نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 

نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 
گیربکس ضریب متغیر با به اختصار CVT! این سه واژه بی‌وقفه در ذهن هر دوستدار خودرویی در حال گردش بوده و البته اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. CVT ها فاقد دنده‌های مرسوم بوده و بجای آن از پولی‌هایی استفاده می‌کنند که توسط تسمه‌های آهنی قوی به یکدیگر متصل شده‌اند.
 
 
بجای استفاده از چرخ دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به قدرت متغیر است سود می‌برد. از نظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.
 
 
تلاش‌های اولیه برای محبوبیت CVT ها با گله‌ی مشتریان در زمینه احساس لغزش و فریاد پیشرانه به درب بسته خورد زیرا این گیربکس برای نگه‌داشتن بالاترین دور و باقی ماندن در آن محدوده در زمان‌های شتاب گیری سنگین برنامه ریزی شده است. اخیراً گیربکس‌های CVT دارای احساس تعویض دنده گیربکس‌های سنتی هستند تا مشتریان احساس بهتری دراین‌باره داشته باشند. CVT ها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید اما هنوز هم بهترین و عالی‌ترین گزینه نمی‌باشند. در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کنیم.
 
نقاط قوت
 
تحویل قدرت بهینه: خودروی شما با استفاده از این نوع گیربکس همیشه در ضریب صحیح خواهد بود. برخلاف گیربکس اتوماتیک یا حتی دستی، CVT برای نگه‌داشتن سرعت پیشرانه در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی شده است. این موضوع بی‌شک پرفورمنس بهتری در برخی شرایط به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می‌کند.
 
مزیت‌های اقتصادی: یک گیربکس CVT اغلب کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های مرسوم بوده و حداقل از نظر مصرف سوخت این‌گونه است زیرا سرعت پیشرانه را همواره در بهترین مکان و زمان نگه می‌دارد. رانندگان خودروهای مجهز به این نوع گیربکس در زمان حرکت با سرعت یکنواخت در بزرگراه خواهند فهمید که عقربه دورسنج پیشرانه روی عدد بسیار پایینی قرار دارد که برای مصرف سوخت کم عالی می‌باشد.
 
ساختار ساده‌تر: قطعات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های مرسوم کمتر هستند. بجای چرخ دنده‌های زیاد، در گیربکس CVT شاهد پولی‌هایی هستیم که توسط زنجیر یا تسمه فولادی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بسته به سرعت خودرو، هر طرف پولی به جلو یا عقب حرکت می‌کند تا نسبت ایجاد شده تغییر یابد و این ساده بودن فنی به معنی قابلیت اطمینان بالاتر می‌باشد.
 
وزن کمتر: به لطف ساختار ساده‌تر، گیربکس‌های CVT معمولاً سبک‌تر و جمع و جورتر از نمونه‌های سنتی هستند. کاهش وزن قوای محرکه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت می‌باشد.
 
تعویض دنده نرم‌تر: هر فردی که پای چپ خود را روی پدال کلاچ گذاشته می‌داند تعویض دنده چگونه است. با تکان‌هایی که به خودرو وارد می‌کنید سرنشین جلو از شما می‌پرسد که آیا به تازگی گواهینامه گرفته‌اید؟ گیربکس‌های CVT اصلاً دنده‌ای نداشته و از حالت درجا تا ردلاین به‌صورت یکنواخت حرکت می‌کنند.
 
نقاط ضعف
 
پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان: گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.
 
عملکرد پر سر و صدا: بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.
 
نقطه مقابل اسپورت بودن: باید به این واقعیت اذعان کرد که گیربکس‌های CVT اصلاً هیجان‌انگیز نیستند. CVT ها قطعاً مفید و کم‌مصرف هستند اما همانند یک تستر در گوشه آشپزخانه می‌باشند که قطعاً هیچ احساسی را ایجاد نمی‌کند و تنها در زمان صرف صبحانه به درد می‌خورد. هیچ ماشین‌بازی از اسپورت بودن این نوع گیربکس‌ها سخن نخواهد گفت.
 
قابلیت اطمینان شک و شبهه دار: گیربکس‌های CVT اکثر در خودروها و کراس اوورهایی بکار می‌روند که بی حاشیه بودن و بجای تمرکز روی اسپورت بودن روی فضای داخلی و بار و همچنین خانواده‌ها تمرکز دارند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا اکثر گیربکس‌های CVT هنوز قادر نیستند تا گشتاور زیادی را هندل کنند.
 
هزینه‌های نگهداری بالا: هزینه‌های نگهداری این نوع گیربکس‌ها در صورت استفاده صحیح پایین است اما زمانی که گیربکس CVT خراب شود هزینه‌های تعمیر بالایی خواهد داشت که آن‌هم به خاطر گران بودن قطعات می‌باشد. همچنین یافتن یک مکانیک خوب که به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی یا نمونه‌های دستی از گیربکس‌های CVT نیز سر دربیاورد یک دردسر دیگر می‌باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌های متغیر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 بهمن : خطاب به j7 صادرات :ماشینتون ثبت نام کدوم ماه بود و رنگ و نقدی بود آیا؟
علی cs55 : سلام دوستان فعلا هیچ کسی فاکتور نشده هنوز،تا مبلغ ماوتفاوت افرزش افزوده و غیره پرداخت نشه فاکتور نمیشه،احتمال داره تو همین روزا پیامک ماوتفاوت بیاد بعد واریز میره برای فاکتور، ۲۲اسفند تکمیل وجه،۲۳اسفند پذیرش،فعلا اماده تخصیص
فرشاد : سلام واریزی کسایی ک براشون دعوت نامه اومده چقدر بوده؟
J7 صادرات : دوستان امروز ما تو وضعیت مشتری گزینه ی تومیل وجه سبز شد و رفت تو گزینه ی صدور فاکتور ولی سوال اینه که چرا هنوز شماره شاسی پیامک نشده کسی میدونه
حسین : سلام دوستان به نظرتون خرید جک x5 رو توصیه میکنید؟ ارزش خرید داره؟؟
شهاب : دولت بی کفایت و درغگو مسئول پشت تریبونی و پشت میزی درغگو و دزد حکومت حامی دولت به جای مردم خودروساز مافیا و دزد هرکس تو هر سمتی واسه خودش امپراطوری میکنن ودرد هم واسه مردم هست
قیصر : سلام مطمئنی دوباره پیامک شاهین میاد من برا اطلس ثبت نام نکردم
مهدی رضایی : این چیه داستانش گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش عرضه محصولات،‌ فروش محصولات خود را در قالب سه طرح عادی،‌ جایگزینی خودروهای فرسوده و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،‌ از ساعت 10 روز چهارشنبه (1403/02/26) از طریق سایت فروش اینترنتی به آدرس saipa.iranecar.com آغاز می‌کند. گفتنی است،‌ ثبت‌نام متقاضیان تا زمان تکمیل ظرفیت، ادامه خواهد داشت
مهرداد از شیراز S3 : من هم دقیقا شرایط شما رو دارم.
رشت j7 مشکی : رفتم نمایندگی هرچی صحبت کردم ماشین رو نیاوردند ببینم و ببرم گفت زمانی که مدارک رسید تحویل میدیم / زنگ زدم امور مشتریان بعد کلی بیچارگی تونستم صحبت کنم میگه شما تعهد بدید و ماشین رو خارج کنید ولی اگر مدارک گم بشه دیگه باید خودتون برید دنبال آگهی روزنامه و ... برگشتم نمایندگی میگه بی حساب گفته ما با تعهد ماشین نمیدیم الان نمیدونم واقعا چکار کنم ؟ الان اگر مدارک نرسید و گم شد یعنی دوباره مدرک چاپ میکنن ؟؟ نمایندگی داره درست میگه یا اپراتور ؟ چیزی هم که شک کردم میگه شما فکر کن اصلا باهات تماس نگرفتن بیای واسه تحویل خودرو بزار وقتی رسید زنگ میزنیم. ترسم از اینه کفی خودروها اتفاقی افتاده باشه واسش میخوان ماست مالی کنند بعد یکجوری ماشین رو سرهم بندی کنند و تحویل بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 19 دی تبدیل 19 فروردین : والا من تماس گرفتم خانومه می‌گفت که اصن تاریخ تکمیل وجه ملاک نیست،تاریخ تبدیل ملاکه گفت اونایی که 18 ام تبدیل زدن رو فاکتور کردیم نصف اونایی که 19 ام تبدیل زدن هم فاکتور شدن فقط مونده نصف دیگشون
یوسف : سلام دوستان نظرتون درباره ی 207پارانوما رنگ تیتانیوم چیه ماشین خوبی هست یا نه به نظرتون تارا رو با 207 معاوضه کنم ممنون میشم اگه کسی نظر داره راهنمایی کنه 🙏🙏🙏
آرگا : سلام دوستان دنا اتومات تا چه الویتی پیامک اومده ؟؟ من پاییز 403 هستم به نظرتون کی پیامک برام میاد
ایکس 22 پرو : سلام سلطان من 16 اسفند نقدی ، نزدیک یک ماه و نیم تخصیص خورده و فاکتور نشده
X33cross : درد خدمت همه دوستان بنده از دی ماه 1401 دنبال خرید از شرکت مدیران خودرو بودم که در آن مقطع یک عدد دستگاه x22پرو اتومات با شرایط پیش ثبت‌نام، ثبت‌نام کردم کردم ولی توی گیر و داد شورای رقابت با خودروساز ها گفتن حتما باید ثبت‌نام داخل سامانه یک پارچه صورت بگیره فروردین 1402داخل سامانه ثبت‌نام کردم مرداد 261میلیون پیش پرداخت ریختم به حساب شهریور گفتن باید ماشین رو تعقیر بدی به آریزو یاx55گفتم نمیخوام اینا و گفتن میتونی صبر کنی تاx33بیاد صبر کردیم شد آذرتکمیل وج کردیم 12دی لیزینگ تایید شدیم تا14اسفند ماشین پلاک و بیمه شد دوقسط پرداخت شده ماشین تحویل سیستمی22ادریبهشت بودولی تحویل ندادن که ندادن میگن تاخیرداره اگه کتابی درمورد صبر بسازن قطعا منم😁
پیش فروش ابان : سلام دیروز تحویل گرفتم شتابش بعد نبود ولی کلاج باید تا ته فشار بدی تا بره تو دنده بخصوص دنده عقب درکل کاری نمیشه کرد همینه که هست
امیرx22 : سلام دوستان من x22تکمیل وجه نوزده اسفند1402بودم امروزهم تخصیص وشماره شاسی خورد
پارس : خدالعنتشون که بااین ماشین دادنشون بابا ما اکه نوبت زمستان بودیم ندادین بهمون لاعقل بهمون میگفتی که آقا زمستان از ماشین خبری نیست دنبال ماشین نباشیدتا ماهم نریم ماشین زیر پامونو بفروشیم کلی وام بگیرم با سود بالا الان روهمون ماشین خودمونیم صد ملیون ضرر کردیم همونم نمیتنیم بخریم لعنت به این شانسه ما که نوبت زمستان شدیم لعنت به یه مشت جلاد از خودت بی خبر که این افزایش قیمت شدیدو دادن واین مردمه بدبختی بدبخت تر کردن اگر خدای باشه این ظلمی شما در هفته مردم کردین بی جواب نمیزاره وبه حول قوه الهی به زودی به عزابی سخت گرفتار میشن واین پول زوری که از مردمان بیچاره گرفتین از حلقومتون دراید
سینا : عادی یا سفارشی؟
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : کسی امروز فاکتور نشده؟؟