تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 

تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 
آمریکایی ها به ناچار با تغییراتی که دهه 1980 میلادی با خود به همراه آورد همراه شدند اما به موازات زمان تمرکز بیشتری را بر بخش های تحقیق و توسعه گذاشتند و نتیجه کار دستیابی به پاره ای از پیشرفت های تکنولوژی بود که شالوده حیات امروزی خودروسازان آمریکایی را رقم زد.
 
1- تمرکز بر طراحی فنی
 
با افزایش قیمت سوخت و نیاز به  روی آوری به خودروهای ریز جثه، آمریکایی ها که خودروهای ژاپنی را نمی پسندیدند دست به کار شدند و با تمرکز بر اصول طراحی ارودینامیک در سگمنت های مختلف توانستند در خودروهای اسپرت به ظاهر پر مصرف، به ضریب پسا قابل توجهی دست پیدا کنند که برای آن زمان بی مانند بود.  پونتیاک فایربرد و کامارو نسل سوم و کوروت از برترین ساخته های آمریکا با برترین ضریب پسا در دوران خود بودند.
 
2- بهبود طراحی داخلی
 
آمریکایی ها در زمینه کیفیت و سادگی طراحی داخلی خودروهای تولیدی مورد انتقاد بودند. اگرچه اروپایی ها نیز تا اوایل قرن 21 خود نیز حرف چندانی برای زدن نداشتند اما از آمریکایی ها جلو افتادند. آمریکایی ها هرچند دیر اما از سال 2012 به بعد و با برنده شدن جوایز طراحی داخلی در بازار جهانی، هم از نظر پیچیدگی ظاهری و هم کیفیت خود را به اروپایی ها رساندند.
 
3- استفاده از پیشرانه های اقتصادی و توربو
 
دهه 80 میلادی با رویکرد اروپایی محور خودروسازان آمریکایی همراه شد. در نتیجه یکی از دستاورد های مهم این دوران طراحی و تولید پیشرانه های 4 سیلندر اقتصادی و قدرتمند (مانند پیشرانه آینده گرایانه Quad-4 شرکت اولدزمبیل) و استفاده بسیار گسترده از پیشرانه های اقتصادی V6 و V8 مجهز به توربوچارجر (مانند پونتیاک ترنس امریکن توربو، بیوئیک  گرند نشنال و GMC سایکلون و تایفون) در محصولات اسپرت، گرند تورینگ و کوپه بود. همچنین روی آوردن به مکانیزم سوخت رسانی برقی انژکتوری از دیگر اقدامات مثبت و سازنده خودروسازان این دوران برای بقا بود.
 
4- قیمت گذاری رقابتی
 
یکی از مهمترین عوامل پیشروی خودروسازی آمریکا، قیمت گذاری بسیار رقابتی و جبران سود در قالب فروش در تیراژ بسیار بالاتر است. به این معنا که محصولات لوکس و قدرتمند آمریکایی قیمتی برابر با یک خودرو سدان معمولی اروپایی قیمت دارند. به عبارت دیگر با پول یک خودرو معمولی (در حدود 40 هزار دلار) در بازار اروپا، می توانید خودروهای اسپرت کوپه 6 و 8 سیلندر آمریکایی یا شاسی بلند های فول آپشن تهیه کنید. از آنجایی که هر اسب بخار فراتر از 500 برای خودروساز هزینه بسیار سنگینی به همراه دارد، داج چارجر هلکت 707 اسب بخاری  تنها حدود 60 هزار دلار قیمت دارد و در عین حال سریع ترین سدان جهان لقب می گیرد و از دیدگاه توانایی های فنی هم رده خودروهای 150 هزاردلاری اروپایی است.
 
5- جوینت ونچر
 
سرمایه گذاری های مشترک میان شرکت های آمریکایی و برخی شرکت های خودروساز آسیای شرق و برقراری جوینت ونچرهایی که در نتیجه آن سرمایه قابل توجهی را راهی جیب خودروسازان آمریکایی کرد، از جمله راه های نجات خودروسازان مطرح جهانی در قرن 21ام است. آمریکایی ها در راستای این جوینت ونچرها ضمن گسترده تر ساختن شبکه فروش و خدمات پس از فروش خود، سهم بازار بزرگی را در کشورهای مقصد کسب کردند که سود فروش سرشاری را برای آن ها ارمغان آورد.
 
6- تکمیل سبد محصولات
 
تولید خودرو درتمامی سگمنت های ممکن به منظور تکمیل سبد خرید ویژه هر بازار هدف، حرکتی بود که از همان دوران کلاسیک استارت خورد و با ورود به دهه 80 میلادی اوج گرفت. شرکت های آمریکایی به منظور کسب درآمد بیشتر به تامین بازارهای هدف و تکمیل سبد محصول اقدام کردند. از این رو محصولاتی که ویژه بازار آمریکای شمالی تولید می شود با ساخته های ویژه بازار اروپا و آسیای شرق در زمینه های کیفیت، توان و ابعاد تفاوت های فاحشی دارند.
 
به گفته کارشناسان، شش مورد بیان شده هرچند تنها فاکتورهای موثر در بقا و احیای صنعت خودرو آمریکا  نیستند اما بدون شک در زمره مهمترین آن ها هستند. صنعت خودرو آمریکا در گذر زمان فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد و در راستای خطاهای مدیریتی بهای سنگینی را با تعطیل شدن برندهای برجسته ای چون اولدزمبیل، پونتیاک، هامر، امریکن موتورز، مرکیوری، سترن، پلیموث را پرداخت کرد.
 
اما امروز صنعت خودرو آمریکا با گذر از دشواری های اقتصادی و بازگشت سلیقه مردم همچون تکرار ذائقه در حرفه مد، دوباره به طراحی و تولید خودروهای بزرگ، حجیم و قدرتمند روی آورده است با این تفاوت که امروزه میزان آلایندگی، مصرف سوخت و امنیت در جایگاه اول اولویت قرار گرفته است.
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی , خودروی امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
J7 اردیبهشت : منم استرس همینو دارم اگه دوباره افزایش قیمت بدن مجبورم انصراف بدم ، آخه این چه وضعشه ، یکی ام نظارت نداره ، مگه میشه هر دوماه افزایش قیمت بدن
رویا x5 : سلام دوستان من میخوام برای سود تاخیر شکایت کنم . کسی میدونه باید از خود شرکت کرمان موتور شکایت کنم یا نمایندگی و اینکه که من اراک هستم آیا برای جلسه رسیدگی باید برم تهران یا شهر خودم ؟ کسی هست از شهرستان که دادخواست داده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند
علی بی پلاک : اره فقط 136 و124 هم جوابگو هستن به دوتا شاکی بشین اگ مالتون مهمه براتون
غدیر رضوی : فقط دوستان خواهش دارم فقط و فقط آرامش تون رو حفظ کنید شرکت به اندازه کافی تحت فشارهست کلی سودتاخیر پرداخت نشده داره که توی پرداخت همونا مونده خودشون خبردارم ظرفیت تولیدرو بالابردن که به سرعت ماشینا رو تحویل بدن خواهشا از پرداختن به حرفا و کارای ایضایی خودداری کنید صبوری کنید تا یکماه آینده تمام حواله های نیمه اول سال 1404تعیین تکلیف میشه و مشتری ها به ماشینشون میرسن.
غدیر رضوی : طبق خبری که من از حوالی شرکت دارم تا 15 آبان تمام حواله های پیش فروش بهمن و اسفند تعیین تکلیف میشه ومشتری ها به ماشیناشون میرسن.