کاسبی در چند دقیقه؛ چرا دلالی خودرو تبدیل به شغلی ثابت شده است؟

 

کاسبی در چند دقیقه؛ چرا دلالی خودرو تبدیل به شغلی ثابت شده است؟

 
شرایط بازار خودرو کشورمان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، در این میان این پرسش مطرح است که چگونه در شرایط گرانی و تورم روز افزون خودروهای داخلی و وارداتی و افزایش هزینه‌های نگهداری خودروها، بسیاری افراد به خرید و دلالی خودرو به عنوان سرمایه گذاری نگاه می‌کنند و از این راه روزگار می‌گذرانند.
 
واقعیت این است که بر خلاف بسیاری از گفته‌های کارشناسان که خودرو را یک کالای سرمایه‌ای نمی‌دانند، خودرو در کشور ما موردی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل این روزها خرید و فروش و دلالی خودرو از بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سالم پرسودتر است. افزایش کشش به بازار خودرو سبب شده تا خودرو به کالایی سرمایه‌ای‌تر از همیشه مبدل شود.
 
برای مثال بسیاری از افراد و نمایندگی‌های فروش با ورود به سیستم ثبت نامی شرکت‌ها و گرفتن حواله، ظرف چند ساعت درآمدی چند میلیونی به جیب می‌زنند و حتی مصرف کنندگانی که چندین سال از خودرو خود استفاده کرده‌اند به سبب تورم، خودرو خود را با رقمی بیشتر از رقم خرید اولیه به فروش می‌رسانند.
 
دلالی خودرو
 
بنابراین تبدیل پول موجود در بانک‌ها به خودروهای حاضر در خیابان حداقل در نگاه اول، ماجرای چندان پرضرری به نظر نمی‌رسد و دقیقا به همین دلیل است که حتی با وجود تورم افسار گسیخته در صنعت خودرو، بازهم مشتریان برای خرید خودروها و حفظ سرمایه خود صف می‌کشند.
 
البته در نگاهی ریشه‌ای‌تر، دلیل این وضعیت را می‌توان در ناسالم بودن شرایط اقتصادی کشور و کم بازده بودن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متداول جستجو کرد. از طرف دیگر کمبود سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی و رشد جمعیت در چند دهه گذشته نیز سبب شده تا خودرو به عنوان یک نیاز ضروری در کشور مطرح باشد و ایران از نظر سرانه تعداد خودرو به جمعیت، کشوری تشنه و بازاری بکر برای خودروسازان به حساب بیاید.
 
جالب‌تر آنکه شرکت‌های خودروساز یا وارد کننده نیز در مجموع از این شرایط دلال پرور، راضی به نظر می‌رسند، چرا به لطف سرمایه سنگین سرگردان در بازار خودرو ظرف چند دقیقه تمامی موجودی در نظر گرفته شده برای خودروها پیش فروش می‌شود و سرمایه هنگفتی به منابع مالی شرکت‌ها تزریق می‌شود.
 
بنابراین در حالی که شرکت ها از ابزاری تحت عنوان بستن قرارداد صلح برای جلوگیری از خرید و فروش و کاهش دلالی خودرو از طریق واسطه گری حواله خودروها برخوردارند، در عمل تمایل چندانی برای اجرای جدی و قدرتمندانه این روش دیده نمی‌شود.
 
به گفته «مریم کربلایی» مدیر بازاریابی و مارکتینگ بهمن موتور، در خصوص ماجرای باز شدن ثبت سفارش هاوال، بستن قرارداد صلح در مواردی باعث بروز اعتراض خریداران شده است و عجیب آنکه در زمان باز بودن این مورد نیز برخی از مشتریان که خود را مصرف کنندگان واقعی می‌دانند به پر شدن ناگهانی ظرفیت فروش، ظرف چند دقیقه، اعتراض می‌کنند.
 
 
بنابراین در شرایطی که در هر دو روش، شرکت‌ها در مظان اتهام و اعتراض قرار می‌گیرند، طبیعتا در نهایت روش پر درآمدتر یعنی باز کردن شرایط فروش برای دلالان را انتخاب می‌کنند تا سرمایه بیشتری در مدت زمان کوتاه تری از آن شرکت شود.
 
آنچه از این توضیحات بر می آید اینکه نه تنها دلالان، بلکه شرکت ها از این بازار سیاه و پر حاشیه منتفع خواهند شد و در نهایت چیزی جز ضرر و زیان گیر مشتریان نهایی نمی‌آید. افرادی که همواره ناچار می‌شوند خودرو مورد نیاز خود را با قیمتی گزاف خریداری کنند.
 
البته که برون رفت از این وضعیت راهکارهای مربوط به خود را دارد، برای مثال افزایش تیراژ برای خودروهای پر فروش و پر تقاضا، بستن حواله فروش برای واسطه گری، وضع قوانین برای مقابله با دلالی و واسطه گری (مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته)، بهبود کیفیت و کمیت سیستم حمل و نقل عمومی و امثال این موارد می تواند از عطش خریداران برای ایستادن در صف انتظار خرید خودرو بکاهد.
 
 
اما آنچه که در دنیای واقعی مشخص است اینکه در عمل نه تنها راهکاری برای تغییر روند دلالی خودرو اندیشیده نمی‌شود، بلکه در پی وضعیت اقتصادی کشور، هر روز تعداد بیشتری از افراد عادی به خیل عظیم واسطه گران بازار خودرو می‌پیوندند و همین امر در نهایت سبب فروپاشی کامل بازار خواهد شد، به شکلی که احتمالا ظرف چند ماه آینده تعداد خودروهای گران قیمت فروشی پشت ویترین نمایشگاه ها از تعداد خریداران پیشی خواهد گرفت و سرمایه میلیون ها ایرانی به شکل آهن و شیشه و پلاستیک در بازار خودرو خاک خواهد خورد. امری که می تواند حتی واسطه گران را نیز دچار ضرر و زیانی سنگین کند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دلالی خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : من ۱۸اسفند۴۰۳کل مبلغ شاهین اتومات ریختم امروز می شه حدودا ۵ماه و۹ روز هست منتظرم.هروقت می ریم نمایندگی میگن ممکن ۶ یا۷ ماه طول بکشه.
شاهین : خبری‌ از‌ تکمیل‌ وجه‌ های آذر‌ نیست‌ فاکتور‌ شدن‌ رفت‌
مشتری : خوش به حالتون میشه سفارش ما رو هم بکنید. یک سال از ثبت نام می گذره و از تیر ماه هم منتظر بارگیری هستیم. اگر کرمان موتور مشکل مجوز داره، چطوره برخی مجوزها صادر میشه و خودرو تحویل میشه. از تحویل هم هیچ خبری نیست. فک کنم سال ها دنبال تحویل خودرو از این شرکت مزخرف بدوییم. خدا ازشون نگذره که این همه خانواده رو اسیر کردن
سایپای دزد : ۹ ماهه دارن همین حرفا رو میگن.به همون خیال باشید
احمدرضا نجفی پور : سلام امروز دوباره قسمت آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شده ۲۵ مرداد ولی خبری از فاکتور شدن نیست کسی خبر نداره قرار چه اتفاقی پیش بیاد ؟
مبینا : سلام یکی از دوستان به پیشتبانی سامد تماس گرفته معاون بخش فروش سایپا جواب داده خداروشکر و گفته تمام خودرو ها بعد از بازدید دادستان در حال تکمیل کاری و فاکتور شدن هست و نهایت تا 15شهریور بخشی زیادی ماشین ها شاهین تحویل داده میشه خبر موثق هستش 🙏🏻🙏🏻
J7 سفید : سلام تبریک عرض می‌کنم. ثبت نامتون دقیقاً چندم تیر ماه بود من مرداد ثبت نام کردم می‌خوام ببینم که چند روزه تحویل می‌دهند. ممنون
Bac X 3 : شما هم پلاکنوت اومده؟ کی گفتن بهتون؟ آخه منطق نداره ماشینی که پلاک شده چرا حمل نمیکنن؟ به من گفتن مشکل گمرکمونم حل شده و میره صف تریلی
X5مشکی بهمن : همچنان منتظر فاکتور شدن
داریوش : ارزوی جنگ نکن عزیز خودتو زیر گلد دشمن پیدا می کمی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید : به چه قیمتی فاکتور کردند؟
مهدی 207 پانا : عزیزم وقتی زده تحویل نمایندگی شد یعنی تحویل شده همین فردا خودت برو داخل نمایندگی ماشینارو چک کن پلاکت هم که میدونی چنده امده بود تحویل بگیر. نمایندگی بخاطر اینکه خالی نباشه چند روز دیر خبر میده
اطلس G : چرا فاکتور خوابید اینجوری میخوان 2 تا 3 ماهه تموم ماشین ها رو تحویل بدن یه ماه شد رو 12 اسفند گیر کرده مرده شورتون ببرن با این ماشین تولید کردن یه مشت بی سواد جمع شدن بیچاره کردن مارو ببنید در اون کارخونه رو بشنید تو خونه هاتون عرضه ندارید بعد 2 سال یه ماشین زپرتی تولید کنید حیف اون پولی که حقوق اینا میشه و اون همه هدر رفت پول و سرمایه و تزریق هر لحظه ای وام های میلیاردی که قرض الپسنده هستن
فاطمه : زنگ زدم میگه خودمون زنگ میزنه بیا چیکار کنم
جمشیدی : 31 تیر بودم
منوچهری : دوستااااااان چرا کاری نمیکنیییییییید؟چرا نمیاید جلوی این سایپای خراب شده درشو گل بگیریم؟همتون پولدارید؟همتون وضع مالی اون خوبه؟... تو دهن مدیر عامل سایپا،شکایت کنید،چند بار شکایت کنید،هر روز شکایت کنید،غیرتتون کجا رفته،... تو سایپا و سردرش
مهدی 207 پانا : واقعا بعضی چیزا دیگه مشکل از نمایندگی و ایرانخودرو نیست مشکل از خودتونه وقتی میدونی تحویل نمایندگی شده خو لامصب برو بگیر دیگه گلگی از چی داری میکنی
صدف : سلام ببخشید کوییک gxl تحویل هفته 4 خرداد، پذیرش آذر 26 آذر تکمیل وجه 24 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم اگه کسی از 15 تا 24 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و فاکتور شده اطلاع بده که بدونیم برای من فقط فاکتور نشده یا بقیه هم همینطوره لطفا دروغ نگین
ار اس : منم 11خرداد تکمیل وجه کردم و سخا تحویل دادم هنوز فاکتور نشدم چرا الکی میگی
دنا 6دنده 31تیر : تبدیل رینگ شما وقتش تموم شد یانه