گونه ای که در شرایط فعلی حتی کاهش نرخ ارز نیز باز وارد کنندگان را درگیر مشکلاتی می کند. از این رو تنها راه تثبیت بازار، ثبات نرخ ارز برای وارد کنندگان و فعالان اقتصادی است».
 
مرشد سلوک با بیان اینکه گرچه خودرو همواره مشتری خود را دارد و افزایش و کاهش ارز بازار را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهد، بیان می کند: « شاید در شرایط افزایش نرخ ارز برخی مشتریان توان خرید خودرو با افزایش قیمت را نداشته باشند، اما با تغییر سگمنت بازهم خریدار بازار هستند».
 
به گفته رییس انجمن وارد کنندگان، در حال حاضر تلاطم های در بازار همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن سایت ثبتارش، حکم دیوان و حتی تصمیمات اخیر ترامپ بیشتر بار روانی و التهاب جامعه را افزایش داده که نه تنها وارد کنندگان، بلکه نمایندگان رسمی و غیر رسمی را درگیر اشوب کرده  و د مقابل بازار را به کما برده است. 
 
کمتر از یکسال است که التهابات و شوک های خبری دست از سر وارد کنندگان و بازار خودروهای وارداتی بر نمی دارد، بازاری که در روزهای پیش از این التهابات از جمله بازارهای با پتانسیل بالا محسوب می شد تا مسیر هموار ورود خودروهای خارجی با نمایندگان قدرشان، صنعت ایران را به تکاپو بیاندازد. اما حالا باید دید آخرین تصمیمات دولتی برای ترمیم این بازار زخم خورده چه خواهد بود؟
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردکنندگان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 80 نظر
+Tiggo 8 e 10 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
لل : خیلی زحمت نکش هنوپیگیری کردی چیزی به اسم روزکاری اصلا نداریم سرتحویل 90 روزبه بعد سود تاخییرمیخوره جمعه و غیرتعطیل واین حرفا نداریم شرکت همه روزه وسه شیفت کارمیکنه من ده ساله کارم اینه
ویسی : درجواب تصویری پیامک تبدیل برام اومد رفتم طلا فروختم وام ۲۳درصد گرفتم بعد که رفتم نمایندگی گفت اختیاری هست میتونی منتظر سورن دوگانه خودت باشی وام ۲۳درصدگرفتم الان باید باخودش وام وپس بدم بعد چهارتا بیهوده مثل شما تواین مملکت باشه کافیه
Karimi : مخاطب ز.پیش فروش شهریور ...موعد تحویل تیر ماه فاکتور شدین؟؟.
Neda : من j4 مشکی ۱۷ اردیبهشت ثبت نام کردم.۲ تیر شماره شاسی خورد.۴ تیر بیمه ثالث و بدنه صادر شد.الان مرحله صدور بیمه زرده
Mch : با کلی پیگیری از سایپا به من گفتن از اول فروردین تا آخر خرداد 59روز کاری می‌باشد تحویل 90 روزه فکر کنم وسط مرداد بشه خدا رحم کنه منم ماشین ندارم
Karimi : سلام .بله تحویل تیر هستم قبلن ۸ تیر بود ولی الان نوشته ۳۱ تیر ماه .تکمیل وج هم ۱۰ خردادم
سعید : سلام،شماره شاسی یا vin هم باشه کفایت میکنه ولی تا میان تحویل بده دو سه ماه از بیمه میگذره الکی بعدم اگه توجه گرده باشین داخل پیامکی که برای بیمه شدن میفرسته میزنه خودروی شما اقساطی بیمه شد،یعنی این اوج بدجنسی و بهره وری کرمان موتور رو میرسونه که پول بیمه رو نقد از من و شما میگیره و بعد خودش قسطی ماشین رو بیمه میکنه
حمید : سلام ببخشید سود تاخیر رو چه مدت بعد فاکتور شدن واریز می کنند؟
بهمن هاهی دوگانه : سلام هشتم تکمیل وجه هفرهم سخا سی ویکم فاکتور
رامین s3 : دوستان کسی میدونه چرا تو لیست کار کرد های کرمان موتور اول بیمه هست بعد پلاک؟مگه نه تو بیمه باید پلاک ماشین مشخص باشه..وقتی پلاک تخصیص داده نشده چجوری بیمه میکنن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شاپور : پاسخ به کاربر مری . با سلام. متاسفانه جوابتون بله هست. به ثبت نام های بعد از عید که قیمت علی الحساب بوده افزایش قیمت باید پرداخت بشه .
رانا تکمیل وجه 14بهمن : آخرتی هم هست خدارو شکر .هر چی که این دنیا ما رو منتظر گذاشتن اون دنیا جواب میدن فقط این فکر باعث می شه بتونم منتظر باشم.شکایتمو پیش خدا بردم از دست مسئولین ایران خودرو
65 : کارت قبل از ماشین بدستت میرسه سندم حدودا یه ده روزی بعد از تحویل ماشین با پست میاد دم در
207دستی شهریور : توی کاستومر 11شهریور و قرارداد31شهریور
دنا پاییز 403 : سلام دوستان دعوت نامه پیش فروش دنا 6 دنده تحویل پاییز رو اگر واریز نکنیم مجدد دعوت نامه فروش فوری میاد یا خیر ممنون اگه جواب بدید
دنا پلاس تابستان 1403 : طبق اخبار موثق هیچ افزایش قیمتی در کارنیست. بدلیل افزایش قیمت بی رویه تا الان خودرو سازان از زیان که خودشان به دروغ می گفتند،خارح شدند و مجوز هیچ افزایش قیمتی حداقل تا 1 سال آینده داده نمی شود.
دی ماهی منتظر : ما دی ماهیا هنوز بحقمون نرسیدیم
مری : ایا به ثبت نام خرداد ماه افزایش قیمت میخوره؟
معین : جلو بالای منی فولد دود با آیینه پیدا است.
دوگانه اسفددددد : از مدیرپیج خواهش میکنم میخام پیامهای منو حذف نکن