توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 

توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 
نگین خودرو از بانک مرکزی شکایت کرده و رنو در حال ترک ایران به عنوان سرمایه‌گذار است. توقف تولید تندر90 و ساندرو هم، تا چند ماه آینده قطعی به نظر می‌رسد.
 
 
طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد، ظاهرا قرار است تولید خانواده تندر 90 و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.  رنویی‌ها به ایران خودرو و پارس خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر 90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد.
 
به گفته این منبع آگاه، در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران. گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر 90 و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد.
 
در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرد که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر 90 و ساندرو را قطع کند. این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی از جمله آفریقا، امتحان کند.
 
 
بر خلاف اظهارات کارلوس گوسن، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو نیسان مبنی بر تلاش برای حفظ خطوط تولید رنو در ایران، به‌نظر می‌رسد که از بابت نیسان و میتسوبیشی نگرانی‌هایی وجود دارد. احتمالا رنو به این نتیجه رسیده که ریسک ماندن در ایران بسیار بالا است و آسیب‌هایی جدی به بازار نیسان و میتسوبیشی خواهد رساند. در حال حاضر رنو در قالب یک ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگرچه خودش در بازار آمریکا نیست، اما دو شریکش در آن حضور دارند، به‌خصوص نیسان که سرمایه‌گذاری زیادی در این بازار انجام داده است. بدون شک، اعمال فشار بر نیسان و میتسوبیشی، دست رنو را برای باقی ماندن در موضع قبلی (عدم ترک ایران) می‌بندد و مدیران این شرکت چاره‌ای ندارند جز اینکه قید خودروسازی و بازار ایران را به هوای از دست نرفتن بازار بزرگ آمریکا، بزنند.
 
 
از سویی دیگر، پر واضح است که رنو به‌دلیل اجرایی نشدن قراردادش با ایدرو و عدم‌ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ناحیه و نیاوردن سرمایه به ایران، چسبندگی لازم را نداشته و بنابراین ترجیح داده ریسک نافرمانی از آمریکایی‌ها را به جان نخرد.اینجاست که ارزش اجرایی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد رنو، خود را نشان می‌دهد، چه آنکه اگر حواشی و سنگ اندازی‌های داخلی مانع اجرای این قرارداد نمی‌شد و رنو سرمایه آورده و کار را شروع می‌کرد، حالا بهانه‌ای برای ماندن داشت، اما حالا با کمترین دغدغه قصد ترک ایران را دارد. آن طور که معاون اجرایی رنو اعلام کرده، این شرکت فرصت‌های از دست رفته در ایران را در آفریقا جبران خواهد کرد.با این حساب، ظرفیت و سرمایه‌گذاری بزرگی که می‌توانست و قرار بود از سوی رنو در ایران ایجاد شود، به همین راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت تا حسرتش بر دل خودروسازی کشور باقی بماند.
 
شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی
 
 اواسط تیر ماه سال جاری با انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که از سامانه نیما ارز دولتی دریافت کرده بودند، شرکت نگین‌خودرو به شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه بازتاب خبر از سوی بانک مرکزی انتقاد داشت و برای شفافیت درباره عملکرد خود، مکاتبات خود را با این بانک آغاز نمود. در اولین نامه، نگین‌خودرو اعلام داشت که از سال ۹۱ تمام سفارش‌های این شرکت از محل ارز متقاضی بوده و سیستم بانکی هیچ ارزی به این شرکت تخصیص نداده است. با بی‌پاسخ ماندن این نامه، نگین‌خودرو مکاتبات دیگری نیز با بانک مرکزی داشته است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند و در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواهان شفافیت موضوع شود.
 
متن شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
با سپاس از تعامل مشتریان محترم به اطلاع میرساند 
 
   ضمن حمایت از سیاست های کلی نظام و با همراهی تیم اقتصادی دولت ، نظر به عدم پاسخگوئی بانک مرکزی به مکاتبات ارسالی قبلی این شرکت به ناچار در راستای احقاق حقوق مشتریان گرامی ، شکایتی را تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارائه نموده و امیدواریم با اخذ نتیجه مثبت بتوانیم نسبت به ایفای تعهدات و جلب رضایت شما مشتریان گرامی اقدام نمائیم .
 
بدیهی است نتایج حاصله را متعاقباً به اطلاع مشتریان محترم خواهیم رساند .
 
با سپاس
 
مدیریت شرکت توسعه تجارت نگین خودرو
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 50 نظر
Fx *Khani 14 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دعوتنامه اسفند : ببخشید آقا حسین ما اول اردیبهشت تکمیل وجه کردیم اشتباه نوشتم خرداد.چون دعوتنامه با تاخیر اومد بهمون تخفیف دادن و ب جای 140 میلیون 120 میلیون واریز کردیم. اگه اشتباه نکنم 21 خرداد هم فاکتور شدیم و ب لطف خدا دو روز پیش تحویل گرفتیم و به تیر نکشید
اس فایو مهر : بی در و پیکر تر از این شرکت ندیدم کل پیام‌های سایت رو خوندم همه ناراضین واقعأ چجوری این پول‌ها از گلوشون میره پایین خدایا این دیگه چه وضعشه
ehsan6776 : من تاریخ تحویل سورن پلاس دوگانه ef7هشت اردیبهشت بوده هنوز تحویل ندادند ازشون پرسیدم گفتن مرداد ماه تحویل میدن دقیق یک سال طول میکشه تا تحویل بدند معلوم نیست چه گهی میخورند دیو3آ فکره مردم نیستن فقط فکر جیب خودشونند😏😏
چانگان : تا آخر خرداد منتظر میمونم
چانگان cs55 : خودرو مونتاژی برای خودشون باشه..... ما وارداتی مثلاً ثبت نام کردیم
ehsan6776 : منم مثل شما کی این ماشینو میخوان بدن خدا شاهده کارم مونده زندگیم رو هواست این ماشینم نمیدند
بنیامین : باسلام دیشب ماشین رافروختم به نقد کسی نگاش نمیکرد دادمش به وعده ۷۵۰ زمان تحویل پول برج۱۱ قابل نوجه کسانی که ماشین را میخواهند تحویل بگیرند خوب چک کنید اگر مشکلی دیدید بگید اگر مشکل کوچیک بود میگند چیزی نیست اصلا تحویل نگیرید من ماشین کم باد بود گفتم بهش پنچره گفت نه بابا کم بدد میباشد رفت ماشین را باد کرد تحویل داد من ساد تحویل گرفتم بعد ۲روز با همون طوری شد گفتم جهنم برم پنچرگیری استا که لاستیک را باز کرد زد به آب فهمیدیم سایپا مارو درست کرده رینگ ماشین شگسته بود استا گفت برو نمایندگی رفتم ولی بااین که از اول اونجوری بود قبول نکرد برا دل خوشی گفت برو مشهد اینجا ایرانه داداشا مواظب باشید خوب داخل وخارجشو چک کنید بعد هم رینگ زاپاسش فولادی میباشد اینم صدقه روز عید عید بر شما گرامی
حمید شاهین اتومات : سلام دوستان امروز کسی فاکتور نشده ؟؟
تارا v4 اتومات : سلام کسی اطلاع داره تارا تحویل خرداد کی فاکتور میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل به سورن پلاس : با عرض سلام و خسته نباشید عید قربان را تبریک میگویم من 20اسفند تبدیل به سورن زدم قسطی موعد تحویلم 18خرداد بود ولی هنوز هیچ خبری نیست هنوز هم فاکتور نشده از تحویلش امروز 10روز گذشته آیا سود اون تاخیر رو میدن یا ن ؟ آیا کسی می دونه ما که تبدیل زدیم برامون پارس میدان بخشنامه 4723ممنون میشم جواب بدید
محمد تبگو 7 : اونجا چی گفتن؟
207 ارتقا تحویل مهر : والا فکنم نه
زارع : خانم مریم پرداخت برای سورن نقدی بودید یا چکی؟
اسفندی منتظر : روزگار دیگه چه روزگاری شده که این دی دوگانه احمق بیاد مسخره ما بکنه خدایا اینو دارم از ته دل میگم از باعث بانیش نگذر بازم میگم نونم بخت منع یا هی چنونه
سامیار : سلام کسانی که تحویل زمستان بودن وتبدیل زدن وپول واریز کردن دیگه بهشون پارس نمیدن
اسفند ماه : همین دی ماهی ها که ادعا دارن بعد سه ماه دعوتنامشون اومد ما اخرین نفر در اومدیم الان با 3 ماه تاخیر دعوتنامه نمیفرستن ...سایپای بی شرف
مهدی : سلام واقعا راست میگید، من 23 ام واریز کردم و تحویل 11 تیر که پیام نیامده، ای پیام آمدن ها بر چه اساسی است کسی میدونه؟؟؟، پارس چی بودید که تبدیل به سورن زده بودید و الان به پارس چی پیام تبدیل فرستادن براتون؟؟
پارس : سلام rpcکدام سایته تولید خودرو هست؟؟
اسفند : مگه قرار نبود تا بهار همه خودرو ها رو تحویل بدن