گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 

گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 
همانطور که میدانیم امروزه  تکنولوژی جز جدا نشدنی و غیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه  افراد میباشد و ابزاری که میتواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی  میان تکنولوژی ، صنعت  و زندگی  را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه می باشد چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید میتواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید
 
 
در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول میکرد مبحث حجم پیشرانه بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات میتوان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
 
 
حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری میباشد و در یک معادله مستقیم میتواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.
 
خریدار محترم معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو میشود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا میباشد؟
 
حال با این ذهنیت میخواهیم  شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.
 
 
تاریخچه ای از گیربکس دوکلاچه و آشنایی اولیه
 
DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) میباشد که به زبانه عامیانه به گیربکس های دوال کلاچ شهره هستند. استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال 1986 و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال 1985 با موفقیت زیادی همراه بود.
 
ساختار و فلسفه وجودی گیربکس دوکلاچه انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده می باشد به طوری که در تعویض پیاپی دنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نمیشود و درنتیجه  این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال میدهند.
 
 
تشریح عملکرد گیربکس دوکلاچه به زبانی ساده 
 
اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT پرده برداریم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ  هم مرکز و هم محور  نقش اصلی انتقال قدرت  را ایفا میکنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج میباشد که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض میگردد و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دنده‌ها تحت نیرو صورت میگیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.
 
 
بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته  در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی  از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده میکند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK میباشد که باز هم  در کل ماهیت آنها  یکی است.
 
 
امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده میگردد که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
 
همانطور که میدانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که میتوان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:
 
 
1) عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم  بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت میباشد.
 
 
 
2) شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها میباشد که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.
 
 
 
3) به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4)  دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.
 
 
 
4) گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.
 
 
 
5) به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا 20% نسبت به نمونه های رایج  کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.
 
 
 
6) گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دوکلاچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

پراید دوکلاجه
4

دقیقا عین پراید دو کلاجه که با دو بار کلاج گرفتن باید دنده جابره .
15:49  1397/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
S5 : ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ شاسی شده هنوز ماشین تحویل نگرفتم اشتباه کردم شکایت نکردم فردا میرم برای شکایت الکی منتظر نمونین اینا خودرو بده نیستن نمایندگی میگه همین که هست خیلی پرو شدن
امید s5 : خداوکیلی هرکی شاسی شده از اس ۵ بیاد درست بگه چه تاریخی ثبتنام کرده چه تاریخی شاسی شده من ۷/۲۵ ثبت ۴۰۲ ثبتنامم بوده هنوز شاسی نخورده جون عزیزتون اول راست بگین بعد دقیق ممنونم❤️
امید s5 : خداوکیلی هرکی شاسی شده از اس ۵ بیاد درست بگه چه تاریخی ثبتنام کرده چه تاریخی شاسی شده من ۷/۲۵ ثبت ۴۰۲ ثبتنامم بوده هنوز شاسی نخورده جون عزیزتون اول راست بگین بعد دقیق ممنونم❤️
علی : تی 8کسی نیست تحویل گرفته باشه والا ما هنوز تو تکمیل وجه موندیم خشک شدیم چکار کنیم
دوم خرداد ماه : دوستان سوگند به خدا همین امروز شرکت سایپا تماس گرفتم گفتن دوم خردا ماه پیامک هاي اسفند ماهی ها میفرستیم صدرصد.
حسین تارا : V4سفید واریزی۹:۲۱خبری نیس
۱۴ماه بدبختی : سلام از سورن دوگانه برای بهاروتابستان خبری نیست تولید نمیشه یا xu7یا ۲۰۷
S 5 : دوستان برای من هنوز‌شاسی نشده ۲۲ مهر ثبت نام کردم شاسی میشه چند روز بعد تحویل میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلام : مطمئن اید شما
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : خوش به حالتون
علی : کاش یکی با منبع معتبر میگفت تکلیف کوییک اتومات ها چیه تبدیل بزنیم یا نه
مجید تیگو 7 : خواهشا جواب بدین خدا خیرتون بده
شهید🍂 : جواب به دنا پلاس اتومات 1403
مجید تیگو 7 : سلام شب بخیر دوست عزیز تیگو 7 اسفند ماه فاکتور شدن یا مجوز خروج گرفتن
Pooria : 9/12/
نیما : در جواب کوییک جی ایکس ال من تکمیل 19 اسفندم اینکه نوشتی مجید دلبندم شمازه پذیرشته نه درخواست من پذیرشم 11737145 است چطور تو 1174و.....هستی پلاک شدی اونا که دروغ میگن کاشف به عمل امد که علتش این بوده که شب اول ..... باباشو ماموریت بود و تعویض طلایی گل طلایی تور را پاره کرده
شهید🍂 : شما در سایت ایران خودرو قسمت برندگان سامانه یکپارچه نگا کن ببین جلوی اسمتون فعال شده این فراخوان یا نه؟ بعد اینکه برو میز خدمت مشتریان اونجا ببین خبری هست یا نه. و اینکه بدون فعلا تنها اطلاعیه صادر شده و برای کسی انتخاب فعال نشده. یک ساعت یک ساعت مراجعه کن به سایت و به محض اینکه فعال شد برای شما، انتخاب خودت رو انجام بده. اگه هیچ اتفاقی تا فرداشب برای شما نیفتاد دوباره اینجا پیام بده تا بگم چی شده. ولی قطعا تا فردا برای همه فعال میشه!
سعید تیگو7 : ای جونم ی نفرپیدا شد که ماشینش فاکتور شد