مقایسه شرایط خرید اقساطی خودرو در ایران و جهان

 

مقایسه شرایط خرید اقساطی خودرو در ایران و جهان

 
در بسیاری از کشورها خودرو راهی برای حفظ سرمایه‌ نیست، بلکه وسیله‌ای است برای رفاه حال افراد؛ شاید به همین دلیل باشد که شرایط خرید اقساطی خودرو در سایر کشورها و کمپانی‌های خودروسازی، متفاوت از کشور ماست.
 
خرید اقساطی خودرو در ایران شرایط متفاوتی دارد. این شرایط بیشتر توسط تولیدکنندگان خودرو و نمایندگی‎های آنان ارائه می‌شود؛ البته شرایط دیگری هم برای خرید اقساطی خودرو در بازار آزاد وجود دارد که چندان اقتصادی نیستند. به همین دلیل مصرف کنندگان لیزینگ خودرو، از خودروسازان اصلی را ترجیح می‌دهند.
 
برای مثال شرکت‌های مختلف تولید کننده یا مونتاژ کننده خودرو، در اطلاعیه‌هایی شرایط متفاوت پیش فروش و خرید اقساطی خودرو با موعد تحویل فوری، یک ماهه و چند ماهه را پیشنهاد می‌کنند و مشتریان در اولین قدم باید مبلغی در حدود 50 درصد قیمت خودرو ـ طبق نرخ روز ثبت نام ـ را پرداخته و در موعد تحویل مابقی بهای خودرو را تسویه کنند.
 
در بیشتر موارد نیز پیش فروش‌ها با قیمت قطعی نیست و قیمت روز خودرو در زمان تحویل، ملاک محاسبه است. برای مثال خودرویی که در زمان پیش خرید 45 میلیون تومان قیمت داشته، 10 ماه بعد در زمان تحویل 58 میلیون تومان قیمت دارد. با این حال شانس پیش خرید خودرو کمتر نصیب مصرف کننده نهایی می‌شود، چراکه باید ظرف چند ساعت اول از سد دلالان خودرو عبور کنند.
 
در شرایط اقساطی که بیشتر موعد تحویل فوری یا نهایتا یک هفته‌ای اعلام می‌شود، دریافت سود مشارکت بین 12 تا 18 درصد بسته به تعداد اقساط دارد. این شیوه نیز مشتریان خاص خود را جلب می‌کند، منتها به این شرط که خودرو خواسته شده در انبار خودروسازان وجود داشته باشد و مشتری چند هفته‌ای برای تحویل فوری خودرو، معطل نماند، مشکلی که قبل از تعطیلات نوروزی شدت می‌گیرد.
 
البته خودروسازان در شرایط تاخیر نیز، سود ناشی از تاخیر یا به عبارت دیگر خسارت تاخیر را به مشتری خود می پردازند، اما در برخی موارد دریافت پول جبران عدم تحویل خودرو را نمی کند، در واقع اگر مشتریان تنها به کسب دریافت پول راضی بودند به جای خرید خودرو، به سراغ بانک‌های معتبر می‌رفتند، اما به طور کلی روند ثبت نام خودرو طی چند سال اخیر شبیه به افتتاح صندوق سپرده در بانک‌ها شده است.
 
 
خرید اقساطی خودرو در همه جای دنیا به این شکل نیست. یعنی خبری از معطل ماندن مشتری در تحویل فوری یا هجوم دلالان برای قبضه کردن خودروهای پیش فروش شده، وجود ندارد. به عنوان مثال در کشور ثروتمندی مانند سوییس می توانید یک مرسدس بنز GLC را با پرداخت مبلغ 399 فرانک در ماه به شکل دم قسط خریداری کنید.
 
این رقم حتی با در نظر گرفتن نرخ 7 هزار تومانی برای فرانک نیز کمتر از 3 میلیون تومان در ماه می شود که حتی با توجه به ارزش ناچیز پول کشورمان نیز رقم چندان هنگفتی برای خرید یک SUV  فول سایز خانوادگی نیست.
 
 
البته چنین شرایطی فقط شامل حال اقتصاد پیشرفته سوییس نمی‌شود، در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز خرید خودروهای عموما ارزان قیمت و اقتصادی با رقم‍هایی در محدوده 75 الی 300 دلار در ماه امکان پذیر است و البته به دلیل ناچیز بودن نرخ سود بانکی، خودروسازان نیز می‌توانند شرایط اقساطی یا به قول خودشان اجاره به شرط تملیک را با افزایش نرخی ناچیز ارائه دهند. به عبارت دیگر برخلاف نرخ سود 18 درصدی برای دریافت وام در ایران، خودروسازان در بازار های بین المللی می‌توانند، سرمایه لازم برای فروش اقساطی را با نرخ سود 1.5 الی 3 درصدی تامین کنند و همین امر باعث می شود که خرید خودرو اقساطی برای بسیاری مشتریان به مراتب منطقی‌تر از خرید خودرو به شکل نقدی باشد.
 
 
البته این سکه روی دیگری نیز دارد که به کاهش شدید قیمت خودرو در بازار دست دوم مربوط می‌‎شود. با توجه به امکان خرید خودرو صفر کیلومتر به صورت اقساطی، تمایل عمومی برای پرداخت نقدی و خرید خودرو دست دوم کاهش می‌یابد و این نکته‌ای‌ست که زمینه ساز افت قیمت خودرو در بازار دست دوم می‌شود و شاید به همین خاطر باشد که خودرو در بازار کشورهای پیشرفته نمی‌تواند در نقش کالای سرمایه‌ای ظاهر شود.
 
اما در بازار خودرو ایران شرایط به کلی متفاوت است و به دلیل سختی خرید و گرانی خودروهای صفر کیلومتر، تمایل بالایی برای خرید خودروهای دست دوم نیز در بازار وجود دارد و حتی در مواردی به علت تورم بالای موجود در کشور، مصرف کنندگان می‌توانند یک خودرو واحد را پس از چند هزار کیلومتر استفاده با رقمی بیشتر از رقم اولیه به فروش رسانند.
 
 
چنین پدیده‌ای به‌کلی در سطح جهان نادر است و به جز برخی موارد (خودروهای کلکسیونی و کم تیراژ گران قیمت) عموم جهانیان نمی‌توانند تصوری از ایجاد بازار سیاه برای خودروهای معمولی و اقتصادی پر تیراژ داشته باشند.
 
راهکار چیست؟
 
شاید در نهایت این سوال برایتان مطرح شده باشد که آیا راهکاری برای شبیه‌سازی روند جهانی خرید خودرو در ایران نیز وجود دارد یا خیر؟ باید گفت که در چند سال اخیر خودروسازان چینی تلاش کرده‌اند تا با طراحی شرایط فروش اقساطی آسان، تا حدی به روش جهانی نزدیک شوند، باید اذعان کرد که این روند تا حدی نیز موثر واقع شده و حتی دو خودروساز بزرگ دولتی نیز با تغییر رویه قدیمی خود حالا شرایط فروش اقساطی مختلفی را برای خرید محصولات خود اعلام می‌کنند اما با توجه به قیمت بالای خودرو در کشورمان این شرایط کافی نیست و البته برای ایجاد شرایط ساده‌تر خرید خودرو، نیاز به تغییر قوانین بانکی و کاهش چشمگیر نرخ سود بانکی و نرخ سود ارائه تسهیلات وجود دارد.
 
البته چنین تغییراتی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی ایران قابل تصور نیست و حتی ممکن است خودروسازان چینی نیز در پی تغییر شرایط اقتصادی ناچار به سخت گیری بیشتر در ارائه شرایط اقساطی خود شوند. بنابراین در کوتاه مدت راهکار موثری برای پیروی از الگوی جهانی در بازار ایران وجود ندارد اما در بلند مدت با بهبود احتمالی شرایط کشور، امیدواریم که زمینه برای تسهیل روند خرید خودرو در ایران ایجاد شود.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خرید اقساطی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهرام : سلام و عرض ادب خدمت دوستان بی ماشین من هم برج‌ ۹ سال پیش تمام پول رو واریز کردم اما از ماشین خبری نیست روزی دو دفعه زنگ میزنم هر روز یه چیزی میگن الان هم میکن تا تاریخ ۱۱/۹ یعنی یازدهم آذر ماه فاکتور شده شماها خبر جدید دارید که تا کی فاکتور شده
عرشیا : سلام و عرض ادب خدمت دوستان بی ماشین من هم برج‌ ۹ سال پیش تمام پول رو واریز کردم اما از ماشین خبری نیست روزی دو دفعه زنگ میزنم هر روز یه چیزی میگن الان هم میکن تا تاریخ ۱۱/۹ یعنی یازدهم آذر ماه فاکتور شده شماها خبر جدید دارید که تا کی فاکتور شده ولی این تجمع گردن تو این شرایط خوبه
شاهین جی ال : تو که واسه حق خودتم نمیای تجمع،منتظری مردم حقتو بگیرن
ناشناس : سلام تو سایت دیوار که نگاه میکنیم میبینم شاهین جی ال مدل ۱۴۰۴زیاد ولی شاهین جی تا ۱۴۰۳ میبینیم از این جهت میگم که چون قطعه سانروف ندارن جی تا ۱۴۰۳ زدن و فکر میکنم جی ال زیاد تو تاخیر نباشه
arshiya : مبارکتون باشه ایشالا چرخش براتون بچرخه
حمید : سلام دوستان شاهین پلاس زمستان کسی هست که فاکتور نشده باشه .من ۲۳ اسفند هنوز فاکتور نشدم.مثل اینکه اینهایی که رفتن تجمع ماشینتون رو بهشون دادن دیگه جواب نمیدن
سهند دی ماه : من فاکتورشدم تو وضعیت خودرودیدم بعد ظهری هم پیامک تحویل حضوری اومد که من تحویل حضوری نمیخواستم. پیامکی که من فاکتورشدم دریافت نکردم ازتو سایت نگاه کردم
arshiya : میشه بگین متن پیامی ک اومده براتون چی بود
arshiya : سلام‌کسی هس ک ۲۶فروردین تکمیل وجه کرده باشه و فاکتور شده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : 29 مهر فاکتور نشد الان 2 ماه تو 28 مهر موندیم
آزربایجان : سلام عزیزان .پانا رینگ تحویل 31 خرداد به رنگ سفید ..رو تخصیص پلاک گیر کرده چن روز طول میکشه تیک سبز بخوره مادران هستم پلاکم نداشتم
اطلس 29 مهر : حالا حالا هستیم درخدمتتون
پیمان 207 اتومات سقف فلز : سلام دوستان. منم 207 اتومات سقف فلز تحویل 27 تیر هستم. 12 تیر فاکتور شد، 16 تیر هم پلاک شد.
ایکس 33 اتومات : سلام شماره قراردادت چند بوده داداش
اطلس اذر : سلام لطفا فاکتور داشتیم خبر بدین لطفا دقیق ممنون
رسول : راستی این شهرت توداری شیخ نزاده بهتره واست😂😂😂
احمد : دوست عزیز تو که خودتو شیخ زاده معرفی میکنی میای چرت وپرت میگی این دوستان که اینجا هستن همگی از روی ناچاری و وام وقرض و فروش ماشین وغیره پول جور کردن همشون تحدد فشارن خدارو خوش نمیاد میای چرت میگی انشالله واگزارت به خود خدا میکنم که حق دوستان ثبت نامی بهمن فوق العاده رو هم از شیخ زاده و مخصوصا افرادی امسال تو بگیره
پوریا : سلام عزیز حرف مفت میزنه دوهفته دیگه شک نکن امروز فردا بهت زنگ میزنن به منم میگفتن دوهفته دیگه دیروز زنگ زد گفت بیا ببر، نمایندگی به قول ما لرها چن خری خالیشون نیست
پوریا : مالیدی هستی زیرش درسته