سرنوشت نامعلوم تامین قطعات خودرو پس از تحریم های جدید/ تولید خودرو های ناقص تداوم می یابد؟

 

سرنوشت نامعلوم تامین قطعات خودرو پس از تحریم های جدید/ تولید خودرو های ناقص تداوم می یابد؟

 
در حالکیه روز به روز به موج جدید تحریم ها نزدیک می شویم، نگرانی صنعتگران حوزه صنعت خودرو رو به فزونی می برد. تولید خودرو های ناقص در خودروسازی ها  به سبب مشکلاتی که قطعه سازان در آن دست و پا می زنند و توان تولید و تامین قطعات خودرو های ساخت داخل را ندارند و از سویی مطالبات آن ها هم از خودروسازان وصول نمی شود موجی از نگرانی را در بازار خودرو به وجود آورده است. کمبود عرضه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار هر روز به التهاب بازار پر تقاضای خودرو می افزاید و هنوز راه چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.
 
در شرایطی که از از ابتدای شهریورماه واردات قطعات منفصله نیز ممنوع خواهد شد حل  مشکلات ارزی قطعه سازان  و کمک به ترخیص قطعاتی که  نزدیک یک ماه است است در گمرک مانده است  پیش از اعمال این تحریم های جدید قطعا به بهبود اوضاع تولید کمک  شایانی خواهد کرد و اوضاع را بهتر خواهد کرد.
 
اما آنچه شاید بیشتر از قبل در این اوضاع وانفسا ذهن مردم و مشتریان خودرو ها را درگیر کرده است بحث رفتن و یا ماندن خودروسازان فرانسوی است. اگر چه پژو و رنو باید به تعهدات خود در ایران عمل کنند اما تامین قطعات مورد نیاز  خودرو های این شرکت ها  تا چه زمانی با مشکل مواجه نخواهد شد؟
 
در همین رابطه محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: «خودروسازان خارجی به میل خود قصد خروج از ایران را ندارند بلکه زور و ضرب آمریکا و تحریم های وحشیانه ای که وضع کرده  آن ها را وادار کرده است تا فعالیت های خود را معلق کنند.»
 
او ادامه می دهد:« رنو تا زمانی که کالا در ایران دارد به کار خود ادامه می دهد اما در چنین شرایطی نقل و انتقال پول و جابه جایی کالا سخت است  و ممکن است فعالیت آن هم روز به روز کاهش پیدا کند اما هیچ کدام از این خودروسازها نمی خواهند فعالیت خود را در ایران تعطیل کنند.»
 
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور با بیان این که ایران باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشد بیان می کند:« تا جایی که امکان دارد باید نیازمندی های خودمان را با داخلی سازی محصولات کمتر کنیم»
 
او می افزاید:« بیشترین حجم ارزی که قطعه سازان به آن احتیاج دارند برای قطعات منفصله است و باید آن را به اندازه ای معقول کم کنیم تا توان بیشتری داشته باشیم»
 
نجفی منش تصریح می کند:«باید از منایع مختلفی که وجود دارد به غیر از اروپا و آن کشور هایی که به دور از تحریم هستند بتوانیم کالایمان را وارد کنیم و نهایتا باید به صنعت داخل خودمان توجه ویژه ای داشته باشیم. پیش از آنکه تحریم های خارجی ما را فرابگیرد باید تحریم های داخلی را از پیش روی برداریم. تحریم های داخلی همانند قیمت گذاری  خودرو را باید از شورای رقابت بگیریم و آن را همانند گذشته به حاشیه بازار واگذار کنیم.»
 
این فعال حوزه خودرو خاطر نشان می کند: « قبل از آنکه بحث تحریم باشد شرکتی همانند سایپا با زیانی نزدیک به 2 هزار میلیاردی دست و پنجه نرم کرده است  و این موضوع به دلیل قیمت گذاری دستوری خودرو  است. باید این موضوع را حل کرد تا صدمات کمتر شود تا هم بتوانند قیمت قطعه ی  قطعه سازان را تعدیل کنند و  هم  پول آن ها را به موقع بپردازند و هم  قطعه سازان دوباره بتوانند سرپا شوند»
 
او در مورد قطعات درگمرک مانده نیز عنوان می کند:« قبلا این گونه بود که قطعات وارد می شد بعد ثبت سفارش انجام می شد، اکنون قطعه وارد شده، اما نمی توانند آن را ثبت سفارش کنند با مذاکراتی که انجام داده ایم مقرر شده است تا 90 درصد این قطعات در گمرک مانده ترخیص شود تا این گرفتاری در تامین قطعات نیز کمتر شود.»
 
نجفی منش در پاسخ به سوال خبرنگار که تامین قطعات خودروهای شرکت های پژو و رنو پس از اعمال تحریم ها به چه صورت پیش خواهد رفت و در این زمینه به مشکل خواهیم خورد یا خیر؟ عنوان می کند:«  این تحریم ها که ابدی نیست، به زودی این تحریم ها بر طرف خواهد شد و ما هم به طرف شدن آن باید کمک کنیم. اما نمی شود گفت  که در تامین قطعات این خودرو ها به مشکل نخواهیم خورد اما این مشکلات دایمی نخواهد بود و  برای بر طرف کردن آن راهکاری پیدا خواهد شد.»
 
او در مورد اینکه  چگونه شرایط قطعه سازانی که با بحران و تعطیلی رو به رو شده اند بهبود می یابد به خبرنگار خودروکارمی گوید:« اگر قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو حذف و بعد از آن مطالبات قطعه سازان به موقع پرداخت شود قطعه سازان راهکاری برای خود پیدا خواهند کرد تا قطعات خود را بیاورند و مشکلات شان را حل کنند. تکرار می کنم ما ابتدا باید تحریم های داخلی را برداریم. آنچه ما را پیش از تحریم های خارجی فلج کرده است تحریم های داخلی است.»
 
نجفی منش می افزاید:« پیشنها ما این است که خودروسازان داخلی میزان حد اعتباری شان را  هرکدام پنج هزار میلیارد تومان اضافه کنند، چراکه حجم کار هم افزایش پیدا کرده است و آن داستان ذی نفع واحد را از خودروسازان بردارند  تا راه نفس شان باز شود  و همچنین  قیمت گذاری هم به حاشیه بازار بیاید آنگاه می شود گفت راه نجاتی وجود دارد.»
 
اگر چه مشکلات قطعه سازان و واردکنندگان قطعات خودرو در چند ماه گذشته ، همچنان به قوت خود باقیست اما انگار به جز امیدواری برای آنکه مشکلات داخلی آن ها حل شود تا بتوانند در شرایط تحریم خود را سرپا نگه دارند راه دیگری وجود ندارد. باید امیدوار باشیم تا مسئولان  و مدیران دولتی  زودتر چاره ای پیدا کنند تا صنعت خودرو که نفسش به شماره افتاده جان تازه ای بگیرد و شاهد تولید خودرو های ناقص و انباشت آن ها در کارخانه ها نباشیم.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
J4مشکی گیلان : من ۳۱ خرداد تو مرحله تکمیل وجه مونده و حتی شاسی هم نشده
نسرین قاسمیان : سلام میشه زحمت بکشید زمان دقیق تحویل خودرو ، رو به بفرمایید ممنون.
T8 : فک کنم این بنده خدا سنش بالاست بلد نیست با گوشی کارکنه ، هرچی پیام داده به اینو اون کپی کرده اینجا 😂😂 ، حالا شانس اوردیم عکس نمیشه فرستاد وگرنه گالری گوهربار حاج اقا رو مشاهده مینمودیم 😂
امیر حسین : سلام دوست عزیز منم ایکس ۵ مشکی صمصامی ثبت نام کردم ولی هنوز رو تکمیل وجه هست چند روز تهران زنگ زدم کسی جواب نداد آخر رفتم نمایندگی گفت داریم ماشینای اردیبهشت ماه رو تحویل میدیم نمیدونم دیگه کی می خوان بهمون بدن
X5 : 🟢افزایش قیمت ۹۰ میلیونی کرمان موتور فقط در یک روز! کی‌ام‌سی X5 ۱,۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ (‎۴.۲۶%‌)‎۷۰,۰۰۰,۰۰۰‌ قیمت کارخانه x5 افزایش خورد بالاخره الان ثبت نامی جدید با افزایش کارخانه لحاظ میشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس پنج 5 دنده : بله عزیز من 15 آبان‌ماه تکمیل وجه برای دنا پلاس پنج دنده با پرداخت تمام وجه را داشتم تحویلی نود روزه هنوز روی فاکتور میچره انشاالله برای همه دوستان عزیز فاکتور بشه🚖🚖🚖🚖🚖🚖🚖🥀
کوییکGxl : 30روزه فروش فوری
سورن طرح مادران : سلام دیگه نمیشه تغییر ش داد ولی خوبیش اینه که خیلی زود فاکتور میشه. وقتی سیاست تغییر رنگ میاد و تو تغییر میدی رنگ ماشینت و خیلی زودتر از بقیه ماشین ها فاکتور میشه. شاید دو سه روز دیگه فاکتور بشه. مال منم اومده ولی من همون رنگ سفید و میخوام متطقه ی جنوب رنگ دیگه ای غیر سفید جواب نمیده
مهسا fx : والا منم نمیدونم مثل اینکه طبق الویت مجوز هاست.مثلا ایکس 33 از اف ایکس تحویلش عقب تر هست شاید.احتمالا برای شمارو تا هفته دیگه میریزن
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
تبدیل پارس به سورن : انشالله خدا برسونه پولتون جور بشه ما هم شرایط شمارو داریم حتی بدتر از شما بخاطر ندیدن دوتا پیامک که قیمت تمام شده بود و بار سوم شرایط فروش رو عوض کردن و دوقسطی کردن 150 میلیون افتاد گردنموت باید بپردازیم فقط داریم خودخوری میکنیم
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
کریم استیشن : من فقط میگم خدا لعنت کنه اول تا آخر مسئولین ایرانخودرو خدا ازشون نگذزه اینشالله
وحید : آقا یعقوب، این اعتراض ها بعد گرونی الان چند ساله که هست، هیچکدومم به نتیجه نرسیده، متاسفانه تنها صدایی که تو این کشور شنیده نمیشه صدای مردمه
کوییک اتوماتیک مشهد : جواب به علی آقا سلام پذیرش سایپا ؛30خرداد1402- تکمیل وجه 24 خرداد 1403 موعد تحویل سایپا؛بهمن 1402-فاکتور 28مهر-پلاک یکم یا دوم آبان- اما بعد از 9،8 ماه انتظار بلاخره امروز صبح نمایندگی برای تحویل دادن تماس گرفت الحمدلله.. ولی جالب بدونید تاریخ تولید را شهریور1403 نوشته بود در صورتیکه بهمن پارسال باید تحویل مدادن.. البته بعد چندین تماسی که با سایپا داشتم و اعتراضی که برای تاخیر تحویل کرده بودم و پیگیریهای مکرر..ولی بلاخره مجبور به تولید شدند البته بعد 6بار فرستادن پیامک، تحویل حضوری بلاخره امروز آماده تحویل شد خدا رو هزار مرتبه شکر