طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 
گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق 7.5 سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک 285/30R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.
 
 
این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.
 
چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.
 
طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور
 
توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.
 
هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.
 
 
نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.
 
 
چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میشلن , میشلن , لاستیک , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
طاها : سلام امروز برای من دعوت نامه آمد دوسال پیش شاهین جی اتوماتیک نصف پول واریز کردم امروز برام پیامک دندی آمده واقعا این انصاف نیست برای مردم درست کردن خدارو خوش نمیاد من طلا فروختم اون موق الانم طلا گران شد اون ماشینم خواستم نشد خدا ازشون نگذره
مهدی : ببخشید تکمیل وجه کی هستین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده
علوی : سلام منم نوراباد لرستانم از گاوکش تو کجایی بنظرم شاید برا خودشان یا آشناها پلاک میکنن