هند، راه پله اضطراری ترقی صنعت خودرو ایران

 

هند، راه پله اضطراری ترقی صنعت خودرو ایران

 
اخیرا زمزمه‌های زیادی مبنی بر ورود هندی‌ها به صنعت خودرو کشور به گوش می‌رسد. اما آیا هندی‌ها هم می‌توانند همچون چینی‌ها صنعت خودرو کشور را کمی به سمت و سوی تنوع و پیشرفت سوق دهند؟ آیا حضور آنها کمکی در راستای پیشرفت صنعت خودروسازی ایران است؟
 
زمزمه حضور هندی‌ها با رونمایی از محصولات برند معروف ماهیندرا در نمایشگاه خودرو تهران در سال گذشته قوت گرفت. محصولاتی که حتی در ظاهر، رنگ و بویی از تحولات صنعتی که در دهه گذشته در محصولات چینی دیده می‌شود را با خود به همراه نداشتند. 
 
سوالی که در همان لحظه از ذهن رسانه‌های تخصصی خودرویی و متخصصان این صنعت عبور کرد این بود که آیا تاثیر حضور هندی‌ها در صنعت خودرو کشور قدم برداشتن در جهت پیشرفت است؟
 
هندی‌ها اما در سال‌های دور و با مونتاژ محصولات نظامی آمریکایی نظیر جیپ و داج خودروسازی را آغاز کردند. یعنی دقیقا همان رویه ای که صنعت خودرو کشورهای مطرح امروزی در زمینه خودروسازی چون ژاپن، کره جنوبی و چین را شکل داد. ادامه کار با رویه ای مشابه به کشور چین یعنی تلاش برای خرید برندهای نیمه ورشکسته مطرح جهانی ادامه یافت که نتیجه آن تملک گروه جگوار-لندروور از سوی تاتا موتورز و ... بود.
 
خروجی امروزی خودروسازی هند اما امروز نشان چندانی از آنچه بتوان پیشرفت خطاب کرد ندارد. خودروهای هندی یا از کلاس اقتصادی و مردمی تاریخ گذشته و خودروهای امروزی بی‌کیفیت (حتی در مقایسه با چینی‌ها) هستند یا تولیدات باکیفیت و گران قیمت اروپایی را در بر می گیرند که با نظارت سختگیرانه و تمرکز مستقیم مهندسان اروپایی ویژه بازارهای خارج از هند به تولید می‌رسند.
 
از این رو هندی‌ها هنوز نتوانستند همچون چینی‌ها حداقل در زمینه ارائه خودروهای به روز مردمی فعال عمل کنند. حال با چنین شرایطی آیا رجوع به هندی ها به عنوان خودروسازان جایگزین یا خلا پر کن در غیاب احتمالی چینی در بازار کشور قدم مثبت و در راستای پیشرفت به حساب می آید یا تنها اقدامی در راستای تزریق اجباری تنوع به سبد خودروهای ایران و کسب درآمد است؟
 
حساب و کتاب‌های منطقی نشان می‌دهد با وجود روابط اقتصادی و سیاسی عالی میان ایران و چین، مراجعه به کشوری که در صنعت خودروسازی عقب مانده تر است اقدام قابل توجیهی به نظر نمی آید به ویژه اینکه محصولات تولیدی هندی‌ها در بازه ای نزدیک به محصولات به روزتر و پاسخ پس داده چینی باشد.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودور در این باره می‌گوید: « تمرکز نگاه خودروسازان هندی همواره و حتی حالا که به اروپا نیز خودرو صادر می کند، همچنان بر بازار داخل است و بازارهای خارجی نقش چندانی در خروجی های اقتصادی آن‌ها بازی نمی‌کند. هندی‌ها بیشتر به فکر بازار داخلی یا بازارهایی هستند که ورود به آن‌‌ها سخت گیری چندانی به همراه نداشته باشد و این دقیقا خلاف آن چیزی است که چینی‌ها دنبال می کنند.»
 
این کارشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که آیا می توان گفت صنعت خودرو چین پیشرفته تر از صنعت خودرو هند است می افزاید: «فاصله هندی‌ها در طراحی محصول از دیدگاه فنی و کیفی فاصله زیادی با چینی‌ها دارند. در طی این سال ها جینی‌ها با سرعت بیشتری پیشرفت کزدند و شک نکنید که ده سال آینده از کره ای ها نیز سبقت خواهند گرفت.»
 
او ادامه می دهد: « ذهنیت مردم ایران نسبت به خودروهای چینی منفی است اما همین حالا برندهای بسیار خوبی در چین به تولید می رسند. این کشور بازار خودرو بدون تعرفه با حجم تولید 25 میلیون دستگاه در سال معادل یک چهارم تولید سالانه جهانی دارد که باعث شده است بازاری به شدت رقابتی و رو به پیشرفت به دست یاید.»
 
در این میان رویکردی در باره آن که هندی ها در خروج اجباری و ناگهانی چینی ها از بازار ایران می توانند نقش گزینه جایگزین را بازی کنند، مطرح است که این کارشناس در همین زمینه اظهار می‌کند: « هندی ها گزینه جایگزین نیستند. تاتا موتورز که مستقیما مالک جگوار-لندروور است و بازار اصلی آن ایالات متحده امریکا است. مجموعه ماروتی نیز سرمایه گذاری هایی در این کشور دارد پس با این حساب هندی ها حتی بیشتر از چینی ها در بازار آمریکا ادغام شده اند اما مشکل اصلی ورود یک خودروساز به ایران مشکل اختلاف منافع بازارها نیست بلکه این محدودیت در مبادلات دلاری از سوی آمریکا است که می تواند داد و ستد را برای یک شرکت متخلف غیر ممکن سازد. این مهم در مورد هند و چین هم که از واحد دلار به عنوان ارز بین المللی استفاده می کنند نیز صدق می کند.»
 
او ادامه می دهد: « مشکل آنجا است که تحریم های مربوط به صنعت خودرو هنوز آغاز نشده است. سیستم باید برای آغاز این تحریم ها امادگی می داشت اما هنوز درگیر مشکلات حاشیه ای است. این تصور که با رفتن چینی ها، هندی ها می آیند و مشکلات حل می شوند و هر چیز دیگری... تا حدود بسیار زیادی خوش خیالی است.»
 
پرواضح است که مشکلات عدیده صنعت خودروسازی ایران تا زمان فرارسیدن موعد اعمال تحریم‌های جدید بر این صنعت هنوز آغاز نشده است. شاید موج جدید تحریم‌ها بتواند صنعت خودرو ایران را وارد مرحله ای جدید کند که پیشتر تجربه نشده است. اما بدون شک هندی‌ها راه حل خروج از تور تحریم های پیش رو نخواهند بود.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاوه
4

ببینید چقدر بیچاره شده ایم که پس از چهل سال باید آویزان هند شویم که صنعت خودورسازی اش از چین هم عقبتر است!
از قدیم گفته اند خودکرده را تدبیر نیست....
20:41  1397/04/23
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
5

صنعت خوردو ایران حداکثر تاتا موتورز هند و توان مردم حداکثر خودروسازهای محترم افغانستان... هند قبلا هم سالها به ایران صادارات داشته و محصولات چند نسل قبل میتسوبیشی رو تولید میکرده... پاژن و پاترول و... هم بدون ساپورت هند قابل تولید در ایران نبود... بهرحال هند کشور قدرتمند و دارای صنعت و... است و مشورهایی مثل ایران همیشه باید وابسته باشند و مردم در ضعیفترین حالت ممکن بسر میبرند.
19:11  1397/04/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 : یعنی از همه طرف دارن فشار میارن نه پولمونو میدن نه خودرو تحویل میدن
علیرضا : سلام دوستان امروز تجمع برگزار شد یا نه ؟
J7 : علیک سلام داداشم ، معمولا ۱۵ روزه به بالا برگه سبز میرسه دستت تو یک ماهم کارت ماشین میاد
S3 : دقیقا انگار تمام اون مدتی که منتظر بودیم هیچ شده دوباره به قیمت روز باید منتظر بمونیم کجا باید بریم برای اعتراض؟؟؟؟
ساناز j4 : سلام دوستان وقت بخیر من ثبت نام 28 خرداد رنگ خاکستری بودم و تحویل سیستمی 19 مهر 29 آبان شاسی شد و تا تاریخ 17 آذر مراحل بیمه و پلاک طول کشید . الان تو صف بارگیری هست که متاسفانه نمایندگی که اصلا پیگیری نمیکنه و تازه امروز میگن که هر وقت سند برسه دست ما پیگیر میشیم که بارگیری کنن ، با شرکت هم ک تماش میگیرم اپراتوراش فقط بلدن بگن صبر کنید تا حمل بشه - البته امروز ی حرف جدیدی زدن و گفتم ماشینایی که نیمه دوم آبان شاسی شده هنوز نوبت حملشون نشده ، خدا میدونه تا کی سرکاریم
J4مشکی گیلان : صدا و سیما بهتر از منو شما اطلاع داره میگه تعداد زیاد بشه مصاحبه میکنیم. یعنی باید صبر کنیم مردم اسم بنویسن و اسم نویسی تموم شد و شرکت نقدینگی دریافت کرد ما اونوقت پخش میکنیم. بعد رییسو میاریم ک عذرخواهی کنه. بخدا همینه.
شاهین : سایپا دوباره پیش فروش گذاشته از فردا ۲۵ ام ما دوساله ثبت نام کردیم هنوز نتونسته به تعهداتش عمل کنه چشمم کور شد انقد به صفحه گوشی نگا کردم خدا لعنتشون کنه حداقل پیامک رو نمیفرسته بدونیم تکلیفمون رو اگه تحویلش دیره بریم ایرانخودرو ثبت نام کنبم گور پدرمسئولان سایپا خدا ازشون نگذره
J4مشکی گیلان : صداو سیما بعد اگهی فروش وقتی تموم شد میاد پخش میکنه. و مدیرش میاد عذر خواهی جیکنه. در حالیکه از خودرو های s3 ۸ ماه خواب پول خوردن. و برگشت پول ۳ درصدی یکسال طول میکشه و خودروی پایینتر میدن . یا بالاتر بدن دوباره پول میگیرن و چند ماه تاخیر و بنفع شرکت هست. خودروی پایینتر ک j4 باشه دو دوره فروش گذاشته و حتی شاسی هم نکرده و به ماهام میگن یا انصراف بدین یا پول ببشتر بدین خودروی بالاتر بگرید و یه عده پول ندارن و انصراف میدن و سود شرکت. یه عدم پول میدن برای خودروی بالاتر و دوباره بنفع شرکت. قبلا هم طبق تاریخام قبل اینکه بگن طرح جایگزین نقشه شوم اینارو گفتم. لعنت بهشون.
مونا : سلام من ۱۸ اذر تکمیل وجه کردم ولی دوستم که با من نوشته بود هنوز پیامش نیومده ...من استرس گرفتم نکنه فوقالعهاده بیاد اشتباه کردم ریختم ایشاله برا همتون پیام میاد نگران نباشین
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد شاسی نشده چه برسه تحویل. جهت اگاهی مردم 📢📢📢📢 مردم حواستون باشه. بعد ۷ ماه شاسی نکردن چه برسه تحویل . باز خودتون تحقیق کنین. مالباخته . اینا ماشین ندارن تحویل بدن. دو دوره فروش گذاشتن برای تبلیغاته.هنوز قبلیا حتی شاسی نشدن. موقع تحویل میگن طرح جایگزین خورده.خودروی پایینتر.درخالیکه اونایی ک خودروی پایینتر اسم نوشتن همونم ندادن. سود تاخیرتونم بعد یسال ۳ درصدی میدن. اونایی ک خودروی پایین بودن ک باختن. اونایی ک خودروی بالاتر بودن پایینتر میدن بهشون. در هر صورت شرکت سودشو از خودروهای ثبتنامی پایین و بالا دریافت کرد. همونطور ک قبلا گفتم طرح جایگزین میذارن. الان این حرکتو میخوان بزنن. شرکتم میگه منتظر بخشنامه ها هستیم. دست ما نیست. ۲۰۳۰ هم اگر اعلام کنه بعد فروش شرکت اگهی میکنه. چون مدیران نجس از خودشونن. تمام. مردم گول نخورین. لعنت به مدیران کرمان موتور و نظارتی کشور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : نه متاسفانه. من هم موعد 31 تیرماه بودم سفید ولی خبری نیست
مصطفی : هیشکی امروز فاکتور نشد؟
فاطمه : فروش فوق العاده؟؟
اسی تیگو 7 : شرایط منم مثل شماست حتی تاریخ واریز وام تاریخ تایید لیزینگ هم 7 مهر هستش مدارک هم اومده ولی هنوز مجوز خروج نگرفته
دنا آپشنال پیش فروش تحویل 30 مهر : پیش فروش تحویل 30 مهر تکمیل وجه 13 شهریور هنوز فاکتور نشدم
رسول کوییک gxrl پیش آذر : پس کی میخوان دعوتنامه بفرستن ؟ اینم هفتهآخر اذر
اطلس سفید مشکی : تکمیل وجه یکم مهرماه اطلس سفید مشکی، کسی اطلاع داره کی فاکتور میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
محمد بوشهر رانا پلاس : سلام بزرگوارا من زنگ زدم ایران خودرو و واحد شماره گذاری گفتن فیزیک پلاک که آهنش تموم شده حتی بهشون هم گفتم این دیگه چه مسخره بازیه یه بار فاکتور یه بار مجوز استاندارد یه بار مجوز پلاک گفتن بزودی حل میشه لطفا برادرا فقط زنگ بزنید که دیگه این نشه مثل مجوز استاندارد و چرت و پرتا منم پلاک نشدم لطفا همه کسانی که پلاک نشدن حتما زنگ بزنن تا اینم بزودی حل بشه
کیمیا : با شماره 096440 کد 2 بعد 3 سریع وصل میشه اپراتور ایرانخودرو ثبت سفارش کنید انشاالله با پیگیری شما زودتر فاکتور بشه..
مانی : باسلام من 23 آذرماه هستم موتور جدید هنوز فاکتور نشدم چطور 1 دی ماه فاکتور شده