تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 

تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 
صنعت خودرو در ایران هیچ گاه به اندازه صنعت نفت سودده نبوده است اما این مهم به معنای بی اهمیت بودن این صنعت نیست چرا که صنعت خودرو و به شکل دقیق تر، واردات خودرو، نقش خود را در چرخاندن گردانه بزرگ اقتصاد کشور به خوبی اثبات کرده است و از این رو برای بقااقتصاد کشور هم که شده نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد اما در حقیقت این مهم اتفاق نمی افتد.
 
منع واردات خودرو در نگاه اول باعث گرانی خودروهای وارداتی، افزایش قیمت بازار دست دوم، افزایش نرخ بیکاری، کاهش تنوع سبد محصولات و افزایش حجم قیمت های حبابی در سراسر پیکره صنعت خودرو شده است. لازم است کمی دقیق تر در پیکره صنعت خودرو متمرکز شد و تاثیرات وهم انگیزه منع واردات خودرو بر آینده اقتصاد کل کشور را سنجید.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر منع واردات خودرو بر سرمایه های کلان شرکت های وارد کننده که در این راه نهاده شده بود و حالا با یک تصمیم یک شبه دود شده و به هوا رفته است می گوید: «ضرر قانون جدید منع واردات خودرو تنها به سرمایه شرکت های وارد کننده وارد نمی شود در نتیجه باید کمی بزرگ تر نگاه کرد. مدت زمان زیادی طول کشید تا خودروسازان خارجی به ایران و بازار خودرو اعتماد کنند. اما تصمیمات یک شبه و ادامه داری که از تیرماه سال گذشته با لغو ثبت سفارش های پیشین و بسته شدن سایت ثبتارش، رای دیوان عدالت اداری، افزایش فاحش تعرفه واردات، قانون منع واردات خودرو و... عواملی است که باعث می شود خوروسازان جهانی به دلیل ریسک و ناپایداری شدید بازار خودرو ایران به این کشور وارد نشوند. در نتیجه هم اعتماد خودروسازان خارجی نسبت به پایداری بازار ایران از بین می رود، هم چهره بین المللی کشور در بازار جهانی تخریب می شود و هم تصویر برندهای خودرویی در میان مردم ویران می شود چرا که نمایندگان دیگر نمی توانند به تعهدات خود در بخش فروش و خدمات فروش عمل کنند.»
 
او ادامه می دهد: «بسیاری از مواقع دولت مردان می گویند مگر شرکت های خارجی برای صدور خودرو به ایران چه سرمایه گذاری می کنند که تا این حد از تغییرات بازار کشور ما متاثر هستند؟ حقیقت آن است که واردات خودرو به روش CBU (خودرو کامل) مستلزم آن است که شرکت صادر کننده کالا مورد نظر را ویژه بازار مقصد و نمایندگی رسمی خود طراحی و تولید کرده و مدارک مورد نیاز را متناسب با آن چیده و تهیه می کنند. در نتیجه همه شرکت های صادر کننده به ایران تیم نیرو انسانی ویژه کشور ایران را در شرکت خود ترتیب می دهند که وظیفه اراده انجام صادرات به ایران را بر عهده دارند. از این رو اعمال منع واردات خودرو به ناگه حلقه بزرگی از نیرو انسانی را به ناگه منحل می کند.»
 
شکوهی در ادامه با پرداختن به حلقه کوچک تر متاثر از قانون منع واردات خودرو در کشور گفت: «رییس انجمن واردکنندگان خودرو در روزهای گذشته اعلام کرد که به ازای هر یک خودرو وارداتی، بصورت مستقیم برای سه نفر اشتغالزایی می شود. در نتیجه با واردات حدودی 50 هزار دستگاهی خودرو به کشور برای بیش از 150 هزار نفر در سال شغل ایجاد می شد. حال با منع ناگهانی واردات خودرو به کشور همه این شرکت ها از کار معلق شده و آن افرادی که در حوزه خدمات پس از فروش، تامین قطعات یدکی و مجموعه های مرتبط استخدام شده بودند؛ شغل خود را از دست می دهند. این مهم به صورت مستقیم چیزی در حدود بیش از 10 هزار نفر را در همان ابتدای منع واردات خودرو از کار بی کار می کند.»
 
این کارشناس در رابطه با ضرری که منع ناگهانی واردات خودرو در دراز مدت به بدنه اقتصاد و خود دولت وارد می کند می گوید: «آسیب های وارده به تنها دولت و اقتصاد را می توان از سه منظر لحظه ای، میان مدت و بلند مدت بررسی کرد. ضررهای لحظه ای که بلافاصله خود را نشان می دهند کاهش ناگهانی و شدید درآمدهای دولت است چرا که با منع واردات دیگر درآمدی از محل شماره گذاری، گمرک، بیمه، حمل و نقل و هر آنچه به واردات خودرو وابسته است به دولت نمی رسد. همچنین افول وضعیت روحی و روانی است که به ناگه در جامعه به وجود می آید و باعث می شود مردم در برابر دولت گارد بگیرند.»
 
شکوهی ادامه می دهد: «ضرر میان مدت را می توان در افزایش شدید نرخ بیکاری دید که در جامعه شکل می گیرد. پس از آن در بازه دراز مدت، دشواری جلب مجدد اعتماد از دست رفته شرکت های وارد کننده در بازار جهانی است. پس از پایان یافتن تحریم ها و از سرگیری مذاکرات شرکت های خارجی دیگر به شرکای ایرانی و بازار ناپایدار کشور اعتماد نمی کنند. پس از امضای برجام، بازیابی اعتماد خودروسازان خارجی بیش از یک سال زمان برد. این عدم اعتماد در پروژه های نفتی، عمرانی، راهسازی و ... نیز دیده می شد. هرچند که این مهم چندان متوجه خودروسازان چینی نیست اما بدون شک خودروسازان برتر بین المللی به راحتی باز نخواهند گشت.»
 
کارشناسان معتقدند که دولت پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودرو بهتر بود ابتدا تبعات آن را در نظر می گرفت. همچنین این که می توانستند با کسب راهنمایی و مشاوره از کارشناسان حوزه خودرو تصمیمات بهتری در برابر سرنوشت این صنعت اتخاذ کنند. اما متاسفانه همچون همیشه این تصمیمات یک شبه و ناگهانی است که در دراز مدت ضربه سخت خود را بر پیکره صنعت خودرو کشور وارد می آورد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش شاهین جی : الهی آمین دوست من امیدوارم هر چی به دلته برای همه انشالله فقط خوده خدا میدونه ما اگه پولمون حروم بود آنقدر غصه نمیخوردیم فقط پرور‌دگار میدونه چقدر برای پول این ماشین من بیل زدمو کشاورزی کردم امیدوارم همه خلاص بشیم از این بلاتکلیفی .
تارا v4 شیراز ۳۰ابان : بهرسلامتی اقا مرتضی مشکی عالیه .رنگ خوشکلیه. انشاللا سفر زیارتی وسیاحتی چشم حتما اطلاع میدم
مجتبيa5 : سلام از دوستان كسي اطلاع داره كه چجوري بايد سود تاخير رو گرفت از اين كلاهبردارها؟
۱ اردیبهشت : کسی مونده از اسفند فاکتور نشده باشه خواهشا اگه کسی هست اطلاع بده ک ما بفهمیم اردیبهشت شروع شده یا نه
J7 فروردین ۱۴۰۴ : داداش برای فروردین j7 هنوز ماشین تحویل ندادن. اگر هم زنگ بزنی میگن در حال با گیری و یک سری چرت و پرت دیگه.
X5 : آقا یسری بیکار الاف اینجا فقط الکی حرف میزنن خدایی به حرف اینا توجه نکنیی یازنگ بزنید کرمان موتور یا از نمایندگی سوال بپرسید
X5 : جنابx5 خواندن ونوشتن پیش کش تو اصلا یه بیسواد واقعی هستی منم گفتم ایکس پنج اسفند تحویل دادن
J7 فروردین ۱۴۰۴ : برای من که ۱۷ فروردین بودم هنوز دعوت نامه نیومده. شما احتمالا یک ماه دیگه عزیز. اگه تازه بیشتر طول نکشه
J7 فروردین ۱۴۰۴ : در حال بارگیری. البته ۴۵ روز هست که دارن اینو میگن.
اکبر 2 : خدایا ریشه اینا رو بزن چقدر ظلم چقدر زدن جیب ملت چقدر جیب بری از ملت چقدر سر ملت و کلاه گذاشتن چقدر چقدر اون از بورس این از خودرو این از تورم بس کنید دیگ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : سلام دوستان 207 اتومات پانا تیتانیوم امروز فاکتور شد، تحویل 27 مهر و تاریخ واریزی 30 مرداد
مهدی : برای منم همینطوریه، به پشتیبانی سخا زنگ زدم گفت ما دسترسی نداریم به سامانه املاک و اون مشکلی نداره ،اصل فقط مامور پست هست که میاد برای تایید، حالا نمیدونم راست گفت یا خواست بپیچونه
بی نیسان : من که برات شماره گذاشتم هماهنگ میکردی باهم میررفتیم
علیرضا : ماشین 207تیوتری تحویل 30 آبان کسی فاکتور شده بگه اینجا
30 مهر : 30 مهر پبش فروش کسی هست که هنوز فاکتور نشده باشه؟؟؟؟؟
207پانا فرسوده : ببخشید شما هم تحویل آذرماه هستید؟
gxrl : ادرس رو توی سامانه اسکان و املاک تایید شده و توی سخا هم همونه زدم ولی توی سایت سخا زده اسکان و املاک نامعتبر راه حلش چیه کسی میدونه راهنمایی کنه
ریحانه : اقای محمدی من تک سوز تحویل اذر ثبت نام کردم الان برای من هم دو ماه زودتر دعوت نامه تکمیل وجه میاد؟
محمد : فاکتور دوگانه متوقف شده الان تو 7 ماه تاخیر هستیم.چرا تبدیل نمیکنن؟
محمد : انشاله دو یا 3 سال اینده