تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 

تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 
آمریکایی ها به ناچار با تغییراتی که دهه 1980 میلادی با خود به همراه آورد همراه شدند اما به موازات زمان تمرکز بیشتری را بر بخش های تحقیق و توسعه گذاشتند و نتیجه کار دستیابی به پاره ای از پیشرفت های تکنولوژی بود که شالوده حیات امروزی خودروسازان آمریکایی را رقم زد.
 
1- تمرکز بر طراحی فنی
 
با افزایش قیمت سوخت و نیاز به  روی آوری به خودروهای ریز جثه، آمریکایی ها که خودروهای ژاپنی را نمی پسندیدند دست به کار شدند و با تمرکز بر اصول طراحی ارودینامیک در سگمنت های مختلف توانستند در خودروهای اسپرت به ظاهر پر مصرف، به ضریب پسا قابل توجهی دست پیدا کنند که برای آن زمان بی مانند بود.  پونتیاک فایربرد و کامارو نسل سوم و کوروت از برترین ساخته های آمریکا با برترین ضریب پسا در دوران خود بودند.
 
2- بهبود طراحی داخلی
 
آمریکایی ها در زمینه کیفیت و سادگی طراحی داخلی خودروهای تولیدی مورد انتقاد بودند. اگرچه اروپایی ها نیز تا اوایل قرن 21 خود نیز حرف چندانی برای زدن نداشتند اما از آمریکایی ها جلو افتادند. آمریکایی ها هرچند دیر اما از سال 2012 به بعد و با برنده شدن جوایز طراحی داخلی در بازار جهانی، هم از نظر پیچیدگی ظاهری و هم کیفیت خود را به اروپایی ها رساندند.
 
3- استفاده از پیشرانه های اقتصادی و توربو
 
دهه 80 میلادی با رویکرد اروپایی محور خودروسازان آمریکایی همراه شد. در نتیجه یکی از دستاورد های مهم این دوران طراحی و تولید پیشرانه های 4 سیلندر اقتصادی و قدرتمند (مانند پیشرانه آینده گرایانه Quad-4 شرکت اولدزمبیل) و استفاده بسیار گسترده از پیشرانه های اقتصادی V6 و V8 مجهز به توربوچارجر (مانند پونتیاک ترنس امریکن توربو، بیوئیک  گرند نشنال و GMC سایکلون و تایفون) در محصولات اسپرت، گرند تورینگ و کوپه بود. همچنین روی آوردن به مکانیزم سوخت رسانی برقی انژکتوری از دیگر اقدامات مثبت و سازنده خودروسازان این دوران برای بقا بود.
 
4- قیمت گذاری رقابتی
 
یکی از مهمترین عوامل پیشروی خودروسازی آمریکا، قیمت گذاری بسیار رقابتی و جبران سود در قالب فروش در تیراژ بسیار بالاتر است. به این معنا که محصولات لوکس و قدرتمند آمریکایی قیمتی برابر با یک خودرو سدان معمولی اروپایی قیمت دارند. به عبارت دیگر با پول یک خودرو معمولی (در حدود 40 هزار دلار) در بازار اروپا، می توانید خودروهای اسپرت کوپه 6 و 8 سیلندر آمریکایی یا شاسی بلند های فول آپشن تهیه کنید. از آنجایی که هر اسب بخار فراتر از 500 برای خودروساز هزینه بسیار سنگینی به همراه دارد، داج چارجر هلکت 707 اسب بخاری  تنها حدود 60 هزار دلار قیمت دارد و در عین حال سریع ترین سدان جهان لقب می گیرد و از دیدگاه توانایی های فنی هم رده خودروهای 150 هزاردلاری اروپایی است.
 
5- جوینت ونچر
 
سرمایه گذاری های مشترک میان شرکت های آمریکایی و برخی شرکت های خودروساز آسیای شرق و برقراری جوینت ونچرهایی که در نتیجه آن سرمایه قابل توجهی را راهی جیب خودروسازان آمریکایی کرد، از جمله راه های نجات خودروسازان مطرح جهانی در قرن 21ام است. آمریکایی ها در راستای این جوینت ونچرها ضمن گسترده تر ساختن شبکه فروش و خدمات پس از فروش خود، سهم بازار بزرگی را در کشورهای مقصد کسب کردند که سود فروش سرشاری را برای آن ها ارمغان آورد.
 
6- تکمیل سبد محصولات
 
تولید خودرو درتمامی سگمنت های ممکن به منظور تکمیل سبد خرید ویژه هر بازار هدف، حرکتی بود که از همان دوران کلاسیک استارت خورد و با ورود به دهه 80 میلادی اوج گرفت. شرکت های آمریکایی به منظور کسب درآمد بیشتر به تامین بازارهای هدف و تکمیل سبد محصول اقدام کردند. از این رو محصولاتی که ویژه بازار آمریکای شمالی تولید می شود با ساخته های ویژه بازار اروپا و آسیای شرق در زمینه های کیفیت، توان و ابعاد تفاوت های فاحشی دارند.
 
به گفته کارشناسان، شش مورد بیان شده هرچند تنها فاکتورهای موثر در بقا و احیای صنعت خودرو آمریکا  نیستند اما بدون شک در زمره مهمترین آن ها هستند. صنعت خودرو آمریکا در گذر زمان فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد و در راستای خطاهای مدیریتی بهای سنگینی را با تعطیل شدن برندهای برجسته ای چون اولدزمبیل، پونتیاک، هامر، امریکن موتورز، مرکیوری، سترن، پلیموث را پرداخت کرد.
 
اما امروز صنعت خودرو آمریکا با گذر از دشواری های اقتصادی و بازگشت سلیقه مردم همچون تکرار ذائقه در حرفه مد، دوباره به طراحی و تولید خودروهای بزرگ، حجیم و قدرتمند روی آورده است با این تفاوت که امروزه میزان آلایندگی، مصرف سوخت و امنیت در جایگاه اول اولویت قرار گرفته است.
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی , خودروی امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt : تا 26 شهریور برای 16 و 17 اسفند فاکتور میشد. تا پلاک و تحویل بشه آخر شهریور میشد. الان 10 تا 12 روزه روی 18 اسفند مونده.
مهدی a5 : دوستان عزیز که مثل بنده گول کرمان موتور رو خوردیم که انشاالله خیر نبیند تنها نصیحت این بنده این است که هر وقت جلوی ضرر رو بگیریم منفعت واینکه حد عقل خیالمان راحت می‌شود وشب ها راحت میخوابیم اونقدر استرس نمکشیم
مهدی : دوستان من دوماه پیش کنسل کردم وبا بدبختی ۵۰ روزه پولم رو گرفتم البته نا گفته نماند که خود امور مشتریان کرمان موتور گفتند دیگه a5 تولید نمیشه
حمیدرضا : سلام هیچ دل خوشی به سود تاخیر نداشته باش آنقدر موق دارن که تا دوسال دیگه هم یک ریال به کسی نمیدن
76 سایپا : اطلاعی دارید هر ماه یا هر روز تاخیرش چقدر باید بدن بهمون؟ اصلا جریمه تاخیر میدن؟؟ کسی گرفته؟
Shahin : هیچ فرجی نمیشه منم تبدیل زدم رفت سریع فاکتور شد
تارا وی۴ : سلام مبارکه.شما تحویل ۹۰ روزه بودید
علی : سلام، تارا دنده ای رنگ سفید تحویل 27شهریور هنوز فاکتور نشده، برای کسی فاکتور شده این روزا، فروش فوری بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207تحویل 31مرداد : هرکی سند خورد فردا خبر بده
دوگانه : دوستان کسی خواست بره خبر به منم بدین با هم بریم منم تبریز هستم
هادی : دوستان کسی از تبریز می خواست بره تهران به منم خبر بده یا بگه تا با هم بریم
علی : من تحویل 30مهر هستم واریز اول اسفند واریزدوم مرداد هنوز خبری نیست
اسی آبان ک : سلام1.بله نصف افزایش قیمت تعلق میگیره 2. سود مشارکت کم میشه از نصف .شما مرحله دوم تقریبا 230تومن باید پرداخت کنی
اخر تیر : مگه کوییک هم دوگانه داره که چند سری برات تک زده؟؟؟
کوئیک اس تحویل شهریور : سلام سایت باز نمیشه چک کنیم
الل : کی تبدیل زدین؟
فوق العاده 27 بهمن : خطای چی میزنه؟
مهدی : برا منم پیام اومده فرسوده دی