در بازارهای نوظهور، برخی از خودروسازان بین المللی بنا به دلایل گوناگون تصمیم می گیرند محصولات خود را با امکانات و تجهیزات ایمنی کمتری به فروش برسانند. رنو یکی از این شرکت هاست که ساندرو را در کشورهای مختلف با سطح متفاوتی از امکانات و آپشن های ایمنی عرضه می کند.
این خودروی هاچ بک که با نسل قدیمی خود در ایران حضور دارد، اخیرا توسط NCAP آمریکای لاتین مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ارزیابی این شاخه از NCAP ساندرو در محافظت از سرنشینان بزرگسال موفق به کسب تنها یک ستاره ایمنی شده؛ در بخش حفاظت از سرنشین خردسال وضعیت بهتر بوده و این خودرو توانسته 3 ستاره کسب کند.
رنو ساندرو در برخورد جانبی نیز نمایش خوبی نداشته؛ NCAP لاتین دلیل این مساله را به سازه ضعیف و عملکرد نامطلوب اجزای جذب کننده ضربه نسبت داده است.
عدم استفاده از کمربندهای اتصال سه نقطه ای برای تمامی سرنشینان، پشتیبانی نکردن از ایزوفیکس و نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باعث شده این هاچ بک دو رگه فرانسوی-رومانیایی امتیازهای زیادی را از دست بدهد.
آقای ریکاردو مورالس روبیو (Ricardo Morales Rubio) رئیس هیئت مدیره NCAP لاتین در این باره گفته:
پرفروش ترین خودروها هم احتمال دارد نتایج بسیار بدی کسب کنند، مساله ای که برای مشتریان پذیرفتنی نیست. ما امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن بهبودهایی در این مدل ها انجام شده و گام هایی در راستای نجان جان افراد برداشته شود.
به غیر از ساندرو که با عملکرد ناامیدکننده خود به نوعی باعث سرافکندگی شده، NCAP آمریکای جنوبی کراس اوور جدید میتسوبیشی یعنی اکلیپس کراس را نیز مورد ارزیابی قرار داده است. این خودروی جدید ژاپنی در محافظت از سرنشینان بزرگسال 5 ستاره و در بخش محافظت از سرنسینان خردسال 3 ستاره بدست آورده است.
میتسوبیشی اکلیپس کراس به لطف 7 ایربگ، پشتیبانی از ایزوفیکس، سیستم ESC و عملکرد خوب در برخوردهای جلو و جانبی توانسته نظر مثبت NCAP لاتین را جلب کند.
ناگفته نماند هاچ بک اقتصادی و ذاتا ارزان قیمت رنو ساندرو این روزها به یک جواهر در کشور تبدیل شده و مخصوصا مدل استپ وی افزایش قیمتی باورنکردنی در این بازار بی در و پیکر پیدا کرده است.