تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 

تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 
صنعت خودرو در ایران هیچ گاه به اندازه صنعت نفت سودده نبوده است اما این مهم به معنای بی اهمیت بودن این صنعت نیست چرا که صنعت خودرو و به شکل دقیق تر، واردات خودرو، نقش خود را در چرخاندن گردانه بزرگ اقتصاد کشور به خوبی اثبات کرده است و از این رو برای بقااقتصاد کشور هم که شده نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد اما در حقیقت این مهم اتفاق نمی افتد.
 
منع واردات خودرو در نگاه اول باعث گرانی خودروهای وارداتی، افزایش قیمت بازار دست دوم، افزایش نرخ بیکاری، کاهش تنوع سبد محصولات و افزایش حجم قیمت های حبابی در سراسر پیکره صنعت خودرو شده است. لازم است کمی دقیق تر در پیکره صنعت خودرو متمرکز شد و تاثیرات وهم انگیزه منع واردات خودرو بر آینده اقتصاد کل کشور را سنجید.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر منع واردات خودرو بر سرمایه های کلان شرکت های وارد کننده که در این راه نهاده شده بود و حالا با یک تصمیم یک شبه دود شده و به هوا رفته است می گوید: «ضرر قانون جدید منع واردات خودرو تنها به سرمایه شرکت های وارد کننده وارد نمی شود در نتیجه باید کمی بزرگ تر نگاه کرد. مدت زمان زیادی طول کشید تا خودروسازان خارجی به ایران و بازار خودرو اعتماد کنند. اما تصمیمات یک شبه و ادامه داری که از تیرماه سال گذشته با لغو ثبت سفارش های پیشین و بسته شدن سایت ثبتارش، رای دیوان عدالت اداری، افزایش فاحش تعرفه واردات، قانون منع واردات خودرو و... عواملی است که باعث می شود خوروسازان جهانی به دلیل ریسک و ناپایداری شدید بازار خودرو ایران به این کشور وارد نشوند. در نتیجه هم اعتماد خودروسازان خارجی نسبت به پایداری بازار ایران از بین می رود، هم چهره بین المللی کشور در بازار جهانی تخریب می شود و هم تصویر برندهای خودرویی در میان مردم ویران می شود چرا که نمایندگان دیگر نمی توانند به تعهدات خود در بخش فروش و خدمات فروش عمل کنند.»
 
او ادامه می دهد: «بسیاری از مواقع دولت مردان می گویند مگر شرکت های خارجی برای صدور خودرو به ایران چه سرمایه گذاری می کنند که تا این حد از تغییرات بازار کشور ما متاثر هستند؟ حقیقت آن است که واردات خودرو به روش CBU (خودرو کامل) مستلزم آن است که شرکت صادر کننده کالا مورد نظر را ویژه بازار مقصد و نمایندگی رسمی خود طراحی و تولید کرده و مدارک مورد نیاز را متناسب با آن چیده و تهیه می کنند. در نتیجه همه شرکت های صادر کننده به ایران تیم نیرو انسانی ویژه کشور ایران را در شرکت خود ترتیب می دهند که وظیفه اراده انجام صادرات به ایران را بر عهده دارند. از این رو اعمال منع واردات خودرو به ناگه حلقه بزرگی از نیرو انسانی را به ناگه منحل می کند.»
 
شکوهی در ادامه با پرداختن به حلقه کوچک تر متاثر از قانون منع واردات خودرو در کشور گفت: «رییس انجمن واردکنندگان خودرو در روزهای گذشته اعلام کرد که به ازای هر یک خودرو وارداتی، بصورت مستقیم برای سه نفر اشتغالزایی می شود. در نتیجه با واردات حدودی 50 هزار دستگاهی خودرو به کشور برای بیش از 150 هزار نفر در سال شغل ایجاد می شد. حال با منع ناگهانی واردات خودرو به کشور همه این شرکت ها از کار معلق شده و آن افرادی که در حوزه خدمات پس از فروش، تامین قطعات یدکی و مجموعه های مرتبط استخدام شده بودند؛ شغل خود را از دست می دهند. این مهم به صورت مستقیم چیزی در حدود بیش از 10 هزار نفر را در همان ابتدای منع واردات خودرو از کار بی کار می کند.»
 
این کارشناس در رابطه با ضرری که منع ناگهانی واردات خودرو در دراز مدت به بدنه اقتصاد و خود دولت وارد می کند می گوید: «آسیب های وارده به تنها دولت و اقتصاد را می توان از سه منظر لحظه ای، میان مدت و بلند مدت بررسی کرد. ضررهای لحظه ای که بلافاصله خود را نشان می دهند کاهش ناگهانی و شدید درآمدهای دولت است چرا که با منع واردات دیگر درآمدی از محل شماره گذاری، گمرک، بیمه، حمل و نقل و هر آنچه به واردات خودرو وابسته است به دولت نمی رسد. همچنین افول وضعیت روحی و روانی است که به ناگه در جامعه به وجود می آید و باعث می شود مردم در برابر دولت گارد بگیرند.»
 
شکوهی ادامه می دهد: «ضرر میان مدت را می توان در افزایش شدید نرخ بیکاری دید که در جامعه شکل می گیرد. پس از آن در بازه دراز مدت، دشواری جلب مجدد اعتماد از دست رفته شرکت های وارد کننده در بازار جهانی است. پس از پایان یافتن تحریم ها و از سرگیری مذاکرات شرکت های خارجی دیگر به شرکای ایرانی و بازار ناپایدار کشور اعتماد نمی کنند. پس از امضای برجام، بازیابی اعتماد خودروسازان خارجی بیش از یک سال زمان برد. این عدم اعتماد در پروژه های نفتی، عمرانی، راهسازی و ... نیز دیده می شد. هرچند که این مهم چندان متوجه خودروسازان چینی نیست اما بدون شک خودروسازان برتر بین المللی به راحتی باز نخواهند گشت.»
 
کارشناسان معتقدند که دولت پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودرو بهتر بود ابتدا تبعات آن را در نظر می گرفت. همچنین این که می توانستند با کسب راهنمایی و مشاوره از کارشناسان حوزه خودرو تصمیمات بهتری در برابر سرنوشت این صنعت اتخاذ کنند. اما متاسفانه همچون همیشه این تصمیمات یک شبه و ناگهانی است که در دراز مدت ضربه سخت خود را بر پیکره صنعت خودرو کشور وارد می آورد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : هر روز چند میدن جریمه تاخیر
تارا اتومات موعد تحویل ۳ شهریور : روزی چقدر جریمه تاخیر محاسبه میکنن؟
تارا v4 تیتانیوم 30 روزه موعد تحویل 29 مرداد : الان چک کردم فاکتور شده بود با 2 روز جریمه تاخیر
X5تیر : سلام چرا سایت برا مشاهده وضعیت خودرو امروز باز نمیشه برا شماهم همینطوره دوستان؟!
شهاب : اشک تو چشمام حلقه زد .من عاشق ولستر بودم . سال 96 دانشجو بودم وقتی اولین بار تو کوچمون دیدم دیوانه وار عاشقش شدم . گفتم میخرمش الان اگزوزشم نمیتونم بخرم
تارا 31 تیر : سلام.من امروز جمعه فاکتور شدم .فروش فوری یک ماه تاریخ تکمیل وجه و قرارداد 31 تیر ماه رنگ سفید.تاریخ تحویل من 30 مرداد بود امروز 31 مرداد با یک روز تاخیر فاکتور شد . مبلغ یک روز تاخیرش رو هم زده
منتظران تارا : در کل نباید سخت گرفت چون هر وقت نمایندگی مراجعه میکنی از هر خودرویی هستند ک ایراد داشتن اومدن پس تارا هم یکی از اونها بخرید استفاده کنید لذت ببرید فعلا
شاهین Gl : سلام دوستان یه سوال دارم خواهشا کسی میدونه راهنمایی کنه . موقع ثبت نام شاهین جی ال ،اصلا ثبت نامی بود که رسما جی ال بنویسین برای ماه های قبل شهریور ؟ آخه برای من فقط پیام واریز اولیه جی ال اومد که اولین ماهشم شهریور بود . واریز وجه دوم هم ۵ تیر اومد که کسی توقع نداشت و چون حدودا ۶۰ میلیون هم گرونتر شده بود کسی آمادگی واریز نداشت.من خودم به زور تا ۹ تیر پول رو ردیف کردم تکمیل کردم. حالا میخوام بدونم به غیر تبدیلی ها به جی ال ،مشتری های رسمی جی ال کی جلوتر از من هست؟ به نظرتون کی فاکتور میشیم؟؟؟؟
قلی نیا : محمدجان شماره پذیرشت چنده منم ۱۲ آذرم ۱۲۰۵۶۵۴۵
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن آبان : برا منم همینجوریه.چکارکنیم?
حسام : من واریزی 22 بہمن تکمیل وجہ 4 تیر شمارہ پذیرش 12167197 ھنوز خبری از فاکتور شدن نیست
مرتضی : سلام من پیش فروش ثبت نام کردم 26دی نصف مبلغ واریز کردم 18خرداد تکمیل وجه کردم ولی فعلا فاکتور نشده لطف میکنید راهنمای کنید سپاس گذارم
دنا تحویل 31 مرداد : به نمایندگی محل سری بزن اگر حمل بار شده
حسین : تحویلی شما چندم هستش
حسین : اینجوری که پیش میره شما آبان ماه تحویل میگیری
دنا اتو آپشنال ، 6 دنده فولاد 31 شهریور : بله من دارم
بیچاره : جمشید جمشید دستور خورده کاریم نمیشه کرد جمشید بیچاره شدیم جمشید
کوییک آر اس : افزایش قیمت که فعلا به احتمال زیاد در کار نیست ولی تا قبل از اینکه دعوتنامه برای شما صادر بشه اگر افزایش قیمتی اعمال بشه به شما می خوره اینکه دعوت نامه تون برای چه ماهی هست مهم نیست
احمدی پاناتیرماه : تو چرا بهت بر میخوره و به خودت میگری آقای محمدی از ایران خودرو شاکیه نه از تو این بنده خدا صبرش لبریز شده همون همین جوریم توهم بیخودی سنگ ایران خودرو به سینه نزن عزیزم اینجام جای جرو بحث نیست یه سایت که از روند فاکتور شدن باخبر شیم فقط همینو بس