تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 

تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 
صنعت خودرو در ایران هیچ گاه به اندازه صنعت نفت سودده نبوده است اما این مهم به معنای بی اهمیت بودن این صنعت نیست چرا که صنعت خودرو و به شکل دقیق تر، واردات خودرو، نقش خود را در چرخاندن گردانه بزرگ اقتصاد کشور به خوبی اثبات کرده است و از این رو برای بقااقتصاد کشور هم که شده نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد اما در حقیقت این مهم اتفاق نمی افتد.
 
منع واردات خودرو در نگاه اول باعث گرانی خودروهای وارداتی، افزایش قیمت بازار دست دوم، افزایش نرخ بیکاری، کاهش تنوع سبد محصولات و افزایش حجم قیمت های حبابی در سراسر پیکره صنعت خودرو شده است. لازم است کمی دقیق تر در پیکره صنعت خودرو متمرکز شد و تاثیرات وهم انگیزه منع واردات خودرو بر آینده اقتصاد کل کشور را سنجید.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر منع واردات خودرو بر سرمایه های کلان شرکت های وارد کننده که در این راه نهاده شده بود و حالا با یک تصمیم یک شبه دود شده و به هوا رفته است می گوید: «ضرر قانون جدید منع واردات خودرو تنها به سرمایه شرکت های وارد کننده وارد نمی شود در نتیجه باید کمی بزرگ تر نگاه کرد. مدت زمان زیادی طول کشید تا خودروسازان خارجی به ایران و بازار خودرو اعتماد کنند. اما تصمیمات یک شبه و ادامه داری که از تیرماه سال گذشته با لغو ثبت سفارش های پیشین و بسته شدن سایت ثبتارش، رای دیوان عدالت اداری، افزایش فاحش تعرفه واردات، قانون منع واردات خودرو و... عواملی است که باعث می شود خوروسازان جهانی به دلیل ریسک و ناپایداری شدید بازار خودرو ایران به این کشور وارد نشوند. در نتیجه هم اعتماد خودروسازان خارجی نسبت به پایداری بازار ایران از بین می رود، هم چهره بین المللی کشور در بازار جهانی تخریب می شود و هم تصویر برندهای خودرویی در میان مردم ویران می شود چرا که نمایندگان دیگر نمی توانند به تعهدات خود در بخش فروش و خدمات فروش عمل کنند.»
 
او ادامه می دهد: «بسیاری از مواقع دولت مردان می گویند مگر شرکت های خارجی برای صدور خودرو به ایران چه سرمایه گذاری می کنند که تا این حد از تغییرات بازار کشور ما متاثر هستند؟ حقیقت آن است که واردات خودرو به روش CBU (خودرو کامل) مستلزم آن است که شرکت صادر کننده کالا مورد نظر را ویژه بازار مقصد و نمایندگی رسمی خود طراحی و تولید کرده و مدارک مورد نیاز را متناسب با آن چیده و تهیه می کنند. در نتیجه همه شرکت های صادر کننده به ایران تیم نیرو انسانی ویژه کشور ایران را در شرکت خود ترتیب می دهند که وظیفه اراده انجام صادرات به ایران را بر عهده دارند. از این رو اعمال منع واردات خودرو به ناگه حلقه بزرگی از نیرو انسانی را به ناگه منحل می کند.»
 
شکوهی در ادامه با پرداختن به حلقه کوچک تر متاثر از قانون منع واردات خودرو در کشور گفت: «رییس انجمن واردکنندگان خودرو در روزهای گذشته اعلام کرد که به ازای هر یک خودرو وارداتی، بصورت مستقیم برای سه نفر اشتغالزایی می شود. در نتیجه با واردات حدودی 50 هزار دستگاهی خودرو به کشور برای بیش از 150 هزار نفر در سال شغل ایجاد می شد. حال با منع ناگهانی واردات خودرو به کشور همه این شرکت ها از کار معلق شده و آن افرادی که در حوزه خدمات پس از فروش، تامین قطعات یدکی و مجموعه های مرتبط استخدام شده بودند؛ شغل خود را از دست می دهند. این مهم به صورت مستقیم چیزی در حدود بیش از 10 هزار نفر را در همان ابتدای منع واردات خودرو از کار بی کار می کند.»
 
این کارشناس در رابطه با ضرری که منع ناگهانی واردات خودرو در دراز مدت به بدنه اقتصاد و خود دولت وارد می کند می گوید: «آسیب های وارده به تنها دولت و اقتصاد را می توان از سه منظر لحظه ای، میان مدت و بلند مدت بررسی کرد. ضررهای لحظه ای که بلافاصله خود را نشان می دهند کاهش ناگهانی و شدید درآمدهای دولت است چرا که با منع واردات دیگر درآمدی از محل شماره گذاری، گمرک، بیمه، حمل و نقل و هر آنچه به واردات خودرو وابسته است به دولت نمی رسد. همچنین افول وضعیت روحی و روانی است که به ناگه در جامعه به وجود می آید و باعث می شود مردم در برابر دولت گارد بگیرند.»
 
شکوهی ادامه می دهد: «ضرر میان مدت را می توان در افزایش شدید نرخ بیکاری دید که در جامعه شکل می گیرد. پس از آن در بازه دراز مدت، دشواری جلب مجدد اعتماد از دست رفته شرکت های وارد کننده در بازار جهانی است. پس از پایان یافتن تحریم ها و از سرگیری مذاکرات شرکت های خارجی دیگر به شرکای ایرانی و بازار ناپایدار کشور اعتماد نمی کنند. پس از امضای برجام، بازیابی اعتماد خودروسازان خارجی بیش از یک سال زمان برد. این عدم اعتماد در پروژه های نفتی، عمرانی، راهسازی و ... نیز دیده می شد. هرچند که این مهم چندان متوجه خودروسازان چینی نیست اما بدون شک خودروسازان برتر بین المللی به راحتی باز نخواهند گشت.»
 
کارشناسان معتقدند که دولت پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودرو بهتر بود ابتدا تبعات آن را در نظر می گرفت. همچنین این که می توانستند با کسب راهنمایی و مشاوره از کارشناسان حوزه خودرو تصمیمات بهتری در برابر سرنوشت این صنعت اتخاذ کنند. اما متاسفانه همچون همیشه این تصمیمات یک شبه و ناگهانی است که در دراز مدت ضربه سخت خود را بر پیکره صنعت خودرو کشور وارد می آورد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 8 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : باسلام ولی این فکرونظرشماست مگه ماازکارهاسایپاخبرداریم که چکارمیخوادبکنه شماازکجاوطبق چه اصولی این اطلاعات رو میگی
Nothing is for ever : سلام مجدد. دوستان گویا من منظورمو خوب نرسوندم. من میگم کسانیکه مثل من آذر پارسال حدود 300 واریز اولیه داشتن و قرار بوده که شهریور و مهر امسال شاهین تحویل بگیرن، سایپا برا ماها فزایش سالیانه رو نصف حساب کرده.. الان دو که تحویل ماشین تاخیر داره. شاید سایپا تا ده ماه دیگه هم دعوت نامه تکمیل وجه نفرستاد! اون وقت این 300 پول ماه هیچ سودی نداره که از مبلغ دعوت نامه کم شه؟؟؟؟ اگه بخواد همون 16 درصد سود رو بده که این وسط سر ماه کلاه گشادی میره.
عسگری : سلام ما ۱۷مهر ۱۴۰۲هستیم هنوز نیومده
محمد : تحویلی اسفند . خبری هست . بهمنی ها فاکتور شدین ؟
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : مبارک باشه تا دو سه روز آینده پلاک و سند و بیمه صادر میشه و میره برای حمل. بستگی به استان دور یا نزدیک هم داره از زمان فاکتور شدن تا تحویل یک هفته طول میکشه
T8 : سلام ثبت نام اردیبهشت 90روز کاری شاسی و فاکتور 26مهرماه بیمه 8آبان الان یک ماهه هنوز پلاک زرد هست و انجام نگرفته.
سمانه احمدی : سلام تکمیل وجه 13اردیبهشت هستم . تغییر رنگ دادم به مشکی . به نظرتون کی فاکتور میشم.
T88 : دوستان کسی از تیر یا مرداد فاکتور شده؟
جی ال : آقای مدبر چرا دوباره اطلاعات غلط میدید به مردم ؟؟؟این مردم به اندازه کافی استرس دارن لطفا شما دیگه بیشترش تکمیل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیرماه دوگانه : سلام دوستان انتظار به پایان رسید همین الان فاکتور شدم انشاالله قسمت همتون بشه
پیش فروش : شما چه طرحی بودین دوست عزیز، تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
. : کی گفته تو پیام بزاری تو چشم بزار ما میزاریم
پیش فروش برج 11 کازرون : برو داخل پنل کاربری قسمت تغییر رنگ
ساینا : سلام ب خدا منم فاکتور شدم تممیل وجه 3شهریور تحویل مهر ساینا تم
151 پاششی : سلام دوستان پاششی 31 شهریور 29 آبان فاکتور شدم و امروز 4 آذر هم پلاک شدم
عباس : منم مثل شما فاکتور نشده هنوز
دوگانه تحویل تیر : واریز اول 1403/0925 / تکمیل وجه 1404/05/08 الان فاکتور شد
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام باورم نمی کنم فاکتور شدم اس بی ار واسه فاکتور شدن واقعا تاثیر داره من 15 شهریور تکمیل وجه کردم
ساینا اس 85گانه : یکی به من بگه چطور ساینا اس 85گانه رو تبدیل کنم به sbr