سرنوشت نامعلوم تامین قطعات خودرو پس از تحریم های جدید/ تولید خودرو های ناقص تداوم می یابد؟

 

سرنوشت نامعلوم تامین قطعات خودرو پس از تحریم های جدید/ تولید خودرو های ناقص تداوم می یابد؟

 
در حالکیه روز به روز به موج جدید تحریم ها نزدیک می شویم، نگرانی صنعتگران حوزه صنعت خودرو رو به فزونی می برد. تولید خودرو های ناقص در خودروسازی ها  به سبب مشکلاتی که قطعه سازان در آن دست و پا می زنند و توان تولید و تامین قطعات خودرو های ساخت داخل را ندارند و از سویی مطالبات آن ها هم از خودروسازان وصول نمی شود موجی از نگرانی را در بازار خودرو به وجود آورده است. کمبود عرضه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار هر روز به التهاب بازار پر تقاضای خودرو می افزاید و هنوز راه چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.
 
در شرایطی که از از ابتدای شهریورماه واردات قطعات منفصله نیز ممنوع خواهد شد حل  مشکلات ارزی قطعه سازان  و کمک به ترخیص قطعاتی که  نزدیک یک ماه است است در گمرک مانده است  پیش از اعمال این تحریم های جدید قطعا به بهبود اوضاع تولید کمک  شایانی خواهد کرد و اوضاع را بهتر خواهد کرد.
 
اما آنچه شاید بیشتر از قبل در این اوضاع وانفسا ذهن مردم و مشتریان خودرو ها را درگیر کرده است بحث رفتن و یا ماندن خودروسازان فرانسوی است. اگر چه پژو و رنو باید به تعهدات خود در ایران عمل کنند اما تامین قطعات مورد نیاز  خودرو های این شرکت ها  تا چه زمانی با مشکل مواجه نخواهد شد؟
 
در همین رابطه محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: «خودروسازان خارجی به میل خود قصد خروج از ایران را ندارند بلکه زور و ضرب آمریکا و تحریم های وحشیانه ای که وضع کرده  آن ها را وادار کرده است تا فعالیت های خود را معلق کنند.»
 
او ادامه می دهد:« رنو تا زمانی که کالا در ایران دارد به کار خود ادامه می دهد اما در چنین شرایطی نقل و انتقال پول و جابه جایی کالا سخت است  و ممکن است فعالیت آن هم روز به روز کاهش پیدا کند اما هیچ کدام از این خودروسازها نمی خواهند فعالیت خود را در ایران تعطیل کنند.»
 
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور با بیان این که ایران باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشد بیان می کند:« تا جایی که امکان دارد باید نیازمندی های خودمان را با داخلی سازی محصولات کمتر کنیم»
 
او می افزاید:« بیشترین حجم ارزی که قطعه سازان به آن احتیاج دارند برای قطعات منفصله است و باید آن را به اندازه ای معقول کم کنیم تا توان بیشتری داشته باشیم»
 
نجفی منش تصریح می کند:«باید از منایع مختلفی که وجود دارد به غیر از اروپا و آن کشور هایی که به دور از تحریم هستند بتوانیم کالایمان را وارد کنیم و نهایتا باید به صنعت داخل خودمان توجه ویژه ای داشته باشیم. پیش از آنکه تحریم های خارجی ما را فرابگیرد باید تحریم های داخلی را از پیش روی برداریم. تحریم های داخلی همانند قیمت گذاری  خودرو را باید از شورای رقابت بگیریم و آن را همانند گذشته به حاشیه بازار واگذار کنیم.»
 
این فعال حوزه خودرو خاطر نشان می کند: « قبل از آنکه بحث تحریم باشد شرکتی همانند سایپا با زیانی نزدیک به 2 هزار میلیاردی دست و پنجه نرم کرده است  و این موضوع به دلیل قیمت گذاری دستوری خودرو  است. باید این موضوع را حل کرد تا صدمات کمتر شود تا هم بتوانند قیمت قطعه ی  قطعه سازان را تعدیل کنند و  هم  پول آن ها را به موقع بپردازند و هم  قطعه سازان دوباره بتوانند سرپا شوند»
 
او در مورد قطعات درگمرک مانده نیز عنوان می کند:« قبلا این گونه بود که قطعات وارد می شد بعد ثبت سفارش انجام می شد، اکنون قطعه وارد شده، اما نمی توانند آن را ثبت سفارش کنند با مذاکراتی که انجام داده ایم مقرر شده است تا 90 درصد این قطعات در گمرک مانده ترخیص شود تا این گرفتاری در تامین قطعات نیز کمتر شود.»
 
نجفی منش در پاسخ به سوال خبرنگار که تامین قطعات خودروهای شرکت های پژو و رنو پس از اعمال تحریم ها به چه صورت پیش خواهد رفت و در این زمینه به مشکل خواهیم خورد یا خیر؟ عنوان می کند:«  این تحریم ها که ابدی نیست، به زودی این تحریم ها بر طرف خواهد شد و ما هم به طرف شدن آن باید کمک کنیم. اما نمی شود گفت  که در تامین قطعات این خودرو ها به مشکل نخواهیم خورد اما این مشکلات دایمی نخواهد بود و  برای بر طرف کردن آن راهکاری پیدا خواهد شد.»
 
او در مورد اینکه  چگونه شرایط قطعه سازانی که با بحران و تعطیلی رو به رو شده اند بهبود می یابد به خبرنگار خودروکارمی گوید:« اگر قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو حذف و بعد از آن مطالبات قطعه سازان به موقع پرداخت شود قطعه سازان راهکاری برای خود پیدا خواهند کرد تا قطعات خود را بیاورند و مشکلات شان را حل کنند. تکرار می کنم ما ابتدا باید تحریم های داخلی را برداریم. آنچه ما را پیش از تحریم های خارجی فلج کرده است تحریم های داخلی است.»
 
نجفی منش می افزاید:« پیشنها ما این است که خودروسازان داخلی میزان حد اعتباری شان را  هرکدام پنج هزار میلیارد تومان اضافه کنند، چراکه حجم کار هم افزایش پیدا کرده است و آن داستان ذی نفع واحد را از خودروسازان بردارند  تا راه نفس شان باز شود  و همچنین  قیمت گذاری هم به حاشیه بازار بیاید آنگاه می شود گفت راه نجاتی وجود دارد.»
 
اگر چه مشکلات قطعه سازان و واردکنندگان قطعات خودرو در چند ماه گذشته ، همچنان به قوت خود باقیست اما انگار به جز امیدواری برای آنکه مشکلات داخلی آن ها حل شود تا بتوانند در شرایط تحریم خود را سرپا نگه دارند راه دیگری وجود ندارد. باید امیدوار باشیم تا مسئولان  و مدیران دولتی  زودتر چاره ای پیدا کنند تا صنعت خودرو که نفسش به شماره افتاده جان تازه ای بگیرد و شاهد تولید خودرو های ناقص و انباشت آن ها در کارخانه ها نباشیم.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : به سلامتی ممنون از اطلاع رسانی شما
علی : چه فایده !؟ حتی اگر راست هم باشه با این تعداد زیاد خریدار،یکسال دیگه نوبت ما میشه.
حسین کوییک : سلام ثبت نام برای کی بود ،فروش نقدی بوده یا اقساطی چقدر طول کشیده از واریز تا اینکه فرموید کارت ماشین امده
امیر : دوستان بعضی رفقا گفتن که داره با سرعت کم روز ۲۳ ام فاکتور میشه. ظاهرا همینطوره تو نمایندگی های تهران چند نفر ۲۳ ام فاکتور شدن تو این ایام. ولی خب خیلی سرعت فاکتور شدن کمه.
ایگل بهمن : دوستان من ثبت نامی 3بهمن هستم......ایگل نقدی ......امروز برام شاسی خورد و پیام اومد برام
ایگل بهمن : سلام خدمت همه دوستان ممنون می شویم همه ما که هر اتفاقی مثل دیدن بارگیری یا فاکتور شدن یا پلاک شدن و..... بگید که دیگران هم اطلاع پیدا کنن
شاهین جی ال : تا ۳۱ فروردین فاکتور شده دروغ میگن
قم : پیامک اول واریزی کردین معلوم میشه
زهرا : اقا من اذر یا دی بود 1403 مبلغ 291 تومن دادم برای شاهین جی افتاد تحویلش برای ابان ماه چقد دیگه باید بهشون پول بدم؟ بنظرتون کی پیامک میاد؟ ابان زده تحویل تا اخر سال ماشین و میدن یا میریم 1405؟ توروخدا اگر کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه
امیر : دوست عزیز شما شاهین اتومات هستید احتمالا. اینجا گروه شاهین پلاس هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : مبلغش چقده
اطلس اذر : خبر مرگشون. زنگ میزنم میگن فقط صبر کنید لعنت بر پدرشون
محمد : برا منم هنوز فاکتور نشده خبری نیس نمایندگی نرفتی
محمد : داداش از ما برج س بوده هنوز خبری نیست
سهیل : اینم پیامک که اومده به اون دوستمون که حرف زیاد میزنه جناب آقای/خانم با سلام احتراما به اطلاع می رساند جهت پذیرش شماره 0000000 خودرو ساینا اس جنابعالی دعوتنامه خودرو ساینا اس دوگانه سوز صادر شده است خواهشمند است در صورت تمایل به نمایندگی ثبت نامی و یا به سایت فروش اینترنتی به آدرس
حسینی : الان نگاه کردم نوشته قرار داد های اول تیر در حال فاکتور می باشد قبلا نوشته بود قرار داد های سوم خرداد در حال فاکتور می باشد خرداد ماه کامل فاکتور شده فردا پس فردا تیر ماه فاکتور میکنه
محمد : چه تاریخی ثبت نام کردین
29 مرداد : چه طرحی بودید؟و اینکه این دوستان اکثرا موعد تحویل 3 ماهه و واریزی یکجا بودن.خود من واریزی دو مرحله ای بودم یعنی یکی قبل عید بعد اسقاط یکی هم اواخر خرداد .طرح من میشه فرسوده پیش فروش دوستان میشن فوری فرسوده
محمد : 5برج 3 از شما چه تاریخی بوده پلاک شدین
علیرضا : مبلغش چقد بود یه بار برای من اومد من انتخاب نکردم اگه دوباره اومدمجبوریم عوض کنیم لطفا مبلغ بگین