افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش عرضه محصولات موضوعیست که خودروسازان برای آن دلایل بسیاری عنوان میکنند. «امیرحسین کاکایی» مشاور مدیرعامل ایران خودرو در تازهترین اظهار نظرات خود گرانی خودرو را طبیعی دانست اما چالش بازار خودرو را نپذیرفت و مدعی شد: «متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف میخواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.»
کاکایی افزایش قیمت خودروهای داخلی را ناشی از سلسله اتفاقاتی عنوان کرد که این تنش قیمت را طبیعی کرد:
«تا قبل از بهمن ماه زمزمه های تلاطم ارز و سکه پیش آمد و الان نوبت خودرو است. همه می دانیم که بعد از عید با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. البته یک سلسله اتفاقاتی افتاد که این تنش قیمت طبیعی بود و ابتدا از خودروهای گران قیمت شروع شد و حال به خودروهای ارزان قیمت رسیده است. امروز بقیه بازارهای سرمایه به انتها رسیدند و مردم ما به خودرو روی آورده و طبیعی است که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه بروند.»
از نظر کاکایی انحصاری در بازار خودروسازی وجود ندارد چراکه در ایران 5 شرکت خودرو سازی داریم و انحصاری بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیست.
بالاترین نرخ واردات مربوط به سالهای 89 و 90 میشود، موضوعی که به نظر کاکایی باعث خوشحالی خیلیها شد. او میگوید که ما در این صنعت چند ماهی است که سرمایهگذاری نکردهایم و پیش از برجام با چند شرکت خارجی مذاکرهها انجام شد، اما به نیمه رسید و قراردادها صورت نپذیرفت.
مشاور مدیرعامل شرکت ایران خودرو عقیده دارد که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و از سال 89 به بعد صنعت خودرو به شدت ضربه دید و در سال 92 به اوج خود رسید؛ اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعهای با چالش جدی مواجه میشود:
«بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف میخواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد...ترامپ صنعت خودرو را سه ماه اول تحریم کرد و 6 ماه بعد برای بانک ها و نفت برنامه ریزی کرد اما در صنعت خودروسازی چندین سال است که برنامهریزی نشده است. »
او در مورد احتمال احتکار خودرو توسط خودروسازان اینطور توضیح داد که قرار فروش 6 هزار خودرو گذاشته شده بود لذا، 27 میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این 6 هزار خودرو به صورت رندوم در کل ایران پخش شد. بنابراین تهمت زده می شود که 9 هزار خودرو احتکار شده است، نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با این گونه صحبتها زیر سوال برد.
کاکایی با اشاره به اینکه 12 درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است عنوان کرد: «قیمت کارگر ارزان نیست، هزینه متوسط کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای 4 تا 5 میلیون است ، امروز ایران خودرو 220 هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمیشود، حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می دانند که با مشکل روبه رو هستیم.»
به گفته کاکایی تا جایی که اطلاع دارم چند سال است که در انواع تحریم به سر میبریم و مشکل انتقال فناوری در قطعه سازی داریم، اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعهای با چالش جدی مواجه می شوند، حاشیه بازار همچنان ادامه دارد و این مسئله از اختلاف ارز واقعی از نرخ ارز رسمی است، ما در واردات دخالتی نداریم و نخواهیم داشت، در مرداد سال گذشته به منظور کنترل ارز جلوی واردات گرفته شد.