گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 

گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 
همانطور که میدانیم امروزه  تکنولوژی جز جدا نشدنی و غیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه  افراد میباشد و ابزاری که میتواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی  میان تکنولوژی ، صنعت  و زندگی  را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه می باشد چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید میتواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید
 
 
در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول میکرد مبحث حجم پیشرانه بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات میتوان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
 
 
حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری میباشد و در یک معادله مستقیم میتواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.
 
خریدار محترم معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو میشود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا میباشد؟
 
حال با این ذهنیت میخواهیم  شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.
 
 
تاریخچه ای از گیربکس دوکلاچه و آشنایی اولیه
 
DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) میباشد که به زبانه عامیانه به گیربکس های دوال کلاچ شهره هستند. استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال 1986 و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال 1985 با موفقیت زیادی همراه بود.
 
ساختار و فلسفه وجودی گیربکس دوکلاچه انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده می باشد به طوری که در تعویض پیاپی دنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نمیشود و درنتیجه  این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال میدهند.
 
 
تشریح عملکرد گیربکس دوکلاچه به زبانی ساده 
 
اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT پرده برداریم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ  هم مرکز و هم محور  نقش اصلی انتقال قدرت  را ایفا میکنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج میباشد که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض میگردد و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دنده‌ها تحت نیرو صورت میگیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.
 
 
بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته  در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی  از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده میکند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK میباشد که باز هم  در کل ماهیت آنها  یکی است.
 
 
امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده میگردد که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
 
همانطور که میدانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که میتوان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:
 
 
1) عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم  بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت میباشد.
 
 
 
2) شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها میباشد که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.
 
 
 
3) به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4)  دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.
 
 
 
4) گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.
 
 
 
5) به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا 20% نسبت به نمونه های رایج  کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.
 
 
 
6) گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دوکلاچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

پراید دوکلاجه
4

دقیقا عین پراید دو کلاجه که با دو بار کلاج گرفتن باید دنده جابره .
15:49  1397/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم اقبالی : سلام درود آذر ماه تکمیل وجه کردم دیروز ماشین تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی قبلا پراید ساینا.شاهین داشتم به شاهین نمیرسه ولی خدای یه سر گردن از ساینا بهتر مدل404انشاالله که همی دوستان زودتر تحویل بگیرین 🚗
آرشام تارا اتو : سلام چند نفر تارا اوتومات رنگ سفید پیش فروش واریز ۱۷دی تحویل ۳۰ اسفند مثل من هستند یه تیک برگشتم روی چرخش آماده برای صدور فاکتور. مابه التفاوت چقدر بوده برای شرایط مشابه من ؟؟ اگر کسی می‌دونه جواب بده ممنون میشم
لطفی : دوستان لطفاً هرکسی فاکتور شده اطلاع رسانی کنه مردیم از انتظارکشیدن
شاهین اتومات : سلام جدیدا کسی فاکتور نشده؟من تماس گرفتم گفتند تا ۲۱ مهر فاکتور شده!!!!
ناشناس : چقد دیگه باید منتظر پیامک تکمیل وجه باشیم پارسال برج 7 402 290 میلیون واریز کردیم هفته چهارم اسفندماه 403 منتظر دعوتنامه بودیم نیومد تاکی باید چشم براه باشیم .....
حمید : خیر به بنده تحویل ندادن، تکمیل وجه ۴ بهمن
مداح : دوستان پروفایلم و چک کردم زده عدم واریز وجه ....یعنی چی ؟؟؟ تو روخدا هست کسی این طوری باشه ....جواب بده یعنی حذف شدم
شاهین گوز : گوه تو قبر اول تا اخرتون خدا به زمین گرم بنشونتون خدا وجود نداره تمام اگه داشت این همه ظلم کردین جوابتون میداد ۴۰۲ یه لگن اشغال نوشتیم به اسم شاهین گو بعد سه سال تازه افتادیم خرداد هر کی بعد من نوشته ایرانخپدرو ماشینش تحویل گرفت
شاهین جی : سلام دوستان برای همه پیامک تبدیل اومده یا شانسیه و اگر پیامک اومد و واریز نکردیم چطور میشد آیا دوباره پیام برای شاهین جی میاد
علی : برای منم یه مرحله رفته عقب
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : سلام از منم همین مشکل داره
فردوس : اتومات هست .؟واسه منم تحویل 30اسفند زده ولی فاکتور نشده
سمند جدید : منقضی شده بودی
ابو محمد : سلام دوست عزیز من ماشین قبلی م رو فروختم خریدار پلاک روعوض کرده ،الان پلاک توی انبار هست آیا برای ماشین جدید همون پلاک قبلی بهم میدن،البته موقع ثبت نام به شرکت وکالت دادم برای پیگیری پلاک .می‌خوام بدونم آیا برام پلاک قدیم میدن یا جدید
فروش فوقلاده 10بهمن : سلام 745هزار تومن واریز کردین ؟
Milad : برای پرداخت رفتم این پیام اومد قرارداد قیمت گذاری نشده است ، جهت واریز وجه لازم است ردیف قرارداد توسط نمایندگی محل ثبت نام قیمت گذاری گردد
We : نالە کنید کونکشا.انقد حرس نخور.میدە بت
مهرسام : سلام من الان ازکروم نگاه کردم 8میلیون مابه التفاوت اومدتحویلی خرداد207 سقف شیشه ای به نظرتون واریزکنم
مهرسام : سلام من ازکروم نگاه کردم 8میلیون واسم مابه التفاوت اومدتحویل خردادماه هستم 207 سقف شیشه ای
مهدی از نیشابور : داداش چرا دروغ بگم نمایندگی مشتری داشت منم فروختم تنور داغ بودم من فوری فروختم پول تو حساب سود میگیرم یاعلی