توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 

توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 
نگین خودرو از بانک مرکزی شکایت کرده و رنو در حال ترک ایران به عنوان سرمایه‌گذار است. توقف تولید تندر90 و ساندرو هم، تا چند ماه آینده قطعی به نظر می‌رسد.
 
 
طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد، ظاهرا قرار است تولید خانواده تندر 90 و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.  رنویی‌ها به ایران خودرو و پارس خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر 90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد.
 
به گفته این منبع آگاه، در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران. گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر 90 و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد.
 
در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرد که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر 90 و ساندرو را قطع کند. این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی از جمله آفریقا، امتحان کند.
 
 
بر خلاف اظهارات کارلوس گوسن، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو نیسان مبنی بر تلاش برای حفظ خطوط تولید رنو در ایران، به‌نظر می‌رسد که از بابت نیسان و میتسوبیشی نگرانی‌هایی وجود دارد. احتمالا رنو به این نتیجه رسیده که ریسک ماندن در ایران بسیار بالا است و آسیب‌هایی جدی به بازار نیسان و میتسوبیشی خواهد رساند. در حال حاضر رنو در قالب یک ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگرچه خودش در بازار آمریکا نیست، اما دو شریکش در آن حضور دارند، به‌خصوص نیسان که سرمایه‌گذاری زیادی در این بازار انجام داده است. بدون شک، اعمال فشار بر نیسان و میتسوبیشی، دست رنو را برای باقی ماندن در موضع قبلی (عدم ترک ایران) می‌بندد و مدیران این شرکت چاره‌ای ندارند جز اینکه قید خودروسازی و بازار ایران را به هوای از دست نرفتن بازار بزرگ آمریکا، بزنند.
 
 
از سویی دیگر، پر واضح است که رنو به‌دلیل اجرایی نشدن قراردادش با ایدرو و عدم‌ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ناحیه و نیاوردن سرمایه به ایران، چسبندگی لازم را نداشته و بنابراین ترجیح داده ریسک نافرمانی از آمریکایی‌ها را به جان نخرد.اینجاست که ارزش اجرایی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد رنو، خود را نشان می‌دهد، چه آنکه اگر حواشی و سنگ اندازی‌های داخلی مانع اجرای این قرارداد نمی‌شد و رنو سرمایه آورده و کار را شروع می‌کرد، حالا بهانه‌ای برای ماندن داشت، اما حالا با کمترین دغدغه قصد ترک ایران را دارد. آن طور که معاون اجرایی رنو اعلام کرده، این شرکت فرصت‌های از دست رفته در ایران را در آفریقا جبران خواهد کرد.با این حساب، ظرفیت و سرمایه‌گذاری بزرگی که می‌توانست و قرار بود از سوی رنو در ایران ایجاد شود، به همین راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت تا حسرتش بر دل خودروسازی کشور باقی بماند.
 
شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی
 
 اواسط تیر ماه سال جاری با انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که از سامانه نیما ارز دولتی دریافت کرده بودند، شرکت نگین‌خودرو به شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه بازتاب خبر از سوی بانک مرکزی انتقاد داشت و برای شفافیت درباره عملکرد خود، مکاتبات خود را با این بانک آغاز نمود. در اولین نامه، نگین‌خودرو اعلام داشت که از سال ۹۱ تمام سفارش‌های این شرکت از محل ارز متقاضی بوده و سیستم بانکی هیچ ارزی به این شرکت تخصیص نداده است. با بی‌پاسخ ماندن این نامه، نگین‌خودرو مکاتبات دیگری نیز با بانک مرکزی داشته است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند و در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواهان شفافیت موضوع شود.
 
متن شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
با سپاس از تعامل مشتریان محترم به اطلاع میرساند 
 
   ضمن حمایت از سیاست های کلی نظام و با همراهی تیم اقتصادی دولت ، نظر به عدم پاسخگوئی بانک مرکزی به مکاتبات ارسالی قبلی این شرکت به ناچار در راستای احقاق حقوق مشتریان گرامی ، شکایتی را تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارائه نموده و امیدواریم با اخذ نتیجه مثبت بتوانیم نسبت به ایفای تعهدات و جلب رضایت شما مشتریان گرامی اقدام نمائیم .
 
بدیهی است نتایج حاصله را متعاقباً به اطلاع مشتریان محترم خواهیم رساند .
 
با سپاس
 
مدیریت شرکت توسعه تجارت نگین خودرو
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسعلی : آپدیت ۳ روند فاکتور اطلس به شرح زیر است سفیدمشکی تا ۱ شهریور مشکی تا ۶ شهریور نوک مدادی تا ۱۵ شهریور نقره ای تا ۲۰ مرداد سفید قرمز تا ۱۹ مهر کرم مشکی تا به همین لحظه‌ فاکتور هستند
مصطفی : سلام دوستان کسی از آذر ماهی ها پیامک تکمیل وجه واسش اومده؟
توحید ارومیه : مهلت تا 9دی ماه هست.مبلغ هم 245میلیون.مصوبه رو رعایت کردن سود مشارکت رو حذف کردن.برای سخا هم باید بری از کافی نت اقدام کنی برای ادرس کد پستی تون
احسان : از طریق همون سایتی که ثبت نام کردید (سایپا )چک کنید ،سخا رو از طریق پست تایید میکنید و تحویل نمایندگی میدید ،معمولا برای دعوتنامه ۱۴روز فرصت داره مبلغ هم نصف مبلغ فعلی کارخانه هست
سینا : سلام. اگر بیشتر پول داری به نظر من ۲۰۷ با موتور تیوفایو بگیرید. با موتور تیپ ۲ اصلا جون نداره ماشین.
حسین : دعوتنامه اذر با قیمت تقریبا 480و خورده ای یدون سود مشارکت صادر شد 244میلیون و 760هزار باید بریزیم.قیمت سینی زیر موتور1میلیون و400کارت طلایی 4میلیون و خورده ای...وتنها اپشنش کنسول وسط با8میلون و خورده ای تا9دی ماه هم فرصت تکمیل وجه هست
mahdi : سلام من تارا دستی تحویل ۱۶ مهر هستم ،اما هنوز فاکتور نشده دوستان اطلاع دارید اخرین تاریخی که فاکتور شده چی هست؟
عباسی : اینجا میگند کلا s3 نمیدیم حرف ۶ ماه دیگه نیست
عباسی : واقعا گفتند ماشین خودتونم میدیم ۶ ماه دیگه؟
تارا دستی : داداش مال من ۱۵ مهر بوده هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسام : شاید این حرف من به دی ماهی ها خوش نیاد اما چون ساینا داره میره سمت تاخیر من فکر نمیکنم شرکت بخواد سود 36درصد به مهر ماهی ها بده.سعی میکنه فعلا از تعهدات مهر کم کنه وقتی دید تعداد کمتر شده دعوتنامه دی رو میفرسته.چون بعد تکمیل وجه باید 30روزه اونا رو هم تحویل بده.من فکر میکنم 7 دی ماه به بعد دعوتنامه دی ماهی ها رو بفرسته
راناپلاس : من تهرانم 19 پلاک شدم، زنگ زدم میگه آژانس جابجایی خودرو به نمایندگی مشخص نشده، یعنی نمیتونن ماشین وبه نمایندگی برسونن 1ساعت راه هم نیست واقعا خنده داره، میگم خودم بیام حضوری تحویل بگیریم میگه نه باید پیامک بیاد واقعا خنده‌دار هست. اینا کی هستن خدای بزرگ، قوم یعجوج ومعجوجن.
اپشنال سفید فوری تحویل 11ابان : ده روزه که دنا آپسنال فاکتور نمیشه معلوم نیست چشون شده
سارا : لطفا کسی شماره تماس برای پیگیری پلاک شدن داره؟؟
دریا : واسه پیش فروش سخارو کی باید تحویل بدیم
سعید : سلام من پنج آذر ثبت نام کردم فاکتور وپلاکم شده چند روز بعد فاکتور پلاک ماشین میاد
مجید : هیچی نداره فقط مانیتور داره . کیفیتشم خوب نیست
صمد : با سلام ودعای خیر دوستان اکه سورن دوگانه 30آذر کسی فاکتور شده لطفا شماره قراردادشو اعلام کنه تا ما هم بفهمیم کجای صف هستیم
دریا : یعنی واسه دی ماه همین مبلغ میاد منم 192400‌.واریز اولین بوده
شهارام : سلام دنا بورسی تکمیل وجه شده 21 آبان کسی فاکتور شده؟؟