بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 

بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 
این روزها نه تنها بازار خودروهای وارداتی بلکه بازار داخلی ها نیز نابه سامان شده است، تا جایی که صدای ساز ناکوک قیمت ها از هر سو به گوش می رسد. این درحالی است که هنوز با گذشت سه ماه از ابتدای سال، مقصر اصلی این آشفته بازار مشخص نیست. 
 
 روزهایی که بازار خودرو با تلاطم و التهاب قیمتی مواجه است، برخی فعالان بازار کمبود و نبود عرضه خودرو گلایه دارند و از سویی دیگر خودروسازان داخلی دلیل اصلی آشفته بازار خودروهای داخلی عنوان می شوند. به گونه ای که گفته می شوند خودروسازان داخلی در حال احتکار خودرو به واسطه پیش فروش خودروهای داخلی هستند. 
 
حال صرف نظر از احتکار یا عدم احتکار از سوی خودروسازان داخلی، آنچه مسلم است، کمبود نظارت دولت بر این بازار است. بازاری که به واسطه وجود دو خودروساز داخلی کاملا دولتی است، پس قطعا نیازمند نظارت دولتی هم خواهد بود. از این رو از ابتدای امسال تاکنون نظارت دولت چه به عنوان طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و چه به عنوان قیمت گذاری از سوی شورای رقابت برای خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، با تعلل همراه شده و به گفته فعالان بازار دلیل اصلی نوسانات قیمتی خودروهای داخلی؛ کم کاری نهادهای نظارتی بر این بازار است.
 
این درحالی است که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- دیرکرد این شورا در قیمت گذاری خودرو را نادیده گرفته و بیان می کند که از زمان صحبت ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام، ناگهان بازار خودرو به هم ریخته است. 
 
 در همین آشفته بازار خودرو، واردکنندگان نیز ساکن ننشستند و دست یاری دولت را برای بهبود شرایط طلب کردند. در همین رابطه نیز بارها نامه نگاری هایی انجام و در نهایت جلسه ای با اعضای کمیسیون های دولت به ویژه کمیسیون زیر بنایی مجلس و البته با نظارت و اجازه معاون اول رییس جمهوری ترتیب داده شد که البته با گذشت حدود یک هفته؛ وارد کنندگان همچنان منتظر نتیجه این جلسه هستند. ناگفته نماند که در این جلسه نوید تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به حال و روز واردکنندگان داده شد. 
 
اکنون با فرض اینکه کمبود عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروسازی داخلی دلیل اصلی افزایش قیمت داخلی ها شده و تقاضای بازار همچنان رو به افزایش است، پرسش اینجاست که آیا بازار خودروهای وارداتی نیز همانند بازار داخلی ها و به واسطه بسته بودن ثبتارش به مدت شش ماه، با کمبود عرضه همراه شده اند؟ همچنین آیا کمبود این خودروها در بازار وارداتی ها دلیل افزایش بعضا 80درصدی قیمت این خودروها شده یا تصمیمات دولتی و نوسانات نرخ ارز مقصر اصلی التهاب های این بازار محسوب می شوند؟
 
 فرهاد احتشام زاد- نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو- در همین زمینه می گوید:« به طور معمول ارتباط میان بازار داخلی و خارجی  کمی دور از ذهن است. اما لازم به ذکر است که بسته بودن ثبتارش از تیرماه سال گذشته و پس از آن انتقال آن به سامانه جامع تجارت تا اردیبهشت ماه امسال، بسته بودن ثبتارش را تلقی می کند. از طرفی دیگر در صف ماندن وارد کنندگان برای تخصیص ارز 4200 تومانی، واردات خودرو را با مشکل کمبود عرضه همراه کرده است». 
 
او می افزاید: « به جرات می توان گفت که حدود یکسال است که واردات خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که آمار واردات خودرو در دوماهه ابتدای امسال گویای این کاهش واردات است؛ این در حالی است که هیچ مشکلی در زمینه واردات قطعات خودرو مشاهده نشده و ثبت سفارش قطعات روی روال انجام شده است».
 
او تصریح می کند: « با توجه به اینکه واردات قطعات خودروسازان بدون تعلل اجرایی شده است، اکنون حجم موجودی انبار قطعه سازان بیش از نیاز روز است. به همین خاطر انتظار التهاب بازار از سوی خودروسازان آن هم بلافاصله توقع نمی رفت». 
 
به گفته احتشام زاد، در حال حاضر بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های واقعی و بخشی ناشی از تقاضای سر ریز از خودروهای وارداتی به بازار داخلی ها است. 
 
نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار می کند:« در حال حاضر شاهد بازاری هستیم که نه به نفع وارد کننده، نه به نفع مصرف کننده و نه به نفع دولت است، بلکه در این آشفته بازار تنها دلالانی سود می برند که برای خودروهای وارداتی بازار سیاه ترتیب داده اند».
 
او با تاکید بر بسته بودن کامل سایت ثبتارش به مدت شش ماه و ادامه مشکلات ثبت سفارش خودرو تا اردیبهشت ماه امسال می افزاید:« مشکلات یکسال اخیر باعث بر هم خوردن بازار امروز خودرو است. حال اگر بخواهیم بازار وارداتی ها با داخلی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیاس صحیحی نخواهد بود».
 
به گفته نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با وجود همه مشکلات اما وارد کنندگان همواره به بهبود شرایط و خروج التهاب از بازار خودروهای وارداتی امیدوار هستند.
 
به نظر می رسد نه تنها از ابتدای 97، بلکه از اواسط سال 96 و پس از بازشدن ثبتارش، صنعت خودرو در مسیر رکود- تورمی قرار گرفت.  چرا که گویی سردرمدار قراردادهای جوینت ونچر، این روزها سر خورده تر از گذشته به نظر می رسد و دیگر شادی پس از انعقاد قراردادهای خودرویی در سال 94 و 95 در چشمان صنعت خودرو دیده نمی شود، با این حال اما هنوز وارد کنندگان به حمایت های دولتی امیدوارند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین سهند اسفند 1403 : داداش مارو نمی‌بینی دیوانه ای مگه 600 تومن بریزی یکسال دیگه بهت ماشین بدن من زیاد از سایپا ماشین گرفتم فقط این سهند دیونم کرد از بس دیر دادن خدا به ایران خودو برکت بده حداکثر با یک ماه تاخیر میده
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
22بهمن : سلام خدمت خدا نشناس های زامیاد وسایپا الان 3ماه ثبت نام نیسان کردیم قرار یک ماه زودتر هم گفتن تحویل بدن الان 3ماه بنده بدون یک ریال درآمد با دوتا بچه مدرسه ای ومستجر کل زندگیم همین 500ملیون پول شود ودوستی تقدیم شما کردیم به امید اینکه باهاش کار کنم کار که نکردم هیچ چندوقت دیگه 80ملیون از کجا بیارم چک پاس کنم اگر شرف دارید زودتر پلاک کنید اگرم بیشرفید همینجور مردم را گرفتار نگهدارید
شاهین جی تبدیل به جی ال : درجواب دوستمون گفته درصورت تبدیل تأخیر تعلق می‌گیرد بله من تبدیل زدم ۶ماه تأخیر داشتم حدودا ۱۰۰ملیون وبابت تبدیل ۲۱ملیون تعلق گرفته ولی چندماه طول میکشه بدن خداداند
g; : من 20خرداد تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست...
محمد : Cvt گیربکس اتوماتیک و sbrسنسور کمربند شاگرد
افشاگر : تو بیخود کردی مزدور منافق که حرف مفت میزنی وتو دل هموطنت رو خالی میکنی.من یکی از دوستام توشرکته وگفته شاید با تاخیر تحویل بشه ولی به همه ی اونایی که تعهد بهشون دادیم وقرارداد دارند خودرو به اندازه هست وقطعا تحویل میشه.بعضیا یا مریضند یا عمدا برای ایجاد یاس وناامیدی وآشوب تلاش میکنند.شنونده باید عاقل باشه
Azim : تو قرارداد من همچین چیزی نوشته نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی بی پلاک : ولی فک نکنم تو این چن وقته تحویل داده باشن بلخره یه نفر باید تو سایت بگه تحویل گرفته ک خیال بقیه راحت بشه
مجید : اونی که مرداد ماه تحویل گرفته احتمال زیاد ثبت نامی اول تیر ماه یا خرداد ماه بوده ولی اونی که مهر ماه تحویل گرفته نمیدونم شاید شماره گذاری میکنن ولی به تعداد محدود
هادی : دوستان این حرف های افزایش الکی هست من تا دوشنبه صبر میکنم اومد که هیچ نیومد اول میرم شرکت جواب داد همونجا عیب نداره نداد شکایت میکنم وکیل میگیرم
24بهمن : کسی فوقالعاده24بهمن هست؟
کیان : 206 تیپ 2، یکم دورش رو با قیچی باید کوچیک کنی تا واشرش دورش بیفته
سجاد : همه گزارش دادیم
ساینا اس شهریور : صدای موتور و شتاب چطوره؟
ادیب : منم مثل شما هستم اگه فاکتور شدی اطلاع بده ممنون
نیسان تک : من 31 شهریور پدیرش شدم حالا به وقت تحویلم مونده نمیتونم نظر بدم با توجه به نظرات دوستان که میگن خرداد وتیر ثبت نام کرده بودن یه جای کار میلنگه من اردبیل هستم قبل ثبت نام من در شهریور ماه تو خود نمایندگی سایپا یه نفر اومده بود ماشینش رو بفروشه چکی گرفته بود بهش گفتم کی تحویل گرفتی گفت 10 مرداد خیلی ام مشتاق بود ماشین رو بده من پیش قسط رو بگیره من چک هارو پاس کنم از اونجایی که سند تو رهن بود ترسیدم و دلم میخواست به اسم خودم سند بیاد باز همونجا هم نیسان موجود بود همین الانم تو دیوار یکی اگهی گزاشته بود ازش پرسیدم میگه 2 مهر تحویل دادن فک میکنم نوع خودرو یا چیزهای دیگه در روند پیش برد پرونده مشتری شاید تاثیر میزاره این یه نظر شخصیه شاید دوستان واردتر باشن
پیش معروف : کلا فاکتور به پذیرش ربطی نداره بر اساس روز تکمیل وجه و موعد تحویل پس از تکمیل وجه هست برا پیش ها 30 روز بعد از واریز و برای فوق ها90 روز بعد از واریز هستش اگر مشکلی پیش نیاد از هفته آینده تا پایان ماه این دو هفته پیش رو باید پیش ها و تبدیلی های هم زمان با هم در موعد تحویل، فاکتور داشته باشن. هیچکس نمیتونه پیش بینی کنه سایپا رو ولی زمانی که حرف های اخیر سایپا و نمایندگی ها و روند فاکتور ها رو کنار هم قرار میدیم این نتیجه حاصل میشه