آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به این موضوع که قطعه سازان با سه دسته مشکل اساسی رو به رو هستند گفت: مشکل اول قیمت گذاری قطعات است که خودروسازان در این مورد به شدت تعلل می کنند، علت آن هم این است که جو عمومی سیاست گذاران در صنعت خودرو و مردم این است که در مورد افزایش قیمت خودرو مقاومت می شود و از طرفی طبق قانونی که متاسفانه از دولت دهم به ارث مانده، شورای رقابت مسئول قیمت گذاری زیر 45 میلیون تومان است و چون آنجا نمی توانند افزایش قیمت را مدنظر بگیرند به قطعه سازان هم اجازه افزایش قیمت نمی دهند. در صورتی که شاهد هستید که فقط مواد اولیه قطعه سازی بین 40 تا 45 درصد گران شده و دستمزد نیز 20 درصد افزایش یافته است. بنابر این چالش اول و مهم قطعه سازی بحث قیمت ها است.
او ادامه داد:چالش دوم قطعه سازان در شرایط فعلی بحث نقدینگی است ، با روند خوبی که خودروسازان به خصوص یکی از خودروسازان در اوایل سه ماهه پایانی سال گذشته یعنی در دی ماه پیش گرفته بودند، تقریبا وضعیت پرداخت ها خیلی خوب شده بود اما از اسفند سال گذشته این روند به شدت دچار اختلال شد و در حال حاضر هر دو خودروساز به شدت به زنجیره تامین قطعه خود بدهکار هستند.
صنعت خودرو بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به قطعه سازی بدهکار است
محبی نژاد خاطر نشان کرد: جمع بدهی معوق کل خودروسازان شامل دو خودروساز بزرگ و خودروسازان کوچک به قطعه سازان پنج هزار میلیارد تومان است که این رقم، یک رقم کم سابقه در طول مدت همکاری قطعه سازان با خودروسازان است.و کل بدهی صنعت خودرو ایران به قطعه سازی ایران بین 15 هزار تا 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این بحث نقدینگی عملا قطعه سازی را زمین گیر و فلج خواهد کرد.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به سومین چالش قطعه سازان که سرمایه گذاری های انجام شده بر اساس قرارداد های پسابرجامی و برنامه های افزایش تیراژ خودروسازان است عنوان کرد: برنامه اولیه برای تولید خودرو در سال 1397، یک ملیون و هشتصد و سی هزار دستگاه بوده است و قطعه سازان براین مبنا سرمایه گذاری کرده اند و به نظر می رسد با شرایط فعلی به این تیراز نخواهیم رسید و این حجم سرمایه گذاری قطعه سازان در پروژه های توسعه ای وبال گردنشان خواهد شد و هزنیه های مالی و معنوی زیادی را به ان ها تحمیل خواهد کرد و باز مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.
او در پایان افزود: همه این مسائل و مشکلات، تبعات کم و بیش تحریم است و اگر درست مدیریت نشود شاهد تعطیلی بسیاری ازکارخانه های قطعه سازی و بیکار شدن کارگرانشان خواهیم شد. اکنون هر روز به تعداد قطعه سازانی که تعطیل می شود اضافه می شود و اگر صنعت قطعه سازی کشور زمینگیر شود بلند شدنش به این راحتی نخواهد بود.