نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 

نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 
گیربکس ضریب متغیر با به اختصار CVT! این سه واژه بی‌وقفه در ذهن هر دوستدار خودرویی در حال گردش بوده و البته اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. CVT ها فاقد دنده‌های مرسوم بوده و بجای آن از پولی‌هایی استفاده می‌کنند که توسط تسمه‌های آهنی قوی به یکدیگر متصل شده‌اند.
 
 
بجای استفاده از چرخ دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به قدرت متغیر است سود می‌برد. از نظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.
 
 
تلاش‌های اولیه برای محبوبیت CVT ها با گله‌ی مشتریان در زمینه احساس لغزش و فریاد پیشرانه به درب بسته خورد زیرا این گیربکس برای نگه‌داشتن بالاترین دور و باقی ماندن در آن محدوده در زمان‌های شتاب گیری سنگین برنامه ریزی شده است. اخیراً گیربکس‌های CVT دارای احساس تعویض دنده گیربکس‌های سنتی هستند تا مشتریان احساس بهتری دراین‌باره داشته باشند. CVT ها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید اما هنوز هم بهترین و عالی‌ترین گزینه نمی‌باشند. در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کنیم.
 
نقاط قوت
 
تحویل قدرت بهینه: خودروی شما با استفاده از این نوع گیربکس همیشه در ضریب صحیح خواهد بود. برخلاف گیربکس اتوماتیک یا حتی دستی، CVT برای نگه‌داشتن سرعت پیشرانه در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی شده است. این موضوع بی‌شک پرفورمنس بهتری در برخی شرایط به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می‌کند.
 
مزیت‌های اقتصادی: یک گیربکس CVT اغلب کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های مرسوم بوده و حداقل از نظر مصرف سوخت این‌گونه است زیرا سرعت پیشرانه را همواره در بهترین مکان و زمان نگه می‌دارد. رانندگان خودروهای مجهز به این نوع گیربکس در زمان حرکت با سرعت یکنواخت در بزرگراه خواهند فهمید که عقربه دورسنج پیشرانه روی عدد بسیار پایینی قرار دارد که برای مصرف سوخت کم عالی می‌باشد.
 
ساختار ساده‌تر: قطعات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های مرسوم کمتر هستند. بجای چرخ دنده‌های زیاد، در گیربکس CVT شاهد پولی‌هایی هستیم که توسط زنجیر یا تسمه فولادی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بسته به سرعت خودرو، هر طرف پولی به جلو یا عقب حرکت می‌کند تا نسبت ایجاد شده تغییر یابد و این ساده بودن فنی به معنی قابلیت اطمینان بالاتر می‌باشد.
 
وزن کمتر: به لطف ساختار ساده‌تر، گیربکس‌های CVT معمولاً سبک‌تر و جمع و جورتر از نمونه‌های سنتی هستند. کاهش وزن قوای محرکه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت می‌باشد.
 
تعویض دنده نرم‌تر: هر فردی که پای چپ خود را روی پدال کلاچ گذاشته می‌داند تعویض دنده چگونه است. با تکان‌هایی که به خودرو وارد می‌کنید سرنشین جلو از شما می‌پرسد که آیا به تازگی گواهینامه گرفته‌اید؟ گیربکس‌های CVT اصلاً دنده‌ای نداشته و از حالت درجا تا ردلاین به‌صورت یکنواخت حرکت می‌کنند.
 
نقاط ضعف
 
پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان: گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.
 
عملکرد پر سر و صدا: بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.
 
نقطه مقابل اسپورت بودن: باید به این واقعیت اذعان کرد که گیربکس‌های CVT اصلاً هیجان‌انگیز نیستند. CVT ها قطعاً مفید و کم‌مصرف هستند اما همانند یک تستر در گوشه آشپزخانه می‌باشند که قطعاً هیچ احساسی را ایجاد نمی‌کند و تنها در زمان صرف صبحانه به درد می‌خورد. هیچ ماشین‌بازی از اسپورت بودن این نوع گیربکس‌ها سخن نخواهد گفت.
 
قابلیت اطمینان شک و شبهه دار: گیربکس‌های CVT اکثر در خودروها و کراس اوورهایی بکار می‌روند که بی حاشیه بودن و بجای تمرکز روی اسپورت بودن روی فضای داخلی و بار و همچنین خانواده‌ها تمرکز دارند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا اکثر گیربکس‌های CVT هنوز قادر نیستند تا گشتاور زیادی را هندل کنند.
 
هزینه‌های نگهداری بالا: هزینه‌های نگهداری این نوع گیربکس‌ها در صورت استفاده صحیح پایین است اما زمانی که گیربکس CVT خراب شود هزینه‌های تعمیر بالایی خواهد داشت که آن‌هم به خاطر گران بودن قطعات می‌باشد. همچنین یافتن یک مکانیک خوب که به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی یا نمونه‌های دستی از گیربکس‌های CVT نیز سر دربیاورد یک دردسر دیگر می‌باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌های متغیر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپای دزد : من که تبدیل زدم.خسته شدم ۹ ماه بدون وسیله هستم
ممد : سلام اقا این اینه های تخمی ایکس ۵ چجوری بسته مره
علی : خب شاید یه ماشین تصادفیشو برداشتن بازسازی کردن به اسم صفر تحویل دادن وگرنه انقدر سریع نمیشه
حسین : از فردای 90 روز، که میشد اواسط اسفند 1403، دقیقا همین حرفو میزنن!!!
حسین : چی چی فاکتور شدیم؟ در اصل بیخیال شدیم بخدا
ایکس5مشکی : چنین چیزی امکان نداره شما کل سوابق کرمان موتور رو هم بگردی یک موردم پیدا نمیکنی که انقدر زود و بدون تاخیر تحویل بدن شما هم کمتر خبر کذب اینجا بنویس و سعی نکن ابروی نداشته کرمان شتر رو حفظ کنی!!! بنده خودم در اردیبهشت تو نمایندگی1708 سلیمانی پور بصورت نقد و تحویل 20 روزه قرار داد دارم تازه از 11 مرداد فاکتور شدم هنوز مدارک هم به دستم نرسیده چه برسه به تحویل!!!!!!
ایگل خاکستری اهواز : با سلام امروز از نمایندگی تماس گرفتن که فردا برم برای تحویل خودرو. امیدوارم هر چه زودترقسمت همه بشه. تاریخ ثبت نام ۱۰ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، تاریخ تحویل سیستمی ۲۵ تیر بود که ۲۸ تیر فاکتور شد و یک مرداد مدارک هم ارسال شد. تحویل کارت خودرو ۱۳ مرداد و تحویل برگ سبز ۲۳ مرداد انجام شد. فقط جهت تسریع در درخواست کارت سوخت عرض کنم زمانی که در سایت سخا استعلام انجام دادید ، میتونید شماره سریال برگ سبز را استخراج و قبل از دریافت مدارک در سامانه کارت سوخت ثبت نمایید.
حسین j7 : سلام. منم ثبت نام بهمن ماه هستم. ۲ ماهه فاکتور شدم. همش میگن تو صف بارگیریه
مهدی مشهد : من زنگ زدم. گفتن از تاریخ ۲۱الی ۲۵مرداد خط تولید تعطیل بوده و از فردا تولید شروع میشه که نسبت به تعداد تولید همان روز فاکتور می‌شود انشالله فاکتورها از دو روز دیگه شروع میشه
ایکس5 : این خیلی عجیبه واقعا یا شما داری دروغ میگی یا از عوامل همین کرمان موتور هستی!! بنده خودم اردیبهشت ثبت نام نقدی کردم در نمایندگی 1708سلیمانی پور و تحویل 20 روزه هستم تازه 11مرداد شاسی شدم و هنوز مدارک هم نرسیده چه برسه به تحویل در ضمن از زمان فاکتور تا تحویل 20 الی30 روز کاری زمان میبره تا خودرو در صف بارگیری قرار بگیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : همه بفکر اینن دیگران برن جلو برای گرفتن حقشون بلکه برای خودشونم آبی گرم بشه دوستان اینکه همه کار دارند درست اما برای گرفتن حق و ماشینتون باید چند ساعت از کارتون بزنید و بیاید تجمع
سیامک : تا حالا چندین بار در کانال فراخوان دادید و بجز افراد انگشت شمار کسی نیمد آخرین بار من که رسیدم فقط کسانی که شاهین تکمیل وجه کرده بودند جمع شده بودند همت کنید برای پول خودتو و حق زن و بچه تون بیاید تا بشه جلوی این ظلم رو بگیریم تابستونم داره تموم میشه حق ما این نیست بعد از 7 ماه تکمیل وجه کردن فقط نظاره گر باشیم هر تاریخی تعیین کردید من بشخصه خودم میام.بسم الله
سایپا حروم خور : اره منم موافقم هرکی موافقه مثبت سبز رو بزنه
سورن 6تیر : سورن طرح مادران تحویل 6تیر 15مرداد فاکتورشدامروز تحویل گرفتم دریچه سیمی سایت فارس
mh : خب تغییر رینگ بده تا سریع فاکتور شی دیگه؟؟؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : کی فاکتور شدی؟رو اسناد هم تیک سبز خورد قبل از تحویل یا نه؟
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : من نمیدونم این اردیبهشت ماه چرا تموم نمیشه والا دیکه نمیدونیم حرف کی رو باور کنیم یکی تبدیلی یکی فرسوده یکی فوری یکی پیش فروش پس این سایپا و پارس خودرو ماشین دارن بابا اینقد ثبت نام نمیشه یکی نیست بکه این همه رو معلومه نمیشه داد ....
حامد : کوییک s تا کی فاکتور شده کسی نمیدونه؟؟؟
دوگانه 25 اسفند : داداش دروغه. توی این مملکت چی راسته که این باشه. من 25 اسفند تکمیل وجه کردم. حتی فاکتور هم نشده
جمشید : با شکایت و خواهش و تمنا، دستمون بجایی بند نمیشه. اینا باید فقط دست زور رو سرشون باشه! تجمع با تعداد زیاد و بنر چاپ شده. اول دفتر ریاست جمهوری و بعد دفتر فروش سایپا !!!!