تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 

تاثیر منع واردات خودرو بر مشاغل و سرمایه/ تر و خشکی که با هم سوخت

 
صنعت خودرو در ایران هیچ گاه به اندازه صنعت نفت سودده نبوده است اما این مهم به معنای بی اهمیت بودن این صنعت نیست چرا که صنعت خودرو و به شکل دقیق تر، واردات خودرو، نقش خود را در چرخاندن گردانه بزرگ اقتصاد کشور به خوبی اثبات کرده است و از این رو برای بقااقتصاد کشور هم که شده نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد اما در حقیقت این مهم اتفاق نمی افتد.
 
منع واردات خودرو در نگاه اول باعث گرانی خودروهای وارداتی، افزایش قیمت بازار دست دوم، افزایش نرخ بیکاری، کاهش تنوع سبد محصولات و افزایش حجم قیمت های حبابی در سراسر پیکره صنعت خودرو شده است. لازم است کمی دقیق تر در پیکره صنعت خودرو متمرکز شد و تاثیرات وهم انگیزه منع واردات خودرو بر آینده اقتصاد کل کشور را سنجید.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر منع واردات خودرو بر سرمایه های کلان شرکت های وارد کننده که در این راه نهاده شده بود و حالا با یک تصمیم یک شبه دود شده و به هوا رفته است می گوید: «ضرر قانون جدید منع واردات خودرو تنها به سرمایه شرکت های وارد کننده وارد نمی شود در نتیجه باید کمی بزرگ تر نگاه کرد. مدت زمان زیادی طول کشید تا خودروسازان خارجی به ایران و بازار خودرو اعتماد کنند. اما تصمیمات یک شبه و ادامه داری که از تیرماه سال گذشته با لغو ثبت سفارش های پیشین و بسته شدن سایت ثبتارش، رای دیوان عدالت اداری، افزایش فاحش تعرفه واردات، قانون منع واردات خودرو و... عواملی است که باعث می شود خوروسازان جهانی به دلیل ریسک و ناپایداری شدید بازار خودرو ایران به این کشور وارد نشوند. در نتیجه هم اعتماد خودروسازان خارجی نسبت به پایداری بازار ایران از بین می رود، هم چهره بین المللی کشور در بازار جهانی تخریب می شود و هم تصویر برندهای خودرویی در میان مردم ویران می شود چرا که نمایندگان دیگر نمی توانند به تعهدات خود در بخش فروش و خدمات فروش عمل کنند.»
 
او ادامه می دهد: «بسیاری از مواقع دولت مردان می گویند مگر شرکت های خارجی برای صدور خودرو به ایران چه سرمایه گذاری می کنند که تا این حد از تغییرات بازار کشور ما متاثر هستند؟ حقیقت آن است که واردات خودرو به روش CBU (خودرو کامل) مستلزم آن است که شرکت صادر کننده کالا مورد نظر را ویژه بازار مقصد و نمایندگی رسمی خود طراحی و تولید کرده و مدارک مورد نیاز را متناسب با آن چیده و تهیه می کنند. در نتیجه همه شرکت های صادر کننده به ایران تیم نیرو انسانی ویژه کشور ایران را در شرکت خود ترتیب می دهند که وظیفه اراده انجام صادرات به ایران را بر عهده دارند. از این رو اعمال منع واردات خودرو به ناگه حلقه بزرگی از نیرو انسانی را به ناگه منحل می کند.»
 
شکوهی در ادامه با پرداختن به حلقه کوچک تر متاثر از قانون منع واردات خودرو در کشور گفت: «رییس انجمن واردکنندگان خودرو در روزهای گذشته اعلام کرد که به ازای هر یک خودرو وارداتی، بصورت مستقیم برای سه نفر اشتغالزایی می شود. در نتیجه با واردات حدودی 50 هزار دستگاهی خودرو به کشور برای بیش از 150 هزار نفر در سال شغل ایجاد می شد. حال با منع ناگهانی واردات خودرو به کشور همه این شرکت ها از کار معلق شده و آن افرادی که در حوزه خدمات پس از فروش، تامین قطعات یدکی و مجموعه های مرتبط استخدام شده بودند؛ شغل خود را از دست می دهند. این مهم به صورت مستقیم چیزی در حدود بیش از 10 هزار نفر را در همان ابتدای منع واردات خودرو از کار بی کار می کند.»
 
این کارشناس در رابطه با ضرری که منع ناگهانی واردات خودرو در دراز مدت به بدنه اقتصاد و خود دولت وارد می کند می گوید: «آسیب های وارده به تنها دولت و اقتصاد را می توان از سه منظر لحظه ای، میان مدت و بلند مدت بررسی کرد. ضررهای لحظه ای که بلافاصله خود را نشان می دهند کاهش ناگهانی و شدید درآمدهای دولت است چرا که با منع واردات دیگر درآمدی از محل شماره گذاری، گمرک، بیمه، حمل و نقل و هر آنچه به واردات خودرو وابسته است به دولت نمی رسد. همچنین افول وضعیت روحی و روانی است که به ناگه در جامعه به وجود می آید و باعث می شود مردم در برابر دولت گارد بگیرند.»
 
شکوهی ادامه می دهد: «ضرر میان مدت را می توان در افزایش شدید نرخ بیکاری دید که در جامعه شکل می گیرد. پس از آن در بازه دراز مدت، دشواری جلب مجدد اعتماد از دست رفته شرکت های وارد کننده در بازار جهانی است. پس از پایان یافتن تحریم ها و از سرگیری مذاکرات شرکت های خارجی دیگر به شرکای ایرانی و بازار ناپایدار کشور اعتماد نمی کنند. پس از امضای برجام، بازیابی اعتماد خودروسازان خارجی بیش از یک سال زمان برد. این عدم اعتماد در پروژه های نفتی، عمرانی، راهسازی و ... نیز دیده می شد. هرچند که این مهم چندان متوجه خودروسازان چینی نیست اما بدون شک خودروسازان برتر بین المللی به راحتی باز نخواهند گشت.»
 
کارشناسان معتقدند که دولت پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودرو بهتر بود ابتدا تبعات آن را در نظر می گرفت. همچنین این که می توانستند با کسب راهنمایی و مشاوره از کارشناسان حوزه خودرو تصمیمات بهتری در برابر سرنوشت این صنعت اتخاذ کنند. اما متاسفانه همچون همیشه این تصمیمات یک شبه و ناگهانی است که در دراز مدت ضربه سخت خود را بر پیکره صنعت خودرو کشور وارد می آورد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : بابت تمام قدم هایی که پیاده میرم اینور اونور نفرین و لعنت میفرستم به مدیران نالایق سایپا
شاهین : میگن‌ g تا‌ ۱۳‌ آذر‌ فاکتور‌شده کسی‌ هست‌ قبل‌ ۱۳‌ آذر‌ فاکتور‌ نشده‌ باشه‌
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : واقعا نمی‌دونم چی بگم جز این‌که وضعیت تحویل خودروهای جی‌سون از کرمان موتور یک فاجعه تمام‌عیاره!ما که فروردین ماه ثبت نام کردیم، قرار بود حداکثر ۹۰ روزه ماشین‌هامون رو تحویل بگیریم، ولی الان هنوز در مرحله تکمیل وجه هست وتازه دارن ثبت نام بهمن ماه را تحویل میدنوخبری از خودرو نیست! این بی‌توجهی و بی‌احترامی به مشتری‌ها اصلا قابل قبول نیست.چرا کرمان موتور اینقدر بی‌نظم و بی‌مسئولیت عمل می‌کنه؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟ ما فقط منتظر بودیم به موقع ماشینمون رو تحویل بگیریم، اما الان شده بازی دادن و سرکار گذاشتن! این رفتارها کاملا غیر حرفه‌ای و ناعادلانه است. همه ما حقوق داریم و انتظار داریم شرکت با مشتری‌هاش با احترام و تعهد رفتار کنه. دوستان، وقتش رسیده که صدای اعتراضمون رو به گوش مسئولین برسونیم. اینجا فقط یه درخواست نیست، بلکه حق ماست!لطفا همه با هم تماس بگیریم، شکایت کنیم و نگذاریم این وضعیت ادامه داشته باشه.
شاهین‌ فاکتور‌ شده‌ : Gl‌ تا‌ ۱۷‌ خرداد‌ G‌ تا‌ ۱۳‌ آذر‌
سیدرضا : سلام منم مثل شماهستم فاکتورنشدم 14 اذر
علی : سلام دوستانی که" دعوتنامه هفته چهارم مرداد g بودن "واسه همه پیامک تبدیل به gl اومد ؟ کسی هست از این دوستان که هیچ پیامکی واسش نیومده باشه؟ هفته چهارم شهریور چی واسه کسی پیامک اومده؟
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام ان شاء الله واقعا بریدیم
علی : هر روز چند میدن جریمه تاخیر
تارا اتومات موعد تحویل ۳ شهریور : روزی چقدر جریمه تاخیر محاسبه میکنن؟
تارا v4 تیتانیوم 30 روزه موعد تحویل 29 مرداد : الان چک کردم فاکتور شده بود با 2 روز جریمه تاخیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
13تیر : تبریک میگم آقا احسان بالاخره شما فاکتور شدی...خدارو شکر.
توحید ارومیه : اقا مهدی زنگ بزن 096550 وصل شدی کارشناس بهت میگه چه تاریخی سخا برات ثبت کردن.کارشناس های پشتیبانی فقط دوتا چیز بلد هستن که اونم از سیستم نکاه میکنن میگن.یکی تاریخ ثبت سخا.یکی هم چند وقت بعد تحویل خودرو که سود تاخیر محاسبه میشه و توی سیستم ثبت میشه یکی هم اون .در بقیه موارد هر نفری که اینجا هست اطلاعاتش از اونا بیشتر
توحید ارومیه : دوگانه تیر لینک رو نتونستم پیدا کنم.چون مهم نیست نگه نداشتم.من خودم چند بار امتحان کردم تا پیام نیاد نمیتونی وارد بشی.وقتی برات پیام میاد لینک رو هم میفرسته برات که کد ملی و با شماره پذیرش بزنی.امروز بیاد فردا و پس فردا رو میتونی انتخاب کنی.ساعت هم هست مهم نیست.اگه هم روز انتخاب کردی و 3.4 روز دیر رفتی برای تحویل مشکلی نیست.قبلا سود تا روز فاکتور بود.جدیدا تا تحویل شده.برای شما با توجه به واریزی حدودا روزی 330هزار تومن جریمه تاخیر میشه.هزینه حمل تریلی تهران 1تومن هست.مثلا ارومیه 3500هست.هزینه حمل چون دست پیمانکاره حدودا تا یک ماه بعد تحویل خودرو کد میاد که بری از بانک بگیری .زیاد طولش نمیدن.دوشنبه پلاک فیزیک میشی و تا قبل 5شنبه برات پیام میاد که روز رو انتخاب کنی و بری بسلامتی برای تحویل خودرو.کاشان هم نیم ساعت طول نمیکشه تحویل خودرو
سحر : سلام یه پیام اومده در مورد الحاقیه بیمه شخص ثالث کسی اطلاع داره ضروریه؟ لطفا با نام کاربریم پیامای بی- ربط و چر.ت و پر.ت نذارین.اینجا جای مس..خره بازی نیست.
مهدی عابدی : ماشین پژو 504 بدون شک نه تنها در زمان خودش یکی از بهترین ها بود بلکه همین حالا هم بسیار ماشین خوب و راحت یه چون سالها این ماشین و سوار شدم اگه کسی میخواد ماشین قدیمی بخره یا پول آنچنانی ندارد که ماشین روز بخره،ماشین پژو 504 به شرط سالمی و نداشتن پوسیدگی بسیار انتخاب خوبیه کسی که این ماشین پژو 504 سوار شده باشه و عادت کرده باشه به راحتی دیگه نمیتونه سوار هر ماشین دیگه ای بشه چون هندلینگ و راحتی و فرمون نرم و جذابیت دنده کنار فرمون آنقدری هست که شما از سواری و رانندگی هر ماشینی دیگه لذت نمیبری
فربد : کدوم سایت میزنه فاقد صف فاکتور یا اینکه بگه چه قراردادهایی درحال فاکتور شدنه؟
منتظر سورن : 13 تیر واریز وجه باید 16 فروردین باشه چقد جریمه تاخیر بهت دادن؟
مهدی عابدی : قیمت میفرمایید؟؟
رانا تحویل 31مراد : رانا ندارن خب تبدیل بزنن. 207 تحویل شهریور دارن فاکتور می کنن
سینا : خیلی دلت میخاد افزایش راکنن تو..