ممنوعیت فراموش شده/ وقتی دولت به جای آینده صنعت خودرو بر گذشته متمرکز می‌شود

 

ممنوعیت فراموش شده/ وقتی دولت به جای آینده صنعت خودرو بر گذشته متمرکز می‌شود

 
موکول شدن مشکلات حول صنعت خودرو از سال 96 به 97 همچون تخلفات ورود و ثبت نام تعداد زیادی خودرو خارجی این روزها آن چنان داغ شده که گویی دولتمردان، مشکلات مربوط به واردات خودرو و احتمال اجرای دور جدید تحریم های خودرویی را نادیده گرفته اند و موضوعاتی که باید سال گذشته پیگیری می شد را امروز در اولویت های صنعت خودروسازی قرارداده اند. این درحالی است که این روزها  قطعه سازان، خودروسازان و واردکنندگان با نبود ارز دولتی و حتی آزاد جهت گشایش و تخصیص اعتبارات دست و پنجه نرم می کنند. 
 
البته گرچه رسیدگی به تخلفات خودرویی گذشته مهم و قابل اهمیت است و برای جلوگیری از این چنین تخلفات در آینده موثر است، اما تامل دارد که اکنون نیز مشکلات عدیده ای پیش روی صنعت خودروسازی قرار دارد. از بسته بودن درهای ورودی خودرو به کشور تا نبود ارز و احتمال اجرای تحریم های جدید امریکا و در نهایت خروج برخی شرکای تجاری ایران همگی از جمله مسایل پیش رو است. 
 
حال این پرسش مطرح است که وقتی دولت یکسال پس از تخلفات خودرویی در سال گذشته اکنون به فکر رسیدگی به امور ثبت سفارش های خارج از برنامه است، پس چه زمانی به فکر ممنوعیت واردات، نبود ارز برای واردات قطعه و احتمالا خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی خواهد بود؟ 
 
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در همین زمینه می گوید: « این روزها برخلاف نامه نگاری با آقای وزیر، بیشتر فضا حول تخلفات و ثبت سفارش‌های صورت گرفته در سال گذشته می چرخد نه ممنوعیت واردات و اوضاع نا به سامان وارد کنندگان.».
 
 دادفر تاکید می کند: «در حال حاضر مشکل خودرو و واردات خودرو موضوع دیگری است. اکنون گشایی در فضای واردات خودرو یا تسهیل گری در امر ورود مانده خودروها در گمرکات و نقل و انتقال ها دیده نمی‌شود و حتی امید به بهبود این وضعیت به صفر نزدیک است». 
 
او می افزاید:« اگر می توانستیم ارز با منشا خارجی و مجوز ترخیص خودروهای موجود صادر کنیم، قدم بزرگی در جهت بهبود واردات صورت می گرفت که این امکان نیز فراهم نشد». 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح می‌کند: « دیگر فصل اعلام متخلفان گذشته ، چرا که مهم این است که نباید فرصتی فراهم می شد تا اینگونه اتفاق‌هارخ دهد، حال این مشکل وجود دارد و البته باید به آن رسیدگی شود، اما نه اینکه سایر مشکلات همچون ممنوعیت واردات نادیده گرفته شود. چرا که حرکت به سمت جلو اصلاح اتفاقات گذشته را در بر دارد». 
 به گفته او، در این میان نباید موضوعات به سمتی رود که نشانه‌ها به سمت اشخاصی خاص کشیده شود، بلکه باید آینده صنعت خودرو و وضعیت واردات خودرو برای یکسال آینده برنامه ریزی شود.
 
از ابتدای امسال تاکنون افزایش بی رویه نرخ ارز، نبود ارز دولتی برای واردات خودرو و قطعات، اعلام خروج امریکا از برجام و احتمال اجرای تحریم‌های صنعت خودرو ایران از اوایل مردادماه و در نهایت اعلام خروج برخی شرکای تجاری از صنعت خودروسازی ایران پیش روی دومین صنعت پرسود ایران قرار گرفت. در این میان انتظار می رود دولت با برنامه ریزی‌های دقیق و موشکافانه به خوبی بتواند این صنعت را از کوچه‌های تاریک تحریم‌ها و نوسانات ارزی خارج کند و دوباره صنعت خودرو ایران همانند سال‌های گذشته که نقش موثری در رشد اقتصادی داشته است، بدرخشد. 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بیکران : مال من نه جی ال ۱۴۰۴ الان ۸۹۰۰۰۰۰۰۰۰میخوان نمیدم. کلیه قطعات و امکانات یکی هست فقط ساندروف نداره در نظر داشته باشید ۳۰ تومن هم کارخانه ارزون میده.
بیکران : سلام بهترین کار و کردی دیگه از دست سایپا راحت شدیم .
امین : سال 96 رفتم ماشین بخرم از نمایندگی. نمایندگی سایپا و ایران خودرو کنار هم بودن بخاطر 2 میلیون تومن سمند یا 206 نخریدم به جاش تیبا 2 خریدم🤣🤣🤣🤣🤣🤣
طاها : داداش هنوزبهمن واسفندموندنه
بهنام مشهد : سلام دوستان از من که ... تحویل 15 فروردین کی فاکتور میشه تارا دستی فرسوده
صادق : قانونی باید ماهی ۱۴ تا ۱۵ میلیون جریمه تاخیر بدن و قبلی ها رو همین حدود دادن، عجیبه چرا دارن اینجور میکنن؟
حسن : دوستان کسی امار دقیق قیمت gl داره مدل ۴۰۴؟؟
شاهین اتومات cvt : سلام من تکمیل وجه ۲۰ آبان بودم ۲۰ اسفند فاکتور شد. سود مشارکت رو حذف کردن. کلا ۱۱ میلیون تومن سود تاخیر میخان بدن. توی برگه کمپانی ام زده. همه پولای مردم رو میخورن. لعنت به سایپا پول ندین به سایپا
علی : داداش مالم منم همینجوره نمیدانم کی فاکتور میشه 30 اسفند تحویلشم هست ولی فاکتورم نشده
حامد : درسته برا چند نفر فاکتور شده بود دوستان متن قرداد رو که کامل مطالعه کنید سود تاخیر+سود تاخیر سالیانه لحاظ میشه فکر کنم اگه قرار برا مابه‌التفاوت باشه از کل مبلغ سود تاخیر کسرمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : دیون دولتی دقیقا چی هست اگر دلار نیمایی از 30 هزار به 70 هزار برسه ایا جزو دیون دولتی هست یا فقط عوارص و مالیات و بیمه رو شامل میشه
سعید : تحویلی تیر هستم سخا رو هم یه ماه پیش دادم
207فلز سفید : منظورم فاکتوره
207فلز سفید : نگین تحویل پرونده ات کی بود برا من پرونده رو دیر فرستادن بخاطر همون تا الان پلاک نشده 14بهمن پرونده ای من ارسال شده
سورن دوگانه : 9 دی ماه
فلز سفید : نگین فک کنم فقط منو تو موندیم که 12دی فاکتور نشدیم قبل عید تا واریزی 13دی فاکتور شد اگه واریزی 12دی سفید کسی مونده یه تیک بزنه ببینیم کسی مونده
پردیس : آیا صندوق عقب کوییک آر اتومات فقط با ریموت باز وبسته میشود؟ چرا ماشین من کلید باز کردن صندوق عقب نداره ؟‌‌
207پانا : اگردعوتنامه آمد آنجا یک خبر بده ممنون
ماهان حسینی : اطلس بهمن اطلس بره کوییکم میره دیگه اینجوری نیست ک فقط اطلس افزایش قیمت بخوره که من طرح‌مادران تبدیل زدم چون تبدیل اومد به کد ملی خودمم‌اگ تبدیل اومده بود تبدیل میزدم درکل شماها چرا اینقدررر باهمه سرجنگ دارین؟
ماهان حسینی : اطلس بهمن اطلس بره کوییکم میره دیگه اینجوری نیست ک فقط اطلس افزایش قیمت بخوره که من طرح‌مادران تبدیل زدم چون تبدیل اومد به کد ملی خودمم‌اگ تبدیل اومده بود تبدیل میزدم درکل شماها چرا اینقدررر باهمه سرجنگ دارین؟