بخت به دورگه ها رو می کند/آیا تولید خودرو پاک در ایران عملی است؟

 

بخت به دورگه ها رو می کند/آیا تولید خودرو پاک در ایران عملی است؟

 
استقبال مردم نسبت به خودروهای هیبرید در ابتدای حضور آن ها در بازار به نحوی بود که گویی با پدیده ای طرف هستند که در زبان مادری پارسی آن را «جیز» خطاب می کنیم. اما رفته رفته با برندسازی، تولید محتوا و تحلیل شیوه عملکرد خودروهای هیبرید، مردم نیز به این خودروها روی آورده و این گونه هیبرید ها در بازار کشور جا باز کردند.
 
البته نقش برجسته فاکتورهایی چون مصرف سوخت بسیار کم، آلایندگی پایین، استهلاک و هزینه نگهداری کم تر، قابلیت طی مسافت قابل توجه، معافیت تردد در مناطق زوج و فرد و طرح ترافیک و قیمت بسیار معقول و رقابتی در مقایسه با نمونه های بنزینی، باعث شد تا خودروهای برقی و مخصوصا هیبرید به آرامی در میان مشتریان و خریداران و مخصوصا کسانی که روزمره مسیر زیادی را تردد می کنند، محبوب شوند.
 
اما دیری نپایید که ورق برگشت و سر نزاع دولت با هیبرید و برقی ها با لغو معافیت تردد در مناطق طرح ترافیک، افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودرو ها و انتقال اطلاعات اشتباه به ریاست جمهوری بالا گرفت و این خودروها رفته رفته اقبال خود را از دست دادند. تلاش های بسیار رسانه های تخصصی حوزه خودرو بالاخره جواب داد و هرچند نتیجه مثبت چندانی به همراه نداشت، حداقل باعث شد که دولت مردان با پدیده پیچیده خودروهای هیبرید و برقی بیشتر آشنا شوند و در بیانات خود پیرامون این موضوع احتیاط بیشتری به خرج دهند.
 
روز گذشته خبری مبنی بر امضا توافق نامه ای سه جانبه میان آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی پیرامون تولید خودروهای برقی و هیبرید منتشر شد که هرچند دیر اما خبر خوبی است.
 
در این راستا، حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو، در رابطه با این تاخیر در درک نیاز به حضور خودروهای پاک در سبد محصولات خودرویی کشور می گوید: «به نظر من برای انجام هر کار خوب و درست هیچ وقت دیر نیست. بحث آن است که تا سال 2030 بیش از 30 تا 35 درصد میل بازار خودرو جهانی به خودروهای پاک از جمله برقی و هیبرید خواهد بود. شرکت های خودروساز جهان نیز همگی بر این پایه برنامه ریزی می کنند تا به شکل مشترک یا مستقل بخشی از سبد محصول خود را به این نوع خودروها اختصاص دهند. با این اوصاف اگر از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور چشم پوشی کنیم، دستیابی به این نتیجه و اقدام در راستای آن هنوز هم دیر نیست.»
 
اجرا، ضعف همیشگی صنعت
 
این کارشناس در رابطه با توان طراحی و تولید این دست خودروها در کشور می گوید: «بحث دانش فنی از بحث تکنولوژی ساخت جدا است. دانش فنی که بیشتر به تئوری و مبانی موضوع بر می گردد؛ شاید تا حدودی در دانشکده ها و میان محققان ما وجود داشته باشد اما اگر قرار باشد این دانش فنی به سوژه قابل تولید تبدیل شود بدون شک به مشکل برخواهیم خورد.»
 
کریمی سنجری ادامه می دهد: «حتی خودروسازان مطرح چینی که در زمینه تولید خودروهای برقی موفق عمل کردند در ابتدای مسیر از بسیاری از خودروسازان مطرح و درجه یک جهانی کمک گرفته اند. هرچند میان ساختار فنی خودروهای برقی و هیبرید با نمونه های رایج سوخت فسیلی تفاوت های بسیاری وجود دارد اما برای تجاری سازی و تولید انبوه کردن آن دانش فنی که در اختیار داریم به حضور، همکاری و مشارکت برخی از شرکت های تحقیقاتی و خودروسازی معروف در این پروژه نیاز خواهیم داشت که این مهم هم در افزایش سرعت و چابکی پیشرفت موضوع و هم در انتقال تکنولوژی و تکنیک های به خصوص کمک می کند. طراحی مجدد چرخ از نقطه آغازین کار بیهوده ای است، در نتیجه به منظور تسریع فرایند باید از تجربه شرکت های پیشرو و متبحر بهره مند شد.»
 
حسن کریمی سنجری در رابطه با میزان حقیقی یا شعار بودن تولید یک خودرو هیبرید یا برقی و احتمال به حقیقت پیوستن این رویا در آینده نزدیک می گوید: «ما در صنایع کشور پروژه های فعال بسیار زیادی داریم اما دو فاکتور در اجرای هر پروژه اهمیت بسیار دارد. اول تبدیل دانش فنی به محصول رقابتی و سپس سرعت انجام این فرایند است که اگر این دو فاکتور رعایت نشود ناخواسته بازار را واگذار می کنیم. متاسفانه در بسیاری از پروژه هایی که در کشور اجرا شده است ما در این دو عامل ضعف داشته ایم.»
 
او ادامه می دهد: «به این معنا که در بسیاری از مواقع دانش فنی داشته ایم اما یا نتوانسته ایم آن دانش را به محصولی رقابت پذیر از دیدگاه قیمت وکیفیت تبدیل کنیم یا اینکه نتوانستیم این رقابت پذیری را دربازه زمانی مشخص و مناسب به دست آوریم بدون آن که از بازار عقب بمانیم. از این رو برای دستیابی به این دو عامل مهم لازم است حتما از کمک یک شریک یا شرکت متبحر و با تجربه کمک بگیریم و دقیقا به همین دلیل، وقوع تحول در زمینه خودروهای پاک و دستیابی به تکنولوژی تولید آن ها در آینده نزدیک را با دیده تردید می نگرم.»
 
سنجری تاکید می کند: «البته حالا که نمی توانیم مستقیم سراغ کشورهای برتر و پیشرو در زمینه خودروهای پاک هیبرید و برقی نظیر غرب، اروپا، ژاپن و کره برویم در عوض می توانیم از شرکت های چینی کمک بگیریم که خود با همکاری کشورهای مطرح جهانی به این سطح از تکنولوژی خودروهای هیبرید و برقی دست یافته اند چرا که آن ها می توانند به عنوان واسطه ای برای انتقال تجربیات و تکنولوژی لازم به صنعت و جایگزینی برای شرکت های درجه یک عمل کنند.»
 
هرچند از نظر بسیاری از کارشناسان ورود به حوزه تکنولوژی خودروهای هیبرید و برقی آن هم درست در آستانه اعمال موج جدید تحریم های خودرویی بر ایران، کمی دیر به نظر می رسد اما آنچه اهمیت بسیار بیشتری دارد، میزان راسخ بودن عزم ارگان های مربوط و میزان حمایت دولت از این ایده است که بدون شک در سرعت دستیابی کشور به این تکنولوژی تاثیر مستقیمی می گذارد.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو پاک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Heidar : سلام ، کسی می دونه منوی تغییر رنگ در کدام قسمت سایت کاستومر هست؟
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا می آییم محکم تر از همیشه
ممد : سلام.کسی طرح مادران فروش فوری ثبت نام داشته؟تارا دستی وی۱ پلاس تخویل خرداد
مرتضی : علی آقا کدوم شهر هستید؟
Sr3 : شرکت تعهد هم گرفته خیالش راحته دیگه جریمه نده بهمون!!! باید مدام پیگیری کنیم
Sr3 : همه پیگیر باشیم خرداد شاسی کنن وگرنه به اینا باشه کلا نمیدن
علی : سلام . پس اگه رئیس سازمان حمایت میگه افرادی که ثبت نام سال 403 بوده و باید خودروهای خود را سال 403 تحویل میگرفتن از پرداخت دیون دولتی معاف هستند خوب یه نامه بزنه به خودرو سازان که همه تکلیف خودشون و بدون . این جیه میاد تو خبر 20 و 30 یک فک میزنه که خودروسازها هم قبول ندارن . میگن تا نامه نیاد معتبر نیست . نام نمیزنه بعد میگه اگه مردم شاکی هستند برید تعزیرات شکایت . مگه مردم بیکار هستند به خاطرترک فعل شما همش تو دادگاه باشن
علی : سلام . پس اگه رئیس سازمان حمایت میگه افرادی که ثبت نام سال 403 بوده و باید خودروهای خود را سال 403 تحویل میگرفتن از پرداخت دیون دولتی معاف هستند خوب یه نامه بزنه به خودرو سازان که همه تکلیف خودشون و بدون . این جیه میاد تو خبر 20 و 30 یک فک میزنه که خودروسازها هم قبول ندارن . میگن تا نامه نیاد معتبر نیست . نام نمیزنه بعد میگه اگه مردم شاکی هستند برید تعزیرات شکایت . مگه مردم بیکار هستند به خاطرترک فعل شما همش تو دادگاه باشن
ایکس پنج : بله من قبلا اینو گفتم، منم زنگ زدم دارن دروغ میگن وقتی صحبتای خودشونم درست در نمیاد پس دارن دروغ میگن
شهرزاد ایکس پنج : سلام دوستان منم متوجه شدم ک قرار نیست ماشینای پلاک شده رو بدن تا سه ماه اخیر ا ، من از چنتا نمایندگی پرسیدم همینو گفتن باید بفکر باشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان 28بهمن : سلام به همه دوستان کسی امروز فاکتور شده
28بهمن : آقا توحید من الان سایت رو چک کردم دوباره برگشته رو تکمیل وجه یعنی چی؟؟
رانا خرداد : سلام قیمت رانا با کد کلاس 61022 دقیق چند است؟ من تو هیچ سایتی ندیدم این کد کلاس و
مریم : کسی خبرداره این افزایش قیمت ایران خودرو که زمزمه اش داره میاد روی هایما هم هست یا نه؟ یعنی دعوتنامه ممکنه با مبلغ بالاتری برامون بیاد؟
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو این شرکت عزیز همواره سعی در خدمت به شما مشتریان گرامی می‌نماید توجه داشته باشید که محصولات این شرکت در کشور های همسایه به چندین قیمت در حال فروش است ولی شما در اینجا به یک سوم قیمت آن را خریداری می‌کنید آفرین بر این مدیریت نمونه در این شرکت عزیز
طرح مادران تحویل 17خرداد : برا منم 2روز قبل تغییر رنگ فعال شد. خدا کنه هرچی زودتر فاکتور کنن. نمیدونم اینا که طرح مادران بودن تحویلی 90روزه واقعا سر موقع خودش تحویل میدن. کسانی که تحویل گرفتن میشه اطلاع رسانی کیند خیلی خیلی ممنون میشم اگه جوابمو بدین اونایی که تحویل گرفتن
حسین : توحید داداش این افزایش قیمتی که میگن به ما فوق العاده هاااا میخوره؟ 7 بهمن کل پول رو واریز کردم الانم 24 روزه تو تاخیریم
محمودرضا : دوست عزیز قیمت راناپلاس ارتقا یافته با سنسور سرنشین الان تو سایت در قالب کلاس 61022 وجود داره و بر اساس همون محاسبه می شه. در مورد این موارد با نمایندگی صحبت نکنید نه دانش این کار را دارند و نه اطلاعات دقیقی بهتون می دهند.
توحید ارومیه : ساینا فوق العاده 9 بهمن.نه نمیشه .بعد اومدن برگ سبز دوباره باید بهتون وکالت بده.چون پلاک شماره شاسی شماره موتور و تاریخ اخرین سند رو میخواد که بالای برگ سبز هست
اکستریم vx : سلام وقت بخیر دوستان از مجوز خروج ها خبری دارید؟