بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 

بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 
این روزها نه تنها بازار خودروهای وارداتی بلکه بازار داخلی ها نیز نابه سامان شده است، تا جایی که صدای ساز ناکوک قیمت ها از هر سو به گوش می رسد. این درحالی است که هنوز با گذشت سه ماه از ابتدای سال، مقصر اصلی این آشفته بازار مشخص نیست. 
 
 روزهایی که بازار خودرو با تلاطم و التهاب قیمتی مواجه است، برخی فعالان بازار کمبود و نبود عرضه خودرو گلایه دارند و از سویی دیگر خودروسازان داخلی دلیل اصلی آشفته بازار خودروهای داخلی عنوان می شوند. به گونه ای که گفته می شوند خودروسازان داخلی در حال احتکار خودرو به واسطه پیش فروش خودروهای داخلی هستند. 
 
حال صرف نظر از احتکار یا عدم احتکار از سوی خودروسازان داخلی، آنچه مسلم است، کمبود نظارت دولت بر این بازار است. بازاری که به واسطه وجود دو خودروساز داخلی کاملا دولتی است، پس قطعا نیازمند نظارت دولتی هم خواهد بود. از این رو از ابتدای امسال تاکنون نظارت دولت چه به عنوان طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و چه به عنوان قیمت گذاری از سوی شورای رقابت برای خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، با تعلل همراه شده و به گفته فعالان بازار دلیل اصلی نوسانات قیمتی خودروهای داخلی؛ کم کاری نهادهای نظارتی بر این بازار است.
 
این درحالی است که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- دیرکرد این شورا در قیمت گذاری خودرو را نادیده گرفته و بیان می کند که از زمان صحبت ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام، ناگهان بازار خودرو به هم ریخته است. 
 
 در همین آشفته بازار خودرو، واردکنندگان نیز ساکن ننشستند و دست یاری دولت را برای بهبود شرایط طلب کردند. در همین رابطه نیز بارها نامه نگاری هایی انجام و در نهایت جلسه ای با اعضای کمیسیون های دولت به ویژه کمیسیون زیر بنایی مجلس و البته با نظارت و اجازه معاون اول رییس جمهوری ترتیب داده شد که البته با گذشت حدود یک هفته؛ وارد کنندگان همچنان منتظر نتیجه این جلسه هستند. ناگفته نماند که در این جلسه نوید تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به حال و روز واردکنندگان داده شد. 
 
اکنون با فرض اینکه کمبود عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروسازی داخلی دلیل اصلی افزایش قیمت داخلی ها شده و تقاضای بازار همچنان رو به افزایش است، پرسش اینجاست که آیا بازار خودروهای وارداتی نیز همانند بازار داخلی ها و به واسطه بسته بودن ثبتارش به مدت شش ماه، با کمبود عرضه همراه شده اند؟ همچنین آیا کمبود این خودروها در بازار وارداتی ها دلیل افزایش بعضا 80درصدی قیمت این خودروها شده یا تصمیمات دولتی و نوسانات نرخ ارز مقصر اصلی التهاب های این بازار محسوب می شوند؟
 
 فرهاد احتشام زاد- نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو- در همین زمینه می گوید:« به طور معمول ارتباط میان بازار داخلی و خارجی  کمی دور از ذهن است. اما لازم به ذکر است که بسته بودن ثبتارش از تیرماه سال گذشته و پس از آن انتقال آن به سامانه جامع تجارت تا اردیبهشت ماه امسال، بسته بودن ثبتارش را تلقی می کند. از طرفی دیگر در صف ماندن وارد کنندگان برای تخصیص ارز 4200 تومانی، واردات خودرو را با مشکل کمبود عرضه همراه کرده است». 
 
او می افزاید: « به جرات می توان گفت که حدود یکسال است که واردات خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که آمار واردات خودرو در دوماهه ابتدای امسال گویای این کاهش واردات است؛ این در حالی است که هیچ مشکلی در زمینه واردات قطعات خودرو مشاهده نشده و ثبت سفارش قطعات روی روال انجام شده است».
 
او تصریح می کند: « با توجه به اینکه واردات قطعات خودروسازان بدون تعلل اجرایی شده است، اکنون حجم موجودی انبار قطعه سازان بیش از نیاز روز است. به همین خاطر انتظار التهاب بازار از سوی خودروسازان آن هم بلافاصله توقع نمی رفت». 
 
به گفته احتشام زاد، در حال حاضر بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های واقعی و بخشی ناشی از تقاضای سر ریز از خودروهای وارداتی به بازار داخلی ها است. 
 
نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار می کند:« در حال حاضر شاهد بازاری هستیم که نه به نفع وارد کننده، نه به نفع مصرف کننده و نه به نفع دولت است، بلکه در این آشفته بازار تنها دلالانی سود می برند که برای خودروهای وارداتی بازار سیاه ترتیب داده اند».
 
او با تاکید بر بسته بودن کامل سایت ثبتارش به مدت شش ماه و ادامه مشکلات ثبت سفارش خودرو تا اردیبهشت ماه امسال می افزاید:« مشکلات یکسال اخیر باعث بر هم خوردن بازار امروز خودرو است. حال اگر بخواهیم بازار وارداتی ها با داخلی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیاس صحیحی نخواهد بود».
 
به گفته نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با وجود همه مشکلات اما وارد کنندگان همواره به بهبود شرایط و خروج التهاب از بازار خودروهای وارداتی امیدوار هستند.
 
به نظر می رسد نه تنها از ابتدای 97، بلکه از اواسط سال 96 و پس از بازشدن ثبتارش، صنعت خودرو در مسیر رکود- تورمی قرار گرفت.  چرا که گویی سردرمدار قراردادهای جوینت ونچر، این روزها سر خورده تر از گذشته به نظر می رسد و دیگر شادی پس از انعقاد قراردادهای خودرویی در سال 94 و 95 در چشمان صنعت خودرو دیده نمی شود، با این حال اما هنوز وارد کنندگان به حمایت های دولتی امیدوارند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : دوستان شاهین های جی یا جی ال رو تحویل نمیدن به نظر من پیام تبدیل اومد براتون به کوییک یا ساینا تحویل بزنید تا پشیمان نشوید.
کاظمj7 : سلام دوستان از اونجایی که کرمان موتور شرایط ثبت نام دو مرحله ای رو تغییر داده و سود مشارکت رو بر اساس مصوبه ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای رقابت ایجاد کرده امکان داره پیش ثبت نام هایی که هنوز دعوت نامه نیومده براشون رو هم بر این اساس دعوت نامه بفرسته . من خودم ثبت نام تیر ماه و ۸۰۰ پیش دادم و خودرو تحویل دی ماه
حمید : اول درست ضرب المثل رایادبگیربعد بنویس و تیکه بنداز آفت بزک نمیربهارمیاد🤣🤣🤣
رز زرد : شمارو بخدا دوستان جواب این شیما ناصداقت رو ندید ولش کنید اصلا کل پیام‌هاشو نادیده بگیرید بخدا حتی ارزش اینو نداره براش بلانسبت فحش تایپ کنید بذارید بیچاره به درد و مرض خودش برسه والا دلم به حالش میسوزه لطفا لطفا جواب ندید
J7W : منم شرایط شما رو دارم…شما پیامک شاسی دریافت کردید؟
J7 : سلام دو مرحله ای j7 ثبت نام اردیبهشت تکمیل وجه ۶ مهر کی تحویل میدن کسی اطلاع داره
صالح : به گفته کاربران با تغییر رنگ زود فاکتور شدن، قیمتش تو بازار تفاوتی نداره بیشتر به سلیقه خودتون مربوطه
شاهین : نمازت بخوره تو سرت ابلح
شاهین G : معلومه یکی از کاربرا همی جا هستی الکی به اسم شیما صداقت پیام میدی کاربرا اینجا اعصبانی کنی واقعا سودی برات داره اینکار ؟
سهند اس محمد : صحیح میفرمایید ولی اکثر تاخیر های سایپا مربوط به پیش فروش های یکساله میباشد اینجا کسی رو داریم فروش فوری(90روزه) بوده باشه که هنوز بعد از سه ماه ماشینش رو تحویل گرفته باشه؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : زود فاکتور میشه؟ یا تأخیر داره؟
سی دی فلز : دوستان برای من چن روزه تو قسمت حمل خودرو جهت تحویل به نمایندگی مونده نمیدونم مشکل از کجاست؟ اگر مشکل سخا یا املاک بود اصلن به این مرحله نمیرسید اینجا معلومه مشکل ارسال دارن چن تا از دوستانم این مشکل رو داشتن
سی دی فلز : من درخواست کارت سوخت رو همنطور که مهدی گفت با همین کد سند با موفیعت انجام دادم پیامک هم اومد از شیراز ارسال میشه
دمپایی 151 : حالا منتظر پلاک باشیم هعی
دمپایی 151 : واقعا جای تاسف داره سایپا 30روزه ماشین می فروشه 3 ماهه میده بعد 3 ماه فاکتور میکنه حالا پلاک نمیکنه خوابش برد باز
ساینا تک پیش : هر ماشینی 4 ماه بعد از تکمیل وجه طول میکشه تحویلش بدن . دستتونو بزارید زیر سرتون راحت بخوابید تا چهار ماه
کوییک gxl تیر : خب نوشته سریال کارت سبز رو میشه گرفتم من استعلام گرفتم زده کارت سبز چاپ نشده کارت خودرو هم فقط کد رهگیری پست داره
به امید خدا : امثال شما حزب باد هستید از شرکت خودروسازی شاکی هستی به اعتقادات ما توهین نکن
کوییک GXL : ملت نپال با 20 کیلو وزن و 50 کیلو خ ا یه دو روزه حقشون از دزدان و سارقان کشورشون گرفتن ما ایرانی ها با کوهی از ادعا فقط لب و دهنیم و والا کسی جرأت نمی کرد حقمون بخوره اونم چلغوزی مثل شیخ زاده مدیر عامل سایپا.
سجاد : نمایندگی احسان کشمیری در منطقه مفتح مشهد