کاسبی در چند دقیقه؛ چرا دلالی خودرو تبدیل به شغلی ثابت شده است؟

 

کاسبی در چند دقیقه؛ چرا دلالی خودرو تبدیل به شغلی ثابت شده است؟

 
شرایط بازار خودرو کشورمان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، در این میان این پرسش مطرح است که چگونه در شرایط گرانی و تورم روز افزون خودروهای داخلی و وارداتی و افزایش هزینه‌های نگهداری خودروها، بسیاری افراد به خرید و دلالی خودرو به عنوان سرمایه گذاری نگاه می‌کنند و از این راه روزگار می‌گذرانند.
 
واقعیت این است که بر خلاف بسیاری از گفته‌های کارشناسان که خودرو را یک کالای سرمایه‌ای نمی‌دانند، خودرو در کشور ما موردی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل این روزها خرید و فروش و دلالی خودرو از بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سالم پرسودتر است. افزایش کشش به بازار خودرو سبب شده تا خودرو به کالایی سرمایه‌ای‌تر از همیشه مبدل شود.
 
برای مثال بسیاری از افراد و نمایندگی‌های فروش با ورود به سیستم ثبت نامی شرکت‌ها و گرفتن حواله، ظرف چند ساعت درآمدی چند میلیونی به جیب می‌زنند و حتی مصرف کنندگانی که چندین سال از خودرو خود استفاده کرده‌اند به سبب تورم، خودرو خود را با رقمی بیشتر از رقم خرید اولیه به فروش می‌رسانند.
 
دلالی خودرو
 
بنابراین تبدیل پول موجود در بانک‌ها به خودروهای حاضر در خیابان حداقل در نگاه اول، ماجرای چندان پرضرری به نظر نمی‌رسد و دقیقا به همین دلیل است که حتی با وجود تورم افسار گسیخته در صنعت خودرو، بازهم مشتریان برای خرید خودروها و حفظ سرمایه خود صف می‌کشند.
 
البته در نگاهی ریشه‌ای‌تر، دلیل این وضعیت را می‌توان در ناسالم بودن شرایط اقتصادی کشور و کم بازده بودن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متداول جستجو کرد. از طرف دیگر کمبود سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی و رشد جمعیت در چند دهه گذشته نیز سبب شده تا خودرو به عنوان یک نیاز ضروری در کشور مطرح باشد و ایران از نظر سرانه تعداد خودرو به جمعیت، کشوری تشنه و بازاری بکر برای خودروسازان به حساب بیاید.
 
جالب‌تر آنکه شرکت‌های خودروساز یا وارد کننده نیز در مجموع از این شرایط دلال پرور، راضی به نظر می‌رسند، چرا به لطف سرمایه سنگین سرگردان در بازار خودرو ظرف چند دقیقه تمامی موجودی در نظر گرفته شده برای خودروها پیش فروش می‌شود و سرمایه هنگفتی به منابع مالی شرکت‌ها تزریق می‌شود.
 
بنابراین در حالی که شرکت ها از ابزاری تحت عنوان بستن قرارداد صلح برای جلوگیری از خرید و فروش و کاهش دلالی خودرو از طریق واسطه گری حواله خودروها برخوردارند، در عمل تمایل چندانی برای اجرای جدی و قدرتمندانه این روش دیده نمی‌شود.
 
به گفته «مریم کربلایی» مدیر بازاریابی و مارکتینگ بهمن موتور، در خصوص ماجرای باز شدن ثبت سفارش هاوال، بستن قرارداد صلح در مواردی باعث بروز اعتراض خریداران شده است و عجیب آنکه در زمان باز بودن این مورد نیز برخی از مشتریان که خود را مصرف کنندگان واقعی می‌دانند به پر شدن ناگهانی ظرفیت فروش، ظرف چند دقیقه، اعتراض می‌کنند.
 
 
بنابراین در شرایطی که در هر دو روش، شرکت‌ها در مظان اتهام و اعتراض قرار می‌گیرند، طبیعتا در نهایت روش پر درآمدتر یعنی باز کردن شرایط فروش برای دلالان را انتخاب می‌کنند تا سرمایه بیشتری در مدت زمان کوتاه تری از آن شرکت شود.
 
آنچه از این توضیحات بر می آید اینکه نه تنها دلالان، بلکه شرکت ها از این بازار سیاه و پر حاشیه منتفع خواهند شد و در نهایت چیزی جز ضرر و زیان گیر مشتریان نهایی نمی‌آید. افرادی که همواره ناچار می‌شوند خودرو مورد نیاز خود را با قیمتی گزاف خریداری کنند.
 
البته که برون رفت از این وضعیت راهکارهای مربوط به خود را دارد، برای مثال افزایش تیراژ برای خودروهای پر فروش و پر تقاضا، بستن حواله فروش برای واسطه گری، وضع قوانین برای مقابله با دلالی و واسطه گری (مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته)، بهبود کیفیت و کمیت سیستم حمل و نقل عمومی و امثال این موارد می تواند از عطش خریداران برای ایستادن در صف انتظار خرید خودرو بکاهد.
 
 
اما آنچه که در دنیای واقعی مشخص است اینکه در عمل نه تنها راهکاری برای تغییر روند دلالی خودرو اندیشیده نمی‌شود، بلکه در پی وضعیت اقتصادی کشور، هر روز تعداد بیشتری از افراد عادی به خیل عظیم واسطه گران بازار خودرو می‌پیوندند و همین امر در نهایت سبب فروپاشی کامل بازار خواهد شد، به شکلی که احتمالا ظرف چند ماه آینده تعداد خودروهای گران قیمت فروشی پشت ویترین نمایشگاه ها از تعداد خریداران پیشی خواهد گرفت و سرمایه میلیون ها ایرانی به شکل آهن و شیشه و پلاستیک در بازار خودرو خاک خواهد خورد. امری که می تواند حتی واسطه گران را نیز دچار ضرر و زیانی سنگین کند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دلالی خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر
حسن پیش مرداد پانا فولادی : وزارت صمتی که خودشو کشت گفت گرانی خودرو غیر قانونیه، یهو میگه کاملا هماهنگ بوده و قانونیه. این جا چه خبره خداییش؟؟؟ خداوکیلی 206 پلاس که همه جا دنیا منسوخ شده هشتصد و سی میلیون هزینه تولیدشه؟؟؟
فوقالعاده 28 بهمن ساینا s : فقط یک نفر گفته فاکتور شدم که اونم قطعا دروغ میگه . باور نکنید.
کوییک gxrl : بیاد یه روز هماهنگ کنیم بریم دفتر مرکزی کیلومتر 17 جاده مخصوص زنگ زدن فایده نداره