بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان/ چالش جدید زنجیره تولید

 

بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان/ چالش جدید زنجیره تولید

 
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به این موضوع که قطعه سازان با سه دسته مشکل اساسی رو به رو هستند گفت: مشکل اول قیمت گذاری قطعات است که خودروسازان در این مورد به شدت تعلل می کنند، علت آن هم این است که  جو عمومی سیاست گذاران  در صنعت خودرو و مردم این است که در مورد افزایش قیمت خودرو مقاومت می شود و از طرفی طبق قانونی که متاسفانه از دولت دهم به ارث مانده، شورای رقابت مسئول قیمت گذاری زیر 45 میلیون تومان است و چون آنجا نمی توانند افزایش قیمت را  مدنظر بگیرند به قطعه سازان هم  اجازه افزایش قیمت نمی دهند. در صورتی که شاهد هستید که فقط مواد اولیه قطعه سازی بین 40 تا 45 درصد گران شده و دستمزد نیز 20 درصد افزایش یافته است. بنابر این چالش اول و مهم قطعه سازی بحث قیمت ها است.
 
او ادامه داد:چالش دوم قطعه سازان در شرایط فعلی بحث نقدینگی است ، با روند خوبی که خودروسازان به خصوص یکی از خودروسازان  در اوایل سه ماهه پایانی سال گذشته یعنی در دی ماه  پیش گرفته بودند، تقریبا وضعیت پرداخت ها خیلی خوب شده بود اما از اسفند سال گذشته این روند به شدت دچار اختلال شد و در حال حاضر هر دو خودروساز به شدت به زنجیره تامین قطعه خود بدهکار هستند.
 
صنعت خودرو بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به قطعه سازی بدهکار است
 
محبی نژاد خاطر نشان کرد: جمع بدهی معوق کل خودروسازان شامل دو خودروساز بزرگ و خودروسازان کوچک به قطعه سازان پنج هزار میلیارد تومان است که این رقم، یک رقم کم سابقه در طول مدت همکاری قطعه سازان با خودروسازان است.و کل بدهی صنعت خودرو ایران به قطعه سازی ایران بین   15 هزار تا 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این بحث نقدینگی عملا قطعه سازی را زمین گیر و فلج  خواهد کرد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به  سومین چالش قطعه سازان  که سرمایه گذاری های انجام شده بر اساس قرارداد های پسابرجامی و برنامه های افزایش تیراژ خودروسازان است عنوان کرد: برنامه اولیه برای تولید خودرو در سال 1397، یک ملیون و هشتصد و سی هزار دستگاه بوده است و قطعه سازان براین مبنا سرمایه گذاری کرده اند و به نظر می رسد با شرایط فعلی به این تیراز نخواهیم رسید و این حجم سرمایه گذاری قطعه سازان در پروژه های توسعه ای وبال گردنشان خواهد شد و هزنیه های مالی و معنوی زیادی را به ان ها تحمیل خواهد کرد و باز مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.
 
او در پایان  افزود: همه این مسائل و مشکلات، تبعات کم و بیش تحریم است و اگر درست مدیریت نشود شاهد تعطیلی بسیاری ازکارخانه های  قطعه سازی و بیکار شدن کارگرانشان خواهیم شد. اکنون هر روز به تعداد قطعه سازانی که تعطیل می شود اضافه می شود و اگر صنعت قطعه سازی کشور زمینگیر شود بلند شدنش به این راحتی نخواهد بود.
 
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

پس اینهمه پول اضافه ای که از مردم میگیرند کجا میره که به عالم و آدم بدهکارند
11:12  1397/04/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁
پناه : 6 دنده با رینگ آلمینیوم تحویلی 31 مرداد.واریزی اول 24 بهمن واریزی دوم 9 تیر ماه
علی : رینگ آلومینیوم هستی