گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 

گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 
همانطور که میدانیم امروزه  تکنولوژی جز جدا نشدنی و غیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه  افراد میباشد و ابزاری که میتواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی  میان تکنولوژی ، صنعت  و زندگی  را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه می باشد چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید میتواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید
 
 
در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول میکرد مبحث حجم پیشرانه بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات میتوان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
 
 
حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری میباشد و در یک معادله مستقیم میتواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.
 
خریدار محترم معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو میشود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا میباشد؟
 
حال با این ذهنیت میخواهیم  شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.
 
 
تاریخچه ای از گیربکس دوکلاچه و آشنایی اولیه
 
DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) میباشد که به زبانه عامیانه به گیربکس های دوال کلاچ شهره هستند. استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال 1986 و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال 1985 با موفقیت زیادی همراه بود.
 
ساختار و فلسفه وجودی گیربکس دوکلاچه انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده می باشد به طوری که در تعویض پیاپی دنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نمیشود و درنتیجه  این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال میدهند.
 
 
تشریح عملکرد گیربکس دوکلاچه به زبانی ساده 
 
اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT پرده برداریم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ  هم مرکز و هم محور  نقش اصلی انتقال قدرت  را ایفا میکنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج میباشد که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض میگردد و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دنده‌ها تحت نیرو صورت میگیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.
 
 
بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته  در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی  از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده میکند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK میباشد که باز هم  در کل ماهیت آنها  یکی است.
 
 
امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده میگردد که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
 
همانطور که میدانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که میتوان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:
 
 
1) عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم  بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت میباشد.
 
 
 
2) شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها میباشد که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.
 
 
 
3) به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4)  دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.
 
 
 
4) گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.
 
 
 
5) به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا 20% نسبت به نمونه های رایج  کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.
 
 
 
6) گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دوکلاچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

پراید دوکلاجه
4

دقیقا عین پراید دو کلاجه که با دو بار کلاج گرفتن باید دنده جابره .
15:49  1397/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : در جواب سلطان امام حسین جونش کجا بود پس برو از همون امام حسین شاهین خریداری کن
Mohamad : تو که دنبال سود تاخیر بودی چرا ماشین ثبت نام کردی،پولات میذاشتی بانک راحتر سودشو میبری،لاکچری
هادی : سلام واریز ۲ مرداد پذیرش ۴۸۷۶ فاکتور شده بود بالاخره تاریخ ارسال مدارک رو هم برام نوشتن؛ همون ۲۲ آذر دوستان کسی میدونه این ارسال مدارک چیه ؟ از کجا به کجا ؟ ارسال برای ما که نیست چون پلاک نشده
Amir s3 : سلام دوستان توجه کنید با لایک کردن و اینجا حرف زدن چیزی درست نمیشه شرکت به نفع خودش یک طرف سود میبر ۱.میگن پولتو با سود تاخیر میدم ۲ما دیگر اگر بد ۲.ماشین خودتو میدم ۶ ماه دیگر (اگر ماشین تولید میشه الان بد چه فرقی داره شاید ۶ ماه دیگه هم گفتی نمیدم یا بهونه جدید اوردی) ۳.ماشین های که جایگزین کردی همه قیمت بیشتر یا مورد تایید ما نیستنما در توان این مبالغ سنگین نداریم ۴.داخل پیام تبدیل خودرو نوشتین با شرایط ویژ جایگزین کنیم الان دارید میگید مابه تفاوت باید پرداخت بشه حداقل باقیشو اقساط کنید دوستان دقت کنید چه ما مالباختگان جک s3 و x5و j4 بهتر با اعتراض جلو شرکت یا حداقل وزارت صمت بتونیم حق خودمون بگیریم و باعث اگاه شدن بقیه افراد بشیم تا از این خودرو ساز خرید نکن یه روز نزدیک انتخاب کنیم و مراجعه کنیم یاحق
تارا : مبارکتون باشه ،راسته وضعیت بدنه خیلی ضعیفه ؟!
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه پیگیر خودرو خودش بشه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم فروش فوری
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم
مجید : دوستان کسی اطلاع از جریمه تاخیر سایپا داره من دوم شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم به نظرتون جریمه تاخیر تو این چهار ماه چقدره
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو 207 کلاس 60022 سقف فلز : ممنونم که پاسخگو بودید
مریم : منم ابهر. مبارکتون باشه با دلخوشی
حمید : شما تحویل گزفتی به منکه تهران میگه رسیده نمایندگی ولی زنگ زدم نمایندگی میگه هنوز نرسیده نمیدونم میخوان کی تحویل بدن اینا میگه وقتی برسه میگم بیایین تحویل
بهرام : سورن دوگانه کپسول بزرگ پبش فروش تحویل 30 آذر امروز فاکتور شد
بهرام : سورن دوگانه کپسول بزرگ امروز فاکتور شد
علی : سلام فقط مانیتور هستش دکمه رو فرمون و دوربین دنده عقب خودت باید از نمایندگی به صورت جداگانه سفارش بدی
دنا : چ روزی تکمیل وجه کرده بودید مبارک باشه فروش فوری یا پیشفروش؟؟
حمید : پلاک را نپرسید چرا نمیشه
راناپلاس : سلام با ایران خودرو تماس گرفتم گفتن تا قبل عید همه رو تحویل میدیم
حمید : امروز اگر کسی پلاک شد اعلام کنه ممنونم من 22فاکتور شدم