عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم ترمز (بخش اول)

 

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم ترمز (بخش اول)

 
سیستم ترمز خودرو پایه و اساس ساده‌ای دارد؛ ایجاد اصطکاک و هدردادن انرژی حرکتی تا بدین ترتیب سرعت حرکت کاهش یابد یا سیستم به کل متوقف شود. برای این منظور در خودروها از کاسه و دیسک در داخل مجموعه چرخ استفاده می‌شود که در تماس با لنت‌ها سرعت دوران چرخ‌ها را کاهش می‌دهند. طبیعتا لنت‌ها هنگامی با دیسک یا کاسه تماس می‌یابند که راننده پدال ترمز را فشار دهد.
 
سیستم ترمز در عموم خودروهای سواری از نوع هیدرولیکی است. یک سیال واسطه موسوم به مایع ترمز (یا اصطلاحا روغن ترمز) ‌هنگام فشرده‌شدن پدال، از پمپ ترمز روانه سیلندر ترمزها می‌شود تا لنت‌ها را ‌روی کاسه یا دیسک بفشارد. طبیعتا با توجه به هیدرولیکی‌بودن سیستم مقدار فشار بستگی مستقیم به نیروی پای راننده دارد. بسته به سطح تکنولوژی به کار رفته در خودرو ممکن است مدار هیدرولیک ترمز از نوع تقسیم ضربدری مجزا (مدار مشترک در چرخ‌ها به صورت قطری)، تقسیم جلو و عقب مجزا (مدار جداگانه برای جلو و عقب) و یا تقسیم چهارگانه (مدار جداگانه برای هر چرخ) باشد.
 
به صورت کلی، سیستم هیدرولیکی ترمز عموم خودروها به 2 نوع تقسیم می‌شود؛ سیستم ترمز بوستری و سیستم ترمز انباره‌ای.
 
مشخصا نیروی پای راننده برای ایجاد فشار کافی جهت متوقف‌کردن خودرو کافی نیست. در سیستم‌های بوستری، نیروی پای راننده سیستم ترمز را به کار می‌اندازد و فشار آن را تامین می‌کند. اما جهت تامین فشار کافی، از بوستر در مجموعه پمپ ترمز استفاده می‌شود تا به کمک خلأ ناشی از کارکرد پیشرانه فشار هیدرولیک تقویت شود.
 
در سیستم ترمز انباره‌ای، سیستم فشار مورد نیاز خود را از یک انباره فشار بالا دریافت می‌کند و از نیروی پای راننده استفاده نمی‌کند. مایع ترمز توسط یک پمپ که با پیشرانه و یا موتور الکتریکی به گردش درمی‌آید، درون انباره با فشار بالا ذخیره شده تا هنگامی که پدال ترمز فشرده شود و این فشار هیدرولیک بالای ذخیره شده در انباره بر ترمزها اعمال شود. طبیعتا در این تیپ ترمز، پدال ترمز تنها نقش یک دستور‌دهنده را داشته و نیرویی بر سیستم ترمز وارد نمی‌کند.
 
در نهایت سیستم ترمز از هر نوعی که باشد فشار هیدرولیکی در میان مدارات آن و چرخ‌ها توسط مجموعه پمپ ترمز و شیرهای تقسیم به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. در خودروهای مجهز به ABS و سایر سیستم‌های فعال ترمزی نظیر EBD و ASR، کنترل فشار بر عهده بلوک هیدرولیک ترمز و محاسبه‌گر آن است.
 
عیب‌یابی سیستم ترمز
 
مسائل و مشکلات سیستم ترمز را به چند بخش کلی می‌توان تقسیم کرد.
- مشکلات ناشی از خرابی مدارات تغذیه و بلوک هیدرولیک
- مشکلات ناشی از خرابی خود مجموعه ترمزها
- خرابی ترمز پارک (ترمز‌دستی)
 
 
پدال ترمز سفت است (چوب کرده است)
 
سفت شدن پدال ترمز یا به اصطلاح چوب‌کردن ترمز نشانه آن است که سیستم ترمز قدرت کمکی ندارد. هنگامی که بوستر ترمز خلأ کافی از منیفولد دریافت نکند یا دچار نشتی داخلی باشد، قدرت تقویتی ترمز از دست رفته و طبیعتا ترمزها به نیروی زیادی برای توقف احتیاج خواهند داشت. در این حالت در قدم اول باید وضعیت شلنگ بوستر را بررسی کرد که از جای خود شل نشده یا جدا نشده باشد و پوسیدگی نداشته باشد. خرابی دیافراگم بوستر و یا وجود نشتی داخلی و فرار هوا درون بوستر نیز این مشکل را ایجاد می‌کند.
اگر در ترمزگیری‌های پی در پی پدال ترمز چوب کرده و پس از لحظاتی صبر حالت سفتی آن رفع می‌‌شود، یا نوع بوستر نصب شده مناسب نیست و یا فرار هوای داخلی دارد. در خودروهای مجهز به ترمز انباره‌ای نظیر زانتیا و برخی از محصولات مرسدس، سفتی پدال ترمز طبیعی است اما سفتی بیش از حد آن نشانه خرابی شیر ترمز و یا خرابی کنترل یونیت پدال و خشکی مکانیسم آن است.
 
پدال ترمز حالت اسفنجی دارد
 
ضعیف‌بودن ترمز و اسفنج‌شدن پدال نشانه وجود هوا در مدار و عدم هواگیری صحیح است. وجود هوا در مدار ترمز باعث می‌شود تا فشار هیدرولیک اعمالی به صورت کامل بر سیلندرهای ترمز وارد نشده و بخشی از آن صرف فشرده‌شدن هوا و اسفنجی شدن پدال شود. طبیعتا در این حالت ترمزها نیز ضعیف عمل می‌کنند. در سیستم ترمز انباره‌ای وجود هوا در مدار نوعی حس شل بودن پدال و کم‌فشاری به وجود می‌آورد.
اسفنجی‌شدن پدال می‌تواند نشانه داغ‌کردن شدید ترمزها و به جوش‌آمدن مایع ترمز هم باشد. این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که در سرازیری به صورت خلاص حرکت کرده و مدام ترمز کنیم و یا کیفیت مایع ترمز افت کرده و رطوبت جذب کرده باشد.
 
هنگام ترمزگیری خودرو دچار انحراف و کشیدگی به یک سمت می‌شود
 
اگر سیلندر ترمز یکی از چرخ‌های جلو گیرپاچ کرده باشد و یا درست جا‌به‌جا نشود، ترمز سمت دیگر قوی‌تر عمل کرده و خودرو در حین ترمزگیری تمایل به انحراف پیدا می‌کند. خرابی شیر تقسیم و کثیفی آن و خرابی پمپ ترمز نیز باعث عدم توزیع صحیح فشار و انحراف خودرو در حین ترمزگیری می‌شود.
 
‌هنگام ترمزگیری خودرو کله می‌کند
 
کله‌کردن خودرو نشانه ضعیف عمل‌کردن ترمزهای عقب است. ممکن است لنت‌های عقب و یا کاسه یا دیسک مستهلک شده باشند یا فشار ترمزهای عقب کافی نباشد. کثیفی شیر تنظیم عقب که فشار ترمزهای عقب را بر اساس وزن موجود تنظیم می‌کند ممکن است باعث این مسئله شود. در خودروهای مجهز به ترمز انباره‌ای این ایراد ممکن است از شیر ترمز و یا ضعف انباره ترمز عقب باشد.
 
یک سیستم ترمز متداول بوستری با دیسک در جلو و کاسه در عقب
 
هواگیری صحیح ترمز را جدی بگیرید
 
فرسودگی یا شل بودن شلنگ بوستر موجب ضعف جدی ترمز و چوب شدن پدال می‌شود
 
اگر مایع ترمز بسیار کهنه باشد با داغ شدن به جوش خواهد آمد
 
 
 
 

منبع (source)

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آیدین بخشعلی x5 : سلام کی زنگ زده کرمان موتور شماره قرارداد منو ک اینجا گذاشتم گفته بعد پرسیده چرا بارا از من کاراش انجام شده ولی بقیه نه؟
بهمن : یعنی دیونه بشید دیگه از سایپا ماشین بگیرید، ما از بهمن هنوز خدا داند چند ماه دیگه تحویل بدن، چوم حسابی به این مملکت نیس شاید شما 3ماهه هس بدن
مهدی : 8 ماهه همین حرفو میزنن
شاهین جی پذیرش اذر ماه : دقیقا این هایی که میگن تبدیل زدیم دارن دروغ میگن خود نفوذی های سایپا هست چرا جی رو بده 596 جی ال رو تو پاچمون میکنه با همون قیمت سود تاخیر هم اصلا نمیده و این شاهین g هایی که تولید شده رو چند وقت دیگه ثبت نام میزاره با قیمت 700 تومن کارخونه حالا هرکی عقل داره تبدیل نمیزنه هرکسم که ندار..... میره تبدیل میزنه
نازنین : دوستان زنگ زدم شرکت میگه تیر ماهی ها درحال حاضر دعوتنامه هاشون ارسال داره میشه .بعدش میشه مرداد .تیر ماهی های شاهین جی .بیاید بگید ببینم راسته دعوتنامه امده براتون؟؟ شاهین تبدیل امده یا چی؟
علی مدنی : این هایی که میگن تبدیل زدیم دارن دروغ میگن خود نفوذی های سایپا هست چرا جی رو بده 596 جی ال رو تو پاچمون میکنه با همون قیمت سود تاخیر هم اصلا نمیده و این شاهین g هایی که تولید شده رو چند وقت دیگه ثبت نام میزاره با قیمت 700 تومن کارخونه حالا هرکی عقل داره تبدیل نمیزنه هرکسم که ندار..... میره تبدیل میزنه
شاهین g : اقا خدایی تبدیل نزنید من با معاونت فروش سایپا اقای تاج الدینی صحبت کردم گفته شرایط تولید داره خوب میشه اصلا تبدیل نزنید شاهین g ۱۲ هزار تولید شده توی پارکینگه فقط منتظرن قطعاتی که خرید کردن بیاد وفقط لنگ یه سنسور و سانروفن وقتی تولید کردن با سانروف و جاشو گذاشتن نمیان سقف ماشین هارو عوص کنن که خواهشا عوض نکنید بعدا همین شاهین g هایی که سهم ما هست رو ثبت نام میزنن و به بقیه میرسه گفت تا ماه اینده ابان اکثر g هارو تحویل میدیم
شاهین پلاس : امروز تحویل گرفتم. کیفیت رنگ افتضاح. دور گلگیرها رنگ شره کرده و مثل قندیل نوک تیز آویزونه. درب صندوق یه لکه قلم گرفتگی آبرنگ داره که در برگه تحویل هم نوشتم. درب های ماشین را مثل در نیسان باید بکوبی تا بسته بشه. صدای لرزش یه چیزی شبیه میله ای که آویزون باشه از داخل درب جلو میاد. آینه بغل ها خیلی لرزش داره. گیربکس بسیار تنبل. شتاب نسبت به ساندرو بسیار پایین تره. کولر عالی. روشنایی مانیتور در نور روز خیلی کمه و تاخیر زیادی داره. بلندگوها در حد سیستم صوتی پراید. تعلیق نسبتا خوب، لرزش و تکان دست اندازهای معمولی را منتقل نمیکنه. در حد ماشین ایرانی بد نیست.
x5 : زنگ زدن گفتن شنبه برم تحویل بگیرم
اکبر 2 : لعنت ب جد و آباد سایپا هر چقدر مارو دور بدین هر چقدر حق مارو بخوریم یک چیز فراموش نشه باید برین و خیرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
24بهمن : فاکتور کردن و فاکتور نکدنشون یکیه ما الان نزدیک دوهفتش فاکتور شدیم خبری از ماشین نیس
حلبی : لعنت لعنت لعنت
سعید : سلام دوستان از دیروز هر کی فاکتور نشده موتور تیوفایو پلاس میدن دیگه موتور تیوفایو نیست باید پرداخت کنید
کوییک آر اس : منم دقیقا شرایط شما را دارم تحویل شهریور دوگانه اصلا نمیشه گفت تو کی میاد ولی احتمال زیاد اواخر این برج بیاد و گر افزایش قیمت تا اون موقع نخورده باشه که به احتمال زیادم نمی خوره حدودا 250 تومان در مورد مدل ماشین هم اگر بیفته 20 بهمن به بعد برا فاکتور و این چیزا مدل 405 می خوره
ایمان : واسه من یه هفته شده خبری نشده احتمالا با آقا بهمن که تحویل گرفتن منم نوبتم بشه
حافظ : پیش فروش بودین؟
حافظ : موتورش هم تغییر کرده شده پلاس
علی 207 : سلام اینکه نوشته خودرو فاقد صف فاکتور هست کسی اطلاعی داره یعنی چی باید چکار کنیم
حافظ : آره الان رفتم دیدم تغییر کرده چقدر باید بریزیم؟ باید صبر کنیم پیامک بیاد؟
رانا 31 شهریور : سلام رفقا من تحویل 31 شهریور هستم امروز پیام اومده مابه التفاوت موتور tu5pمبلغ 3700 باید پرداخت کنی